Skærme
Fijala 3554
21" TFT skærm
Fra : Nuxx

Dato : 27-08-02 13:44

Jeg går og kigger lidt på store TFT skærme... Er der nogen der har
erfaringer med en sådan?

Den skal kunne køre 1600x1200...

Kan man se fjernsyn hvis man har et tvkort installeret uden probs på sådan
en?

Jeg ved at Dell har en 21" skærm, er den til noget?

Mvh.

Mads

Fra : WE

Dato : 27-08-02 20:24

Dell-skærmen, hvis det er den på 20,1", du mener, er absolut til noget. Jeg
har brugt sådan en 8-10 timer dagligt siden en gang i januar. Farverne på
denne skærm er - efter min mening - langt bedre end på mine to øvrige og
forholdvis lidt billigere fladskærme. Dell'en kører generisk 1600*1200.
Andre opløsninger end den anbefalede er som ved andre skærme en kedelig
historie.

Computerworld sluttede en stationær dvd-afspiller direkte til skærmens
DVI-indgang. Det var vist ikke ringe.

v.h.

PS: Den vejer i omegnen af 15 kg!!

Fra : Thïngmand

Dato : 29-08-02 08:04

> Dell-skærmen, hvis det er den på 20,1", du mener, er absolut til noget.

Er det den her?

http://makeashorterlink.com/?J43F533A1

Så er den godt nok billig! Er din også i sort eller kan man få den i
sølv/hvid? Ellers kan den jo ikke være TCO99 godkendt...

Fra : Dr. Ralph

Dato : 29-08-02 12:25

>Er det den her?
>
>http://makeashorterlink.com/?J43F533A1

Det er den, og den koster 15.300 MED moms og 3 års garanti.

Den er TCO 99 godkendt - stol på det.
Der er tale om en høj kvalitets TFT skærm, som ikke overgås
kvalitesmæssigt i 20' str.
Kun Samungs 240T 24' Wide og Samsung 210T 21' kan være med.

Fra : Thïngmand

Dato : 30-08-02 07:23

> Den er TCO 99 godkendt - stol på det.

Iflg. mit link:

Approvals / Compliancy: TCO-95

Så længe den er sort, kan den ikke blive TCO-99 godkendt...

Fra : Ralph

Dato : 27-08-02 23:14

>Jeg ved at Dell har en 21" skærm, er den til noget?

Dell har ikke en 21' TFT, men en 20,1' TFT kaldet 2000FP.
Men sammenligner du med en CRT skærm, så svarer 20,1 'TFT arealmæssigt
til en 21-22' CRT, da crt skærme ALTID regner arealet ud på en måde
således, at der altid måles 1-2' højere end fakta.

Med TFT skærme er det helt anderledes - hér er det man ser, det man
får - 1 tomme er 1 tomme.

Og det gælder alle TFT skærme - uanset fabrikat.

Jeg er selv den lykkelige ejer af den omtalte Dell 20,1 'TFT skærm -
og jeg har sammenlignet den direkte ved siden af nok verdens bedste
CRT skærm - en Sony F520 - og lad mig sige dig, at både jeg og ejeren
af Sony F520 skærmen var enige i, at min TFT 20,1 ' skærm klart slår
Sony CRT skærmen i både lysstyrke, klarhed og skarphed.

Eneste plus ved en CRT skærm er dens even til at kunne gå op og ned i
opløsninger uden mærkbart kvalittestab - hér er TFT skærmene svage.
Kun få evner at ændre opløsning uden kvalittestab.

Min Dell skal nogen gange ned i 1024X768 for at spille visse spil, og
selvom den gør det fint, så er der tale om mærkbart kvalittestab.

Derfor er det også min plan at købe en billig Samsung 151P til spil,
der er en 15' TFT med naturlig 1024X768 opløsning og en hurtig
responstid på 25ms.

Men min Dell bliver hvor den er, da det er det bedste skærmkøb, man
kan gøre. Eneste konkurrent er en Samsung 24' WIDE 240T til 26.000 kr
eller en Samsung 210T 21.3' TFT til 19.000 kr.
Jeg regner med at køre med denne Dell skærm 1½-2 år og så til den tid
købe ny og større TFT - og beholde min Dell som reserveskærm.

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-08-02 00:49

"Ralph" <no@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> får - 1 tomme er 1 tomme.
>
> Og det gælder alle TFT skærme - uanset fabrikat.

Det gælder faktisk også for crt skærme. Men da de måler billedrøret, og
noget af dette er gemt bag plasticen, vil det synlige areal være
mindre...

- Martin

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-08-02 08:06

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev:

> Det gælder faktisk også for crt skærme. Men da de måler billedrøret, og
> noget af dette er gemt bag plasticen, vil det synlige areal være
> mindre...

Det er vist ikke helt korrekt. En CRT-skærm har fire ophængningspunkter,
et i hvert hjørne. Der måles fra centret af disse ophængningspunkter.

--
Kurt Lund

Fra : Ralph

Dato : 28-08-02 13:25

>Det gælder faktisk også for crt skærme. Men da de måler billedrøret, og
>noget af dette er gemt bag plasticen, vil det synlige areal være
>mindre...

Meget muligt, men den naive/uvidende forbruger kan ikke bruge dette
argumnet til ret meget, da det er vildledende og upræcist.
Præcis HVOR meget plastik, der dækkker billedrøret, varierer nemlig
fra skærm til skærm og fra producent til producent - derfor er det,
uanset hvordan man vender og drejer det, forvirrende og upræcist
angivelse af skærmarealet for en CRT skærm.

Os skærmfreaks ved det naturligvis - men ikke Hr.og Fru Jensen.
Hér er TFT målet mere enkelt og præcist - og til at tage og føle på.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-08-02 05:44

Hej

Ralph wrote:
> Derfor er det også min plan at købe en billig Samsung 151P til spil,
> der er en 15' TFT med naturlig 1024X768 opløsning og en hurtig
> responstid på 25ms.

Hvorfor ikke købe et grafikkort som kan køre dine spil i 1600x1200? Det
er nok billigere og sjovere.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ralph

Dato : 28-08-02 13:28

>Hvorfor ikke købe et grafikkort som kan køre dine spil i 1600x1200? Det
>er nok billigere og sjovere.

Jeg har skam et af de absolut ultimative spil kort på markedet - et
Asus GF4, TI4600 8460 deluxe 128 Mb...pyhhhhhha....det har en lang
titel :)

Problemet er blot, at ikke alle spil lader sig spiller i 1600X1200 -
gjorde de det, så ville jeg aldrig købe en ekstra skærm - men nyde min
Dell 2000FP endnu mere :)

Regner iøvrigt med at sælge mit Asus GF4, når Radeon 9700 ankommer.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-08-02 17:20

Hej

Ralph wrote:
> Problemet er blot, at ikke alle spil lader sig spiller i 1600X1200 -
> gjorde de det, så ville jeg aldrig købe en ekstra skærm - men nyde min
> Dell 2000FP endnu mere :)

Hehe - pludselig er jeg meget glad for min 17" TFT'er. Jeg kan godt se
ved et nærmere eftersyn så stopper mange spil ved 1280x1024 hvilket
tilfældigvis passer lige på min . Hvorfor ikke vælge en 17" i stedet?
Du har jo grafikkortet til det.

> Regner iøvrigt med at sælge mit Asus GF4, når Radeon 9700 ankommer.
Og så bliver problemet endnu mindre

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Olsen

Dato : 28-08-02 21:03

> Regner iøvrigt med at sælge mit Asus GF4, når Radeon 9700 ankommer.

Kører den 8X agp ?

Fra : Blaster

Dato : 28-08-02 18:29

Jeg har den omtalte Samsung 151P og jeg må sige de penge er givet godt ud ..
jeg synes der er et godt billede på selvom det er en TFT skærm.. Og i 3D
spil er der ingen problemer .. ingen Ghosting her.

Fra : Thïngmand

Dato : 29-08-02 08:15

> Jeg er selv den lykkelige ejer af den omtalte Dell 20,1 'TFT skærm -

Har det ingen betydning at kontrastforholdet kun er 350:1, nu hvor 400:1
faktisk er minimum på kvalitetsskærme?

Lillebror 1900FP har et kontrastforhold på 500:1! Men til gengæld har den en
pixel pitch på .294 mod 2000FP's .255 - hvad vægter mest?

Hvordan oplever du "sidekigning"? 80 grader er det ikke lidt i overkanten?
Sonys nye modeller har 17 grader...

Fra : Dr. Ralph

Dato : 29-08-02 12:34

>Har det ingen betydning at kontrastforholdet kun er 350:1, nu hvor 400:1
>faktisk er minimum på kvalitetsskærme?

Hvos har du data fra omkring kontrastforholdet ?
Iflg mine data skulle Dell 2000FP have et kontrastforhold på 450.

>Lillebror 1900FP har et kontrastforhold på 500:1! Men til gengæld har den en
>pixel pitch på .294 mod 2000FP's .255 - hvad vægter mest?

Det er nok en skønssag - nogle hævder jo også deres skærme har en
betragtningsvinkel på 170 grader, mens virkeligheden er en anden.
Facts er, at denne Dell 2000FP er blevet anmeldt af cadonline og fået
absolut topkaraktér - og ydermere har jeg nu hørt om gentagne
personer, der arbejder med seriøs cad/dtp/grafik rose den til skyerne.

Men en dotpitch på 0,25 betyder også en del for TFT skærme, selvom den
ikke direkte kan sammenlignes med dotpitchen for CRT skærme.
Skrift helt ned til 5 pkt står klart på min Dell 2000FP.
Og 0,25 er rekord lavt for en TFT skærm.
Svarer vel til 0,21 for en CRT skærm, hvis vi skal prøve at
sammneligne - selvom det er ren skønsberegning.

>Hvordan oplever du "sidekigning"? 80 grader er det ikke lidt i overkanten?
>Sonys nye modeller har 17 grader...

Tror du mener 170 grader - dette har de nyeste TFT skærme - og
sidekigget på min Dell 2000FP er det bedste jeg endnu selv har set på
en TFT skærm - naturligvis ikke så godt som på de bedste CRT skærme -
men meget tæt på.

Fra : Thïngmand

Dato : 30-08-02 07:33

> Hvos har du data fra omkring kontrastforholdet ?
> Iflg mine data skulle Dell 2000FP have et kontrastforhold på 450.

http://www.dell.com/us/en/biz/learnmore/learnmore_monitors_popup_flat_all_de
tails.htm

Fra : Per Bruus

Dato : 28-08-02 12:05

"Nuxx" <mads@gmx.co.uk> skrev i en meddelelse

> Jeg går og kigger lidt på store TFT skærme... Er der nogen der har
> erfaringer med en sådan?

> Mads

Sony har en 23" på trapperne

http://www.creativepro.com/story/news/17479.html

Vh
Per

Fra : Ralph

Dato : 28-08-02 13:35

>Kan man se fjernsyn hvis man har et tvkort installeret uden probs på sådan
>en?

PS min Dell 2000FP 20,1' TFT har iøvrigt indbygget picture in picture,
så du kan vælge om TV billdet skal fylde HELE skærmen eller om du vil
have det kørende oppe i hjørnet i et lille vindue, mens du arbejder
med pc programmer.

Det ret seriøse cadonline har iøvrigt anmeldt min Dell skærm hér - og
den fik topkarakter foran både NEC/Mitsubishi, Illyama og Viewsonic -
kun Samsungs 240T 24' WIDE TFT kunne være med og fik samme karaktér
for billede og skærm:

http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0402lcd/intro.htm

Hér er anmeldelsen af min skærm:

http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0402lcd/dell.htm