Algeædere
Fra : Ard

Dato : 25-08-02 11:18

Hej alle,

Der har flere gange været debat om Flying Fox og Siamesisk Algeæder og
forvirring om hvilken af de to fisk der nu var 'den rigtige' til
algebekæmpelse, osv. Der er endda åbenbart en del folk som tror at det
vedrører den samme fisk.

Jeg fandt dette link og syntes at den var god nok til at dele med
andre:

http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html

Ard

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-08-02 11:34

> [...]
> vedrører den samme fisk.
>
> Jeg fandt dette link og syntes at den var god nok til at dele med

Og her er der billeder af fisk som med sikkerhed er ægte Siamesiske
Algeædere:
http://www.disky-design.dk/fish/siamensispic.html

Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Dyk på Seattle i Kristianssand den 19-20 September

Fra : Martin

Dato : 25-08-02 19:20

Og nu vi er ved dette for os algeramte så interessante emne...

Jeg plages stadig af trådalger, og har været på jagt på nettet for at
finde egnede kandidater til at æde dem. (Mine SAE er rigtig flittige
til at æde alger, der vokser på bladenes overflade - men rører ikke
'bladkantvoksende' typer.

Sidste tip jeg fandt var på The Krib, hvor flere rapporterer om succes
med American Flag Fish (Jordanella floridae), som vist på dansk kendes
som Florida Killi. Derudover nævnes af alle fisk Sværdhalen (!)
(Xiphophorus helleri) som kandidat til de ellers så uappetitlige
tråd/hår-alger som andre algeædere normalt ikke gider røre.

Har nogen gjort erfaringer med disse fisk herhjemme?
Ved nogen hvor man aktuelt kan købe Florida Killi?

Tak og hej

Martin

Fra : Plesner

Dato : 25-08-02 22:29

Hej Martin

> [...]
> (Xiphophorus helleri) som kandidat til de ellers så uappetitlige
> tråd/hår-alger som andre algeædere normalt ikke gider røre.

Sværddrageren skal vist være mere end almindeligt sulten for at spise
trådalger. Til gengæld har jeg to nye kandidater, som har hjulpet mig med
at bekæmpe trådalger i flere akvarier:

Den reje, der hedder Cardina japonica - set i mange forskellige
forretninger, bl.a. Planteimporten. Spiser også helt små fisk, hvis de kan
slippe afsted med det.

En af Goodeiderne (højlandstandkarpe) fra familien Ilyodon - set hos
Tandkarpen på Amagerbrogade - ellers prøv specialforeningen Poecilia - vi
har den også.

Plesner

Fra : Ard

Dato : 02-09-02 22:08

On 25 Aug 2002 21:28:45 GMT, Plesner <ples-ner@altavista.net> wrote:

>Den reje, der hedder Cardina japonica - set i mange forskellige
>forretninger, bl.a. Planteimporten. Spiser også helt små fisk, hvis de kan
>slippe afsted med det.

En af mine tre akvarier var indtil for nylig fri for trådalger.
Hvorfor ? Det fandt jeg først ud af da jeg kom af med mine Cardina
japonica :)

der var dog en god grund til at jeg ville af med dem. For det første
holdt de akvariet også fuldstandig fri for javamos, hvilket jeg ikke
var glad for. For det andet havde de det med at hænge sig i finnerne
på mine små fisk. De ligesom blaffede afsted med dem. Mærkelig
opførsel (jeg så det til daglig) men ikke desto mindre hamrende
irriterende da fiskene tog skade af det.

Ard