Hvilken maske
Fra : Poul T

Dato : 26-08-02 18:19

Jeg skal lægge lidt glasfiber i jollen til forstærkning.
Ved i hvilken maske der skal benyttes ved den slags arbejde.

Er f. eks 3M 4255 god nok?

på forhånd tak

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-08-02 01:18

"Poul T" <Poul@Poul-Thomsen.dk> skrev i en meddelelse news:3d6a62a7$0$27670

> Jeg skal lægge lidt glasfiber i jollen til forstærkning.
> Ved i hvilken maske der skal benyttes ved den slags arbejde.

Hvad lægger du glasfiberen i? Er det epoxy, behøver du ikke at bruge maske.
Er det polyester, skal du bruge en maske, der har filter til
opløsningsmidler.

Jeg ved ikke, hvad det er for en maske, du nævner, men der skal være
kulfilter eller lignende aktivt filter. Et partikelfilter er ikke nok.

Claus

Fra : Poul T

Dato : 28-08-02 17:36

Tak for jeres svar.

Jeg har tænkt mig at benytte Plastic Padding reparationssættet med
Polyester.
Nu har jeg set i Watski kataloget at de har en maske type 4255. Det er en
eengangsmaske.
Men jeg har ikke set masker med aktivt kul der, eller i tømmerhandelen.

Har I nogle forslag med typenumre eller forhandlere.

På forhånd tak

Poul

Fra : rimsoh

Dato : 29-08-02 00:05

> [...]
>
> Jeg ved ikke, hvad det er for en maske, du nævner, men der skal være
> kulfilter eller lignende aktivt filter. Et partikelfilter er ikke nok.

Hvad er det for et filter??
jeg har da aldrig hørt om et filter der kan tage: accetone, styren og støv??
er det ikke sådanne at et filter der kan tage opløsnings middeler kan bruges
i ca. 3 min før de skal skiftes ? og så dækker de vel ikke helt for resten
af indholdet i poliesteren, hærderen, indhibitoren ??
eller er jeg gal på den ??
mich

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-02 00:58

"rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d6d5735$0$158

> [...]
> i ca. 3 min før de skal skiftes ? og så dækker de vel ikke helt for resten
> af indholdet i poliesteren, hærderen, indhibitoren ??

Jo, du er galt på den. Den maske, jeg bruger, har det, der hedder et A2
eller A3 filter. Det er et aktivt filter, som er godkendt til
opløsningsmidler OG dampe..Jeg brugte det bl.a. i nogle år, hvor jeg havde
autolakererværksted. Desværre er filtrene dyre og holder kun en-tre måneder,
afhængigt af brugen.

Foran kulfiltret monteres så et støv- og partikel filter, som så skal
skiftes ret hyppigt. Men det gør til gengæld, at kulfiltret ikke stopper
til. Desuden er det meget nemt at finde ud af, hvornår kulfiltret er
nedbrudt, det er det nemlig, når man begynder at kunne lugte noget i gennem
det.

Men værr opmærksom på, at en god maske koster 600-800 kroner. de fåes
billigere, men så sidder de ikke så godt. Filtret er det samme, uanset pris
og kvalitet..

Jeg stjal nedenstående fra arbejdstilsynet:

Claus

http://www.arbejdstilsynet.dk/Overblik/atviden/meddelel/M409199/m4091992.htm
**************klip********************''

Åndedrætsværn med gasfilter til hel- eller halvmasker
Gasfiltre beskytter ikke mod støv.

Gasfiltre inddeles i klasser og typer, hvor klasserne er et udtryk for evnen
til at optage større eller mindre mængder gasser og dampe, og typerne
angiver, hvilke typer gasser filtret kan optage.

Gasfiltre inddeles i 3 klasser

- klasse 1 lavkapacitets-filtre
- klasse 2 middelkapacitets-filtre
- klasse 3 højkapacitets-filtre.

Hvis filtrene skal benyttes mod andre gasser end de nedenfor nævnte typer,
må leverandørens oplysninger følges.

Filtertype A beskytter imod dampe fra organiske opløsningsmidler med
kogepunkt på 65°C og derover, fx mineralsk terpentin, toluen, xylen og
butylacetat.

Filtertype AX beskytter mod dampe fra organiske opløsningsmidler med
kogepunkt under 65°C efter leverandørens oplysninger. Filtertype AX findes
kun i én klasse. Filtrene er engangsfiltre og skal kasseres samme dag, de
har været i brug.

Filtertype B beskytter imod chlor og cyanbrinte og lignende gasser efter
leverandørens oplysninger.

Filtertype E beskytter imod svovldioxid og lignende gasser efter
leverandørens oplysninger.

Filtertype K beskytter imod ammoniak og lignende gasser efter leverandørens
oplysninger.

Der findes filtre, der dækker flere af typerne A, B, E og K samtidig.

Filtertype Hg-P3 beskytter mod dampe fra kviksølv og mod partikler.

Filtertype NO-P3 beskytter mod nitrøse gasser og mod partikler.

Filtertype SX beskytter mod specielle stoffer efter leverandørens
oplysninger.

Filtertype Hg-P3 og NO-P3 og SX findes kun i én klasse.

Åndedrætsværn med kombinerede partikel- og gasfiltre
Hvis det er nødvendigt at beskytte sig mod både støv og gasser, anvendes et
kombineret filter bestående af et egnet støvfilter og et egnet gasfilter.
Støvfiltret placeres yderst mod forureningen.

Når der forekommer aerosoler, fx ved sprøjtemaling, kan det af hensyn til
partikelfiltrets holdbarhed være en fordel desuden at benytte et forfilter.

Fra : rimsoh

Dato : 29-08-02 13:51

Hej claus og alle andre.
det kan da godt være jeg er helt galt på den??
Send meget gerne et meget konkret bevis på denne maske...navn type ect. ect.
Bare for at tage noget af det som er en bestandtdel at poliesteren STYREN!!
så kan resten komme med i anden omgang!
Hvad er det for en maske der holder mere end 3 min til det , hvis det ikke
er en motormaske, evt. med friskluft forsyning fra udv. kilde.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-02 00:12

"rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d6e18d7$0$178

> [...]
> Hvad er det for en maske der holder mere end 3 min til det , hvis det ikke
> er en motormaske, evt. med friskluft forsyning fra udv. kilde.

Hvis du ikke tror op det man siger, eller for den sags skyld stoler på
arbejdstilsynets oplysninger, så må du bruge Goggle! Jeg synes ikke, jeg
behøver at gentage mig selv. En hvilken som helst maske, der bruger aktive
kulfiltre af betegnelsen A2 eller A3. Der findes sikkert 100 forskellige
masker, men 3M er et udmærket produkt. Jeg orker altså ikke at gå ned i
kældren for at se, hvad min maske hedder. Se hos en forhandler, som
forhandler tilbehør til autolakerer og lignende.

Claus

Fra : rimsoh

Dato : 30-08-02 01:49

hov hov ingen sure miner,
Den som ikke ved bedre må spørge, og spørger man ikke bliver man da aldrig
klogerer ??
Havde du navnet? sparede det os andre for en masse.
det er så i orden at du har for langt i kælderen.
SORRY !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-02 15:21

"rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d6ec108$0$149

> [...]
> klogerer ??
> Havde du navnet? sparede det os andre for en masse.
> det er så i orden at du har for langt i kælderen.

Jamen, glem hvad maskenerne hedder, det er faktisk fuldstændigt
ligegyldigt.. Det, det handler om, er filtret.. det er det, jeg har prøvet
at forklare. Filtrene er miljøgodkendte, standardiserede efter præcis dem
samme norm. Om så masken hedder 3M eller Safeman eller Kemira er egentlig
underordnet. Nogen er naturligvis smartere, muligvis strammer de ikke så
meget, der kan være bedre remme osv. osv., men de bruger alle præcis samme
filter.

Hullet til åbning og luftmodstand er jo bestemt af filtret, så i den
henseende er de alle ens.

En maske er et personligt valg, den der passer mig, passer måske ikke dig.
Der må man prøve sig frem i butikken.

Her er et link til den producent, som har lavet min maske. Læg mærke til
skemaet, hvor styren netop er nævnt:
http://www.stratfords.com/respiratory/kemira_silner.html

Claus

Fra : rimsoh

Dato : 30-08-02 21:39

her kom så et konkret link....
tak claus

Fra : Ole

Dato : 31-08-02 11:07

Jeg tror dine 3min. stammer fra forsvarets gasmasker, hvor aktivt-kul
filteret skal skiftes efter 10sek. ved cyanid-angreb, 3min. efter visse
nervegas-angreb og ellers når man mærker symptomer efter "snothas"regelen.
/Ole

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 27-08-02 07:08

Det skal være en maske med aktiv kul.

Det brugte vi i hvert tilfælde da jeg arbejdede på LM Glasfiber.

/HHA

Fra : Svend Overgaard

Dato : 27-08-02 21:19

Jeg har lavet en del arbejde med både epoxy og polyester. Hvis du arbejder
med epoxy er det rigtigt at du ikke behøver maske når du støber, men når du
sliber, er støvet værre end polyester og du må sikre dig at du har
partikelfiltre og helst heldragt (engangs er fint) fordi man hurtig kan få
en allergisk reaktion ved epoxy. Ikke sjovt!! Det gælder også når du støber.
Ingen kontakt med uhærdet materiale uden handsker.

Med polyester har jeg prøvet både alm maske og helmaske med indsugning på
ryggen. Det sidste er klart at foretrække da man kan arbejde i længere tid
med denne løsning (det er også meget meget meget mere behageligt). Hvis du
"bare" har en alm. maske med kulfilter er den legitime arbejdstid nede på
et par timer og et max antal minutter ad gangen, da man ved længere tids
åndedrætsmodstand kan få vand i lungerne. Det er ved at være noget tid siden
så jeg kan ikke lige huske de eksakte tidsbestemmelser. Når man blander
polyester har som regel ikke arbejde til mere end 20 min ad gangen da det
hærder op, så der bliver sjældent problemer med tidsbegrænsning, medmindre
man skal lave store opgaver.
M.v.h. Svend Overgaard

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 27-08-02 21:31

"Svend Overgaard" <svendovergaard@get2net.dk> wrote in message
> [...]
du
> sliber, er støvet værre end polyester og du må sikre dig at du har

Man skal især passe på med epoxy som ikke er helt hærdet: det er dejlig nem
at slibe, men hvis man får støvet i lungerne kan slimhinderne svulme op og
blokere for luften, og så er man død indenfor ret kort tid.

Fra : rimsoh

Dato : 28-08-02 23:59

Når man "hjemmefusker"
Når man arbejder med polyester er det ret almindeligt at man bruger en
inhibitor til at forlænge hærdninngstiden ? og derved kommer du måske også
udover 20 min. så ret generelt kan man vel sige:
læs dog brugsanvisningen....
Helt rigtigt er det at en frisk luft motormaske, med indsug fra ryggen er at
fortrække bare man ikke arbejder i modvind eller i et lokale med
stilleståene luft (lukket).
Dampene fra dine martrialer er farlige, men støv fra skær/ slibning er ikke
at forglemme. de er også farlige/ sværer at komme af med igen når de først
er kommet indenbords.
Kan du ikke læse det fra en brugsanvisning, spørg en proff du kan se i
øjene..... også bagefter.

no water no life