Bremseæg?
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-08-02 21:34

Hej.

Min hest har 1000 æg siddende i pelsen. Hvad er behandlingen og hvad
forebygger jeg med?

Jeg har fået at vide, at jeg skal tage en spritvædet klud og gnide dem af.
Det har jeg prøvet uden held.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 27-08-02 21:44

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forebygger jeg med?
>
> Jeg har fået at vide, at jeg skal tage en spritvædet klud og gnide dem af.

Nej, du skal heller ikke bruge sprit, da det udtørrer hestens hud og desuden
svier nederdrægtigt, hvis den har små sår eller rifter i huden.
Du kan købe en "WonderStone" (fåes i alle rideudstyrsbutikker til billige
penge) eller møjsommeligt skrabe æggene af med neglene (tager laaang tid).
Førstnævnte bruger jeg selv, og det er knaldhamrende godt !

/Tanja

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-08-02 13:48

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> penge) eller møjsommeligt skrabe æggene af med neglene (tager laaang tid).
> Førstnævnte bruger jeg selv, og det er knaldhamrende godt !

Jeg kan ikke få æggene af med stenen. Hvorfor mon ikke?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 30-08-02 21:39

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message > Jeg
kan ikke få æggene af med stenen. Hvorfor mon ikke?

Hej Trond,
Husk lige at hold kantene på stenen meget skarp - det hjælper faktisk.
Ellers synes jeg også at æggene er meget besværligt at få af. Er der ikke
en nemt udvej?

Hilsen Liz

Fra : viggoeddie

Dato : 15-08-03 18:06

http://www.kandu.dk/

Fra : Fudge

Dato : 16-08-03 13:49

Det lyder meget mærkeligt, at du ikke kan få æggene af med stenen. De er
kanon gode de sten, det er det eneste jeg har brugt til min hest.

Hilsen Susanne

Fra : Marlene

Dato : 16-08-03 18:13

> hvad

Hvordan ser sådanne æg egentlig ud? Er de hvide eller gule? Sikker de på
hårspidserne? Og hvilken størrelse har de?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 20-08-03 11:38

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ser sådanne æg egentlig ud? Er de hvide eller gule? Sikker de på
> hårspidserne? Og hvilken størrelse har de?
>
> Mvh. Marlene.

Hej Marlene

Jeg har også gode erfaringer omkring brugen af wonderstonen. Den kan tage de
fleste af de æg som sidder på hestens hårlag. Men der er nogen der er særlig
genstridige og dem klipper jeg simpelthen af. En ting er at æggene ikke ser
så pæne ud men det værste er at hesten godt kan slikke æggene i sig når de
står og ordner deres hårpragt og så kommer æggene ned i maven og så har vi
balladen. Med bremseæg som med orme så er det ikke så godt for hesten og
dens trivsel. Æggene er gule og de ligner gule punktummer f.eks på hårene på
hestens ben eller f.eks i manen eller andre steder på kroppen. Du er ikke i
tvivl hvis du ser dem på hesten.
Jeg fjerner dem altid med det samme jeg ser dem.

hilsen

Annette

Fra : Doris

Dato : 29-08-03 12:30

En engangs skraber er også godt, når stenene er udsolgt, som de altid er her
;)

Fra : ZIGGE

Dato : 28-08-02 00:59

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Min hest har 1000 æg siddende i pelsen. Hvad er behandlingen og hvad
> forebygger jeg med?

Du kan forebygge ved at smøre hesten med hjortetakolie, det er noget
klistret sort stads og det lugter! Men det holder insekterne væk Fås hos
Matas og i rideudstyrsforetninger.

/ZIGGE

PS: Du skal altså ikke smøre hele hesten ind, bare nogle striber på udvalgte
steder...

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 29-08-02 15:21

"ZIGGE" <zigge@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hos
> Matas og i rideudstyrsforetninger.

> PS: Du skal altså ikke smøre hele hesten ind, bare nogle striber på

Jeg ved hvor jeg kan købe hjortetakolie, men klistrer man ikke selv fast til
hesten når man rider? Og ser det ikke træls ud med sorte striber på sin
hest? Og kan man selv holde lugten ud? Er der evt. et alternativ til
hjortetakolie?

Har iøvrigt en helt ny wonderstone liggende - den må jeg da lige prøve.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-09-02 16:01

> Har iøvrigt en helt ny wonderstone liggende - den må jeg da lige prøve.

Har nu prøvet min sten - ka' sgutte få de åndssvage æg af! >

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Holm

Dato : 04-09-02 19:33

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d761fe0$0$27690$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Har nu prøvet min sten - ka' sgutte få de åndssvage æg af! >
>

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen

Bare klip dem af så.....

Holm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-09-02 01:03

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d761fe0$0$27690$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Bare klip dem af så.....

For real?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Holm

Dato : 05-09-02 13:55

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d769ef4$0$177$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> prøve.

> For real?

Ja...
Nej ærlig talt så ved jeg jo ikke hvor voldsomt det er på din hest , og om
den skal se nogenlunde pæn ud ...??
Men !
Jeg har selv klippet en del af på mine egne hestes ben , for som du siger så
er det ikke lige let at skrabe disse æg af vel ?
Der er også noget med rensebenzin ( mener jeg ) men jeg er ikke helt sikker
Du kunne jo tage en lusekam (tættekam ) og så klippe de hår af som ikke vil
skilles af med de små klæbrige tingester....!!

Prøv det ...prøv det !!!)

Holm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-09-02 21:35

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Ja...
> Nej ærlig talt så ved jeg jo ikke hvor voldsomt det er på din hest , og om
> den skal se nogenlunde pæn ud ...??

Tjah... der er godtnok ikke så mange der skal se på den (man vil vel altid
gerne have en pæn hest), men problemet er måske nærmere, at hestene kommer
til at æde æggene!?

> Men !
> Jeg har selv klippet en del af på mine egne hestes ben , for som du siger

> er det ikke lige let at skrabe disse æg af vel ?

Præcis!

> Der er også noget med rensebenzin ( mener jeg ) men jeg er ikke helt
sikker

Andre der ved noget?

> Du kunne jo tage en lusekam (tættekam ) og så klippe de hår af som ikke
vil
> skilles af med de små klæbrige tingester....!!

Tjah...

> Prøv det ...prøv det !!!)

*LOL*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-09-02 06:49

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Andre der ved noget?

Ikke andet end det tidligere råd: Wonderstone!

Bruges her med stor success. Du må bare ikke forvente at æggene går af
bare du viser dem stenen.

Husk du skal gnie gnie gnie gnie gnie gnie gnie gnie og bli ve med at
gnie ! Ikke hårdt med sindigt men bestemt. Du ska gnie i lidt
forskellige retninger med pelsen.

(Forresten er der "d" i gnie?)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-09-02 18:20

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Husk du skal gnie gnie gnie gnie gnie gnie gnie gnie og bli ve med at
> gnie ! Ikke hårdt med sindigt men bestemt. Du ska gnie i lidt

*LOOOL*

Tror nok, at der er "d" i "gnie".

Jeg prøver endnu en gang.

mvh