Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysstriber i skov/gennem skyer - hvordan
Fra : Peter Theglev

Dato : 27-08-02 11:02

Jeg ku' godt tænke mig at lave farveoptagelser i skove og i skyet vejr,
og gerne opnå effekten af solskinnet der bryder gennem trætoppene/gennem
skyerne, men jeg synes ikke effekten bli'r kraftig nok. Er der nogen,
der har nogle gode tips?

Det er med spejlreflekskamera ...

Peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-08-02 11:40

"Peter Theglev" skrev...
> [...]
> og gerne opnå effekten af solskinnet der bryder gennem trætoppene/gennem
> skyerne, men jeg synes ikke effekten bli'r kraftig nok. Er der nogen,

Støv eller røg giver lysstriber. De fleste af de billeder man ser er
dog taget på tidspunkter med dis, som også gi'r den effekt.
Støv eller røg er ikke så praktisk når vi snakker solstråler
mellem skyerne...Måske et pol-filter kan bruges til at forstærke
effekten? (har ikke prøvet)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Langgaard

Dato : 27-08-02 12:49

Hej

hvis du belyser efter de mørkeste partier i motivet, bliver "striberne"
tydeligere.
Husk at det ikke kan betale sig at spare på optagelserne, så lav en del
forskellige med + og - eksponering.
Husk også at køre manuelt, så har du styr på sagerne, hvis kameraet står på
auto og du ændre blænder, så ændre kameraet bare tilsvarende på tiden, og så
bliver belysningen den samme.
Og hvis du bruger farvefilm og får billederne lavet som standart, så kan du
regne med at hvis du får lavet et perfekt negativ, så ødelægger den
automatiske kopiering det hele.
Prøv at bruge en diasfilm, så er det kun dig der bestemmer resultatet, og en
efterfølgende kopi kan direkte sammenlignes med dit dias ved reklamation.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så send en mail !

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-08-02 21:06

Langgaard wrote:

> hvis du belyser efter de mørkeste partier i motivet, bliver
> "striberne" tydeligere.

Nå - jeg vil mene, at hvis man lysmåler i de mørkeste skygge partier,
som du anbefaler, så vil der være overvejne sansynlighed for, at det
højlys som Peter netop ønsker tegning i brænder helt ud.

Jeg vil anbefale Peter, at han måler i højlyset og eksponere efter det,
det er jo netop i det område Peter ønsker og lægger vægt på at få
maximal tegning, det vil ganske vist gi' mørke eller helt sorte
træstammer, men det er jo heller ikke dem det primært handler om.

Og mit andet råd til Peter er, at han skal gå i skoven meget tidligt om
morgenen, lige omkring og efter solopgang, på det tidspunkt er der
størst sansynlighed for tågedis, og at solen står skråt ind fra en lav
vinkel, han skal naturligvis opsøge østvendte skovbryn.

Til slut vil jeg sige, at jeg ved godt hvad det er for et motiv som
Peter har i tankerne, og det kommer ikke i kassen ved en enkelt tur i
skoven, man skal komme der ofte og på de rette tidspunkter, så pludslig
en dag er motivet der, og så skal man være drønsikker på det man laver,
for ellers bliver man skuffet over resultatet.

Fra : Tom Wagner

Dato : 27-08-02 21:36

Det prøvede jeg, her er resultatet:

http://www.fotokritik.dk/pics/4793.jpg

Tom

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 27-08-02 22:30

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 28-08-02 07:24

"Peter Theglev" <dtpeter@mac.com> wrote in message
> [...]
> og gerne opnå effekten af solskinnet der bryder gennem trætoppene/gennem
> skyerne, men jeg synes ikke effekten bli'r kraftig nok. Er der nogen,

Jeg har prøvet noget lignende - skulle fange solstriberne inde mellem
træerne:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=4584

Sørg for at eksponere lidt over og under. Hvis du tog et billede på det som
dit kamera foreslår (kørt på ex. matrixmåling) og (ved negativfilm) et par
stykker under/over så vil du med 5 billeder være rimelig sikker på at få et
der er i orden. Ved negativfilm kan du evt. bruge hele blænder, mens du med
diasfilm kan nøjes med halve blænder.

Sørg for ikke at få lys på objektivet og brug dine egne øjne til at kigge
ind mellem træerne og find ud af hvor og ved hvilken vinkel effekten er
størst.

Du kan formentlig ikke bruge fotohandlerens papirkopier til noget - kun hvis
de håndfremkaldes af et normalt tænkende væsen

Mvh Kim

Fra : Peter Theglev

Dato : 28-08-02 11:02

Tak for alle de gode svar.
Jeg bruger kun diasfilm - normalt Fujis Sensia 100.

Peter

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-08-02 12:04

> [...]
> og gerne opnå effekten af solskinnet der bryder gennem trætoppene/gennem
> skyerne, men jeg synes ikke effekten bli'r kraftig nok. Er der nogen,

Selve motivet betyder også en del .. diverse non-prof inspiration:

http://www.nps.gov/olym/forest/light.jpg
http://www.eurecom.fr/~kangasha/Photo/pics/riviera/forest-light.jpg
http://www.forestinfo.org/Products/Images/Poster3.jpg
http://www.edp24.co.uk/Content/Community/Thetford/img/forest.jpg
http://www.artswyco.org/images/Press/Minnick/Light%20in%20the%20Forest.jpg
http://www.lomasdecarara.com/images/forest_light.jpg
http://www.diatonis.com/images/photos/forest_light.jpg
http://www.hants.gov.uk/newforest/today/holly_light.jpg
http://www.rawbw.com/~bdoolin/images/redwood.jpg
http://www.algonet.se/~ukforsk/skuggor.gif
http://www.pelicannetwork.net/images/jpb.redwood.light.gif

Når først man ser billederne er det rimeligt let at se hvad der er exponeret
efter osv - og har dit kamera en bracket-funktion, så brug den lystigt.
Ligesådan hvis du er i besiddelse af noget vidvinkel-stads, så bare på med
det, og så tæt på!

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-08-02 14:44

Steffen Poulsen wrote:

> Selve motivet betyder også en del .. diverse non-prof inspiration:

Ja motivet er faktisk afgørende for resultattet....:)

Ang. det udvalg af links du har postet, så vil jeg bemærke, at jeg
synes at:
http://www.artswyco.org/images/Press/Minnick/Light%20in%20the%20Forest.jpg
er det bedste bud, det har nogle småskavanker p.g.a. brug af kraftig
tele eller zoom, men det holder alligevel.

Jeg synes faktisk at Kim Jeppesen's bud er ret godt, hvis jeg var Kim,
så ville jeg ikke kunne dy' mig for at se hvad der skete, hvis jeg skar
det yderste træ i venstre side væk, og cuttede lidt i bunden.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-08-02 15:31

> Jeg synes faktisk at Kim Jeppesen's bud er ret godt, hvis jeg var Kim,
> så ville jeg ikke kunne dy' mig for at se hvad der skete, hvis jeg skar
> det yderste træ i venstre side væk, og cuttede lidt i bunden.

Det kan du have ret i .. mørkekammeret er en sjov ting ..

Jeg trak lidt i det for sjov, og lagde lidt rødt på:

http://www.kordegarden.dk/roedskoven.jpg

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-08-02 15:44

Steffen Poulsen wrote:

> Det kan du have ret i .. mørkekammeret er en sjov ting ..

Ja bare det ikke lugter klummert af fremkalder og fixer...:)