Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portræt-projekt
Fra : pop

Dato : 19-02-01 21:52

Jeg skal til at lave en række portrætter af en pige. Jeg skal lave dem
hjemme i stuen, men jeg har ikke lige råd til et par dyre studieflash. Hvad
kan jeg bruge af div. lamper og hvilken film skal man vælge. Det skal laves
i sort/hvid og må meget gerne antage et kunstfærdigt look. Jeg har et Nikon
F80 med 28-80mm zoom 1:3,5-5,6.

Håber I kan hjælpe mig

Fra : Niels Svendsen

Dato : 19-02-01 22:28

Jeg købte en halogenlampe (500w) på stativ i Silvan, den kan bruges med sølvparaply eller som opblødning via loft/væg. Jeg bruger den til digitale fotos, da digitale kameraer har automatisk hvidbalance. Men hvis du skal bruge s/h er det jo ligegyldigt.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 19-02-01 23:04

Hej

On Mon, 19 Feb 2001 21:52:06 +0100, "pop" <m@m.dk> wrote:

> [...]
>i sort/hvid og må meget gerne antage et kunstfærdigt look. Jeg har et Nikon

Det bedste du kan göre er at forsöge använde dagslys, men det beror jo
på hvordan din stue ser ud om det går.

Skal du anvä'nde kunstlys og du ikke har mulighed for at leje eller
köbe riktige studieblixter kan jeg anbefale en lampe fra IKEA som
faktisk heder FOTO.

Den klarer en 100w päre og der findes en trinlös regulering på
ledningen, den er relativt billig, i hvertilfälde her i Sverige, og
räkker ganske langt til porträtfoto under hjemlige forhold.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Ghadaffi

Dato : 21-02-01 11:44

Prøv at tilmelde dig www.modellerne.dk
De afholder snart workshop, og der kan du møde en masse andre
erfarne/uerfarne.
Jeg har selv lavet et par B-lamper (rigtig gode til S/H fotografering).
Med venlig hilsen
Jens
www.modellerne.dk (så er ingen i tvivl)

Fra : Paul Nilsson

Dato : 21-02-01 20:15

Hej!
Hvid baggrund giver skygger (fra blitzen) derfor blitz/lys på
baggrunden,eller:
Vælg mørg baggrund (= ingen skygger)
Lys forfra1. Hovedlys lidt fra siden + opblødning af (de modsatte skygger)
af enten
en anden blitz/lys elller, stor hvid flade (Pap/papir o.l.)
Evt. lille lys bagfra på håret........
mvh. Paul Herlev Fotoklub/Sorgenfri Foto.............