Militærforhold - Sønderjylland
Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 27-08-02 22:27

Fra en slægtsforsker med danske aner har jeg fået følgende forespørgsel:

I wonder if you might be able to advise me on trying to find military
records for a man from Hellevad parish in Sønder Rangstrup Herred, Aabenraa
amt? this would be for the year 1864 and he would have been with the Danish
army that was stationed on Fyn.

Håber at nogen her i gruppen kan hjælpe mig med at løse dette problem, idet
jeg går ud fra at damen i Washington (staten altså) mener om der er steder
på nettet hvor hun kan søge.

Eller om I kan fortælle mig om hvor jeg eventuelt kan søge - helst uden en
rejse til Aabenraa.

Venligst
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 28-08-02 06:48

On Tue, 27 Aug 2002 23:26:30 +0200, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

> [...]
>på nettet hvor hun kan søge.
>
>Eller om I kan fortælle mig om hvor jeg eventuelt kan søge - helst uden en

Forsvarets arkiver ligger jo på RA, så der er næppe grund til at tage
til Aabenraa. Hvis du har hans navn, fødesogn og fødselsdato, kunne du
begynde med at spørge på RA, om han har søgt om en erindringsmedalje i
1876. På ansøgningen til den står, hvornår han har tjent, hvilken
enhed han har været ved o.s.v.

Ud fra det kan du så - også på RA - finde hans militære stambog.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 28-08-02 10:13

Nu ved jeg jo ikke lige hvor Jytte Frank Dekov bor, men hvis ikke hun bor på
Sjælland eller den østlige del af Fyn, så er det vel, oven på debatten om RA
placering, alt andet lettere og noget billigere at tage til LA i Aabenraa
end det er at tage til RA i KBH. <>

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 28-08-02 10:30

On Wed, 28 Aug 2002 11:12:32 +0200, "Karl-Heinz Hansen"
<karlheinz@hansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>placering, alt andet lettere og noget billigere at tage til LA i Aabenraa

Jo, men dels er RA altså den første adresse for militære arkivalier.
Dels bemærkede jeg hendes signatur, hvor der står 2770 Kastrup

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-08-02 11:58

Hej Jytte!

Det ville nu være bedre med lidt flere oplysninger om manden. Hans navn,
hans dødsår, blev han såret i krigen eller blev han meget gammel ( mange
veteraner blev i 1920-erne hædret som Dannebrogsmænd og blev dekoreret med
sølvkorset. Kan ses i den Kgl. Hof- og Statskalender. I den forbindelse
blev de bedt om at indsende en levnedsbeskrivelse, som hvis de har indsendt,
kan fås en kopi af på Ordenskapitlet på Amalienborg. Der var også nogle, der
blev dekorerede tidligere. Hvis de levede endnu i 1903, kan de evt. findes
på DDA under Dannebrogsmænd.
Fra 1912 kunne de desuden søge en livsvarig hædersgave på kr. 100,- om
året. Denne ansøgning kan ses på Rigsarkivet.
MVH
Bodil Madsen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-08-02 22:58

Tak til Lars, Karl-Heinz og Bodil for svarene. Først kan jeg oplyse at jeg
jo på det nærmeste er nabo til RA (endnu ) ) og dernæst at jeg ikke ved
mere om manden end det der stod i den første meddelelse. Han er ikke "en af
mine" men selvfølgelig kan de nærmere data om ham jo oplyses ved at bede om
dem os den amerikanske spørger. Hvilket jeg nu vil gøre.
Venligst