DHCP eller router problem??
Fra : Anders S..

Dato : 27-08-02 14:49

Jeg har dansk kabel tv som udbyder. fast ip som skal tastes ind.

Pt. kan jeg ikke pinge ud ikke lave en tracert på noget men kan godt surfe
osv, jeg kan ikke pinges ej heller laves en tracert på min ip
når jeg har min router på (cisco 806) taste jeg den faste ip i router og er
online i ca 5 min så får routeren en anden ip. og med 3 til 5 min mellemrum
taber jeg forbindelsen hvor efter den kommer igen efter 10 til 20 sec.
DK tv support siger at min router er konfigurert forkert, med forkert ip,
men den ip routren får ligger mile hvidt fra hvad jeg har tastet i den. når
jeg går ind på router interfacet står routren til den rigtige adresse men
support siger at den står til en anden i deres system og siger igen at
routeren er forkert konfg. jeg har sat den op forefra 3 gange ( med reset )
stadig det samme.

nogen foreslag til hvad der kan være galt

MVH
Anders

Fra : Martin Mann

Dato : 27-08-02 19:05

Anders S.. wrote:
<...snip...>
> når jeg har min router på (cisco 806) taste jeg den faste ip i router og er
<...snip...>

Hvis du sender din konfigurationsfil med, er der sikkert nogen der kan
hjælpe dig.

Mvh
Martin

Fra : Anders S..

Dato : 27-08-02 21:12

"Martin Mann" <news@poundbang.dk> skrev i en meddelelse
> Anders S.. wrote:
> <...snip...>
> <...snip...>
>
> Hvis du sender din konfigurationsfil med, er der sikkert nogen der kan
> hjælpe dig.

hvordan/ hvor finder jeg den?

Anders

Fra : Martin Mann

Dato : 28-08-02 16:47

Anders S.. wrote:

> hvordan/ hvor finder jeg den?

I CLI mode på din router (dvs du telnet'er til den) skriver du som følger:

Din_Router>enable
Password:
      (Det skriver du selvfølgelig)

Din_Router#show run      (Kort for: show running-config)

Current Configuration : xxxxx bytes

bla
bla
bla
--More--
   (Tryk <space> osv...)

Alt det du ser nu, er din routers configurationsfil, og det er den der
er vigtig at se, for at kunne hjælpe dig med dit problem.
Alt efter OS og telnet klient, kan du muligvis copy-paste e.lign. over i
din newsreader.

Du kan med fordel ændre i de linier hvor der står noget med
enable secret XXXXXXXXXXXXXXX og password XXXXXXXXXXXXXXXXXX, inden du
sender det, så andre ikke kan knække dit pwd til routeren.

Mvh
Martin

Fra : Anders S..

Dato : 28-08-02 21:55

> [...]
> <...snip...>
> <...snip...>
>
> Hvis du sender din konfigurationsfil med, er der sikkert nogen der kan

kan dette bruges

kan dette bruges

Current configuration : 1119 bytes
!
version 12.2
no service pad
service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
service password-encryption
!
hostname Router
!
enable secret 5 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
!
username Router password xxxxxxxx
username Cisco privilege xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ip subnet-zero
ip name-server 193.162.153.164
ip name-server 193.162.146.9
ip dhcp excluded-address 10.10.10.1
!
ip dhcp pool CLIENT
network 10.10.10.0 255.255.255.0
default-router 10.10.10.1
dns-server 193.162.153.164 193.162.146.9
!
!
!
!
interface Ethernet0
ip address 10.10.10.1 255.255.255.0
ip nat inside
no cdp enable
hold-queue 32 in
hold-queue 100 out
!
interface Ethernet1
ip address 80.197.127.212 255.255.255.0
ip nat outside
no cdp enable
!
ip nat inside source list 102 interface Ethernet1 overload
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 Ethernet1
ip http server
!
access-list 102 permit ip 10.10.10.0 0.0.0.255 any
no cdp run
!
line con 0
exec-timeout 120 0
stopbits 1
line vty 0 4
exec-timeout 0 0
login local
length 0
!
scheduler max-task-time 5000
end

Fra : Martin Mann

Dato : 29-08-02 15:00

Anders S.. wrote:

> kan dette bruges

Ja da, nu kan man jo se hvordan routeren virker.

<..snip..>
>!
> interface Ethernet1
> ip address 80.197.127.212 255.255.255.0

Ovenstående linie, betyder selvfølgelig at din router har IP nr
80.197.127.212 med en 24bit netmaske, eg. 255.255.255.0, men du siger at
routeren for tildelt(?) en anden addresse efter nogle minutter? Det
lyder meget mærkeligt...

Er det også den rigtige netmaske du har skrevet? Jeg har også en
80.x.x.x addresse på min ADSL, men der har jeg en 28bit netmaske, dvs.
255.255.255.240.

Ellers ser konfigurationen rimelig nok ud; den er jo meget standard, så
der er ikke så meget at komme efter. Har du også prøvet at genstarte
routeren?

Er der ellers noget jeg har misforstået? ;)

Mvh
Martin

PS.: Du kan evt. maile mig direkte, hvis det er nemmere for dig.

Fra : Martin Mann

Dato : 29-08-02 15:04

.... glemte lige noget ;)

Hvad er det for en IP du får tildelt bagefter; som ligger mile vidt fra
din 80.x.x.x. ??

Mvh
Martin

Fra : Anders S..

Dato : 29-08-02 20:19

> ... glemte lige noget ;)
>
> Hvad er det for en IP du får tildelt bagefter; som ligger mile vidt fra
> din 80.x.x.x. ??

10.170.150.105

en intern ip for den som har dyn ip hos DK-TV

Anders

Fra : Martin Mann

Dato : 30-08-02 12:57

Anders S.. wrote:

> 10.170.150.105
>
> en intern ip for den som har dyn ip hos DK-TV

Hvis du er 100% sikker på, at den conf. du sendte, er den du kører med,
og du har prøvet at genstarte routeren, og validere configurationen igen
- så er der jo noget heeelt galt.

Din router skal ikke kunne få tildelt en IP, når den er konfigureret med
en statisk IP - det skal imho ikke kunne lade sig gøre?!

Har du købt routeren selv, eller er den leveret af dk-tv?

Prøv evt. at tilslutte en PC, direkte til dit kabelmodem, og konfigurer
denne med din statiske IP og se om det virker. Hvis det før, så må det
være routeren.

Mvh
Martin

Fra : Anders S..

Dato : 30-08-02 20:53

> [...]
>
> Prøv evt. at tilslutte en PC, direkte til dit kabelmodem, og konfigurer
> denne med din statiske IP og se om det virker. Hvis det før, så må det

Problemet lader til at være løst i forleden dag satte jeg routren på igen
efter at maskinen havde køret ca 24 timer direkte på modemt uden at der sket
noget, ( udover at jeg stadig ikke kunne ping ud man stadig surfe osv.)der
har der ikke været noget med at ip'en har ændret sig. Her til morgen lyste
modemet ikke som det skulle og på support nummret sagde de at de havde haft
server nedbrud i nat, da problemet var løst kunne jeg minsandten pinge ud
igen. først på dagen kunne man ikke lave en tracert på min ip da stoppede
den ved DK-TVs net men alt ser ud til at være ok nu. jeg er ret sikker på at
fejlen var hos DK-TV

Takker for hjælpen

MVH
Anders