MS Windows
briani 27239
Hjemmelavet Bootdisk
Fra : Peter

Dato : 25-08-02 13:23

Jeg skrev for nogle uger tilbage et spørgsmål vdr. bootdisk. Desværre glemte
jeg ar sætte mit indlæg på Watch (og derved blive ved med at holde
indlægget), og da jeg her, et par uger efter selvfølgelig havde glemt mit
indlæg men kom i tanke om det (nu hvor jeg skal bruge svaret) er det
selvfølgelig udløbet og jeg kan heller ikke finde det ved at søge efter det.

Mit problem var at jeg har lavet min egen bootdisk med udgangspunkt i en
Windows95-disk.
Hvis jeg på nogen måde skal give den til andre gennem nettet kan jeg
umiddelbart ikke kopiere filerne over på harddisken og så bagefter sende dem
og bede folk om at lægge dem ind på en tom diskette.
Selvfølgelig er der nogen meget meget skjulte filer såsom IO.Sys, MSDOS.Sys
osv... men det er åbenbart ikke dem alene der afgøre hvorvidt det er en
bootdisk eller ej (for selvom jeg kopiere dem med og andre folk lægger dem
over på diskette virker deres kopi ikke).
Den eneste måde jeg har opnået resultater ved er ved at kopiere disken
direkte med et diskkopieringsprogram - fx Windows XP's eget.

Men hvad er det afgørende for at den bootdisk er en bootdisk - er det
udelukkende filer der afgøre det eller bliver der også skrevet til
boot-sektoren på disketten?

Hovedspørgsmålet er: Hvordan kan jeg give andre folk en stak filer og være
sikre på at når de lægger dem over på en tom disk, så virker den som
bootdisk. Udfaldet er næsten lige gyldigt, fx kan jeg sagtens acceptere at
disketten bliver pakket som ISO-fil (men det understøtter ISO-Buster ikke),
så længe jeg ikke skal bruge et eller andet latterligt program som man skal
købe eller som opretter sit eget image-format (helst et all-around-format)

Hilsen fra Peter

Fra : Frans Jensen

Dato : 25-08-02 13:55

On Sun, 25 Aug 2002 14:23:27 +0200, "Peter" <wont@tell.you>
wrote:

<klip - en masse om bootdisketter>

det eneste jeg synes at kunne hjælpe med er

bootdisketter til
XP home
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og
XP pro
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

tag evt. også et kig på

http://www.bootdisk.com

--
Windows 9x/NT - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally

Fra : Peter

Dato : 26-08-02 19:18

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
> wrote:
>
> <klip - en masse om bootdisketter>
>
> det eneste jeg synes at kunne hjælpe med er

Jo tak for links'ne... det er lidt a 'la hvad de andre også skriver =) og en
helt genial måde at løse mit problem på lader det ikke lige til at jeg
falder over.
Men du skal, lissom de andre have tak for dit indlæg =)

Hilsen fra Peter

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-08-02 14:39

http://www.bootdisk.com/
Hvad du prøver er ikke muligt.

Fra : Peter

Dato : 26-08-02 19:16

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> http://www.bootdisk.com/
> Hvad du prøver er ikke muligt.

hmmm... æv og så er det enda en MVP der siger det =)

Er det ikke lidt kedeligt at være MVP i FrontPage ?

Hilsen fra Peter

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-08-02 20:15

Næh.

Fra : Snuden

Dato : 25-08-02 15:08

On Sun, 25 Aug 2002 14:23:27 +0200, "Peter" <wont@tell.you> wrote:

<snip>
>Men hvad er det afgørende for at den bootdisk er en bootdisk - er det
>udelukkende filer der afgøre det eller bliver der også skrevet til
>boot-sektoren på disketten?

Dels bliver der skrevet til boot-sektoren, dels skal io.sys ligge som
den første fil i rod-kataloget (dvs. lige efter FAT-tabellerne), og
det kan du ikke være sikker på den kommer til hvis du bare kopierer
filen

>Hovedspørgsmålet er: Hvordan kan jeg give andre folk en stak filer og være
>sikre på at når de lægger dem over på en tom disk, så virker den som
>bootdisk.

Det kan du ikke. Hent en image-fil af en bootdisk på www.bootdisk.com
og send den fil til dem istedet.

--
Snuden

Fra : Peter

Dato : 26-08-02 19:16

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> den første fil i rod-kataloget (dvs. lige efter FAT-tabellerne), og
> det kan du ikke være sikker på den kommer til hvis du bare kopierer

Jeg havde næsten regnet den ud med bootsektoren... *suk*

> [...]
>
> --
> Snuden
>
> "I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Tjaaa... løsningen er nok enten en Format A: /S eller en Sys A:

Men tak for indlægget

Hilsen fra Peter

Fra : Silveruno

Dato : 25-08-02 23:15

Hvis den/dem du vil sende filerne til selv kan formatere disketten, fra
Windows eller dos, så kan de også bruge dine filer.

I Windows skal de bare sørge for at overføre systemfilerne ved at makkere
det, og bagefter kan de kopier de filer som du sender til dem, ind på
disketten, og så skulle den virke.

I dos skal de skrive format a: /s hvis jeg husker rigtig, /s vil overføre
systemfiler til disketten efter formateringen.

Leo Vaeversted
http://www.vaeversted.nu

Fra : Peter

Dato : 26-08-02 19:14

"Silveruno" <leo@vaeversted.nu> wrote in message
> [...]
overføre
> systemfiler til disketten efter formateringen.

Så langt er jeg også nået men en Image-fil ville være bedre - det lader til
at det ikke er muligt men tak for indlægget

Hilsen fra Peter

Fra : Pc-inst T13-1

Dato : 27-08-02 08:35

Prøv at kigge på programmet winimage