Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital: Der går lang tid fra "tryk" til b~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-08-02 12:01

hej alle,

hvilke digitale kameraer er "hurtige" dvs. der går kort tid fra man trykker
på knappen til billedet er i kassen?

Jeg har prøvet et Olympus Camedia og der går op mod 2 sekunder. Det duer
bare slet ikke til at tage billeder af børn der leger og den slags.

Nogen tips?

Mvh. NKJensen

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 25-08-02 12:28

Det er kun en ulempe der er ved ældre modeller.

Hilsen Hans

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-08-02 13:03

"Hans Chr. Sørensen" <hcs@tune.dk> wrote in news:akaevb$h48$1@news.net.uni-
c.dk:

> "Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun en ulempe der er ved ældre modeller.

Hej Hans,

hvilket kamera er det, du har prøvet?

Mvh. NKJensen

Fra : Martin Dyring

Dato : 25-08-02 13:13

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> wrote in message

> hvilket kamera er det, du har prøvet?

Jeg har et Fuji S602Z som er ganske hurtigt. Hvis du skal knipse billeder
med meget bevægelse er der blandt andet en feature der tager 5 billeder
umiddelbart efter hinanden (hvor man så efterfølgende kan vælge hvilke man
vil gemme).

--
Mvh,
Martin Dyring

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 25-08-02 13:13

,

> hvilket kamera er det, du har prøvet?

Jeg har f.eks. en ældre Olympus C2000Z og det går da et splitsekund før den
skyder billedet af fra man har trykket på udløseren, nok til at jeg ved
f.eks. fotografering ved ridestævner eller sport er nødt til at tage højde
for den bevægelse som sker fra jeg trykker og til kameraet rent faktisk
udløser.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 25-08-02 12:32

Nikon D1 har ikke det problem, men så snakker vi også en anden pris end hvad
almindelige mennesker har råd til.

Fra : Tom Wagner

Dato : 25-08-02 13:18

On 25 Aug 2002 11:00:36 GMT, Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet et Olympus Camedia og der går op mod 2 sekunder. Det duer
>bare slet ikke til at tage billeder af børn der leger og den slags.

Det er ikka altid apparatets skyld, hvis det ikke lykkes. Du skriver
ikke, hvilket Camedia, du brugte.
Mon problemet er større ved Olympus end ved andre mærker i samme
prisklasse?

>Nogen tips?

Ved autofokus: Fokuser i forvejen et passende sted, hold udløseren
halvt nede, så kan du fyre, så snart motivet er, som du vil ha' det.

Ved manuel indstilling forvælger du afstanden og vælger så stort et
blændetal, som muligt (pas på, bevægelsesuskarphed ved legende børn)
så du får en rimelig dybdeskarphed.

Endelig kan se fleste apparater lynhurtigt skyde en serie på 3-5
billeder i træk, som gemmes i en buffer og bagefter skrives på kortet,

Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-08-02 20:32

Niels Kristian Jensen wrote:

> Jeg har prøvet et Olympus Camedia og der går op mod 2 sekunder.
> Det duer bare slet ikke til at tage billeder af børn der leger
> og den slags.
>
> Nogen tips?

Hovedparten af to sekunder bruges af kameraeta autofocus, der er meget
stor forskel på hvor hutig forskellige digicams autofocus er, ældre
digicams har generelt en meget langsom autofocus.

Hvis du ikke havde autofocus, så ville du jo også skulle bruge tid på
den manuelle focusering, det faktum overser/glemmer de fleste.

Løsningen er at focusere på forhånd, tryk udløseren halvt ned, så
indstiller kameraet focus og lysmåling, og så burde det eksponere i det
øjeblik du trykker udløseren helt i bund, hvis du så samtidigt vælger at
lave en serie på 3 eller 5 billeder, så er der stor sansynlighed for at
du fanger en god situation.

Og det koster jo ikke noget at lave en 20 - 30 billeder af en sådan
situation, og bagefter udvælge det eller de bedste bedste billeder og
kassere resten.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-08-02 21:08

Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk> wrote in

> hvilke digitale kameraer er "hurtige" dvs. der går kort tid fra man
> trykker på knappen til billedet er i kassen?

Tak for de mange tips om autofokus mm.

Jeg tror, at jeg må præcisere mit spørgsmål:

Hvilke kameraer er hurtige til autofokus og efterfølgende at få fanget
billedet på sin digitale nethinde?

Tiden måles fra der trykkes på knappen til billedet er i kassen.

Evt. fast brændvidde som den der svarer til en 35 mm i gammeldags regning
er helt OK til den type billeder, der er tale om.

Den forventede bruger er fuld tilfreds med f.eks. - pas nu på
hjerterytmen - engangskameraer! Men det bliver for dyrt og besværligt når
man gerne vil sende billeder til folk over nettet, lave hjemmesider mm.

Mvh. NKJensen

P.S: Tak til Martin, som anbefalede et Fuji S602Z.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 26-08-02 12:51

> [...]

> hjerterytmen - engangskameraer! Men det bliver for dyrt og besværligt når
> man gerne vil sende billeder til folk over nettet, lave hjemmesider mm.

Det er muligt at hun vil være fuldt tilfreds med et såkaldt "fixed focus"
digitalt kamera så. - Der er ingen zoom, men det lyder heller ikke til at
det er nødvendigt.

Det kunne fx være et Fuji FinePix 1300, men der er mange at vælge imellem.
Se fx:

http://makeashorterlink.com/?A16C25C91

mvh Steffen

Fra : KASO

Dato : 27-08-02 09:51

"Niels Kristian Jensen" skrev d. 25-08-02 21:08 dette indlæg :
> [...]

regning
> er helt OK til den type billeder, der er tale om.

Jeg var selv utilfreds med "svartiden" fra mit gl. Olympus C21. Jeg
brugte derfor en del tid med at læse tests for at se, hvilke der var
hurtige (nogle sider tester også dette - desværre kan jeg ikke huske
hvilke). Resultatet blev et Canon S40 - og jeg er ikke blevet skuffet!
Nu er responstiden ikke længere et problem.

Vil du spare lidt, skulle S30 være stort set identisk - blot med 3.3
istedet for 4 Mpix.

http://www.kandu.dk/