Spørgsmål om kost
Fra : Amager Demo

Dato : 27-08-02 00:52

Gennem en række tidligere indlæg, har jeg kunnet følge en hvis debat
omkring kosten; ofte med en underliggende tone om at Wiskas/Pussi m.v. er
for dårligt / affald og at man bør bruge bestemte tørkost-produkter.

Jeg giver mine 2 katte ca. 200g (½ dåse) køleskabskoldt vådkost blandet op
med varmt vand + fri adgang til vand & tørkost. Sidstnævnte en blanding af
flest mulige mærker / varianter for variationens skyld. Som regel iblander
jeg diverse sundhedsting (gærtabletter m.m.) i tørkosten.

Er jeg helt forkert på den med min affodring af mine 2 neutraliserede
hunkatte?? Jeg fortsætter stort set på samme måde, som tidligere ejer,

Mvh
Niels Christoffersen

-som lige har tilmeldt mig på d-f-d-k

--

---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---
http://www.amardemo.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-08-02 07:08

Hej Niels
Velkommen til. Når du har fulgt med i foder debatten
så ved du også at vi ikke altid er lige enige *GGG*

Vedr. dsmad, ja så er whiskas nok ikke det bedste, og
hvorfor er det så ikke det, det er straks lidt sværere at
svare på, men whiskas er generelt "kendt" for at give katte
diarre, jeg tror ikke nogen ved hvorfor det gør det.
Noget dsmad som både jeg og kattene er glade for er
LUX fra Aldi, uden farvestoffer, med vitamin A, D3 og
E. Jeg er en af dem der har fået "kolde fødder" ang.
tørkost, men vil sige at et kvalitetsprodukt fra dyrehandel
eller dyrlæge er langt at foretrække frem for supermarked-tørkost

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Amager Demo

Dato : 28-08-02 23:09

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:akf4v8$5g9$1@sunsite.dk...
> Hej Niels

> Noget dsmad som både jeg og kattene er glade for er
> LUX fra Aldi, uden farvestoffer, med vitamin A, D3 og
> E.

Desværre - de vil ikke æder ikke 'grød'; det skal være stykker!!!
Niels

--

---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---
http://www.amardemo.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-08-02 06:55

Hej Niels
Der er faktisk en af varianterne, der er kødstykker,
men jeg kan ikke huske om det er den røde eller gule.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 27-08-02 14:10

Hej Niels.

Man kan sagtens fodre katte som du gør - uden at de bliver syge eller lider
anden overlast.

Jeg har selv igennem 12 år fodret mine burmesere på den måde, skiftende
mellem Pussy, Kitekat og Whiskas, alt efter hvad der var på tilbud. De har
aldrig haft urinvejsproblemer, har altid fået ros hos dyrlægen for deres
flotte kondition og pels. De har heller aldrig haft diarré, tværtimod har
Gaby haft tendens til hård mave - selv efter at have ædt sig gennem to
paller Whiskas *s* (her gør kattemalt til gengæld underværker).

Kattene er blevet mindst lige så gamle som katte der fodres med
dyrlægefoder - den ene døde som 14-årig, den anden er i dag 14½.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis forbrugerrådet (eller er det styrelsen?)
ville lave en uvildig foderundersøgelse, der sammenlignede de
"videnskabelige" mærker med supermarkedsmærkerne. Personligt har jeg det
nemlig svært med at tro på producenterne, når de skriver om
"anti-ældnings-effekt" og den slags (kunne derfor heller ikke drømme om at
anvende anti-rynkecreme, brystopstrammende creme osv. - jeg tror ikke på
det ).

I øvrigt har det også altid undret mig, at der i alle bøgerne (hvad enten
det drejer sig om katte eller marsvin) står, at dyrene hverken kan lide
eller tåle køleskabskold mad. Både marsvinene og kattene kaster sig da
hjertens gerne over hhv. gulerødder og dåsemad direkte fra køleskabet. Og de
bliver da ikke syge af det. Det ville jo heller ikke være til at have med at
gøre, hvis man skulle tage maden ud 1 time før den skulle serveres (mand,
nogle sure katte man ville have: "Gi' mig dog den mad, jeg kan jo se, du har
taget den frem!" *gg*).

For lige at slutte med at gøre det rigtig speget, så fodrer jeg faktisk mine
nye katte med Royal Canin, for det var de vant til at få. Jeg har også
forsøgt mig med div. "fine mærker" af seniorkost til Gaby, men hun gider
ikke at spise det, så nu får hun lov at vende tilbage til dåsemaden.

Mvh. Else - der ikke vil påstå, at supermarkedsmad er bedre end "det
videnskabelige" - men altså heller ikke er overbevist om det modsatte.

Fra : Bobo

Dato : 27-08-02 14:29

Hej Else.
Jeg har det på samme måde som dig....jeg køber hvad der lige er på tilbud,
og er der lidt kyllingelever på tilbud, så ryger det med i vognen.
jeg har så problemet at mine katte absolut IKKE vil have mad købt fra
dyrehandleren/dyrlægen......slet ikke den lille, nej nej...det skal være det
billige, som Marianne også bruger, fra Aldi eller kitekat....eller hvis vi
flotter os....så wishkas.....og ingen af dem har urinvejsproblemer eller
dirre.....det er det samme med Tørkost....de rør ikke det dyre.......men
aldi's......det gnasker de lystigt i sig.
Knuz Jinnie

PS. det er det samme med min forældres katte, de er henholdsvis 13,12 og 10
år gamle...de yngste lider godt nok af blærersten, men mener dyrlægen sagde
at det var fordi han var flaskebarn at det kunne være skyld i det.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-08-02 18:23

Dansk Varefakta har et mærke som trykkes på de testede varer, desværre er
det frivilligt om man vil have sine varer testet. For at få mærket på
produktet, skal det opfylde visse minimumskrav. Tilsyneladende tør/vil
Whiskas ikke, for deres produkter er ikke varefaktamærket.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-08-02 11:57

> Hej Niels.
>
> Man kan sagtens fodre katte som du gør - uden at de bliver syge eller lider
> anden overlast.

Ja og jeg synes det er rart at der er nogen der tør "indrømme" det

Vores katte er også altid blevet fodret med Whiskas/Pussi/Kitekat og
Banse blev trods alt næsten 19 år på den diæt. Det sidste halve år af
hans liv byttede vi godt nok whiskas-"dimmerne" ud med Hills af den
variant der skulle være godt for nyrerne (kan ikke lige huske
betegnelsen) - men så fik han altså også kun tørdimmer som "snack"

Med Basil har vi det problem at han ganske enkelt ikke opfatter tørfoder
som noget der kan spises. vi har ellers prøvet alle killinge-varianter
uden held. Til gengæld kaster han sig over de ovennævnte mærker i våd
kost. Og Aldis LUX er også et hit blandt dem alle. Men endelig LUX, ikke
deres rædsomme, billige "boller-i-sovs"

Jeg har heller aldrig oplevet tynd mave hos vores som følge af
whiskas-diæt, men måske kan det komme hvis en kat der er vandt til
tørfoder pludselig får foder med større vandindhold? alene på grund af
den større mængde væske?

En helt anden ting er at vores katte får dårlig mave af køleskabskold
mad. Men så er det jo dejligt at microovnen er opfundet For at
skulle lade dem vente til det er tempereret det var et mareridt (dengang
vi ikke havde mikro..) Men er det for koldt, så kommer det op igen :o/

Hilsen
Lisbeth
(og Bøv, Phumba, Jack og Basil)

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 28-08-02 23:32

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <hviid-jakobsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ja og jeg synes det er rart at der er nogen der tør "indrømme" det

Hej Lisbeth.

I forbindelse med diskussionen om tabuer i gruppen, skrev jeg faktisk et
indlæg (som jeg bare aldrig fik sendt), om at det er "politisk ukorrekt" at
sige, at man fodrer med fx Kitekat, Whiskas el. lign - ihvertfald skal man
huske at skrive "undskyld, ved godt det er skodfoder, men katten elsker det,
og det er kun som godbidder" *S*.

Nu lader det heldigvis til, at der er flere der tør komme ud af busken - for
som Maj-Britt sagde, behøver vi jo ikke at være enige om alt.

Mvh. Else.