Olieret overflade!"!!!!!
Fra : Rovpige

Dato : 27-08-02 19:47

Jeg har et 250L akvarium. Fornyelig er jeg begyndt at justere pH fra
vanvittige 8.5 ned til mellem 7-6.

Da jeg kom hjem fra arbejde idag lå der en meget tæt nærmest grå overflade
på akvarie vandet. Ved at røre ved det krakkelerede overfladen og dele af
denne blev bitte små partikler der svævede rundt i vandet.

Jeg sørgede for at overfladen blev cirkuleret kraftigt. Det har resulteret i
at noget af denne overflade ligger nu på bunden som grå/hvide partikler.
Resten ligner olie i overfladen.

Er der nogen der har erfaringer med hvad det er, og om man kan fjerne
skidtet. Det ser ikke for godt ud. Er det på nogen måde skadeligt for mine
fisk.

Eva

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-08-02 20:47

Rovpige <ekh@hl-center.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akgheu$1gfj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med hvad det er, og om man kan fjerne
> skidtet. Det ser ikke for godt ud. Er det på nogen måde skadeligt for mine

Normalt er det ikke noget som skader hverken fisk eller planter.
Almindeligvis er det noget som kommer i ny opstartede akvarier, og
det er en bakterie hinde. Hinden går i opløsning når overfladen berøres,
eller ved at vandet bliver cirkuleret.
At der har kunnet danne sig en hinde på dit akvarie, betyder at du ikke
har nogen
som helst filtering på, og det bør der være.
Under normale forhold vil hinden og resterne af den forsvinde når
filteret kører.

Nu ligger resterne af hinden på bunden og der vil snegle og fisk gøre det
af med den.

Carsten

Fra : Rovpige

Dato : 27-08-02 20:45

Jamen jeg har bundfilter på og det skal indrømmes at det er et nyt akvarie.
Hvilken type filter kan anbefales til et 250 L akvarium...... er bundfilter
noget crap eller hva.