Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemringe og nærlinser
Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 26-08-02 12:09

Er der nogen, der har erfaringer med, hvad der giver bedst resultater,
når det gælder fattigmands-makroløsninger? Umiddelbart kan jeg se to
mulige løsninger, mellemringe og nærlinser, men hvad er bedst? Fordele
og ulemper ved begge løsninger?

Jeg har en 24-105mm og 100-300mm i god kvalitet. Vil jeg kunne bruge
begge?

Og for at komme standardsvaret i forkøbet: Jeg ved godt, at dedikerede
makroobjektiver giver bedre kvalitet, men som nævnt handler det her af
gode grunde om fattigmandsalternativet.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-08-02 12:52

Torsten Balle Koefoed wrote:

> [...]
> når det gælder fattigmands-makroløsninger? Umiddelbart kan jeg se to
> mulige løsninger, mellemringe og nærlinser, men hvad er bedst? Fordele

Det er udmærkede løsninger, og den ene udelukker ikke den anden, man kan
sagtens bruge en mellemring og nærlinse samtidigt.

Fra : max

Dato : 26-08-02 13:50

> [...]
>
> Og for at komme standardsvaret i forkøbet: Jeg ved godt, at dedikerede
> makroobjektiver giver bedre kvalitet, men som nævnt handler det her af

Mellemringe er bedst, men det koster lys, så lysmåling
gennem linsen er en god ting.. Men ingen af dine objektiver
ser ud at være specielt egnede, så måske er det hip som hap
hva du gør, jeg ville alligevel vælge mellemringe eller bælg -
burde kunne findes brugt for et par kroner.. mvh max

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 26-08-02 15:11

On Mon, 26 Aug 2002 12:49:50, "max" <maxartz@hotmail.com> wrote:

> Mellemringe er bedst, men det koster lys, så lysmåling
> gennem linsen er en god ting.. Men ingen af dine objektiver
> ser ud at være specielt egnede,

Hvorfor ikke?

Fra : max

Dato : 26-08-02 15:57

> Hvorfor ikke?
>
> --
> Yours etc.
> Torsten Balle Koefoed

Det er jo som du selv siger ikke dertil indrettede objektiver,
desuden er en fast brændvidde (altså ikke en zoom) ofte
mere lysstærk, mere skarptegnende og bedre kontrast, der
er mange flere stykker glas i en zoom og det er ingen hjælp
i den situation.. Så skulle du ligge inde med en god standart
linse vil resultatet nok blive lidt bedre.. Men det vigtigste er
at komme igang, så kan du altid investere i bedre udstyr hvis
du blir helt bidt af det - Makro fotografi er sjovt at lege med,
men for de fleste blir det alligevel ret hurtigt kedeligt og så
er det jo trist hvis man har investeret sin sommerferie i udstyr..
Køb brugt, den slags udstyr blir ikke slidt og der er ikke et
stort marked for det..
mvh max

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 26-08-02 18:23

> [...]
> er det jo trist hvis man har investeret sin sommerferie i udstyr..
> Køb brugt, den slags udstyr blir ikke slidt og der er ikke et

Jeg smider mig også lige ind i spørgsmålet, og tilføjer et tillægsspm.

Jeg har en lækker 20mm vidvinkel til mit gamle pentax. Hvordan ville den
kunne opføre sig med evt et nærfilter?

Mvh Mark

Fra : Asle Bjerva

Dato : 26-08-02 19:18

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i melding

> Jeg smider mig også lige ind i spørgsmålet, og tilføjer et tillægsspm.
>
> Jeg har en lækker 20mm vidvinkel til mit gamle pentax. Hvordan ville den
> kunne opføre sig med evt et nærfilter?
>
> Mvh Mark

Den trenger du ingen forsats til, et vidvinkelobjektiv som er så kort
brennvidde vil allerede ha en nærgrense på noen få cm.

Hvis en skal kjøpe filtre for testing og utprøving, er det kanskje noe å
tnke på å velge et filtersystem, type cockin, med en holder og løse filtre.
Jeg har tilogmed sett 'halve' nærlinser som er montert på en fatning lik
polafiltre. Med den kan man ha to forskjellige skarpe områder samtidig.
Det blir en fantastisk effekt for nærbilder av blomster + bakgrunnen helt
skarpt.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_online_dot_no

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 26-08-02 22:51

> Den trenger du ingen forsats til, et vidvinkelobjektiv som er så kort
> brennvidde vil allerede ha en nærgrense på noen få cm.

Den har en nærgrænse på 22cm, hvilket jeg synes er lidt for meget. Jeg kunne
godt tænke mig at komme lidt tættere på :)

Mvh Mark

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-08-02 23:41

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> Den har en nærgrænse på 22cm, hvilket jeg synes er lidt for meget.
> Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt tættere på :)

Hvis du har et 50 mm normalobjektiv eller et lille let teleobjektiv på
f.eks. 80 til 100 mm, så er en omvendering en super billig løsning, den
gør simpelhen det, at den bagerste linse bliver frontlinse, og optisk
set så er det en lige så god løsning som et ægte macroobjektiv.

Ulemperne er at du ikke kan bruge AF og AE, du skal manuelt focusere
derpå blænde ned og så lave en lysmåling, men det er ikke et problem,
hvis man har erfaring med at bruge et 100% manuelt kamera.

En omvendering bør kunne købes for et par hundre kroner, det er blot en
metalring, med et gevind der svarer til objektivets front gevind, og så
en bajonet fatning der passer på huset.

Fra : Per Herholdt

Dato : 26-08-02 16:06

max wrote:

> [...]
> hva du gør, jeg ville alligevel vælge mellemringe eller bælg -
> burde kunne findes brugt for et par kroner.. mvh max

Ja, jeg vil også sige at mellemringe er bedst rent optisk. Du får ikke et
stykke glas mere. Men ellers synes jeg det afhænger lidt af hvad du vil
fotografere. Til møntsamlingen betyder det ikke noget at du mister lidt lys,
men hvis det er sommerfugle eller andet småkravl der flytter sig før man når
at stille skarpt har man brug for alt det lys man kan få
--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense