Kopiering af hd
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 25-08-02 21:18

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg skal ha' skiftet hd på en iMac og i den
forbindelse ha' flyttet indholdet fra den gamle til den nye.

Hvordan får jeg lettest kopieret hele hd'ens indhold over på ekstern
disk så ejer forholdene bliver bibeholdt?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-08-02 22:07

in article 1fhhsax.1xyf1o71mzykfiN%nicolai@robra.dk, Nicolai Brandt at
nicolai@robra.dk wrote on 25/08/02 22:17:

> [...]
>
> Hvordan får jeg lettest kopieret hele hd'ens indhold over på ekstern
> disk så ejer forholdene bliver bibeholdt?

Siden du snakker om ejerforhold går jeg ud fra det drejer som om os x. Jeg
har flere gange brugt CarbonCopyCloner til formålet og det er forløbet
smertefrit. Kan hentes her:

<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=13260/cccloner.dm
g.tgz>
--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 25-08-02 22:18

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
>
> Siden du snakker om ejerforhold går jeg ud fra det drejer som om os x. Jeg
> har flere gange brugt CarbonCopyCloner til formålet og det er forløbet

Øh, ja. Det burde jeg nok lige ha' nævnt

Jeg prøver, takker.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-08-02 22:16

nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Hvordan får jeg lettest kopieret hele hd'ens indhold over på ekstern
> disk så ejer forholdene bliver bibeholdt?

hvis partitionen er uneder 4GB : ASR på din MAc OS 9 restore CD
Ellers: Carbon Copy Cloner fra Mac OS X

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 25-08-02 23:04

> hvis partitionen er uneder 4GB : ASR på din MAc OS 9 restore CD
> Ellers: Carbon Copy Cloner fra Mac OS X

Partitionen er en hel hd. Der ligger 8.4 Gb på den. Problemet er at der
ikke kan være mere end én hd i iMac'en ad gangen.

Enten skal jeg flytte hd'en til min egen G3'er og bruge CCC der, eller
også nøjes med at kopiere user mappen og lave en ny system installering
på den nye hd.

Kan man kopiere en user mappe over netværk og bibeholde bruger
oplysningerne? Eller vil de skifte når jeg kopiere tilbage igen?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-02 16:03

On Sun. d. 25 Aug. 2002 kl. 22:03 GMT, Nicolai wrote:

> Partitionen er en hel hd. Der ligger 8.4 Gb på den. Problemet er at der
> ikke kan være mere end én hd i iMac'en ad gangen.

jo med lidt fuskeri og åbent kabinet, pil CD-rom drev ag ATA bus og
strømforsyning og sæt disken på.

> Enten skal jeg flytte hd'en til min egen G3'er og bruge CCC der, eller
> også nøjes med at kopiere user mappen og lave en ny system installering
> på den nye hd.

Jeg vil anbefale en backup af din home mappe - husk eventuelle

> Kan man kopiere en user mappe over netværk og bibeholde bruger
> oplysningerne? Eller vil de skifte når jeg kopiere tilbage igen?

Det kommer helt an på server og klient. jeg vil anbefale at du pakker
din homemappe til en enlkelt fil. Det traditionelle unix værktøj, tar,
duer ikke til formålet da det smidder recusegrene væk. Du skal i stedet
bruge Ditto eller som allerede forslået et kopieringsværktøj, som eks
ASR eller CCC - det letteste vil være at arkivere hele usermappen med
ditto (læs "man ditto", ditto installeres af developer tools)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-02 16:17

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 15:03 GMT, Morten wrote:

> Jeg vil anbefale en backup af din home mappe - husk eventuelle

glimrende eksemple på hvorfro man bør skrive en text i kronologisk
rækkefølge... Her er fortsættelsen:

Husk eventuelle emner dine programmer i homemappen måtte lægge under
/Libary og /System/Library

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-08-02 21:36

> [klipper lige lidt]
>
> jo med lidt fuskeri og åbent kabinet, pil CD-rom drev ag ATA bus og
> strømforsyning og sæt disken på.

Der ser bare ud til at der ikke er et strømstik til dvd-drevet? Ellers
sidder det et andet sted end normalt. iMac'en er så'n en 400Mzh
slotloadings en.

> Jeg vil anbefale en backup af din home mappe - husk eventuelle

Er lavet

> [...]
> ASR eller CCC - det letteste vil være at arkivere hele usermappen med
> ditto (læs "man ditto", ditto installeres af developer tools)

Det med at pakke inden man flytter kan desværre ikke lade sig gøre. Der
er simpelthen ikke mere plads på hd'en. Den er pakket til det yderste
(hvilket er grunden til at det skal ny disk i). Jeg ender nok med at
flytte det meste manuelt. Installere nyt frisk system opretter en bruger
og lægger alle filer pænt ind i de forskellige mapper. Når filerne
bliver kopieret "tilbage" får de rigtigt ejerforhold

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-02 13:32

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 20:36 GMT, Nicolai wrote:

> Der ser bare ud til at der ikke er et strømstik til dvd-drevet? Ellers
> sidder det et andet sted end normalt. iMac'en er så'n en 400Mzh
> slotloadings en.

Jeg mener at de fleste ahlvstørrelsesdrev strømforsynes gennem ATPI
kablet - der skulle ikke være noget i vejen for at låne strøm til
disekn andet steds fra.

> Det med at pakke inden man flytter kan desværre ikke lade sig gøre. Der
> er simpelthen ikke mere plads på hd'en. Den er pakket til det yderste
> (hvilket er grunden til at det skal ny disk i).

bare sørg for at target ligger på et mountet share (smb, afp nfs eller
havd dukmåtte have at forbinde til.

> Jeg ender nok med at flytte det meste manuelt. Installere nyt frisk system opretter en bruger
> og lægger alle filer pænt ind i de forskellige mapper. Når filerne
> bliver kopieret "tilbage" får de rigtigt ejerforhold

kun hvis du selv giver dem det... vær forberedt på en gang slavearbejde

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-02 20:05

in article pgrfka.vt1.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 27/08/02 14:32:

> smb, afp nfs eller
> havd dukmåtte have at forbinde til.

Kids! Don't do drugs!

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-02 22:48

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> in article pgrfka.vt1.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at

> Kids! Don't do drugs!

Eller: Hvis du skiller dit tastatur ad for at rense det, så husk at
skrive op, hvor tasterne skal sidde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-08-02 23:05

In article <1fhllrc.1xvhwwownearkN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Eller: Hvis du skiller dit tastatur ad for at rense det, så husk at
> skrive op, hvor tasterne skal sidde.

Det står da på tasterne...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 17:03

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 21:48 GMT, Henrik wrote:

> Eller: Hvis du skiller dit tastatur ad for at rense det, så husk at
> skrive op, hvor tasterne skal sidde.

vds at "space" og "k" ikke skal sidde ved siden af hinanden?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 13:15

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 19:05 GMT, Peter wrote:

> in article pgrfka.vt1.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at

> Kids! Don't do drugs!

eller nattevagter

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-08-02 22:40

> Jeg mener at de fleste ahlvstørrelsesdrev strømforsynes gennem ATPI
> kablet - der skulle ikke være noget i vejen for at låne strøm til
> disekn andet steds fra.

Men hvor? Jeg har kun lige skilt den ad en enkelt gang og kunne
umidelbart ikke se hvor man kunne nappe strømmen fra.

> bare sørg for at target ligger på et mountet share (smb, afp nfs eller
> havd dukmåtte have at forbinde til.

Argh, selvfølgelig. Det burde jeg nok ha' tænkt på.

> kun hvis du selv giver dem det... vær forberedt på en gang slavearbejde

Næh når jeg kopiere filerne tilbage skifter de ejerforhold til den
bruger der henter filerne.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-08-02 14:37

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> [...]

> Hvordan får jeg lettest kopieret hele hd'ens indhold over på ekstern
> disk så ejer forholdene bliver bibeholdt?

Det letteste er så nok at bruge Retrospect, hvis du allerede har den.
Retrospect 5, Desktop/Workgroup/Server.

Og du skal nok under alle omstændigheder have et sådant backupprogram.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-08-02 20:23

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det letteste er så nok at bruge Retrospect, hvis du allerede har den.
> Retrospect 5, Desktop/Workgroup/Server.
>
> Og du skal nok under alle omstændigheder have et sådant backupprogram.

Retrospect er nok lige lidt overkill. Vi er bare en lille glad Mac
familie hvor datterens hd er fyldt op med mp3'er. Så iMac'en skulle ha'
lidt mere plads. Løsningen (som nok var den hurtigste) blev at jeg blot
kopierede user mappen først den ene vej og så den anden vej (atju...).
Hvilket faktisk kunne klares på godt og vel et par timer.

Det gav en jomfruelig 10.2'er på en helt ny hd. hvilket nok er meget
godt i betratning af hvor rodet det så ud under 10.1.5.

Nu magler jeg blot at finde ud af om hun vil af med den gamle hd...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-08-02 04:24

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Retrospect er nok lige lidt overkill.

Hvis det kun er til det formål. Men hvad med regelmæssig backup?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-08-02 20:31

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvis det kun er til det formål. Men hvad med regelmæssig backup?

Tja... Backup er en jo' en go' ting. Jeg har nu aldrig lavet en
regelmessig backup. Når jeg en enkelt gang laver nogle vigtige ting
tager jeg backup af det på CD-RW. Alt andet forsvinder hvis der skulle
ske noget.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk