Installation af netværk i forening
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-08-02 20:13

Håber ikke jeg er OT !
men hvor går man hen og finder et firma der kan installere et netværk
(ledninger og stikdåser) i en boligforening?
Er en almindelig elektriker god nok, eller skal man finde et specialfirma ?
Evt nogen der kender et godt et i København ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-08-02 20:27

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:jbQa9.25899$ww6.2454475@news010.worldonline.dk...
> [...]
?
> Evt nogen der kender et godt et i København ?

Der er mange elektrikere der har erfaring i netop disse installationstyper.
Jeg har flere gange købt netværkskabel af in-installatørerer

Mvh
Michael

Fra : Arne Keller

Dato : 27-08-02 20:57

On Tue, 27 Aug 2002 21:13:16 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

>Håber ikke jeg er OT !
>men hvor går man hen og finder et firma der kan installere et netværk
>(ledninger og stikdåser) i en boligforening?

Spørg et antal boligforeninger som har fået udført installationer.

>Er en almindelig elektriker god nok, eller skal man finde et specialfirma ?

95% af alle Danmarks installatører påstår at de kan udføre større
datainstallationer, det er efter min mening max 10% som har viden som
kvalificerer dem til denne type arbejder.

Find et firma som kan komme med referencer på større installationer og
som har kompetence til at rådgive om forskellige løsningsmodeller.

Der findes også et antal specialfirmaer som bare laver kabling og
netværk, de kan også være et godt valg, men skal kunne opfylde de
samme krav.

>Evt nogen der kender et godt et i København ?

Ja, der findes et antal. Jeg har ikke lyst til at reklamere her.
Men søg lidt.

Nogle gode råd:
Byg net så i kan anvende den kommende SOHO kabling standard i
lejlighederne.
Installer Cat 6 kabling
Tænk på muligheden af flere forskellige serviceproviders.
Sørg for at tænk sikkerheds spørgsmål igennem fra starten.

Når du har lidt mere info kan du få en række råd her i gruppen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : ab

Dato : 28-08-02 09:39

Forslag: Installér et trådløst netværk.

ab

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-08-02 11:52

Ideen er meget god, men hvordan sikre jeg mig mod en beboer som ikke vil
være med, selv køber og konfigurerer modtageren efter den anvisning jeg
deler ud til de beboer der vil være med?
Og hvordan slukker jeg for en beboer som har 'glemt' at betale i et par
måneder?

Folk skal betale for at være med!

Kortsagt hvis jeg køber en trådløs sender, hvordan administrerer jeg den ?

Er der evt nogen netværks messer comming up ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : ab

Dato : 28-08-02 13:01

> Folk skal betale for at være med!
>
> Kortsagt hvis jeg køber en trådløs sender, hvordan administrerer jeg den ?

Ja, jeg er absolut heller ikke nogen "ørn" til netværk, men mon ikke det er
noget med at tildele faste adr. på netværket - og så slette adr., hvis det
bliver nødvendigt ?

ab

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-08-02 14:06

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:%W1b9.32054$ww6.2567789@news010.worldonline.dk
> Kortsagt hvis jeg køber en trådløs sender, hvordan administrerer jeg
> den ?

Definér hvilke MAC-adresser (netkortets fysiske adresse), der må "snakke
med". Båndbredden er dog pt. ikke mere end 11 mbps med trådløst, så hvis
jeg var jer, valgte jeg den gode, gamle kabling.

--
-Jens B,