Kopiere links
Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 26-08-02 19:52

Kan nogen hjælpe med følgende problem, jeg har i FrontPage 2000?
Når jeg kopierer links fra en side til en anden side på mine hjemmesider,
kopieres de ikke rigtigt.
Jeg er i gang med at lave relative links mellem siderne, som er sideordnede.
Linkene ændrer adresse fra relative links til sidernes placering på min egen
computer.
Det er jo ret irriterende og arbejdskrævende, fordi jeg så skal ind og
skrive de samme links på mange sider.
Det kunne løses ved at lave rammer og så have en menu liggende som
rammeside, men det ønsker jeg ikke i dette tilfælde.
Det mærkelige er, at jeg tidligere har kunnet.
Det er heller ikke alle sider, det mislykkes på.
Jeg er mystificeret!
Jeg vil blive glad for et godt råd.
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-08-02 19:56

Kitt Søndergaard wrote:
> [...]
> Det mærkelige er, at jeg tidligere har kunnet.
> Det er heller ikke alle sider, det mislykkes på.

Når du omdøber en fil på Webstedet, kontrollerer Microsoft FrontPage, om
der findes hyperlinks til filen. Hvis det er tilfældet, opdateres
hyperlinkene med det nye filnavn. Når du flytter en fil på Webstedet,
f.eks. til en mappe eller undermappe, opdateres eventuelle hyperlinks
til denne fil automatisk med den nye placering.

Arne H.Wilstrup

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 26-08-02 20:36

Tak for svaret.
Ja, og det er en rigtig god funktion, og jeg oplever det som et stort
fremskridt.
Mit problem er, at jeg har et websted, hvor der hele tiden, næsten dagligt,
kommer nye sider til. Derfor vil jeg gerne kunne kopiere links til alle
sider over på alle sider. Det er et websted med mit barnebarn, og jeg har
indtil videre ikke noget imod at kopiere linkene over på alle sider. Lidt
arbejde må der gerne være J. Men når jeg ikke kan kopiere teksten med det
underliggende link, bliver det godt nok et stort arbejde. Jeg er oppe på 28
sider, og flere kommer til. På et eller andet tidspunkt bliver jeg nødt til
at finde en anden løsning, men lige nu ville jeg gerne kunne kopiere hele "
dynen" af links over på alle sider, men det mislykkes. Og som sagt, har jeg
kunnet det tidligere.
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Ulrik Friis

Dato : 26-08-02 22:51

"Kitt Søndergaard" <kitt@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
"
> dynen" af links over på alle sider, men det mislykkes. Og som sagt, har

Det er ikke den rigtige måde at gøre det på, da du hurtigt sidder med mere
end 29 sider, som du skal vedligeholde links på i et væk - Ctrl+C, find
siden, Ctrl+V 30-40 gange - puha. Nej, du skal gøre sådan: Opret én side med
alle dine links, helst i en tabel så du har lidt styr på det. Det er din
navigationsside. Denne side kan du placere hvor du måtte ønske det på dit
website. Opret så dine links "the hard way" på denne side: Marker teksten,
klik på hyperlinks i værktøjslinien, find og klik på den side du ønsker at
linke til. Såvidt så godt. Nu har du én side kun med links på - og hva' ska'
du så bruge den til? Jo, nu skal du se.

Nu udvælger du en side, du vil have links på (hvis der er nogen links i
forvejen på siden, så slet dem), sætter markøren der hvor dine links skal
være, klikker på Indsæt => Komponent => Inkluderet side, og her finder du så
frem til din navigationsside. Og vupti har du indsat din navigation. Hvis
din side ligger i en helt anden mappe skal du ikke spekulere over det. FP
justerer dine links. Og du skal kun vedligeholde dine links på én side.
Smart - ik'?

Der findes også en funktion der hedder Fælles kanter, som kan det samme plus
lidt til på en rigtig smart måde...

mvh
Ulrik

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 27-08-02 20:02

Kære Ulrik Friis!
Det var virkelig en god funktion, du dér gjorde mig opmærksom på. Det skal
du have tak for.
Jeg har nu indsat en navigationsside på alle siderne, og det "funker".
Tænk, hvor bliver livet lettere nu.
Jeg glæder mig til at kigge på Fælles kanter.
Mange hilsener
Kitt Søndergaard
PS Af nysgerrighed: Hvorfor kan man ikke altid kopiere linksene over? Ved du
det?

Fra : Ulrik Friis

Dato : 27-08-02 22:50

> [...]
> Kitt Søndergaard
> PS Af nysgerrighed: Hvorfor kan man ikke altid kopiere linksene over? Ved

Fordi man i WYSIWYG visning ikke altid får alle koderne med inde bagved, og
når FP så opdager ufuldstændige links, så digter den selv videre. Så snart
du begynder at rette i en FrontPage side, begynder glideturen hen til hvor
det lige pludselig ikke virker ordentligt længere. Det er en af FPs
svagheder. Hvis man kan lidt HTML kan man imidlertid hurtigt følge med i
HTML visningen. For nybegyndere kan det bedre betale sig at slette siden og
begynde forfra.

Morale: Lav dit website på papir først, og sæt det så op i FP. Så bliver det
godt.

FPs hjælpefunktion er faktisk ganske udemærket. Find det der står om Fælles
kanter og kombiner det med knappen Navigation.

mvh
Ulrik