Hvorfor må man ikke nævne dem?
Fra : Lene Heier

Dato : 25-08-02 10:29

Jeg har fulgt med på sidelinien i nogen tid, og det er således ikke
undgået min opmærksomhed, at en speciel race ikke må nævnes her. :))

Hvorfor er det nu, de ikke må nævnes? :)

Mit barnebarn Mathilde på 5 (snart 6) har redet på dem et årstid og er
blevet meget glad for dem - ikke mindst efter at hun her i sommer har
besøgt en ø i det nordlige og også redet på dem sammen med far og mor.

Ved nogen, om der findes en videofilm om ... dem?

Mvh
Lene Heier

Fra : Britta Larsen

Dato : 25-08-02 11:10

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev :
> [...]
> blevet meget glad for dem - ikke mindst efter at hun her i sommer har
> besøgt en ø i det nordlige og også redet på dem sammen med far og mor.

Tror nu ikke der er nogle hesteracer der ikke må nævnes her inde ....
hvis du nu skrev hvad der er du snakker om så ville det nok hjælpe lidt
mere....

Hilsen

Britta Larsen

Lykkelig ejer af nordbakke krysning:)

Fra : Sander

Dato : 25-08-02 11:13

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> besøgt en ø i det nordlige og også redet på dem sammen med far og mor.
>
> Ved nogen, om der findes en videofilm om ... dem?

Hej Lene !

Jeg har også fulgt med herinde i et stykke tid.
Mange herinde ejer islændere, så selvfølgelig handlede mange af trådene, om
netop den race.
En "brokkede" sig, lidt over dette, så derfor begyndte folk, at skrive:
Racen, der ikke må nævnes. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lene Heier

Dato : 25-08-02 15:48

On Sun, 25 Aug 2002 12:13:09 +0200, "Sander" <Sander@tjekmig.dk>
wrote:

> [...]
>netop den race.
>En "brokkede" sig, lidt over dette, så derfor begyndte folk, at skrive:
Jeg havde det jo nok på fornemmelsen - og har bestemt heller ikke selv
nævnt den. :))

Jeg er også selv blevet fascineret af den lille uldtot og overvejer at
genoptage ridningen (som i parentes bemærket har hvilet i noget der
ligner 25 år!) på sådan et kræ. :)

Men det med videoen? Er der nogen der kender til en sådan? Ikke
nødvendigvis en instruktionsvideo, men noget med heste og ryttere og
opvisninger og flotte landskaber. Den skulle bruges til en 6-års
fødselsdag i september. :)

Lene

Fra : JN

Dato : 25-08-02 16:18

> [...]
> nødvendigvis en instruktionsvideo, men noget med heste og ryttere og
> opvisninger og flotte landskaber. Den skulle bruges til en 6-års

Hej Lene

DR har lavet en udsendelse der hedder "DR Derude på Island". Fortsættelserne
hedder "Den store hestedag" (1993)
og "Heste i sneen" (1995). De er lavet af Søren Ryge. I sidste uge blev der
genudsendt flere af dem.
Måske bliver de genudsendt igen Mulighederne er i hvert fald store i
disse genudsendelsestider.

Du kan også kontakte en af DI's lokalklubber og høre om de har et par
instruktionsvideoer m.v.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 25-08-02 19:24

Hej.
Hvad skulle der være galt med islændere´?? De er da lige så gode som mange
andre heste.
Knuzzer Mig

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-08-02 19:43

On Sun, 25 Aug 2002 20:24:18 +0200, "Maja Veronica Nielsen"
<mvn@kisu.dk> wrote:

>Hej.
>Hvad skulle der være galt med islændere´?? De er da lige så gode som mange
>andre heste.

   Der er ingenting galt med islændere - eller fjordheste som
osse er en af de "forbudte" racer herinde. Problemet for mange
(Inklusive mig selv :) er vist mest at de mange der har en af disse
racer er meget lidt villige til at anbefale noget som helst andet end
disse to hvis folk spørger til hvad man bør vælge ;) Det er jo sådan
at der er ligeså mange løsninger på hvad man bør vælge som der findes
mennesker og så nytter det ikke helt at man får besked på at man
"aldrig går galt i byen med en islænder/fjordhest" - en 2 meter høj
gut der gerne vil stille lad os sige distrikststævner og på sigt
landsstævner kommer altså ikke frygteligt langt på hverken islænder
eller fjordhest - uanset at begge racer ellers er dejlige.
   Det minder lidt om den holdning man normalt møder ude i
"samfundet" hvis man stiller stævne med fjordhest - blot omvendt. Det
er sådan at man ofte møder holdningen at fjordheste jo er klodsede,
fede og dovne og ude af stand til at gøre sig på en stævneplads. Det
er jo rivende forkert - men det er ligeså forkert at sige at det er
den bedste hest i verden og at ingen andre dur ... hvis du kan følge
mig? :)
   Det er så i øvrigt ikke ment som en kritik - vi synes jo
allesammen at det vi selv rider på er det allerbedste i verden (Næsten
- DV er alså ikke den totale lykke for mig selv om jeg selv rider på
sådan en ;) - men som en forklaring =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-08-02 07:12

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> [...]
> gut der gerne vil stille lad os sige distrikststævner og på sigt
> landsstævner kommer altså ikke frygteligt langt på hverken islænder

Hvorfor ikke? Der findes da også stævner for den slags (ihvertfald
islændere). Og der er endda også høje personer der ride på dem :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 11:55

On Mon, 26 Aug 2002 08:12:29 +0200, Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk>
wrote:

>Hvorfor ikke? Der findes da også stævner for den slags (ihvertfald
>islændere). Og der er endda også høje personer der ride på dem :)

   Jeg skulle måske lige ha præciseret landsstævner som værende
enten spring, dressur eller military ..... =)

Fra : Lene Heier

Dato : 25-08-02 19:49

<mvn@kisu.dk> wrote:

>Hvad skulle der være galt med islændere´?? De er da lige så gode som mange
>andre heste.
Gu've' om de egentlig ikke er bedre på nogle punkter! :)

Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-08-02 20:21

On Sun, 25 Aug 2002 20:48:36 +0200, Lene Heier <lene@post2.tele.dk>
wrote:

>Gu've' om de egentlig ikke er bedre på nogle punkter! :)

   Nu blir jeg altså nødt til at spørge (Og sikkert starte en
værre diskution ;) - Hvilke punkter? Hvad gør islænderen universalt
bedre end andre hesteracer?

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 25-08-02 23:13

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Nu blir jeg altså nødt til at spørge (Og sikkert starte en
>værre diskution ;) - Hvilke punkter? Hvad gør islænderen universalt
>bedre end andre hesteracer?

Pelsen, benene, hovedet, manen, humøret og til sidst og halen
Jeg er normalt til hurtigere og væsentlig voldsommere heste, men at
ride en isbuk i tølt gennem meterhøjt græs så støvlerne fløjter er en
helt speciel oplevelse.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 06:35

On Mon, 26 Aug 2002 00:12:44 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>Jeg er normalt til hurtigere og væsentlig voldsommere heste, men at
>ride en isbuk i tølt gennem meterhøjt græs så støvlerne fløjter er en

   Hvorfor er pelsen, benene, hovedet, manen, humøret og til
sidst halen så bedre end på andre hesteracer? Nu ved jeg godt at jeg
lidt leget djævlens advokat - men jeg er liggodt lidt træt af at se et
uargumenteret indlæg som dit =) Jeg efterlyste begrundelser og du er
ikke kommet med et eneste :) Så igen - _hvorfor?_
   Tölten er i mine øjne et lidt tyndt argument - en lækker blød
galop hvor man bare sidder og hesten arbejder nærmest af sig selv -
det er sagen for mig. Bortset fra at jeg nok ikke kan tage en kop
kaffe med ud og galopere så mener jeg altså at galop må være en mindst
lisså lækker gangart..... =)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-08-02 07:23

> [...]
> det er sagen for mig. Bortset fra at jeg nok ikke kan tage en kop
> kaffe med ud og galopere så mener jeg altså at galop må være en mindst

For mig er en god ren tölt en rigtigt fed ting. Den er imponerende både
at sidde og se på. En blød galop kan også være behagelig - det kan alle
de øvrige gangarter vel egentlig - men for mig er den bare slet ikke
lige så unik og imponerende. Jeg mangler egentligt lidt ord til at
beskrive det...

-dennis

Fra : JN

Dato : 26-08-02 18:51

Jeg kunne godt tænke mig at give dig det råd at prøve at ride en islandsk
hest. Men hvis du er meget glad for den race,
som du rider på nu - ja, så vil jeg ikke. For devisen er: Een gang
islænder - altid islænder!

Personligt kender jeg et par, som lige skulle prøve en tur på en islænder. 3
måneder senere var både fjordhesten og DV'en solgt - ja og 2 islændere var
købt.

Men hvis man kun køber en islænder - så har man købt et problem. For så har
man altid en hest for lidt

Vrinsk fra Lisbeth

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 19:04

On Mon, 26 Aug 2002 19:51:28 +0200, "JN" <poel_noerregade@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hest. Men hvis du er meget glad for den race,
>som du rider på nu - ja, så vil jeg ikke. For devisen er: Een gang

   Det tror jeg bare ikke på. =) Jeg er sikker på at islændere er
ganske udemærkede heste. Og jeg kunne sikkert blive vældigt glad for
den hvis jeg havde en. Men islænderen slår mig ikke som hverken
dressur (Ikke de former for dressur der rides i islænderklubberne :)
eller springhest. I øvrigt synes jeg helt personligt ikke at islændere
er specielt kønne heste. Dejlig ja men ikke kønne (Sikke jeg roder mig
ud i øretæver her ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:16

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
>    Det tror jeg bare ikke på. =) Jeg er sikker på at islændere er
> ganske udemærkede heste.

Jep.

> Og jeg kunne sikkert blive vældigt glad for
> den hvis jeg havde en.

Jep.

> Men islænderen slår mig ikke som hverken
> dressur (Ikke de former for dressur der rides i islænderklubberne :)
> eller springhest.

Nå. Det kan da vel næppe være begrundet? Eller kan de simpelthen ikke
hitte ud af det? (Det er jo klart at en mindre hest ikke springer så
høj, men derudover skulle der vel ikke være nogen hindringer?)

> I øvrigt synes jeg helt personligt ikke at islændere
> er specielt kønne heste. Dejlig ja men ikke kønne

Så er vi tilbage ved det subjektive. Som i parantes bemærket er det
eneste der giver mening i denne sammenhæng.

> (Sikke jeg roder mig
> ud i øretæver her ;)

Jep.

> What We Do in Life Echoes in Eternity.

Ja, så pas på med hvad du skriver ;)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 07:27

On Tue, 27 Aug 2002 08:16:05 +0200, Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk>
wrote:

>Nå. Det kan da vel næppe være begrundet? Eller kan de simpelthen ikke
>hitte ud af det? (Det er jo klart at en mindre hest ikke springer så
>høj, men derudover skulle der vel ikke være nogen hindringer?)

   Selvfølgelig kan en islænder gå en vis mængde almindelig
dressur. Det kan de fleste heste - men en islænder er ikke bygget til
at gå højere dressur =) Og jeg må så tilstå at jeg ikke har den
fjerneste anelse om hvor højt sådan en kan hoppe - men man skal regne
med at de mindste hesteklasser normalt er 80 og 90 cm så det er derop
jeg ville skulle hvis jeg havde sådan en basse og skulle ride
"almindelige" stævner.

>Så er vi tilbage ved det subjektive. Som i parantes bemærket er det
>eneste der giver mening i denne sammenhæng.

   Mjaeh - det synes jeg jo ikke. Hvis en spurgte efter en
temperamentsfuld terrænhest omkring 150cm ville jeg faktisk nok
anbefale fx. en araber - eller en connemara alt efter hvad den ellers
skulle bruges til.

>Ja, så pas på med hvad du skriver ;)

   Så længe jeg gør det sobert går det nok tror jeg ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:42

> [...]
> med at de mindste hesteklasser normalt er 80 og 90 cm så det er derop
> jeg ville skulle hvis jeg havde sådan en basse og skulle ride

Ja, hvis "almindelige" stævner bestyder stævner for større heste, så vil
jeg da klar ikke anbefale en islænder :)

>    Så længe jeg gør det sobert går det nok tror jeg ;)

Jo, vi skal nok tilgive dig :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 08:31

On Tue, 27 Aug 2002 08:42:01 +0200, Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk>
wrote:

>Ja, hvis "almindelige" stævner bestyder stævner for større heste, så vil
>jeg da klar ikke anbefale en islænder :)

   Nej det er jo min pointe =) Jeg vil godt kunne måle mig med de
mennesker jeg rider sammen med til hverdag og de rider jo på alle
mulige slags heste og deltager i "almindelige" stævner. Det er ikke
nemt at sammenligne et islænderstævne med et standardstævne =)

Fra : Pia J

Dato : 26-08-02 19:26

Jeg gad nok se den som ville sælge en islænder til min 2 meter høje 155 kg
tunge mand... Og hvor ville det i øvrigt se tumbet ud, Thellwell bare
omvendt...

Men den andaluser han prøvede på bjergtur i Spanien klarede det glimrende.
Så det bliver Frieser eller Nordsvensk til os. Meget højere og så kan JEG
ikke håndtere den!

:Pia (og nr. 2 skal heller ikke være en islænder, der er jo så meget andet
at vælge mellem!)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:17

Pia J wrote:
> Jeg gad nok se den som ville sælge en islænder til min 2 meter høje 155 kg
> tunge mand... Og hvor ville det i øvrigt se tumbet ud, Thellwell bare
> omvendt...

Du skulle se hvad de slæbte på island i gamle dage! Men siden da er der
introduceret fænomener som dyrevelfærd og pusse-nussethed.

-dennis

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 07:39

"Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> wrote in message news:FQEa9.22537
> Du skulle se hvad de slæbte på island i gamle dage! Men siden da er der
> introduceret fænomener som dyrevelfærd og pusse-nussethed.

Muligt. Hvor gamle blev de heste så? Men jeg synes faktisk det ser tåbeligt
ud, når fødderne hænger en halv meter eller mere under hestens mave. Jeg er
også sikker på, han aldrig selv ville byde sådan et lille pus at bære sig.
Og hvis man ikke er til "islænderdressur", så får man en hest der tripper og
trapper og smadrer min brækkede ryg, uanset at jeg passer i størrelsen. Det
irriterer mig de går og trækker hovedet op så ryggen sænkes. Og de koster en
bondegård. Hvorfor give det, for noget der ikke har interesse, bare fordi du
siger, jeg skal? Jeg ser sq heller ikke VM i fodbold bare fordi alle de
andre sidder og hyler over en kasse bajer.

Jojo, de er vældig søde og friske at se på. Den sidste jeg red var så
langsom og doven, at jeg kunne have taget strikketøjet med.

At DV folk så ofte er nogen snobber, som bagtaler og skaber sig - se DET kan
vi hurtigt blive enige om!

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:49

Pia J wrote:

> Muligt. Hvor gamle blev de heste så?

Ja, nemlig.

> Men jeg synes faktisk det ser tåbeligt
> ud, når fødderne hænger en halv meter eller mere under hestens mave.

Ja, der er nok noget med fremtoningen dér...

I denne sammenhæng er det måske værd at nævne at islandshesten avles
større og større. Det er ikke så sjældent med 145 cm. eller mere. (Det
er nu ikke en retning jeg støtter).

> Og hvis man ikke er til "islænderdressur", så får man en hest der tripper og
> trapper og smadrer min brækkede ryg, uanset at jeg passer i størrelsen.

Hvad for noget. Gør man det? Hvad er islænderdressur?

> Det
> irriterer mig de går og trækker hovedet op så ryggen sænkes.

Hvor mange islandsheste har du redet? Kunne det tænkes at den/de ikke
var så gode?

> Og de koster en
> bondegård.

De er ikke billige (især ikke de sidste par år). Men de er der jo så
mange hesteracer der også er.

Hvorfor give det, for noget der ikke har interesse, bare fordi du
> siger, jeg skal?

Nej, da. Selvfølgeligt ikke. Hvem har sagt, at du *skal*? Hvis ikke du
er interesseret, er det da fair nok.

> Jeg ser sq heller ikke VM i fodbold bare fordi alle de
> andre sidder og hyler over en kasse bajer.

Jeg har svært ved at se sammenfaldt her. Men hvis jeg var interesseret i
fodbold, ville det da være meget naturligt for mig at byde dig en bajer
og foreslå dig at kigge med :)

> Jojo, de er vældig søde og friske at se på. Den sidste jeg red var så
> langsom og doven, at jeg kunne have taget strikketøjet med.

Du har ikke været så heldig.

-dennis

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 08:00

"Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> wrote in message news:giFa9.22552

> Hvad for noget. Gør man det? Hvad er islænderdressur?

Jeg ved ikke hvad I kalder det. At få hesten til at gå pas og tölt rigtigt
og hvad I ellers lærer dem. Det er jo ikke bare fuld skrue, og så klarer den
det selv, vel?

De islændere jeg har prøvet har været 3-gængere. Og ponytrav er altså ikke
særlig sjovt med dårlig ryg, og takten er for hurtig til letridning.

Jeg ville givetvis synes det var sjovt at prøve en "god" islænder, og ville
da til enhver tid takke ja til en prøvetur. Det er bare ikke en hest vi kan
bruge begge 2 pga størrelsen. Og så synes jeg lige at Frieseren er en tand
eller 2 flottere! Ellers har jeg indtil nu redet araber (og han kommer snart
på ferie i 14 dage, jubbiii!)

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 08:20

Pia J wrote:

> Jeg ved ikke hvad I kalder det. At få hesten til at gå pas og tölt rigtigt
> og hvad I ellers lærer dem.

Det kan de som regel mere eller mindre fra naturens side. Det drejer sig
mere om hvordan man rider dem. Ligesom at få andre heste til at gå en
god kort galop, eller lign.

Men nogen heste skal selvfølgeligt "lære" det som unge. Men jeg mener da
bestemt ikke, at de generelt tripper og trapper, som du skrev.

> Det er jo ikke bare fuld skrue, og så klarer den
> det selv, vel?

Kun for nogle eksemplarer. Men hvis du mente, at de var for dyre, så
bliver det selvfølgeligt ikke bedre når man snakker naturtöltere og den
slags.

> De islændere jeg har prøvet har været 3-gængere.

Det er også "bunden af bunden". Jeg mener, at du i så fald har fundet de
dårligste repæsentanter for islændere man kan. (I det mindste hvad angår
gangarter - de kan jo være søde nok alligevel).

> Og ponytrav er altså ikke
> særlig sjovt med dårlig ryg, og takten er for hurtig til letridning.

Nej, det er sikkert ikke sjovt.

Men man kan nu godt ride letridning på nogen af dem.

> Jeg ville givetvis synes det var sjovt at prøve en "god" islænder, og ville
> da til enhver tid takke ja til en prøvetur.

Ja, du ville sikkert få en anden indstilling til deres væsen og gangarter.

-dennis

Fra : Karin Hansen

Dato : 27-08-02 09:15

Pia J wrote:
> Ellers har jeg indtil nu redet
> araber (og han kommer snart på ferie i 14 dage, jubbiii!)

Hej Pia

Er det dig, der har redet Talent?
Jeg troede han skulle på FERIE

Mvh. Karin

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 10:22

Nej er du tosset, det må du ikke sige til Nina, han skal jo gå
Sjællandsmesterskab d. 29/9....

Jeg har sågar fået at vide, at mine folde er for frodige!! Kryds fingre for
at Raket holder maven i orden...

:Pia

Fra : Karin Hansen

Dato : 27-08-02 12:09

Pia J wrote:
> Nej er du tosset, det må du ikke sige til Nina, han skal jo gå
> Sjællandsmesterskab d. 29/9....
>
> Jeg har sågar fået at vide, at mine folde er for frodige!! Kryds
> fingre for at Raket holder maven i orden...

Frodigt er vel OK, så får han da væske nok.
Det er måske værre med hans ben (forfangenhed).
Det går fint med at ride Talent, vi er blevet gode venner.

Mvh. Karin

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 12:18

"Karin Hansen" <krh@post.dk> wrote in message news:3d6b5dba$0$87293

> Det går fint med at ride Talent, vi er blevet gode venner.

Glæder mig at høre, han er en sød lille hyp, som har lært mig meget.

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 30-08-02 17:02

> For devisen er: Een gang islænder - altid islænder!

Mener du, at har man een gang redet en Islænder - så foretrækker man dén
fremover, frem for alle andre racer ??

Iben

Fra : JN

Dato : 02-09-02 17:41

Ja - det er oplevelsen for mig og mange af mine bekendtskaber indenfor
hesteverdenen. Enkelte fortsatte med at ride "stor hest" i nogle år. D.v.s.
at de beholdte hesten og fik unge piger til at motionere den, men det var
islænderen de selv red på!.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 03-09-02 11:33

> [...]
D.v.s.
> at de beholdte hesten og fik unge piger til at motionere den, men det var

Jamen det lyder jo faktisk som om det er sådan for mange der rider
Islændere. Og det er jo fint nok!

Men jeg må jo være faldet helt ved siden af så *SSS*, for jeg har for flere
år tilbage motioneret en Islænder 2-3 gange ugentligt i 2 år og det har ikke
fået mig til at sige som I andre !
Jeg er utroligt glad for at jeg har prøvet det for det har jo udvidet
horisonten og jeg synes det er dejligt f.eks. at tølte, men det var ikke
mere værd for mig end at ride på alle de andre heste ( Shetlændere,
Connemara, Nordbaggere, Arabere (OX og Shagya), Oldenborgere, DV´ere,
Haflingere, Trakhenere, Knabstrubbere og så et utal af
krydsninger )......... - måske fordi jeg at jeg går mere op i hesten som en
hest og ikke bestemte racer / egenskaber (?!).

Iben

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-08-02 07:21

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
>    Nu blir jeg altså nødt til at spørge (Og sikkert starte en
> værre diskution ;) - Hvilke punkter? Hvad gør islænderen universalt
> bedre end andre hesteracer?

Jeg tror bestemt ikke de er universelt bedre. Men for mit vedkommende er
jeg overbevist om, at det er den rigtige type hest. Det må så være et
udslag af mit temperament og mit syn på hestehold.

Argumenter i flæng kunne være:

- Islandsheste er kan opstaldes på, hvad jeg synes, er den rigtige måde.
Løsdrift, dybstrøelse, meget stråfoder, frihed osv. osv. (Selvfølgelig
ikke unikt for islændere)
- Tölt. Hvis ikke man er imponeret, har man ikke prøvet det rigtigt. Det
samme gælder forøvrigt for en noget mere overset gangart: pas.
- Vilje. Islandshestene er for de flestes vedkommende avlet til at
"ville" løbe. De elsker det. For de erfarne ryttere er de gode heste som
regel dem der skal holdes lidt tilbage i stedet for at drives frem.
- Så er der den med samarbejdsviljen, intelligensen og alle de andre
sære subjektive observationer. Dét argument gælder nok for langt de
fleste racer.
- Og så vil jeg give Ole ret: "Pelsen, benene, hovedet, manen, humøret
og til sidst og halen". Subjektive argumenter tæller også, og jeg finder
islandshesten meget flot (på hver sin måde for hver sæson). Humøret er
også som oftest godt. På det punkt kender jeg dog ikke så meget til
andre racer.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 11:58

On Mon, 26 Aug 2002 08:20:50 +0200, Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk>
wrote:

>Jeg tror bestemt ikke de er universelt bedre. Men for mit vedkommende er
>jeg overbevist om, at det er den rigtige type hest. Det må så være et
>udslag af mit temperament og mit syn på hestehold.

   Se det argument kan jeg forholde mig til: At for _dig_ er det
den rette hest og du nævner en masse gode grunde til at den er det
rigtige for dig. Og det er jo i sandhed den rene herlighed. Men det
giver ikke helt grund nok for mig til at man skal anbefale en islænder
som det eneste ene hvis du forstår hvad jeg mener. Det er i hvert fald
der jeg godt vil hen. Tendensen til at sige at den her hest er det
rigtige for mig og derfor er den det nok osse for alle andre (Som jo
er det jeg synes der er lidt meget af i forbindelse med islænder og
fjordheste her :)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-08-02 12:44

> [...]
> den rette hest og du nævner en masse gode grunde til at den er det
> rigtige for dig. Og det er jo i sandhed den rene herlighed.

Ja, ikke? Hvor poetisk.

> Men det
> giver ikke helt grund nok for mig til at man skal anbefale en islænder
> som det eneste ene hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg tror der er to grunde, til at det forekommer alligevel:

1) Hvis det er det helt rigtige for _mig_ på alle måder, så kunne man
fristes til at antage, at det også vil være det rigtige for ligesindede.
2) Det man kender kan man lide. Det man ikke kender vil man helst ikke
sætte sig ind i.

> [...]
> rigtige for mig og derfor er den det nok osse for alle andre (Som jo
> er det jeg synes der er lidt meget af i forbindelse med islænder og

Jeg vil så driste mig til at vende den om. Når jeg nu tilhører
islandsheste-folket (og kun det), hvilken hesterace skal jeg så
anbefale/rose? Det retoriske svar bliver selvfølgelig den hesterace jeg
ved noget om og har erfaringer med. Så må dem der ved noget om andre
racer, og kan lide dem, anbefale disse.

Det har selvfølgelig ikke meget værdi at anbefale blindt og subjektivt
uden nogle bare tilnærmelsesvist brugbare argumenter. Derfor prøver jeg
også at underbygge mine "påstande".

Når nogen spørger efter en rolig én, fordi de er nybegyndere. Så kan jeg
roligt anbefale f.eks. en islænder fordi jeg ved, at der findes rolige
og godmodige islændere (ikke, at de allesammen er det!).

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 19:18

On Mon, 26 Aug 2002 13:44:00 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>1) Hvis det er det helt rigtige for _mig_ på alle måder, så kunne man
>fristes til at antage, at det også vil være det rigtige for ligesindede.

   Ja _ligesindede_ men jeg mindes nu at jeg i sin tid fik
anbefalet islænderen da jeg spurgte på hvad en rytter i den og den
højde og de og de interesser og som ønsker dette temperament i sin
hest..... Og jeg kan slet slet ikke se mig selv på en islænder med de
interesser jeg har og i forhold til temperamentet i øvrigt =)

>2) Det man kender kan man lide. Det man ikke kender vil man helst ikke
>sætte sig ind i.

   Det sidste er en grov generalisering. Generelt kan jeg lide
alle hesteracer fordi det er heste. Osse de unævnelige. Min veninde
har en fjordhest jeg lige har fået lov at ride på - han er lækker og
rar og forholdsvis nem at ride og herligt velopdragen. Men det betyder
altså ikke at fjordheste er racen for mig - selv om jeg da gerne vil
ride på ham hvis jeg får muligheden =)

> [...]
>anbefale/rose? Det retoriske svar bliver selvfølgelig den hesterace jeg
>ved noget om og har erfaringer med. Så må dem der ved noget om andre

   Jamen hvis du så ser en der søger en hest der bestemt ikke
ligger i nærheden af islænderen så anbefaler du den vel ikke? =)

>Det har selvfølgelig ikke meget værdi at anbefale blindt og subjektivt
>uden nogle bare tilnærmelsesvist brugbare argumenter. Derfor prøver jeg
>også at underbygge mine "påstande".

   =) Jeg tror ikke at du og jeg søger det samme i en hest - ergo
er dine argumenter naturligvis fine for dig - men de bider jo så ikke
rigtigt på mig. Nu har jeg naturligvis også gjort mig nogen
overvejelser om hvad jeg vil have for en hest og hvad jeg vil med den
og jeg synes ikke at en islænder vil dække mit behov (Ej heller en DV
i øvrigt - medmindre jeg er hamrende heldig =)

>Når nogen spørger efter en rolig én, fordi de er nybegyndere. Så kan jeg
>roligt anbefale f.eks. en islænder fordi jeg ved, at der findes rolige
>og godmodige islændere (ikke, at de allesammen er det!).

   Men vi kan bare ikke allesammen ride islændere. Der er alt alt
for få rideskoler der har islændere og alt andet lige mener jeg så
absolut at det er fuldkommen hen i vejret at anbefale nybegyndere at
købe hest selv. Der må et minimum af viden til. Så vil jeg hellere
vælge at sige at man bør besøge de nærmeste rideskoler og se lidt på
stedet, undervisningen og hestene.
   En af de bedste elevheste vi har der hvor jeg rider er faktisk
lippizaner/quaterhorse og omkring 145 cm høj. Lækker stor pony der er
kraftig nok til voksne, rolig nok til selv små børn og som går
rigtigt godt med begyndere men som samtidig er virkelig god under en
rytter der kan. Så ham vil jeg naturligvis anbefale vores begyndere
såfremt de skulle finde på at spørge mig. Men generelt er alle hestene
altså styrbare for begyndere og de er alligevel af alle mulige racer.
Fælles for dem alle er naturligvis det sind de er udstyret med - rart
og venligt og med en kapacitet inden for at håndtere mange mennesker.
   Der jeg vil hen med det er at hvis en begynder eller en der
ikke har redet i mange år siger "Nu vil jeg have hest" siger jeg
straks - søg ud til nærmeste rideskole og få lidt her og nu erfaring.
Ellers risikerer man under alle omstændigheder at stå med lorten når
den lugter (Læs - en ustyrlig hest som man ikke ved hvad der er galt
med). =)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:31

> [...]
> hest..... Og jeg kan slet slet ikke se mig selv på en islænder med de
> interesser jeg har og i forhold til temperamentet i øvrigt =)

Her kan jeg desværre ikke snakke med. Jeg tror ikke jeg har set de posts
det drejer sig om.
Men jeg antager som regel - medmindre andet fremgår - at folk er
ligesindede.
Jeg kan forøvrigt nævne, at jeg er tilhænger af temperamentsfulde - men
styrbare/"loyale" heste. Der passer islændere mig fint. Men det er nu
også min overbevisning at det kommer hovedsagligt af (korrekt) træning.

> [...]
> rar og forholdsvis nem at ride og herligt velopdragen. Men det betyder
> altså ikke at fjordheste er racen for mig - selv om jeg da gerne vil

Punkt to var en kendsgerning fra "real life". Den skulle forstås hen i
retning af "det man ikke kender er man bange for". Når noget nyt
introduceres er der som regel en hvis naturlig modstand.

Men generaliseringer gælder selvfølgigt ikke for alle.

>    Jamen hvis du så ser en der søger en hest der bestemt ikke
> ligger i nærheden af islænderen så anbefaler du den vel ikke? =)

Nej da. Men det er der nu sjældent noget af i denne nyhedsgruppe. Folk
har som regel spurgt efter en hesterace til uerfarne ryttere, forsigtige
ryttere eller lign. Her passer islændere (og sikkert mange andre) glimrende.

Hvis nogen spørger efter en hest til spring, kunne jeg også godt finde
på at anbefale en islænder. De springer udemærket. Det vil være endnu
mere naturligt for mig at anbefale, da jeg foretrækker ridning (spring)
i naturen frem for bane-tam-tam.

>    =) Jeg tror ikke at du og jeg søger det samme i en hest - ergo
> er dine argumenter naturligvis fine for dig - men de bider jo så ikke
> rigtigt på mig.

Jeg synes ikke rigtigt jeg (vi) har hørt noget til *hvad* du søger i en
hest.

> [...]
> og jeg synes ikke at en islænder vil dække mit behov (Ej heller en DV
> i øvrigt - medmindre jeg er hamrende heldig =)

Fint nok. Jeg har også gjort mig de overvejelser. Udfra hvad jeg
tidligere forsøgte at forklare - tölt, tilbagelænethed, sind/vilje,
opstaldningsform mv.

>    Men vi kan bare ikke allesammen ride islændere. Der er alt alt
> for få rideskoler der har islændere

Hvis efterspørgslen var/er der, så kommer det nok.

> og alt andet lige mener jeg så
> absolut at det er fuldkommen hen i vejret at anbefale nybegyndere at
> købe hest selv.

Hvis de spørger hvilken race der er best at købe, svarer jeg på det.

> Der må et minimum af viden til.

Så, så. Ikke fornærme ;)

> [...]
> Ellers risikerer man under alle omstændigheder at stå med lorten når
> den lugter (Læs - en ustyrlig hest som man ikke ved hvad der er galt

Jeg er enig. Men nu afviger vi vist lidt fra det oprindelige emne :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 08:29

On Tue, 27 Aug 2002 08:31:01 +0200, Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk>
wrote:

>Jeg synes ikke rigtigt jeg (vi) har hørt noget til *hvad* du søger i en
>hest.

   Først og fremmest vil jeg godt have en pony/hest der ligger så
nær 150cm som muligt. Den skal være sportspræget at se på - ikke for
kraftig - men bestemt heller ikke alt for spinkel. Og den skal have
anlæg for det hele havde nær sagt ;) Den skal være stabil og rar,
loyal og tillidsfuld. Kunne gå godt i dressuren - også i de højere
klasser, springe stabilt og roligt men med kraft, kunne gå både
distance og jagt uden at blive varm i hovedet men med kraft nok til at
kunne "blive til noget" (Især i distance som umiddelbart er min store
interesse sammen med dressuren) og den skal have placeret et ben i
hvert hjørne og kunne stå fast uanset som det regner eller sneer eller
er går op og ned.
   Bortset fra det med at være stabil på benene og loyaliteten
har jeg stort set beskrevet den hest jeg selv rider på for tiden - han
er DV'er og rideskolehest - det sidste får naturligvis en del af
loyaliteten til at skride i svinget men det skal vi til at arbejde
noget mere på med Parelli - Seven Games. Faktisk er det kun hans
temperament der virkelig sommetider kan drive mig til vanvid. Han kan
gå en tur med en begynder og være stabil som en klippe den ene dag -
den næste stikker han af med hovedet lige i vejret med en anden ....
temperamentet er for voldsomt - araberen i hans linier fornægter sig
ikke desværre.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 25-08-02 23:30

Lene Heier <lene@post2.tele.dk> wrote:

>Gu've' om de egentlig ikke er bedre på nogle punkter! :)

Je ve' det ikk'. Men en gang i mellem tror men de er lidt dumme, men
måske er de "bare" meget seje...!

Har været i mosen i dag, som jeg plejer med Ramses (bulderbassen) der
selv siger til når det er ved at være nok for i dag.

Pi, derimod, (en af de unævnelige), stormer bare af sted og bliver ved
og bliver ved (duracell-hest) og det bekymrer mig en del, måske
ubegrundet.

Hun blev 5 år her 1/7 og jeg startede tilridningen så småt og gav
langsomt mere gas, hvilket hun tilsyneladende synes ret godt om.
Louise på 13 år, en spinkel sag, "hjalp" mig med at træne Pi og nu,
næsten to måneder senere, er Pi næsten ikke til at stoppe når vi tager
en frisk tur, hvilket bekymrer mig lidt.

Er "de unævnelige" virkelig så seje, eller er de bare så dumme at de
ikke selv kan sige stop når nok er nok ???

Er lidt bange for at skade dyret, da jeg synes at træningen gik lige
lovlig hurtigt når man tager mine 75 Kg. i betragtning. Flere siger at
hun nok selv skal sige til når hun er ved at være træt, men kan man nu
stole på det ???

Det skal bemærkes at hun kun er lettere fugtig ved hjemkomst, ikke våd
af sved som andre plejer !!!

Måske et at de bedre punkter ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lene Heier

Dato : 25-08-02 19:48

On Sun, 25 Aug 2002 17:17:31 +0200, "JN" <poel_noerregade@hotmail.com>
wrote:

>Du kan også kontakte en af DI's lokalklubber og høre om de har et par
>instruktionsvideoer m.v.
God idé, mange tak - det har jeg gjort. :)

Lene

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-08-02 07:06

Hejsa.

Min baggrund for at købe islænder for 2 år siden.
1: Skal passe både til mine børn og mig.
2: Passende størrelse, da jeg er blevet for gammel og en tøsedreng, tør ikke
de store.
3: En nøjsom hest, kræver ikke en stald, men kan nøjes med et godt træhus på
en mark.
4: Oftest stabil i temperement, så lettest for en som mig, som det er 20 år
siden jeg red sidst.
5: Og så syntes jeg bare de er så smukke. Men det er andre heste
selvfølgelig også.
6: Og så er det bare så fedt at tølte.
Lige i tiden er det noget så supert at have hest, først i skoven, hvor der
går rådyr, total upåvirket af at man kommer ridende, så alle de herlige
stubmarker hvor det går i fuld firspring og et praktfuldt vejr, er det ikke
bare lykken at være ejer af en hest.
Gitte

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 12:00

On Mon, 26 Aug 2002 08:06:10 +0200, "Gitte & Thorleif"
<mejsen@post6.tele.dk> wrote:

>Min baggrund for at købe islænder for 2 år siden.

   Ah jamen jeg forstår godt at du vælger en islænder - og dine
argumenter går jo igen hos andre islænderejere. Det jeg ikke forstår
er at "man" anbefaler den i flæng uanset hvad man næsten spørger efter
i forbindelse med heste her i gruppen ;)

> [...]
>stubmarker hvor det går i fuld firspring og et praktfuldt vejr, er det ikke

   Bare det at have adgang til heste er glimfremstående for tiden
=)

Fra : Holm

Dato : 26-08-02 13:37

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fe2kmugo8l994ab68on8iupnsr9fngvdca@4ax.com...
> [...]
> er at "man" anbefaler den i flæng uanset hvad man næsten spørger efter
> i forbindelse med heste her i gruppen ;)

Hej..
Jeg tror desværre det der er "galt" er at de folk her i gruppen som har
andre hesteracer end islændere/nordbakker olign. simpelthen ikke skriver tit
nok !
Desuden er det en sandhed at en islænder er en all round hest som for det
første har 5 gear .. kan præsentere alle farver ( farver som aldrig ses
hos andre ) , er yderst hårdføre , bliver ikke pakket ind om vinteren , kan
bruges til dressur og spring , til skovture , til børn og voksne , til
distanceridning , kan samle folk og her er der ikke konkurrence på den måde
man ser andre steder...sure miner osv. Her plejer man at være ret
hjælpsomme.
Islænderfolk er hyggelige og er virkelig gode til at feste....)
Sådan kan det nok også være andre steder men her i gruppen hører man
sjældent om det.
Islænderfolk rider meget på ture sammen , og mange gange er der altså 20
eller mere med.
At den anbefales i "flæng" er temmelig sikkert fordi "vi" islænderfolk nærer
så stor kærlighed til den lille hårdføre hest , at vi hellere end gerne vil
dele den med andre , hvorimod der måske er en tendens til hårdere
konkurrence mellem eks DV folk ( ihvertfald ude på stævnepladserne..har jeg
et indtryk af ? ) ...
Jeg ved ikke om det er rigtigt , men jeg kender mange DV folk ( og andre)
som er ret hårde overfor hinanden og en smule snobbede....hvilket da er synd
!!
Jeg ville gerne høre mere om sammenholdet blandt "storhesteryttere" det
kunne jo tænkes man kunne lære noget nyt !
Altså : Islændere nævnes ofte fordi det ER en kanon god hest og fordi den er
meget alsidig!

Med venlig hilsen Holm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 19:27

On Mon, 26 Aug 2002 14:36:32 +0200, "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk>
wrote:

> [...]
>dele den med andre , hvorimod der måske er en tendens til hårdere
>konkurrence mellem eks DV folk ( ihvertfald ude på stævnepladserne..har jeg

   På stævnepladsen gælder alle kneb - sådan er det (*suk*). Men
inden for DV er der samme tendens. Jeg gider ikke have en DV hvis jeg
skal ud og købe hest. Godt nok indeholder den mange af de egenskaber
jeg gerne vil have hos en hest men de er typisk for store og de er
typisk for varme i hovedet under udendørs ridt (Så vidt jeg kan se
altså).

>Jeg ved ikke om det er rigtigt , men jeg kender mange DV folk ( og andre)
>som er ret hårde overfor hinanden og en smule snobbede....hvilket da er synd
>!!

   Det er et stort problem at nogen "stor hest" ryttere er vildt
snobbede. Det må stamme fra dengang da det var virkeligt fint at have
en ridehest. Men jeg kan personligt ikke forstå det. Det er jo "bare
en hest". Samtidig forstår jeg ikke den rynken på næsen der ofte er
over for fx. fjordhesten til stævner - jeg fristes til at sige at jeg
sagtens kan forstå at fjordhesteavlen holder deres eget når holdnigen
er sådan "ude i byen".

>Jeg ville gerne høre mere om sammenholdet blandt "storhesteryttere" det
>kunne jo tænkes man kunne lære noget nyt !

   Det kommer meget an på hvem man er. Hos os er det blevet sådan
at de "storhesteryttere" vi har er meget nede på jorden og til at
snakke med allesammen. Vi har simpelthen eksporteret alle vores
snobber ned til naboen (Tidligere medlem af bestyrelsen der byggede
eget ridehus, egen ridebane, stald og store folde for en bunke penge
og tager over det dobbelt for at opstalde heste (Selv om "vi" er i den
dyre ende hernede) og hvor et ridehuskort koster noget i stil med
300,- pr måned!). Det lyder hårdt - men de mennesker der mener at de
er noget særligt smart/fint fordi de har DV eller noget andet stort
som kan gå en LA-whatnot siger mig altså ikke noget. Og det glæder mig
at de er flyttet fordi det giver mig og andre ligesindede (Vi der
mener at en hest er en hest og det der er vigtigest er at ejeren mener
at have fundet den rette hest.) mere plads og større mulighed for at
boltre os. :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-08-02 21:30

On Mon, 26 Aug 2002 20:27:17 +0200,
> [...]

> og tager over det dobbelt for at opstalde heste (Selv om "vi" er i den
> dyre ende hernede) og hvor et ridehuskort koster noget i stil med

Det passer sikkert også snobberne meget bedre - det må jo være fint at
betale så meget.

-
Anders Bo Rasmussen, der næsten lige har været ude at ride, for stort
set første gang i 4 år, på 3 heste - uden at falde af :)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 06:56

On Mon, 26 Aug 2002 22:30:03 +0200, fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo
Rasmussen) wrote:

>Det passer sikkert også snobberne meget bedre - det må jo være fint at
>betale så meget.

   Altså - nu vil jeg først og fremmest lige sige at det virkelig
_er_ lækre forhold. Ejeren har så vidt jeg ved r**** fuld af penge så
stalden er stor og luftig, ridehuset er 20*60 og med kæmpe balkon og
elektrisk port, ridebanen er lagt midt i kirsebærplantagen og er jeg
ved ikke lige hvor stor med vold omkring og foldene er lavet af store
stammer et eller andet som pæle og flækkede stammer af det samme som
planker. Det _ser_ flot ud og der er fast staldpersonale som er noget
ældre end gennemsnittet af staldpiger i .dk og der er styr på sagerne.
Man kan få det stort set som man vil have det. Men det koster altså
også det hvide ud af øjnene - det er rene "københavnerpriser"

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-08-02 14:05

On Tue, 27 Aug 2002 07:56:21 +0200,

> [...]
> Man kan få det stort set som man vil have det. Men det koster altså
> også det hvide ud af øjnene - det er rene "københavnerpriser"

..... og der er fyldt med snobber?

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 14:18

On Tue, 27 Aug 2002 15:05:25 +0200, fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo
Rasmussen) wrote:

>.... og der er fyldt med snobber?

   Mjaeh, der er nogen der er søde og rare mennesker - men lad
mig sige det sådan: De mennesker alle vi andre måske syntes var lige i
overkanten fine nok er flyttet derned. Og det er godt nok på flere
planer. De har de her virkelig fine forhold og betaler for det og er
glade for det. Vi andre har fået mere plads, mindre arbejde (Med fx.
at pakke dyre heste ind og ud af dækner fordi den har stalddækken,
udedækken, regndækken og et dækken til hvis nu pusling skulle blive
syg osv....) og generelt en bedre stemning :) Der er ikke nogen der
står og ser misbilligende på os andre når vi render rundt i gamle
ridebukser og en tilfældig t-shirt og leger vandkamp med hestene fx.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-08-02 14:26

On Tue, 27 Aug 2002 15:18:21 +0200,

> [...]
> står og ser misbilligende på os andre når vi render rundt i gamle
> ridebukser og en tilfældig t-shirt og leger vandkamp med hestene fx.

Jeg kan vist godt gætte hvor jeg helst ville være :)

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 16:00

On Tue, 27 Aug 2002 15:26:27 +0200, fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo
Rasmussen) wrote:

>Jeg kan vist godt gætte hvor jeg helst ville være :)

   Heh, ja jeg synes jo godt nok også at jeg har det fint hvor
jeg er - men det går jeg ud fra at dem der har hest hos naboen også
har og så er alle glade osv.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-08-02 18:37

> [...]

>står og ser misbilligende på os andre når vi render rundt i gamle
>ridebukser og en tilfældig t-shirt og leger vandkamp med hestene fx.

Orv, mand!!! Det lyder som et sted hvor jeg godt ku trives...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-08-02 20:53

On Tue, 27 Aug 2002 19:37:04 +0200,

> Orv, mand!!! Det lyder som et sted hvor jeg godt ku trives...!

Ja, hvis stemningen er god og alle pigerne kan enes.

Jeg undrer mig dog lidt over hvordan man leger vandkamp med hestene?

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 21:26

On Tue, 27 Aug 2002 21:52:57 +0200, fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo
Rasmussen) wrote:

>Ja, hvis stemningen er god og alle pigerne kan enes.
>
>Jeg undrer mig dog lidt over hvordan man leger vandkamp med hestene?

   Tjaeh - en af hestene, Dakota, har fx. den her smarte leg der
indeholder en spand med vand og en svamp man kan dyppe i den - og så
ryster man så på hovedet når svampen har været dyppet ..... ;)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-08-02 00:23

On Tue, 27 Aug 2002 22:25:43 +0200,

>    Tjaeh - en af hestene, Dakota, har fx. den her smarte leg der
> indeholder en spand med vand og en svamp man kan dyppe i den - og så
> ryster man så på hovedet når svampen har været dyppet ..... ;)

:) Det havde jeg aldrig fået den hest jeg har reddet lidt på til. Den
var _meget_ bange for vand. Den hoppede uden om vandpytter - gerne ud i
skovbunden, hvor den den ene gang var lige ved at ryge ned i en å.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-08-02 07:18

On Wed, 28 Aug 2002 01:22:45 +0200, fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo
Rasmussen) wrote:

>:) Det havde jeg aldrig fået den hest jeg har reddet lidt på til. Den
>var _meget_ bange for vand. Den hoppede uden om vandpytter - gerne ud i
>skovbunden, hvor den den ene gang var lige ved at ryge ned i en å.

   Heh, ja man skal heller ikke forvente det show fra "min" hest.
Men lige netop Dakota er faktisk ret ligeglad med vand. Går gerne
igennem det, drikker gerne fra vandslangen osv. Og så er det altså
evigt sjovt med sådan en svamp at der pludselig er vand alle steder og
rytteren hyler op (Han er jo god til at snige sig til det ;) Galant
(min) er derimod ok med vand når det er i spande og vandslanger - mens
vand i pytter straks er noget farligere. Men det er til en vis grænse
også et spørgsmål at snyde rytteren.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-08-02 13:05

On Wed, 28 Aug 2002 08:18:14 +0200,

>    Heh, ja man skal heller ikke forvente det show fra "min" hest.
> Men lige netop Dakota er faktisk ret ligeglad med vand. Går gerne
> igennem det, drikker gerne fra vandslangen osv.

Jeg kender en hest der absolut ikke kan lide at blive vasket - men
drikke fra vandslangen ville den da gerne (hvorefter jeg selvfølgelig
lige skulle prøve). Jeg foretrækker nu også at koldt vand kommer i
munden, så det er nok ikke så underligt.

> [...]
> (min) er derimod ok med vand når det er i spande og vandslanger - mens
> vand i pytter straks er noget farligere. Men det er til en vis grænse

hmm. Jeg tror aldrig jeg fik hesten til at gå igennem en vandpyt.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 28-08-02 07:40

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

>Ja, hvis stemningen er god og alle pigerne kan enes.

Hvoffor sku de ikke ku enes?

>Jeg undrer mig dog lidt over hvordan man leger vandkamp med hestene?

Hesten tager vandslangen mellem poterne og sigter på dig.
Du løber.
Hesten griner.
Sådan !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-08-02 13:15

On Wed, 28 Aug 2002 08:40:17 +0200,

> Hvoffor sku de ikke ku enes?

Jeg ved ikke om det med at de ikke kan enes var rigtig formuleret. Den
eneste rideskole jeg kender til, er fyldt med piger, hvilket giver et
miljø jeg ikke rigtig bryder mig om.

Nåå. Det tror jeg ikke jeg har prøvet.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-02 18:30

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Hvoffor sku de ikke ku enes?

Fordi mange piger samlet på èt sted altid vil blive til en gang
hønsegårdshakning!!!-nu snakker jeg om de ca.15 årige.
Jeg er glad for at jeg ikke skal være på sådanne steder!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:35

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    På stævnepladsen gælder alle kneb - sådan er det (*suk*).

Det minder mig forøvrigt om et andet "argument" jeg plejer at bruge i
islandshestens hellige navn:

Jeg synes det er meget sigende for islandsheste, og ikke mindst de folk
der omgås dem, at sporer og den slags er *forbudt* istedet for *påbudt*
til stævner for islændere.

Det gælder sikkert for andre racer også. I så fald kan jeg også godt
lide disse racer på dette punkt.

Jeg er en af dem der helst vil ride med så lidt udstyr som muligt. Jeg
bruger kun pisk sjældent (når det er nødvendigt). Hvis jeg havde evnerne
ville jeg også gerne ride uden hovedtøj/bid og for den sags skyld
saddel. Realistisk? Næ.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-08-02 19:37

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote:

>bliver ikke pakket ind om vinteren

HAHAHAHAHiiiiii !!! *DET* må være fordelen over alle fordele )

Sjovt nok er jeg ikke typen på en Islænder. Ikke længere altså!
Jeg elsker at drøne af sted på "bulderbassen" så orme skriger og
snegle flygter i galop der hvor vi rider. Vi er for nyligt blevet målt
til 76 Km/t. over en 1 km. strækning. Det kan man ikke på en Islænder!

Men når man så sadler den lille uldtot op og stryger af sted lavt over
jorden, så ønsker man bare ikke andet. Sådan er det bare.

Jeg tror egentlig ikke at selv inkarnerede Islænderryttere selv kan
definere hvad det er der er så charmerende ved dem. Det ER de bare!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-08-02 07:40

Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> snegle flygter i galop der hvor vi rider. Vi er for nyligt blevet målt
> til 76 Km/t. over en 1 km. strækning. Det kan man ikke på en Islænder!

Vi har en kvik lille en. Det må vi lige efterprøve en dag. Det kunne
være sjovt at sammenligne.

> Jeg tror egentlig ikke at selv inkarnerede Islænderryttere selv kan
> definere hvad det er der er så charmerende ved dem. Det ER de bare!

Nemlig.

-dennis

Fra : Winther

Dato : 27-08-02 09:34

> [...]
> snegle flygter i galop der hvor vi rider. Vi er for nyligt blevet målt
> til 76 Km/t. over en 1 km. strækning. Det kan man ikke på en Islænder!

For en del år siden havde Århus væddeløbsbane jubilæum. Der blev arrangeret
et væddeløb mellem vores bedste flyvepasser og en travhest efter eget valg.
Jeg tror nok det var Steen Juul der kørte travhesten, det var i hvertfald en
af de kendte travkudske. Det var med flyvende start, og det var selvfølgelig
uldtotten der vandt. Flyvepasseren var Dorthe Rasmussen med Blossi.

Vh. Winther

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-08-02 09:41

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> wrote:

>et væddeløb mellem vores bedste flyvepasser og en travhest efter eget valg.

Ret unfair ville jeg mene. Den bedste flyvepasser mod en travhest
Bare gi' præmien til uldtotten og kom videre med næste væddeløb.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 14:19

On Tue, 27 Aug 2002 10:41:01 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Ret unfair ville jeg mene. Den bedste flyvepasser mod en travhest
>Bare gi' præmien til uldtotten og kom videre med næste væddeløb.

   Jeg synes det er sundt. :) Det giver folk der ser ned på
ponyer noget at tænke på ;)

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-08-02 21:26

Ja, jeg må vel næsten undskylde, at jeg ikke har deltaget i diskusionen. Jeg
har ikke lige fået tjekket mail og dén slags i et par dage - jeg bruger jo
tiden ude hos hesten.

Som en af fortalerne for islandshesten kunne det måske se ud som om jeg var
blevet skræmt væk. Det er dog ikke tilfældet. Men det er jo fint, at jeg
ikke har opdaget tråden før, for det har da sparet mig for at skrive en
masse indlæg.

Men jeg kan da lige gøre rede for mine evige anbefalinger af islandshesten;
jeg har ikke prøvet andet (har kun siddet på en DV en enkelt gang og en
fjordhest en anden gang), men var solgt fra første dag. Hvis jeg finder en
hesterace, jeg synes er bedre skal jeg nok sige til. *G*

Jeg kunne så også begynde at opregne alle islandshestens kvaliteter, men det
er da nemmere at skeptikerne prøver en af dem selv!?

pruh fra
Trond Øyvind Hermansen