Lopper
Fra : Elbarto

Dato : 26-08-02 23:17

Ja hvad gør vi jeg troede ikke at en indekat fik så mange lopper

Sagen er den vores lile mis har mange lopper
Vi har så spurt i den lokale dyreforretning hvad der var at gøre
Hun havde kun noget shampo til 240kr
Koster det virkelig så meget eller tager de bare ovrepris for det ?

Er der andet vi kan gøre

Maj Erik Og lille (halv store ) Snude

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 07:20

On Tue, 27 Aug 2002 00:17:18 +0200, "Elbarto" <elbarto@it.dk> wrote:

>Ja hvad gør vi jeg troede ikke at en indekat fik så mange lopper

   Du får helt sikkert slæbt dem med ind når du har været nogen
steder - og det kræver kun en gravid loppe inden du har en mulliard
lopper i huset ;)

>Sagen er den vores lile mis har mange lopper
>Vi har så spurt i den lokale dyreforretning hvad der var at gøre
>Hun havde kun noget shampo til 240kr
>Koster det virkelig så meget eller tager de bare ovrepris for det ?

   På apoteket kan du få noget der hedder frontline (Hvis den er
over 12 uger mener jeg det er) eller advantage (Hvis den er fra 8 uger
og op) hvor frontline så vidt jeg ved er nemmest at bruge. Det skal
dryppes i nakken på katten og de fleste katte kan da lige holde til at
blive holdt i de 3 sekunder det varer hvis man er 2 om det =)
   Og så bør du sprøjte hele hytte med noget der hedder methopren
- det er så vidt jeg har forstået det virksomme stof der hedder det
mens produktet kan hedde lidt af hvert. Men det fås vist både på
apoteket og hos matas og de ved hvad du skal have hvis du siger
methopren =) Sådan får du nemmest bugt med lopperne =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-08-02 09:19

> [...]
> dryppes i nakken på katten og de fleste katte kan da lige holde til at
> blive holdt i de 3 sekunder det varer hvis man er 2 om det =)

Det er faktisk det samme man skal gøre ved de to produkter, mht at tømme
indholdet ud i nakken på katten. Af hvad jeg har læst mig til så skriver
Frontline at det holder katten beskyttet i op til 5 uger, og Advantage i op
til 4 uger. Så de er vist lige nemme at bruge, men man skal bruge Advantage
lidt tiere.

Mvh
Vibeke J

Fra : Niels Peter

Dato : 27-08-02 09:20

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
op
> til 4 uger. Så de er vist lige nemme at bruge, men man skal bruge

Ellers er forskellen vist blot, at man kan bruge Advantage til lidt yngre
killinger (otte uger) end Frontline (tolv uger).

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-08-02 09:32

> Ellers er forskellen vist blot, at man kan bruge Advantage til lidt yngre
> killinger (otte uger) end Frontline (tolv uger).

Jep, det er rigtigt, Frontline har dog også et produkt som kan bruges fra
killingerne er 2 dage gamle. Der står i deres materiale at det beskytter i
op til 2 måneder, hvilket jo er væsentligt længere end de 4-5 uger de andre
produkter beskytter. Men kan man bruge deres Vet. spray på voksne katte
også? For så skal man jo behandle endnu færre gange.

Mvh
Vibeke J

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-08-02 11:22

"Vibeke Jørgensen" skriver:

> [...]
> til 4 uger. Så de er vist lige nemme at bruge, men man skal bruge Advantage

Hm...
Er det kun mig der synes at disse produkter må være noget værre "stads" når de
kan slå lopperne ihjel blot ved at trænge ind i blodbanen gennem huden?

Vores 7 katte har adgang til en stor løbegård med jord, planter osv. Desuden
har vi to store hunde. Men vi har stort set aldrig loppeproblemer. Skulle jeg
finde en loppe på enten kat eller hund (og jeg tjekker rimeligt tit) så får
bemeldte dyr en omgang Advantage af aktuel størrelse i nakken, og møbler,
tæpper mm. får en ekstra grundig rengøring. Dette lader til at holde
problemerne fra døren, vi har i hvert fald ikke haft en eneste loppe på dyrene
i løbet af sommeren. Og så er det altså dyrt, hvis man bruger disse midler på
alle sine dyr i de mængder producenterne anbefaler!

Bare min mening...
Hilsen Dorthe

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-08-02 11:32

Dorthe skrev
[...]

Næhh, jeg vil også godt melde mig under fanerne, det kan
jeg jo også sagtens når jeg har indekatte *GG* men jeg
har det så med at skulle "snakke" med de katte og hunde
jeg møder på min vej, og har da haft problemer med en
tidligere nabos loppebefængte katte, men lige som med
orm vil jeg ikke "forebygge" er der problemer bliver der
behandlet.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-08-02 12:08

Hej Marianne og Dorthe m.fl.

Jeg kan såmænd godt følge jer, når det kommer til lopper, men jeg vælger
alligevel jævnligt at behandle mine katte med Program Vet (tabletter). Dette
skyldes at Program Vet (iflg. både min egen dyrlæge, men også en artikel i
Kattemagasinet nr. 3 fra iår) har vist sig at kunne forebygge/behandle
ringorm. Måske er jeg hysterisk, men ringorm vil jeg meget nødigt have inden
for dørene, for den er unægteligt lidt mere besværlig at slippe af med end
lopper. Og da jeg jævnligt slæber et par katte med på udstilling føler jeg
mig mest tryg ved den løsning

Men jeg synes aldrig, jeg hører andre nævne Program Vet, når snakken falder
på loppebekæmpelse/forbyggelse. Skyldes det dårlige erfaringer (allergiske
reaktioner?), højere pris (jeg har ikke sat mig ind i, hvad de forskellige
mærker koster at bruge)eller...?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-08-02 12:24

Min dyrlæge har aldrig nævnt Program Vet ... og jeg er egentlig ikke sikker
på jeg er stødt på mærket før nu. Vil spørge næste gang jeg er hos dyrlægen.
-Gitte

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-08-02 12:57

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reaktioner?), højere pris (jeg har ikke sat mig ind i, hvad de forskellige

Jeg har lige opdaget at min egen dyrlæge allerede i Kattemagasinet nr.1,
2001 skrev om Program Vet i forb. med ringorm (s. 15: Et "nyt" middel imod
ringorm). Mente nok det havde været nævnt tidligere

Katrine, som lige har bladret gamle Kattemagasiner igennem og genopdaget en
masse spændende artikler

Fra : Niels Peter

Dato : 27-08-02 12:56

> [...]
> reaktioner?), højere pris (jeg har ikke sat mig ind i, hvad de forskellige

Næ, Program Vet er sådan set udmærket til forebyggende brug.
Men hvis man f.eks. har en kat med loppespytsallergi, er det ikke velegnet,
fordi midlet kun forhindrer at lopperne formerer sig, ikke at den voksne
loppe lever videre og bider katten (og derved giver allergireaktioner).
Midler som Frontline og Advantage virker derimod på de voksne lopper, og de
behøver ikke at bide katten for at blive ramt af midlet, kun opholde sig på
den.
Til katte, der ikke har loppespytsallergi, og som ikke har så høj en risiko
for at blive smittet (indekatte, for eksempel) er Program Vet en udmærket
løsning.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 27-08-02 13:40

Hej.

Vi har med held brugt program vet til vores burmesere, fordi det, der skal
dryppes i nakken, ikke virkede på dem.
Den prog.vet vi anvendte, var ikke tabletter, men noget hvidt, tyktflydende
i en pipette. Det var meningen at man skulle putte det i maden, men de
nægtede at spise det, så vi gav det direkte i munden.
Som sagt virkede det rigtig godt på lopperne, også selvom kattene var/er
udekatte.

Mvh. Else.

Fra : Linda Thomsen

Dato : 27-08-02 19:30

> [...]
> reaktioner?), højere pris (jeg har ikke sat mig ind i, hvad de forskellige

Ang. allergi så kan jeg fortælle at vores hankat Simon får hudproblemer af
både Advantage og Frontline - ihverfald taber han hårene i nakken og klør
sig helt vildt - især med Frontline.
Det skal dog siges at han i forvejen har en sart hud - som vi ikke lige har
fundet årsagen til endnu.

Linda

Fra : Kate

Dato : 30-08-02 21:35

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> wrote in

> [...]
> snakken falder på loppebekæmpelse/forbyggelse. Skyldes det dårlige
> erfaringer (allergiske reaktioner?), højere pris (jeg har ikke sat

Jeg vidste faktisk ikke at man kunne få det i pilleform. Det er altså
også mange år siden vi sidste har haft lopper her i huset. Dengang jeg
brugte det var det pasta og at få det i kattene var nærmest en kamp på
liv og død, specielt Oliwer havde jo en idé om at al den slags var kun
for at myrde hamog han blev spids som et pindsvin over det hele. Meget
svært at gi' ham. Det er vel nok 5-8 år siden jeg sidst har haft behov
for at loppebekæmpe, så derfor har jeg ikke check på alt de nye, men
jeg kan dog godt huske at Program vet var sk... dyrt.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Pia J

Dato : 30-08-02 21:45

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote in message

> Jeg vidste faktisk ikke at man kunne få det i pilleform.

Det er meget smart med piller, men de tager ikke skovflåt som dem man
drypper med. Det er vist eneste forskel.

:Pia

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-08-02 11:10

> Er det kun mig der synes at disse produkter må være noget værre "stads"
når de
> kan slå lopperne ihjel blot ved at trænge ind i blodbanen gennem huden?

Tænker du på lopperne eller på katten? Fordi stoffet sidder jo i hudfedtet
på katten, og kommer netop ikke i blodet på katten. Men er det lopperne du
har ondt af?

Vibeke

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-08-02 09:18

Advantage er lige så godt som Frontline Vi er gået over til Advantage
fordi det er en smule billigere, og pipetterne er lidt nemmere at bruge.
Vores er også indekatte, og indtil videre har vi kun brugt 2 (max 3)
pipetter om året pr kat... vi har ikke set en loppe, siden dengang vi købte
Freja (som desværre var meget angrebet dengang).
Man drypper bare pipettens indhold i nakken på misser, og så forsvinder
lopperne prompte... tæpper ol. tilhørende misser vaskes i maskinen og man
støvsuger meget grundigt .... andet gjorde vi ikke.
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-08-02 09:30

> Advantage er lige så godt som Frontline Vi er gået over til Advantage
> fordi det er en smule billigere, og pipetterne er lidt nemmere at bruge.

Faktisk er Advantage dyrere idet man skal bruge det tiere. Prisen pr uge er
8,25 (>4 kg) og 7,94 (<4 kg) for Advantage og 7,5 for Frontline.

Det mht at du kun har brugt to pipetter pr år, hvornår bruger du så dem? Der
står ikke noget på pakkerne om at der er en speciel sæson for lopper, men
jeg hørte engang i et omklædningsrum at det kun var i en vis periode det var
nødvendigt at behandle. Ved du noget om det?

Mvh
Vibeke J

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-08-02 10:02

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in > Faktisk er Advantage
> [...]
var
> nødvendigt at behandle. Ved du noget om det?

Hej Vibeke
.... jeg var ret sikker på, at de var billigere, men det er måske forkert...
Jeg bruger dem mens vi har sommerferie - som studerende er det ca.
slutningen af juni og frem til omkring d. 1. september - og kattene får så
et skud en af de første uger i juli og igen engang i august. Vore to er jo
indekatte, og selvom de luftes i sele året rundt, så har jeg indtryk af at
det kun er i sommerhalvåret, at der evt. dukker lopper op derude. Derfor
bruger vi bare pipetterne i de måneder, hvor vi har fri (da er vi meget ude
i haven sammen med misserne). Jeg husker så oftest også at dryppe den sidste
dråbe i pepetten ned i støvsugerposen, da min dyrlæge engang anbefalede
dette. Tja... det virker - vi troede virkelig vi havde fået et problem, da
vi fik Freja, men lopperne døde hurtigt og der har ikke været antydningen af
lopper siden.
-Gitte

Fra : Inger Kaya

Dato : 27-08-02 19:47

Jeg har lige købt Frontline til vore katte ! Og der står faktisk på
pakken at det kan anvendes til killinger over 8 uger.

/ Inger Kaya