Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan fungerer en negativ scanner
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-08-02 12:52

Hej

Jeg overvejer at købe en scanner, hvor der medfølger en lille adapter til at
scanne negativer ind med (HP 4470).

Mit spørgsmål er som følger:

Når jeg har scannet mit negativ ind, hvordan får jeg det så lavet om til et
"rigtigt billede", kan jeg gøre det i PhotoShop eller følger der noget
software med.
Lige nu har jeg en scanner, en gammel mustek, kan jeg bruge den til noget,
eller skal jeg ud og have fat i en ny...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : KNL DtP

Dato : 26-08-02 13:39

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at købe en scanner, hvor der medfølger en lille adapter til at
> scanne negativer ind med (HP 4470).

Vær opmærksom på, at kvaliteten aldrig bliver som ved brug af en rigtig film-scanner.
Hvis du skal printe et dias eller negativ ud i A4 i 260 ppi (133 lpi), så kræver det
at du scannet negativet i over 2.000 ppi - og dette er vel og mærke optisk. De fleste
flatbed scannere går vel til 600 ppi - derefter er det interpoleret.

Med andre ord skal du have en hammer go' scanner, hvis du virkelig vil ha' et godt
scan. Er det blot til hjemmefusk, hvor kvaliteten ikke vægter så højt, så er det
sikkert en fin løsning.

> Når jeg har scannet mit negativ ind, hvordan får jeg det så lavet om til et
> "rigtigt billede", kan jeg gøre det i PhotoShop eller følger der noget
> software med.

Hvis du bare invertér dit negative scan i PS, så får du ikke et korrekt posetiv.
Selve negativstrimlen er lavet af en form for gelatine, og dette har en grundfarve
som er ovre i det gul/orange. Denne grundfarve skal du have filtreret fra, før du kan
få et korrekt billede. Det skulle undre mig meget, hvis denne feature allerede findes
i dit scanneprogram - og kun bliver "synligt" hvis du tilslutter et adapter (sådan er
det på min flatbed-scanner)

Se evt. her: http://home19.inet.tele.dk/poulm/html/negativ_scanning.html

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Per Herholdt

Dato : 26-08-02 16:16

René Ernst Nielsen wrote:
> [...]
> Lige nu har jeg en scanner, en gammel mustek, kan jeg bruge den til
> noget, eller skal jeg ud og have fat i en ny...

Jeg kan se der er et svar, men jeg kan ikke læse det, så her kommer mit
svar.
Når du med en 4470 (og sikkert også alle de andre der kan scanne negativer)
klikker af at du vil scanne et negativ kommer det frem nøjagtig som når du
scanner et alm. billede på den scanner du har nu.
Jeg har lagt et scan af et dias her:
http://www.megapixel.dk/indstil/opdaterbillede.php?id=12117&album=398
hp scanjet 4470C
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Per Herholdt

Dato : 26-08-02 16:25

Per Herholdt wrote:
..
> Jeg har lagt et scan af et dias her:
> http://www.megapixel.dk/indstil/opdaterbillede.php?id=12117&album=398
> hp scanjet 4470C
> MVH Per Herholdt Andersen
> Odense

Undskyld, forkert link, det her skulle være bedre:
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=12117&kode=
--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense