Katte trick
Fra : Jørgen B

Dato : 27-08-02 14:10

Hej

Er der nogen der har nogen ider til katte træning og trick.

Jørgen

Fra : Ann K.

Dato : 27-08-02 23:20

Hej Jørgen.
Ork, ja - masser af ideer
Men allerførst bør du vælge din træningsmetode... må jeg anbefale dig at
se på
www.canis.no Siden er norsk, omhandler hunde - men den beskriver
_også_ en hel del om shaping/klikkertræning... og er IMO noget af det
bedste, når man skal til at lære sig om denne fremragende
træningsfilosofi Der er desuden masser af links videre ud i
verden...

Nå, når du så har fundet ud af principperne, så skal du jo have nogle
trick...
Indtil videre træner min Mand og vores meget madglade abyssinier
Namacoola følgende øvelser:
Sit... Løve - sidde på bagbenene og lange ud med en pote, ligesom løver
i cirkus... Rulle... Giv pote/Goddag... Kom... Kys...Søge - efter gemte
godbidder... Skulder/Pelskrave - hvor hun skal ligge rundt om
nakken/halsen på min mand... Spring... Danse... Og så det helt store
projekt - Mivse - hvor hun skal miave på kommando
(Øhmmm - behøver jeg at fortælle at Manden er "hundemenneske" - med en
forkærlighed for brugshundetræning *sss*)

Shaping/klikkertræning går ud på at fange kattens egen adfærd og så
forme den ind til en kommando (OBS! Meget kort og for så vidt dårlig
forklaring!!!)... Men det er IMO den _eneste_ træningsmetode, man kan
bruge til en kat!

Held og lykke med jeres træning... Skulle sige fra Manden og Namacoola
at det er SJOVT!!!

Mvh Ann

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-08-02 07:22

On Wed, 28 Aug 2002 00:20:20 +0200, "Ann K." <tsars@os.dk> wrote:

> [...]
>(Øhmmm - behøver jeg at fortælle at Manden er "hundemenneske" - med en
>forkærlighed for brugshundetræning *sss*)

   Det fede er jo at både manden og frk. Namacola jo
tilsyneladende bare synes det er vildt sjovt. Og kan man få lidt mere
kattemenneske ud af manden går det jo nok også? ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 07:58

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

Og kan man få lidt mere
> kattemenneske ud af manden går det jo nok også? ;)

shhhhh - sig det ikke så Jan kan høre det - så bliver han jo nødt til at gå
til KATTETRÆF!

:Pia

Fra : Jørgen B

Dato : 28-08-02 15:39

Tak for svaret.

Jeg har nu kun haft min 1½ år hun kat i 12 dage, når jeg kalder på hende
eller siger nogen lyde, er det som om hun er døv, hun kommer ikke selv
hent til mig, det er mig der skal gå til hende.

Men jeg har lige fra starten brugt et hundefløjte, hver gang jeg giver hende
mad, og nu hvor hun kommer ud i have hver dag, og når jeg så vil have
hende ind igen, fløjter jeg bare og hun kommer springende med det samme

Igen tak for svaret, nu har da jeg noget at gå i gang med,
jeg har ellers haft hund i de sidste 30 år, det er jo ikke det samme.

hilsen Jørgen

Fra : Jørgen B

Dato : 28-08-02 20:33

Hej igen

Hvad bruger i som godbidder ved træningen

Jørgen

Fra : Ann K.

Dato : 28-08-02 22:21

Hej Jørgen.
Hmm - katteguf... øhmmm - må indrømme at vi ikke bruger noget specielt.
Namacoola er som sagt en abyssinier. Racenavnet kan også staves "Madøre"

For hende er alt = guf... men selvfølgelig har vi nogle ekstragode
guffer, som kan bruges som "Jack-pots"... Det drejer sig så om Kattekys,
Hennes Laksemønch, hundemaden *suk*, kyllingetern osv osv...
Du skal bare gøre dig helt klart at dét som er godt til vores kat, ikke
nødvendigvis er godt til din Prøv dig frem... og brug det (af
katten) kasserede, som guf til venners hunde....
Fidusen er at guffet er i meget små bidder...

Men du har jo ikke haft din kat så længe endnu... der går nok nogen tid,
før end hun er så tryg ved alt det nye (og dig)...
Det at hun stadig ikke kan sit navn - tja - hvad med at kalde hendes
navn inden du bruger fløjten... På dén måde lærer hun at hendes navn er
forbundet med noget godt - og vil så (måske - det er jo en kat! ;)
hurtigere lære at reagere på det!?
Du kan jo også bruge fløjten i stedet for en klikker... det gør man i
delfinarier, så hvorfor ikke også i kattetræning!?

Og så... nej det er ikke det samme at have hund!
Men Manden mener så at kattetræningen er det mest udfordrende (og
sjoveste) han nogensinde har prøvet... selv når han sammenligner med
dengang, han havde en voksen "utæmmet" sølvræv i pleje

Mvh Ann