Orme - og loppekur
Fra : Sander

Dato : 27-08-02 11:37

Hvor tit skal man give orme- og loppekur til indekatte ?
Lopperne er han jo nok rimeligt fri for, da han ikke kommer ud, men hvad med
orm ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Freedom

Dato : 28-08-02 06:38

> Hvor tit skal man give orme- og loppekur til indekatte ?
> Lopperne er han jo nok rimeligt fri for, da han ikke kommer ud, men hvad
> [...]

I dag er det sådan at du skal have ormekuren af dyrelægen og de skal kunne
se i en afføringsprøve fra katten at der er orm! Så tal evt. med dyrelægen
når katten skal vacc.

Mvh
Iben

Fra : Sander

Dato : 28-08-02 06:44

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> se i en afføringsprøve fra katten at der er orm! Så tal evt. med dyrelægen

Han har fået ormekur, i forbindelse med vaccination. Skal man ikke give det
forebyggende, et par gange om året, eller skal man vente, til man kan se
evt. orm i afføringen ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 28-08-02 07:08

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> forebyggende, et par gange om året, eller skal man vente, til man kan se

Nej, siden ormemidler kom på recept, lyder anbefalingen, at man ikke
behandler forebyggende, men kun, hvis man er sikker på, at katten/hunden har
orm.
Så vidt jeg har fået oplyst, skyldes ændringen (lidt uretfærdigt for
katteejere), at svineproducenterne efterhånden overbehandlede deres dyr med
ormemidler, så man blev alvorligt bange for at der skulle udvikles
resistente orm.
Da det jo ville være omsonst at lægge midlerne på recept for kun ét dyr, kom
det altså til at gælde alle dyr.
Lidt off-topic har ormemidler til mennesker i øvrigt altid været på recept -
måske også af frygt for resistensudvikling?

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Sander

Dato : 28-08-02 12:14

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
recept -
> måske også af frygt for resistensudvikling?

OK, tak for svaret !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Freedom

Dato : 28-08-02 14:51

> OK, tak for svaret !
>

> Mvh. www.tjekmig.dk

Selv tak;)))

Iben

Fra : Sander

Dato : 28-08-02 15:01

> Selv tak;)))
>
> Iben

Selvfølgelig også tak til dig Iben ; )

Jeg var hunderæd, for at se orm, da Tarzan fik sin ormekur, men der var
heldigvis ikke noget synligt.
Jeg har før oplevet ( godt nok med en hvalp ), at det væltede ud med orm,
efter en ormekur. BVADR.
Chancen for orm, er vel ikke så stor, hvis han ikke får råt kød ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 16:35

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3d6c6875$0$87280
> Nej, siden ormemidler kom på recept, lyder anbefalingen, at man ikke
> behandler forebyggende, men kun, hvis man er sikker på, at katten/hunden
har
> orm

Jeg havde ellers hørt at katte som er 100% ude, altså staldkatte, skal have
4 gange om året fordi de spiser mus.

Vores får nu rigeligt med mad, spørgsmålet er, om hun virkelig spiser det
hun fanger. Den døde rotte som hun efterlod til mig i går, var i hvert fald
helt frisk og intakt.

:Pia

Fra : Niels Peter

Dato : 28-08-02 19:02

> [...]
>
> Vores får nu rigeligt med mad, spørgsmålet er, om hun virkelig spiser det
> hun fanger. Den døde rotte som hun efterlod til mig i går, var i hvert

Det er bændelorm, der overføres med mus (og lopper). Det er normalt let at
konstatere, om katten har bændelorm, fordi æggene ses som "risengryn"
omkring tarmåbningen og nogle gange på afføringen. Derfor er det heller ikke
et problem at vente med at behandle, til man ved, katten har bændelorm.
Det er værre med de mere almindelige orm, som også kan ramme indekatte. Her
ses det tit, at det eneste symptom er uforklarlig diarre, og nogle gange
lever katten symptomfrit med ormene.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 19:08

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3d6d1008$0$87300
> Det er bændelorm, der overføres med mus (og lopper). Det er normalt let at
> konstatere, om katten har bændelorm, fordi æggene ses som "risengryn"
> omkring tarmåbningen og nogle gange på afføringen.

Øøhh - jeg aner ikke hvor den efterlader sin afføring. Den er 4 og har
aldrig prøvet en kattebakke.

:Pia

Fra : Niels Peter

Dato : 28-08-02 19:13

> Øøhh - jeg aner ikke hvor den efterlader sin afføring. Den er 4 og har
> aldrig prøvet en kattebakke.
>
> :Pia

Så må du studere numsehullet på den en gang imellem
Nu hvor midlerne er på recept, vil mange dyrlæger kun behandle, hvis der er
konstateret orm i en afføringsprøve ..
Ellers må du holde øje med, om den generelt virker utrivelig, bliver mat i
pelsen, får udspilet mave ....

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 28-08-02 19:23

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3d6d12bf$0$87301
> Ellers må du holde øje med, om den generelt virker utrivelig, bliver mat i
> pelsen, får udspilet mave ....

Ja det er klart. Jeg kan heldigvis gøre hvad som helst ved hende, bare hun
får lov at ligge på skødet og putte. Selv hundene må vaske ørerne flade på
hende, jeg har klippet kløer for første gang i hendes liv - de var
MEGAlange og blev æltet ned i mine bare lår

Jeg skal alligevel til dyrlæge med hunden i morgen, så kan jeg jo spørge -
det har jo også betydning for fremtidige killinger (købte, ikke
hjemmelavede).

:Pia