Rottweiler
Fra : Annette

Dato : 25-08-02 20:25

Hvorfor al den snak om at Rottweileren er ødelagt som brugshund
grundet for meget udstillingsavl.

Har selv lige fået en Rott han er 13 uger nu og har lige så meget
gå på mod og kampdrift som den han jeg havde for 11 år siden.

Måske det bare er et udtrykt for misundelse fra Schæferhundeejere
som ønsker at deres hund bare var halvt så selvstændig..

Og ikke krybende som man ser på mange træningspladser...

En rigtig brugshund er og bliver en rott.....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-08-02 21:42

Hvad er det for en gang Bræk!!! Kom dog med et seriøst indlæg istedet for at
genere andre hundearter og deres ejere!!!

Og nej jeg har ikke schæfer!

Fra : Winther

Dato : 25-08-02 21:42

> [...]
>
> Og ikke krybende som man ser på mange træningspladser...
>
> En rigtig brugshund er og bliver en rott.....

Sådan en gang vås.

Vh. Winther

Fra : Claus

Dato : 26-08-02 06:07

"Annette" <tul@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Har selv lige fået en Rott han er 13 uger nu og har lige så meget
> gå på mod og kampdrift som den han jeg havde for 11 år siden.

Tillykke med den nye hvalp, håber at den udvikler sig som du ønsker. Hvem
har opdrættet den.??

Den hund du havde for 11 år siden , hvad prøver havde du på den og hvor kom
den fra???

Claus
Rotte mand , siden halvfjerserne.

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 26-08-02 07:32

> Måske det bare er et udtrykt for misundelse fra Schæferhundeejere
> som ønsker at deres hund bare var halvt så selvstændig..
>
> Og ikke krybende som man ser på mange træningspladser...

øøøhhhhhhh ikke for at spørge dumt, meeeennnn hvor har du lige gået til
hundetræning, vi har haft vores schæfer til træning og der var andre
schæfere og ingen har været som du nævner det, tværtimod er de gode til at
lære imodsætning til visse andre racer.

jeg kan godt se hvad du mener med selvstændig.... min schæfer kunne ikke
finde på at spise små børn, MED mindre den blev bedt om det.......

Vh
H. Hvidberg

www.toyota-forum.dk

Fra : Gjøl

Dato : 26-08-02 07:39

www.toyota-forum.dk wrote:

> jeg kan godt se hvad du mener med selvstændig.... min schæfer kunne
> ikke finde på at spise små børn, MED mindre den blev bedt om
> det.......

Ja mere benzin på bålet, så kan man rigtig se at I vrøvler begge to.

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 26-08-02 07:54

> Ja mere benzin på bålet, så kan man rigtig se at I vrøvler begge to.

Jeg har lige to ting......
1. Jeg giver mig altid til kende ved navn.......
2. jeg skrev fordi jeg er lidt træt af disse indlæg der ikke har noget
formål, andet end at genere andre racer eller folk, når jeg bliver irreteret
så bliver jeg sarkastiskDERFOR mit indlæg hr. eller fru
GJØL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.......

Vh
H. Hvidberg

www.toyota-forum.dk

Fra : Gjøl

Dato : 26-08-02 08:11

www.toyota-forum.dk wrote:

> Jeg har lige to ting......
> 1. Jeg giver mig altid til kende ved navn.......
Det gør jeg da også, er det da ikke ligemeget om jeg er Hr. eller Fru,
jeg hedder faktisk Gjøl, hvis du er bare lidt smart så finder du nok ud
af resten.

> 2. jeg skrev fordi jeg er lidt træt af disse indlæg der ikke har noget
> formål, andet end at genere andre racer eller folk,

Et godt råd herfra, prøv at gøre således (Ironi), (Sarkasme) eller brug
Smileys.

EOD

Fra : VRI

Dato : 26-08-02 16:26

> [...]
>
> Og ikke krybende som man ser på mange træningspladser...
>
> En rigtig brugshund er og bliver en rott.....

Det kommer sku da an på hvad man skal bruge den til................. Hvis
man har noget kvæg man ikke selv gider og drive ind.......... tja så er
Rott'en vel den rigtige hund....... Hvis ikke tja så ved jeg snart
ikke........ Hvordan klarer den sig på Agility banen?? Gad vide hvorfor
Politiet ikke bruger den?? Gad vide hvorfor det mest er jernedøde vagtfolk
og skrot handlere der hælder til en Rottweiler??? Finder du mine udsagn
provokerende???? Godt for jeg føler mig også provokeret af dine!!!!

Fra : Annette

Dato : 26-08-02 20:46

Ja, ja tag det nu lidt roligt lidt ironi kan I vel tåle !!!

Men hvis man kigger lidt på de gamle indlæg gennem tiderne
er det jo ikke den bedste omtale rotten får.

Synd at mange mennesker ser på rotten som en forfærdelig hund der spiser
børn
og andre dyr, men få mennesker kan jo ødelægge meget for andre..

Min gamle han kom fra Sæby, og var PH kåret..

Fra : Claus

Dato : 26-08-02 21:36

> Min gamle han kom fra Sæby, og var PH kåret..

Hej.

Så er den jo nok ud af Iversen's gamle hunde, de plejede oxo at du'.

Men jeg har trænet Rotter i mange år, haft hunde både med PH-K,BHP 3 og IPO
3 prøver, jeg mener at i dag kan du ikke gå ud og købe en hvalp og så være
sikker på at den duer .
Der er ingen der avler brugshunde mere, se på Rottweilerklubben's hvalpe
liste, der er langt imellem en tæve med prøver. Tæver der ingen prøver har
bliver parret med hanner der heller ikke har prøver, man aner jo ikke om
forældrene har de egenskaber der skal til. .o(

Jeg har skiftet race fordi jeg ikke gider stå med en hund der ikke er noget
værd på træningspladsen, surt når man ellers godt kan li' racen.

Claus

Fra : Johnny

Dato : 26-08-02 22:40

Det undrer mig gevaldigt, at man ikke kan forstå at alle racer har sin
berettigelse. Nogle taler negativt om en brugshunderace,
men sandheden er, at hver hund har sine gode og dårlige egenskaber. Til det
formål den nu skal bruges til.

At begynde at tale dårligt om andre racer bryder jeg mig ikke om. Det er for
lavt.
Jeg kommer straks til at tænke på børnene : "Min far er bare stærkere og
bedre end din far. Min far kan bare det og det
og det kan din far bare ikke" -bla bla bla

En labrador er også en brugshund, men den er da ikke specielt egnet til en
vagtmand. Men PERFEKT til narkohund.
Og omvendt er rotten ikke specielt egnet til narkohund, men god til en
vagtmand. Dobermann er ikke perfekt til at lav eftersøgning,
men er god for en vagtmand. Derimod er schæferhunden perfekt til
eftersøgninger...Ja, og sådan kunne jeg blive ved og ved...

Kort og godt : Lad være med nogensinde at tale nedsættende om andre racer
end din egen, for ALLE brugshunderacerne
har altså sin berettigelse...Alle har evner der kan bruges til det
respektive formål...

Mvh Johnny
(Har selv haft adskillige både rotter og schæferhunde...)

Fra : Claus

Dato : 27-08-02 05:40

"Johnny" <cjj@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> formål den nu skal bruges til.
>
> At begynde at tale dårligt om andre racer bryder jeg mig ikke om. Det er

Hej.

Jeg håber ikke det er mig du revser med dit indlæg.

Men når man opdager en race bliver dårligere og dårligere, til at konku. i
de programmer den altid har været brugt til, så må der jo være noget
galt....eller ?

Avlen i Rotteklubben har ændret sig meget hen over en år række og det er
ikke blevet til det bedre, set ud fra et trænings synspunkt.

Claus

Der har været instruktør i Rottweilerklubben i ca. 20 år.

Fra : Ann K.

Dato : 27-08-02 09:33

Hej Claus.
Nu har du flere gange kritiseret avlen af Rotter.... og man kan jo høre
at du virkelig beklager udviklingen indenfor en race, som du holder
af.... Men kunne du ikke tænke dig at præcisere, _hvad_ du mener, der er
gået galt?
For mig er det nemlig ikke nok, at du bare siger at hunden ikke længere
er i stand til at udføre et bestemt konku.program... jeg vil gerne vide
mere Bla. også fordi du ikke er den eneste forhenværende rotte-ejer,
som kommer med disse udtalelser...
Og - har du evt nogle bud på, _hvorfor_ det er gået sådan med avlen...
fx om rotten er blevet for populær, eller...?

Mvh Ann - der bare er nysgerrig
Ps; Tak for rådet ang apportering (for laaaang tid siden). Min sheltie
apporterer i dag, som var hun født til det!

Fra : Claus

Dato : 27-08-02 12:51

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:akfdev$ito$1@sunsite.dk...
> [...]
> at du virkelig beklager udviklingen indenfor en race, som du holder
> af.... Men kunne du ikke tænke dig at præcisere, _hvad_ du mener, der er

Hej

Den avlskåring Rottweilerklubben benyttersig siger ingenting om en hund's
brugsegenskaber man går meget op i omgængelighed og så videre, det skal den
oxo være men brugsegenskaberne bliver ikke testet.

Den eneste måde at afgøre om en hund har de rigtige brugsegenskaber, er at
træne den til det som den skal kunne, Jeg ved godt at brugs prøver ikke er
arvelige.....men det er evnen til at lære det.!!

Der har flere gange været stillet forslag om brugsprøver på avlsdyrene men
det bliver nedstemt hver gang...det er jo ikke særlig sjovt at gå til
træning i al slags vejr, når man kan nøjes med at stille den til en avls
kåring når den er 2 år.

Det er en brugsrace ...og ja..den kan sq være besværlig....men nu er man ved
at lave den om til en skøde hund og det er galt.

Det er hele politikken i klubben der er forkert der sidder menesker og
styrer avlen der faktisk aldrig har taget en brugsprøve, hvordan skal vide
vide hvad en brugshund skal indeholde.??

Da jeg startede med Rotter kunne en helt alm. Rotte ejer gå til træning et
par gange eller 3 om ugen og det endte i de fleste tilfælde med en
brugsprøve, idag skal man næsten være expert for at gi' en Rotte en
prøve...det kan da ikke være rigtigt.. se på Rottweilerklubbens hjemme side
hvor mange dumpede prøver der er, det er sq næsten flovt.

Og det der med at man er bange for at få racen forbudt...pladder.........en
rigtig brugshund er sund oven i sit hoved og bider ikke for sjov!!!

Der er jo andre racer der opnår gode resultater uden at de skambider folk.
Det må Rotter oxo kunne.

Claus
Der forventer at få ballade.

Fra : Ann K.

Dato : 27-08-02 12:53

Hej Claus.
>snip, et indlæg ang brugsegenskaber hos rotter<
>Der forventer at få ballade.

Nej - du får ikke ballade med mig!
Er faktisk enig med dig langt hen ad vejen...
Var bare ikke klar over at man nu kunne få en avlsgodkendelse af racen
_uden_ brugsprøve...

Mvh Ann

Fra : Claus

Dato : 27-08-02 13:22

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:akfp6v$fdt$1@sunsite.dk...

> Var bare ikke klar over at man nu kunne få en avlsgodkendelse af racen
> _uden_ brugsprøve...
>
> Mvh Ann

Hej.

Det har man altid kunnet, det har aldrig været et krav.
Men når racen vokser så bliver der oxo avlet på hunde der ikke skulle avles
på, derfor burde man lave det lidt sværere at få avlskåret sin hund.

Claus

Fra : VL

Dato : 27-08-02 20:20

Claus,
hvorfor skriver du oxo ?

Er det et smart ord for også ?

Verner

Fra : Coppi

Dato : 27-08-02 20:36

">
> Og det der med at man er bange for at få racen
forbudt...pladder.........en
> rigtig brugshund er sund oven i sit hoved og bider ikke for sjov!!!

> Der forventer at få ballade.

Hej Claus.

Ja, jeg kunne nu aldrig finde på, at skifte mine rotter ud med en schæfer.
Et stykke hen ad vejen har du jo nok ret, men der findes da gode, mentalt
sunde brugshunde i Rottweilerklubben.

Jeg tror bare det er enomt svært, at indstille sig på en anden hund, når
først man har haft et pragteksemplar af racen.

Som jeg ser det, er der da også stadig opdrættere der kun avler på tæver med
brugsprøver. Men med alderen bliver man vel kræsen og vil kun have efter af
en eller to bestemte linier. Jeg vil da helst blive ved med at have hunde
efter min egen han f.eks.

Du skal så somme tider også være af en bestemt støbning for at have rotter,
de har jo så absolut deres egen mening.
Og det er efter min mening deres største charme.

Hvis jeg nogensinde skulle skifte race, ville det blive p.g.a. af alder
(min ), og skulle det absolut være til gravhunde, som er dødcharmerende og
også har deres egen mening, Men er noget nemmere at tumle p.g.a. deres
størrelse.

coppi

Fra : Claus

Dato : 27-08-02 22:27

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Claus.
>
> Ja, jeg kunne nu aldrig finde på, at skifte mine rotter ud med en schæfer

..Du tror da vel ikke , jeg har Schæfer.

> Et stykke hen ad vejen har du jo nok ret, men der findes da gode, mentalt
> sunde brugshunde i Rottweilerklubben.

Jeps..men der alt for få af dem.

> Som jeg ser det, er der da også stadig opdrættere der kun avler på tæver
med
> brugsprøver.

Det er ganske få og mange gange er de prøver taget med største besvær og
lave Point.

Hvis jeg skulle købe en Rotte til træning i dag, ville jeg ikke ane hvor jeg
skulle købe.

Claus

Fra : Gjøl

Dato : 26-08-02 21:53

Claus wrote:
> [...]
>

> Jeg har skiftet race fordi jeg ikke gider stå med en hund der ikke er
> noget værd på træningspladsen, surt når man ellers godt kan li' racen.

Jeg havde en han fra Møbelvej i Varde, ham måtte vi aflive sidste år,
pga alder 12 år. Vi er skiftet til Karelsk Bjørnehund født d. 25.6.2002.
Det er svært at vænne sig til en babyhund igen.

Fra : Annette

Dato : 27-08-02 09:34

Nej hanhunden kom fra Richard Byrdahl...

Vores nye hunds fader heder La Hoya..

Mildere Rotter kan det være noget at gøre med at
klubben er bange for at racen bliver forbudt herhjemme, der har
jo været snak om det i medierne, hvis det er tilfældet er det jo
synd og skam for den gamle race..

Fra : Winther

Dato : 27-08-02 09:51

> Mildere Rotter kan det være noget at gøre med at
> klubben er bange for at racen bliver forbudt herhjemme, der har
> jo været snak om det i medierne, hvis det er tilfældet er det jo
> synd og skam for den gamle race..

Jeg har nu ikke indtryk af at avlen er blevet "mildere". Driften er blivet
mindre, men samarbejdsproblemer og manglende førbarhed eksisterer i bedste
velgående. Jeg har kendskab til tre rotter som inden for et år er blevet
aflivet pga. agressivitet, alle hanhunde, og under 2 år gamle.

Vh. Winther

Fra : Annette

Dato : 27-08-02 11:01

Har det ikke altid været et problem med hanhunde og
mindre egnede hundefører...?

Fra : Winther

Dato : 27-08-02 13:23

> Har det ikke altid været et problem med hanhunde og
> mindre egnede hundefører...?

Hundeførerne var hverken værre eller bedre end gennemsnittet der træner
brugshunde. Men fælles for dem var, at det var besøgende der blev bidt. Ved
den ene kom hunden bag fra, og bed sig fast i ryggen, den anden bed en øre
af en mand, tilsyneladende også uprovokeret. Den sidste hund blev
omplaceret, men senere aflivet, da de nye ejere ikke turde have den mere, og
det var garvede brugshundefolk.

Vh. Winther

Fra : Annette

Dato : 27-08-02 17:53

Det er vel ikke kun rotten, der er problemmer med, andre
brugshunde f.eks. den meget populære Schæfter er jo også
tit genstand for aflivning eller skiftning af hjem grundet dominansproblemer
osv.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-08-02 18:01

Hvordan i himlens navn kan man få dominansproblemer med en schæfer???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 27-08-02 22:28

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan i himlens navn kan man få dominansproblemer med en schæfer???

Uha...det kan man få ganske let, det kommer bare an på hvor man køber sin
hund.

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-08-02 01:12

Jeg tror nu også, det har en hel del med ejeren at gøre, da jeg i mine unge
dage skulle vælge race (er opvokset med schæfer), så skulle det IKKE være
schæfer, det ville være dyrplageri, jeg har nemlig endnu ikke mødt en
schæfer, der ikke bliver trykket, hvis jeg taler med lidt store bogstaver.
Jeg valgte en rottie, pragtfuld race dengang for 30-40 år siden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 27-08-02 21:14

Hej Annette

Jeg så lige du nævnte "hanhunden kom fraRichard Byrdal"
Hvilken hanhund er der tale om ?
Jeg ejer selv en hanhund fra Byrdal

Maj

Fra : Søren Houlberg

Dato : 28-08-02 20:10

Hej

Nøjh hvor er jeg enig med Claus!!!

Det kommer fuldstændig an på hvor man køber sin schæfer. Hvis man vælger en
højavlshund så får man formodentlig et krybe kravle væsen for her er det
mest udseendet der tæller. Tager man derimod en grå schæfer så kan man godt
rende ind i noget med dominansen - det er nemlig en hun der ved hvad den vil
og stadig er den forbavsende nem at træne op (hvis altså den ikke lige har
et dominansproblem)

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Winther

Dato : 29-08-02 07:51

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> og stadig er den forbavsende nem at træne op (hvis altså den ikke lige har

Lige en lille beretning om en grå schæfer fra min opdrætter.
Han fik hunden retur fra en familie, som ikke kunne styre hunden. Efter 3
mdr.s træning blev den PH - kåret med næsten max point. Dette var i foråret.
Om efteråret kvalificerede hunden sig til DM i patruljeklasse. Næste forår,
altså i år deltog den igen i DM, denne gang i kriminalklassen, og kort efter
rykkede den op i vinderklassen, og mon ikke den også den deltager til næste
DM.
Altså fra problemhund i den ene familie, som burde have haft en højavlshund,
til topkonkurrencehund hos den rigtige hundefører.
Før man anskaffer sig en schæfer er det vigtigt at gøre sig klart, hvad man
ønsker at bruge hunden til. Der er meget forskel på avlen, også inden for de
grå.

Vh. Winther