Skærme
Fijala 3554
Bedste TFT til prisen ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 14-02-01 04:36

Hej,

Jeg er har en 22' NEC tilsuttet et G400 MAX kort - og overvejer lidt,
om ikke det snart var på tide, at få en ekstra skærm tilsuttet mit
system.
Af pladshensyn skal det være en TFT (15') - og af prishensyn lederjeg
derfor efter en TFT skærm, der giver bedst billede til prisen (MAX
8000 kr)
Kan man overhovedet få TFT skærme af god kvalitet til 8000 kr eller
mindre ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Madsen

Dato : 14-02-01 17:45

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> skrev:

> [...]
> Af pladshensyn skal det være en TFT (15') - og af prishensyn lederjeg
> derfor efter en TFT skærm, der giver bedst billede til prisen (MAX

Du droppede altså FW900?

> Kan man overhovedet få TFT skærme af god kvalitet til 8000 kr eller
> mindre ?

Jeg har læst i Datatid at TFT skærme ikke er gode til gråtoner.
De skulle istedet blive vist som mere eller mindre sorte plamager, men
jeg tør så ikke sige om den påstand holder.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-02-01 04:42

>Du droppede altså FW900?

Ja, jeg må indrømme, at jeg gik lidt kold på ideen, da jeg netop fra
dig hørte om de problmer, der var med at få grafikkort OG selve
skærmen til at ville acceptere en 16-9 opløsnning.
Godt nok fik du løst dit problem - men kun efter hårdt arbejde.

Det kan kan sgu' ikke være meningen, at man tror man køber
monitorernes Rollls Royce, og så ikke kan få det til at yde bare
nogenlunde optimalt, når man først har fået det bukseret hjem og op på
skriveordet.

Og så er jeg også lidt betænkelig ved den skiftende dotpitch (.23 i
midten og .28 i siden er meget stor forkskel- når min NEC/mitsubishi
har en konstant dotpitch på .24 over hele skærmen)

Yderligere siger jeg til mig selv:
Sony FW900 koster minimum 15000 - jeg kan MAX få 8000 kr for min 5
måneder gamle 22' NEC (nypris 12500 kr) -altså skal jeg smide 7000 kr.

Smider jeg istedet de 7000 og lægger 1-2000 kr oveni, så kan jeg
beholde mig 22' NEC OG få en 15' TFT (som jo kan hænge på væggen -
eller stå på en lille hylde ovenover min 22' NEC)

>Jeg har læst i Datatid at TFT skærme ikke er gode til gråtoner.
>De skulle istedet blive vist som mere eller mindre sorte plamager, men
>jeg tør så ikke sige om den påstand holder.

Jeg har en 15' tft skærm på min bærbare PC - og jeg må give datatid
ret - en TFT skærm får problmer med mørke farver -specielt sort - som
vises på en sjov & underlig ukorrekt måde.
Til gengæld har man en roligere mere behagelig følelse, når man kigger
på en TT skærm - men seriøst grafisk arbejde, det kan TFT ikke bruges
til.
Min plan er, at anvende min 22' NEC til det seriøse, og så bruge min
TFT til at vise værktøjspaletter og surfe på net med, mens jeg
arbejder med grafiske ting på min 22' CRT monitor.

Fra : Madsen

Dato : 15-02-01 19:27

> [...]

> TFT til at vise værktøjspaletter og surfe på net med, mens jeg
> arbejder med grafiske ting på min 22' CRT monitor.

Jeg kan godt forstå dine holdninger til køb af FW900. Godt nok
er jeg stadig yderst tilfreds med den, men havde jeg vidst det skulle
give de problemer jeg havde i starten, så havde jeg nok også købt
noget andet.

Det lyder som en rigtig god idé med 22" Nec og TFT til palleter
og net. TFT skulle jo netop være suveræn til tekst, da det står
meget skarpere end på en traditionel billedrørsskærm.
Jeg har dog ikke nogen erfaring i TFT skærme så kan på det
punkt ikke rigtig hjælpe dig. Var bare lidt nysgerrig ;)

Jeg kan kun fortælle dig at ifølge Datatid nr. 9 fra September
sidste år; så er Eizo FlexScan L371 testvinder og bedste køb
blev Eclipse SL 1500. (Eclipse kan drejes en kvart omgang på
højkant!)

Prisen dengang var 11.330,- for Eizo og 8870,- for Eclipse.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-02-01 17:57

Davs..

>Kan man overhovedet få TFT skærme af god kvalitet til 8000 kr eller
>mindre ?

Jeg har en Samsung SyncMaster 570b TFT som jeg er rimeligt glad for.
Den koster omkring 8500, men jeg syntes den er pengene værd.
Når jeg bruger den normalt, har jeg ingen problemer med sort, men hvis
man ser på den fra "underlige" vinkler, kan det godt se en smule
anderledes ud.
Men jeg ville foreslå dig at tage ud i en computer butik, og for
demonstreret nogle forskellige, for at bagefter at købe den det
billigste sted self.
Føl dig fri til at spørge om flere TFT spørgsmål... Eller kig forbi,
hvis du bor i Kbh området, så kan d da se hvordan min ser ud..

Hygge..

- Peter Jensen