Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forbedret dpi ?
Fra : Alex Jensen

Dato : 26-08-02 16:32

I Lexmarks specifikationer til deres X83 multifunktionsprinter står der:

"Præcisionsscanning af sort/hvide- og farvedokumenter i 600 x 1200 dpi
optisk opløsning - op til 19200 x 19200 dpi forbedret"

Hvad er forbedret dpi, og vil et indscannet billede på ovenstående maskine
kunne bruges til fremkaldelse af gode 10x15-billeder via nettet?

På forhånd tak!

AJ

Fra : Madsen

Dato : 26-08-02 16:57

Alex Jensen skrev:

> Hvad er forbedret dpi,

Interpoleret. Altså rent gætteri.
Hvor god den så er til at gætte sig til pixels er meget forskelligt fra
model til model.

> og vil et indscannet billede på ovenstående maskine kunne bruges
> til fremkaldelse af gode 10x15-billeder via nettet?

Kommer an på hvor stort det du scanner er.

Madsen.

Fra : Alex Jensen

Dato : 26-08-02 17:23

Hej Madsen

Det er et alm. 10x15 cm billede. Hvad giver det af kvalitet på papir med en
scanner som nedenstående?

AJ

Fra : emj

Dato : 26-08-02 17:44

Alex Jensen skrev i <3d6a56e1$0$64881$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Det er et alm. 10x15 cm billede. Hvad giver det af kvalitet på papir med en
>scanner som nedenstående?

Det burde med en hvilken somhelst skanner give et ganske almindeligt
foto på 10x15 cm, hvis du indskanner i 300 PPI (DPI)
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Madsen

Dato : 26-08-02 18:27

Alex Jensen skrev:

> Det er et alm. 10x15 cm billede. Hvad giver det af kvalitet på
> papir med en scanner som nedenstående?

Som emj skriver, så giver det et billede på 10x15 cm. i den ppi du nu
engang vælger at scanne i, hvis du ellers scanner i 100 % størrelse
forstås. (Scanner du i 200 % så får du et billede på 20 x 30 cm).

Hvis du scanner billedet på imellem 200 og 300 ppi, så burde du kunne
få et nogenlunde fornuftigt resultat ud af det, når du sender det til
"fremkaldelse" hos foto-pusheren.

Personligt ville jeg dog nok foretrække en diasscanner og så scanne
negativet i stedet, men det kan også godt lade sig gøre at få et godt
resultat ud af at scanne papirsbilledet. Kommer lidt an på hvor god en
scanner det er og jeg har så ingen erfaring med den Lexmark du nævner,
desværre. Det gamle skrummel af en scanner jeg har stående, giver ikke
et ret godt resultat hvis jeg scanner et papirsbillede. Billedet virker
"fladt" og kedeligt at se på sammelignet med papirsbilledet. Det har
vist nok noget at gøre med det de kalder DMax-værdien. Altså Dynamic
Range-værdien. Min scanner er vist fra før den tid hvor det ord blev
moderne. ;)

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-08-02 17:12

Alex Jensen wrote in <3d6a4adb$0$64886$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> "Præcisionsscanning af sort/hvide- og farvedokumenter i 600 x 1200 dpi
> optisk opløsning - op til 19200 x 19200 dpi forbedret"

De mener sikkert "interpoleret".

Nu har jeg ikke prøvet på særligt mange scannere, men dem jeg *har* prøvet,
der kan det ikke betale sig at gå over den optiske opløsning. Det bliver
(mindst) lige så pænt hvis man forstørrer med fx. Photoshop bagefter. Det
er nemlig ca. det samme der sker.

--
Mvh.

Niels Andersen