Detektor
Fra : Flemming Christensen

Dato : 27-08-02 14:21

I forbindelse med en udsendelse i går vedrørende den globale opvarmning,
viste de en detektor til kosmisk stråling. Ud fra hvad man kunne se, så
detektoren angiveligt ud som en lille vandbeholde med et glas vindue. Gennem
dette vindue kunne man se strålingen som små projektiler der blev skudt ned
i vandet.
Spørgsmålet går på - er det muligt selv at lave en sådan en detektor? Eller
var det man fik at se blot en lille del af en langt større og kompliceret
apparat.

Mvh
Flemming

Fra : Sven Nielsen

Dato : 27-08-02 22:13

In article <5%Ka9.23867$ww6.2393515@news010.worldonline.dk>,
flemming@christ1sen.dk says...

> [...]
> var det man fik at se blot en lille del af en langt større og kompliceret

Det hedder et tågekammer. Hvis man er fiks på fingrene kan man nok godt
lave det selv.

http://www.jsf.or.jp/sln/fog_e/w.html#1

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-08-02 22:38

Flemming Christensen wrote:

> [...]
> var det man fik at se blot en lille del af en langt større og kompliceret

Det lyder som et såkaldt tågekammer. Jeg fandt lige hurtigt nogle
links:

http://www.hep.man.ac.uk/~mcnab/cloud/
http://www.lns.cornell.edu/~adf4/cloud.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-08-02 22:54

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det lyder som et såkaldt tågekammer. Jeg fandt lige hurtigt nogle
> links:
>
> http://www.hep.man.ac.uk/~mcnab/cloud/
> http://www.lns.cornell.edu/~adf4/cloud.html

Jeg fandt lige ét mere:
http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=0005C4AD-1E94-1C71-84A9809EC588EF21&pageNumber=1&catID=2

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Flemming Christensen

Dato : 29-08-02 17:25

Tak for nogle rigtig gode links. Det var lige præcis hvad jeg ledte efter.
Nu håber jeg bare jeg kan få tågekammeret til at virke!

Mvh
Flemming