Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan arkiverer I digitale billeder?
Fra : Ally

Dato : 27-08-02 21:00

Hej!

Jeg søger nogle gode råd til effektiv arkivering af alle de hulens masse
billeder, man får taget med et digitalt kamera. Indtil videre har jeg
oprettet mapper på disken, som f.eks. navnet på veninden, navn på hunden,
sted osv. Men jeg finder det ret ineffektivt, fordi billeder nemt kan lappe
ind over de forskellige mapper, f.eks. et billede af veninden sammen med
hunden et bestemt sted.

Jeg har JASC After Shot, som jeg så småt er begyndt at kigge nærmere på...
men savner en mere effektiv arkivering i mapperne. Hvad nytter det, hvis man
har taget et smukt billede, hvis man skal lede imellem 1.500 billeder for at
finde det

Hvad gør I? Hvordan arkiverer I på jeres HD?

De bedste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Hagman

Dato : 27-08-02 21:14

Hmm, jeg er dybt enig med dig, så jeg er lige med på en lytter

Anyone ???

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 27-08-02 21:15

"Ally" skrev:

> [...]
> at kigge nærmere på... men savner en mere effektiv
> arkivering i mapperne. Hvad nytter det, hvis man
> har taget et smukt billede, hvis man skal lede

I et godt arkiv, er hvert billede udstyret med en kort beskrivelse (på
nøgleordsniveau) plus evt. en titel.

Det understøtter Aftershot også. Vælg fanebladet info i siden, og skriv
nogle nøgleord for hvert billede. I starten noget af et arbejde at få gjort,
men det betyder at du senere kan lave ret præcise søgninger (søgefunktionen
leder i alle albums).

Prøv evt. en lille test med nogle få billeder først, måske et par stykker i
hvert album, så du kan se hvordan det virker.

Mvh, Lars

Fra : J@N

Dato : 27-08-02 23:21

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Hvad gør I? Hvordan arkiverer I på jeres HD?

For det første, det med at sidde og omdøbe billeder bruger jeg ikke tid på,
det er vanskeligt at give billederne sigende titler, så hos mig bevarer de
originale navne. Hvis jeg evt. retter et billede i en editor, bliver det
gemt under samme navn, bare med et bogstav tilføjet a,b,c,....osv.

På harddisken (drev D: i mappen Foto) ligger billederne i mapper efter
årstal:

1999
2000
2001
2002

Inde i hver mappe er der 12 mapper en for hver måned:

01
02
03
12

Er der større billedserier ligger de så i en mappe for sig f.eks
"TanteOda80aar" under den måned hvor de er taget.

Hvis jeg skal finde et billede er det forholdsvis let at pejle sig ind på
årstal og måned og dermed relativt hurtigt finde et bestemt billede.
Indrømmet en gang i mellem kan det tage lidt tid, men jeg har efterhånden
3.600 billeder.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-08-02 00:58

Ally wrote:

> Hvad gør I? Hvordan arkiverer I på jeres HD?

Jeg vil godt fortælle dig og gruppen hva' og hvordan jeg gør, dog under
den forudsætning, at jeg ikke orker at debattere om min løsning er go'
eller dårlig, for debatter om den bedste arkiv løsning er ført mange
gange tidligere, der er nemlig mange måder at opbygge et billedarkiv på,
så lad dig inspirere af mine metoder, brug det du finder nyttigt og
kasser resten.

Jeg starter ved begyndelsen:

Når jeg har været ude og ta' billeder, så overfører jeg billederne til
min computer, de bliver lagt i en speciel mappe for nye uredigerede
billeder, her lægger de sig som komprimerede JPEG-filer eller
ukomprimerede TIFF-filer, det afhænger af hvilket filformat jeg har
valgt i selve optagelsen.

Alle mine billeder bliver åbnet i PhotoShop, dels for at se om billedet
er ok og om der er behov for billedbehandling, når et billede har været
åbnet og er blevet bearbejdet, så skal det genarkiveres, og når man
gemmer i JPEG så laves der en komprimering som smider billeddata væk,
derfor arkiverer jeg alle mine billeder i TIFF-formatet, det er praktisk
da jeg så har alle mine fotos arkiveret ensartet i et tabsfrit fil-format.

Ukomprimerede TIFF-filer fylder ret meget, mine fotos fylder knap 20
Megabyte stykket, så jeg kan hurtigt fylde et gigamonster af en
harddisk. Derfor brænder jeg alle mine billeder ned på CD-ROM'er, det
sker løbebde og i datoorden, når billederne er lagret permanet på en
CD-ROM, så bliver de slettet fra harddisken, jeg har dog forinden i
PhotoShop lavet en nedscaleret version af billederne i en skærmvenlig
størrelse, max. 650 pixel på den længste led, de skal bruges til
billedarkivet, så de bliver arkiveret i JPEG-formatet

Til selve indekseringen/billedarkivet bruger jeg en hjemmeside, det gør
at mit billedarkiv kan ses og bruges med enhver web-browser, siderne
laver jeg med et lille smart sharewareprogram der automatisk genererer
sider i statisk HTML, du kan ta' et kik på www.photo-gallery.dk og se
hvordan det fungerer, jeg har nemlig valgt at lægge mit billedarkiv på
nettet, men det behøver man jo ikke, man kan sagtens nøjes med at ha'
arkivet på ens egen maskine.

Selve strukturen i billedarkivets indeks er naturligvis afhængig af
hvilke typer billeder man laver, man skal lave et heiraki der er inddelt
efter ens egne konkrete behov. Som en detalje skal det måske nævnes, at
jeg v.h.a. fil-navnene navngiver alle mine billeder, jeg anvender HTML
kompatible navne uden æ, ø, å og ordmellemrum, som i flg. eksempel: baad_i_solnedgang-01.jpg

Mit billedarkiv indeholder p.t. over 12.000 thumbnails billeder, og et
tilsvarende antal store billeder i max. 650 pixel på den længste led, og
det fylder p.t. 2,5 Gigabyte, jeg har både en version af billedarkivet
på min egen harddisk og en på web-serverens harddisk.

Hvis du ser på mine preveiw-ark, det er dem med 16 små thumbnail
billeder, så er der en dato og et årstal under hvert billede, det sikrer
at jeg inden for et par minutter kan finde originalbilledet på CD-ROM,
de er jo brændt og arkiveret i datoorden.

Det der står under de små billeder, er automatisk genereret af det
omtalte sharewareprogram, dato og årstal hentes fra JPEG-files header.

Bemærk at du kan klikke på de små thumnails billeder, og få vist en
større version af billedet, det er de billeder som jeg har nedscalert
til max. 650 pixel på den længste led, det er en god størrelse på de
fleste skærme.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-08-02 12:33

> [...]
> størrelse, max. 650 pixel på den længste led, de skal bruges til
> billedarkivet, så de bliver arkiveret i JPEG-formatet

Det værste ved de kære CD-ROM'er (jeg går dog ud fra at der menes CD-R'er)
er deres begrænsede levetid - jeg har mange eksempler på skiver i min
samling, der er "brændt ud" allerede på ca. et år. Det er typisk no-name
skiver, men der er faktisk også "mærkevarer" imellem, fx skiver af typen
"Kodak" og "TDK".

Jeg kan se at der er kommet DVD-RW-medier nu, hvor producenterne lover
(garanterer!) en holdbarhed på mindst 50 år (andre 100 år), så en
kombination af sådan nogen, og en "genopfriskning" af data hvert år - godt
sommerferieprojekt! - er det jeg går efter nu (ved siden af
online-disksystemet m. raid osv). Det er alt for kedeligt at miste sine kære
data pga medie-fejl.

(Ang DVD-RW medierne, se fx:
http://www.verbatim.com/news/news2.cfm?art_id=41).

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-08-02 13:01

Steffen Poulsen wrote:

> [...]
> Det er typisk no-name skiver, men der er faktisk også "mærkevarer"
> imellem, fx skiver af typen "Kodak" og "TDK".

Jeg anvender kun typen Kodak Gold, og jeg har aldrig set brændefejl,
mine ældste CD-R-medier er over 10 år gamle, og jeg har aldrig oplevet
CD'er der har fejl og ikke kan læses.

Jeg er ret sikker på at dårlige CD'er kan tilskrives, billige brændere
og medier, samt en dårlig håndtering af CD'erne og en forkert opbevaring
af selve CD-arkivet.

Jeg regner med at brænde hele gøjmøjet over på DVD-medier når det bliver
rimmelig i pris, på den måde får jeg fornyet mit arkiv, og fremtiden vil
sikker byde på endnu bedre medier, så det kommer nok til at gå sådan, at
jeg med 10 - 15 års mellemrum skal lave en ny version.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-08-02 15:12

> [...]
> sikker byde på endnu bedre medier, så det kommer nok til at gå sådan, at
> jeg med 10 - 15 års mellemrum skal lave en ny version.

Hmmm ok, mine brændere har været af mærket "Plextor", og opbevaringen er
bare foregået i et alm. cd-stativ v. alm stuetemperatur, og ikke specielt
udsat for sollys.

Så jeg tager det i min ende som en "first warning" - men jeg har naturligvis
også cd'er som er både 5 og 6 år gamle (10 år kan jeg alligevel ikke
stikke!! [1]) og som virker uden problemer .. og det skal siges, at af en
eller anden grund, er det altid i "ydersporene" på de cd'er der fejler,
fejlene er. Dvs. de første ca. 400mb kan sagtens læses uden problemer, og så
kan der ellers optræde fejl derfra og "udefter". Så nu er jeg til en start
gået over til, at når jeg skal brænde noget "vigtigt" så brænder jeg kun
diskene "halvfulde".

Men du har ret med de nye medietyper, det bliver spændende .. - for tyve år
siden var det jo hulmaskiner nogle steder - hvad mon det er om tyve år fra
nu ..

mvh Steffen

[1] CD-R blev introduceret i 1991 -
http://www.oneoffcd.com/info/historycd.cfm.

Fra : John

Dato : 28-08-02 15:20

> Jeg er ret sikker på at dårlige CD'er kan tilskrives, billige brændere
> og medier, samt en dårlig håndtering af CD'erne og en forkert opbevaring
> af selve CD-arkivet.

Jeg har en Kodak Gold 700Mb/80min, brændt med en HP-brænder, der indeholder
en back-up fra 1999. Opbevaret i org emballage og arkiverings-skuffe ved
stuetemperatur. Kun ca halvdelen er nu læsbar. Surt, men sandt.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-08-02 17:27

John wrote:

> [...]
> indeholder en back-up fra 1999. Opbevaret i org emballage og
> arkiverings-skuffe ved stuetemperatur. Kun ca halvdelen er nu

Har du verificeret CD'en med en checksum efter brændingen, så du er 100%
sikker på at fejlen ikke er sket i selve brændingen.

Der er meget stor forskel på kvaliteten af brændere, de billige ATA
modeller til indbygning i PC'er er noget regulært bras, som slet ikke
laver den samme kvalitet som en extern SCSI-brænder fra LaCie, men der
er jo også over 2.500 kr. i prisforskel.

Man skal heller ikke brænde ved max. speed, det kan godt ske at der står
på brænder og CD'er at de brænde ved 8 - 12 eller 16 speed, men de
hastighedder er altså kilde til fejl, jeg brænder altid ved 4 speed selv
om mit drev kan brænde meget hurtigere.

Man kan jo også arkivere på DAT-tape, men her kan en båndfejl eller et
knækket bånd og resultere i datatab.

Og der er nok ingen der vil bestride, at en harddisk også kan gå i sort,
og jeg vil faktisk hævde, at man løber den største risiko for tab af
alle billeder i et hug, hvis de ligger på en harddisk der går i udu.

Hvis man vil gå med livrem og seler, så kan man løbende brænde de samme
billeder på to forskellige CD'er, evt. af forskelligt fabrikat.

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-02 08:54

> Har du verificeret CD'en med en checksum efter brændingen, så du er 100%
> sikker på at fejlen ikke er sket i selve brændingen. -- + en del mere OT

Mon ikke du er lige lovligt langt fra denne gruppes fundats?

Der findes en specifik nyhedsgruppe til dette, som du bedes fortsætte en
eventuel diskussion i:

FUT til news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-08-02 13:03

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> wrote in message

> [...]
lappe
> ind over de forskellige mapper, f.eks. et billede af veninden sammen med

En idé: Kald mapperne noget i stil med "årmåneddato - beskrivelse" - og
billederne noget med "årmåneddatotimeminutsekund - beskrivelse".

Fordelen er fx, at når mormor kommer og lige skal have brændt en CD med
hjem, med lidt billeder fra det bibliotek, og det bibliotek - jamen så
"støder billeder ikke sammen" når de ender i den ene folder de kommer til at
ligge i på hendes CD.

Mapperne kan naturligvis lægges ind i nogen "overmapper", fx "1999" -
"2000" - "2002" efterhånden som windows bliver langsommere pga for mange
mapper.

Der er naturligvis masser af værktøjer der kan hjælpe med omdøbingen, jeg
bruger selv Windows Commander til mange ting. - Så kan man nøjes med at
finde på en beskrivelse til mappen, og automatisk hælde den ind på alle
filerne bagefter. Fx. kan mappen hedde "20020828 - Besøg af moster Karen" -
og de enkelte filer kommer så til at hedde fx 20020828152534 - Besøg af
moster karen.jpg - Naturligvis kan man på dette niveau selv rette
beskrivelser ind lige så tosset man vil .. men det er på dette niveau det
virkeligt kræver noget arbejde, og man har efter min mening en pæn
overskuelighed, bare man har beskrivelser på mapperne.

Min forslag er at lade være med at bruge et færdigt værktøj, fx et med en
bagvedliggende database til oplysningerne, med mindre man finder noget der
100% passer til ens behov - for dagen efter er det et nyt værktøj man får
appetit på - og så er det bare SÅ rart at man ikke har brugt alt sin tid på
at putte informationerne ind i ét bestemt system og ikke kan flytte dem
videre uden videre. Det kan man når informationerne ligger på diskniveau.

Har du et "smart" filsystem, som fx ext2 el. lign (udbredt linux-filsystem),
kan du så lave noget rigtigt smart, og komme uden om det, du har problemer
med nu - for de understøtter nemlig "symbolske links". Dvs. at fra det
beskrevne oprettedde filsystem, hvor hver fil har et unikt navn, kan du nu
få filerne til at optræde i alle de mapper du vil, ellers - dvs. i både
"HUND" og "VENINDE" - og det fylder stadig kun plads ét sted. - Det er
faktisk rigtigt smart. Og stadigt har man ikke bundet sig op af noget
værktøj overhovedet.

De symbolske links optræder simpelthen som filer i de nye mapper, selvom de
"peger tilbage" på det originale billede - og de kan sagtens have et nyt
navn samtidigt ..

mvh Steffen

Fra : Søren Bargmann

Dato : 28-08-02 14:13

Nøgleordet er "smid væk". Hvis du sørger for at smide alle de 1499 dårlige
billeder væk, behøver du ikke lede længe efter det ene smukke.

Hvis du alligevel vælger at gemme samtlige billeder, kan du jo føre "dobbelt
bogholderi". Lav 2 mapper, en til alle billeder, og gem i undermapper efter
måned/dato, og en til "gode billeder"....og gem efter dato. Kopier dine gode
billeder over i "gode billeder" så skulle det være til at overskue. Hvis du
nu mener at alle dine billeder er fantastisk gode og bevaringsværdige, så
dur systemet selvfølgelig ikke.

/Søren

Fra : ha

Dato : 28-08-02 16:35

> Hvad gør I? Hvordan arkiverer I på jeres HD?

Jeg gemmer mine i nummer- og datoorden. Hvis jeg ændrer
på nogle fotos, er det altid på kopier af originalen. Disse
ændrede fotos gemmes så i specielle undermapper alt
som jeg navngiver afhængig af hvad det er, jeg har ændret.
Jeg har uploaded et printscreen i news:dk.binaer, men jeg
kan desværre ikke give et messageID, for meddelelsen er
ikke nået frem i skrivende stund.
Den er postet med navnet "Fotoarkiv (dk.fritid.foto)"

mvh
ha

Fra : ha

Dato : 28-08-02 16:37

Så var den der alligevel

mvh
ha

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-08-02 17:13

ha skrev:

> [...]
>kan desværre ikke give et messageID, for meddelelsen er
>ikke nået frem i skrivende stund.
>Den er postet med navnet "Fotoarkiv (dk.fritid.foto)"

Hejsa.

Har set dit billede i dk.binaer

Men hvordan bruger du acdsee til at søge med, og hvordan søger man på
skiver der er brændt ?

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : ha

Dato : 28-08-02 19:08

> Men hvordan bruger du acdsee til at søge med,

Der er ingen søgefunktion i den version af ACDSee jeg bruger.
Jeg bruger altid stifinder hvis der er noget jeg ikke kan
finde. Jeg kan almindeligvis huske lidt om tidspunktet
for hvornår de enkelte fotos er knipset.

> og hvordan søger man på skiver der er brændt ?

Jeg gemmer dem på nøjagtig samme måde på CD'ere,
og skriver så på forsiden hvilke numre der er på skiver,
eksempelvis 2002 0024 - 0038

mvh
ha

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 28-08-02 20:07

Hej

Prøv at se på Styr på fotografierne på http://www.cse-it.dk, her får
du mulighed for kategorisering, søgning på tekster i titel, søgning på
fotodato etc. Det gør dig uafhængig af hvordan billederne ligger på
din HD, da du altid kan søge i dine kategorier, tekster og datoer.

Mvh Carsten

Fra : Ally

Dato : 28-08-02 23:07

Tusind tak for alle jeres svar! Jeg har gemt alle jeres svar, for der var
udpluk her og der, som jeg kan drage nytte af. Et hulens arbejde at starte
på registreringen, så det gælder jo om at vælge rigtigt fra start af.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-08-02 23:33

"Ally" skrev:

> Et hulens arbejde at starte på registreringen, så
> det gælder jo om at vælge rigtigt fra start af.

(det var mig der foreslog registrering i Jasc Aftershot)

Jeg bør nok tilføje at jeg ikke selv registrerer alle mine billeder p.t. Der
er mange som falder ind i de naturlige kategorier som mine forskellige
albums i sig selv udgør, og dem rør jeg ikke for nuværende. De er
forholdsvis nemme at finde igen (selvom der måske er 300-1000 billeder i et
album).

Mvh, Lars

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 29-08-02 08:47

In <3d6d4993$0$87301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Ally" <quincy_md@hotmail.com> writes:

> [...]
>udpluk her og der, som jeg kan drage nytte af. Et hulens arbejde at starte
>på registreringen, så det gælder jo om at vælge rigtigt fra start af.

Jeg vil også lige give mit besyv med. Jeg har efter
to år med et digitalkamera ca 4500 billeder liggende.
De er registreret i en flad tekstfil med en linie pr stk i
stil med:
aaa071.jpg -- Legoland, Anne og Karen i et tog -- 75579 --
09589548 -- 20010814

Jeg har så et par scripts, der dels minder mig om når der
dukker ikke-registrerede billeder op og dels kan lave små
websider til præsentation af udvalgte billeder.
For hvert billede er der registreret filnavn, sted, hvad der er
på billedet, filstørrelse, checksum og dato.
Jeg har tænkt på at jeg også gerne vil have anledning, kilde og
et notatfelt.
Jeg hælder mere og mere til bare at lade filnavnene fra kameraet
overleve i stedet for at leve med underlige præfikser, der mest
skyldes det tilfældige program, jeg bruger til at hente
billederne ud af kameraet med. (Jeg henter ud på flere forskellige
maskiner/operativsystemer, og programmerne har alle deres små
særheder.)

Jeg morede mig meget over forslaget om at slette dårlige billeder
i stedet for at bruge krudt på at arkivere. Den ramte lige i
plet, men problemet er selvfølgelig at det tager mere tid at
sortere end at flytte

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Henrik Juul

Dato : 29-08-02 16:00

Hejsa.

Jeg har kigget lidt på denne web-side:
http://www.northernjourney.com/photo/articles/

Mvh
Henrik

On Tue, 27 Aug 2002 22:00:21 +0200, "Ally" <quincy_md@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>finde det
>
>Hvad gør I? Hvordan arkiverer I på jeres HD?

Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallet)

Fra : erik

Dato : 08-09-02 07:36

Bruger Windows XP

Fra : Ally

Dato : 08-09-02 10:28

On Sun, 8 Sep 2002 08:35:34 +0200, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Bruger Windows XP

Det gør jeg skam også, men det hjælper jo ikke på sagen.

PS: Gør dig selv en tjeneste og læs lidt om citatteknik på
www.usenet.dk. Det gør dine indlæg MEGET lettere at læse!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Jostein Åshammer

Dato : 20-09-02 22:42

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message
> Bruger Windows XP
>
> "Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Slik gjør jeg det:
Først har jeg en mappe som heter "Mine bilder"
i den finnes det ei mappe som jeg kaller "Kronologosk"
Der lager jeg mapper for hvert år. Som "1999", "2000", "2001" osv
Inne i de har jeg ei mappe for hver måned. "januar" "februar" osv.

Jeg renamer alle bildefiler slik: Eks: 2002.02.20_org_Hunden_min.jpg
Altså: åååå.mm.dd_org(orginal)_Tittel.jpg

På denne måten er det lett å finne bilder synes jeg.
Kan søke på år, måned og tittel.

Lykke til

Jostein

Fra : Jostein Åshammer

Dato : 21-09-02 15:52

> [...]
> Altså: åååå.mm.dd_org(orginal)_Tittel.jpg
>
> På denne måten er det lett å finne bilder synes jeg.

Vil også legge til at når jeg overfører bildene til pc'n,
så overfører jeg de ned til ei mappe som heter "Nedlasting"
Bruker så ACDSee til å endre filnavn. Den har en funksjon som
heter "Batch rename". Merk filene du vil endre navnet på og som har samme
dato og tittel. Den nummerer filene slik at de kan bli slik:
2002.09.25_org_Hunden_min_01.jpg
2002.09.25_org_Hunden_min_02.jpg

Meget rask måte å få renamet bildene på.

Når endring av filnavn er ferdig, overfører jeg de til riktig
mappeplassering
som jeg nevnte i forrige melding.
Siden brenner jeg et sett til CD også, med samme organisering som på pc'n.

Søkefunksjonen i ACDSee synes jeg er bra. Kan søke opp det meste
i et slikt opplegg. Kan søke på f.eks. "Hunden" og du får opp alle bilder du
har med
"Hunden" i filnavnet.

Lykke til

Jostein