Kræsen killing - HJÆLP!
Fra : Annette Skovbon

Dato : 25-08-02 09:30

Hej Gruppe,
Ja, jeg havde jo lovet mig selv at min næste mis skulle være en rigtig
Norsk, meeen....sådan gik livet ikke.
Jeg blev i fredags den heldige slave til en 8 uger gammel grå hunkilling
af 'racen' huskat *GG*. Hun blev taget fra så tidligt da modermissen ikke
havde nogen som helst interesse i hende og hendes bror mere. Broderen
spiser killingefoder som han skal.
Hun er sød, frisk, sund, legesyg og fyldt med energi. Ligenu hænger hun i
mit lange hår og myrder min nakke med hendes sylespidser. Jeg sætter
billeder på nettet ligeså snart jeg får skaffet et kamera, det lover jeg.
Hun går fint på bakken. To gange var der ved at udvikle sig uheld. Disse
blev stoppet ved at jeg satte hende i bakken. Hun brugte den selv her til
morgen.
Nu til mit problem. Hun er krææææsen...eller er hun blot killing? Jeg har
jo aldrig haft en kat fra den spæde start. Har altid taget affaldsmissere
til mig som min. har været 6 mdr. gamle og dybt taknemlige for næsten alt
hvad jeg har serveret. Hende her er dog meget anderledes. Hun vil spise
tykmælk og drikke kattemælk(Whiskas), og spiser det meste hun kan tiltuske
sig ved bordet, hvis man er et øjeblik uopmærksom.
Jeg har indtil nu prøvet følgende:
Tørfoder:
Iams killingefoder - ingen interesse
Royal Canin killingefoder - ingen interesse
Vådfoder:
Iams killingefoder - ingen interesse
Hill's killingefoder - ingen interesse
Whiskas killingefoder - ingen interesse
Kitekat alm. vådfoder - ingen interesse

Vand drikker hun heller ikke, kun mælk...

Jeg fik vendt hovedet til en tallerken med spaghetti og kødsovs i aftes,
og vupti forsvandt der to pastaskruer og tre klumper kød, så spise vil
hun altså godt, bare ikke det hun skal.

Er det normalt?
Skal jeg være hård og lade hende sulte en dags tid eller?
Skal hun have hjemmelavet mad? I så fald, hvordan gør jeg?
Jeg har virkelig brug for et råd eller to tror jeg.

Bortset fra hendes kræsenhed, går det ellers rigtig godt. Hun leger, er
nysgerrig, ( DET var katten -->> iuuuuuuuuuuumjjjjjjjjjjjjj), ja, hun
virker til at stortrives, hun mener bare ikke at kattemad er til for
hende...hvad gør jeg?

Alle former for forslag er velkomne

--Annette

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 25-08-02 09:47

-- Ja, man kan da sige at du har prøvet meget forskelligt allerede, men prøv
f.eks. kogt kylling eller kogt fisk (helst torsk eller lign). Det kan også
nogen gange hjælpe at lune maden lidt så den dufter kraftigere.
Hilsen Vibeke

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 25-08-02 10:00

Hejsa Annette

Ja jeg ved hvordan det er at stå på pinde for et lille kræ.
jeg overtog en voksen kat med 5 killinger da jeg flyttede her til. Dem der
havde hende før gav hende aldis det bedste.
Tør = Føj!
Efter mange forsøg og længe søgen efter det ratte fandt jeg tilsidst
Eukanubas (sort sæt) til voksne det åd hun som om hun intet havde fået længe
og Aldis dåsemad blev kaseret af hende.
Eukanuba fåes nu også til killinger så man kunne jo prøve.
Mine egne killinger starter op på toskerovn blandet op med Creme fraice lige
lunet lidt i micro ovnen og det elsker de så går vi langsom videre til Iams
dåsemad til killinger.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej
Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

Fra : Annette Skovbon

Dato : 26-08-02 13:55

Der kom ikke så mange svar som jeg havde håbet på, men tak til Jer der
var så søde at bruge jeres tid på at svare mig.
Venligste hilsner Annette

Fra : Grit Wessel

Dato : 26-08-02 20:50

Hej Annette

Jeg er et par dage bagud med ng'en (116 ulæste i øjeblikket), derfor denne
lange svartid.

En af mine killinger i dette års kuld ville heller ikke spise - eller
rettere sagt, hun ville ikke spise kattemad. Iphi (moderen) havde masser af
mælk, og delte glad ud af det, så Calacirya havde ikke den store interesse
for at smage på killingefoderet.
Jeg prøvede med Royal Canin Babykat, Royal Canin Kitten, Hill's Growth med
tun, Prism killingefoder og af vådfoder prøvede jeg Hill's, Iams og
Precept - ingen interesse overhovedet.
For at få tøsen til at spise gav jeg hende rå lever eller råt hakket oksekød
blandet med enten dåsemad, opblødt tørkost eller tørt tørkost - det kunne
hun godt spise, men var jeg for nærrig med kødet i forhold til
killingefoderet, ville hun ikke så meget som snuse til det.
Hun tog på - ikke så meget som jeg gerne ville have, jeg syntes at hun var
for tynd. Da hunvar 10½ uge gammel vejede hun kun 1220 g (mens hendes
søskende vejede 1596 g og 1564 g). Jeg var begyndt kun at give hende kød
hver anden eller tredje dag, da jeg gerne ville have, at hun ikke var alt
for mæt af kødet, så hun ikke fik interesse for kattemaden.
Da hun var 10½ uge begyndte hun at tabe sig, hun var nede på 1119 g da hun
var 11 uger.

Da hun var 11½ uge kom hun en aften masende mens jeg gav Phizackerley
Viacutan, og ville nærmest æde flasken. Viacutan er essentielle fedtsyrer,
så de kunne ikke skade (ud over måske give en lind afføring - men det var
jeg villig til at tage med, hvis det kunne få hende til at spise). Jeg
sprøjtede lidt Viacutan i hånden og lod hende smage - hun var helt vild. Så
sprøjtede jeg en del ud over tørfoderet og satte hende hen til madskålen -
ingen interesse - øv, jeg havde lige håbet.
Lidt senere sad de to andre killinger i kuldet og guffede tørfoder, så jeg
prøvede at sætte hende derhen igen - og hvilken lykke - hun smagte på det.
Jeg turde hverken bevæge mig eller trække vejret, men Calacirya blev bare
ved og ved med at spise til hendes mave var kuglerund og sten hård. Jeg var
godt nok lidt nervøs om det var for meget for hende, når hun ikke havde
spist ordentligt, men der var ingen problemer - afføringen var som den
plejede, og hun fortsatte med at spise fra den dag. Så stoppede jeg med at
give hende andet end tørfoderet, og det er der overhovedet ingen problemer
med nu.

Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det vil hjælpe dig, men prøv Hill's
killingefoder med tun. Der var en anden opdrætter, der fortalte mig, at
ingen katte kan stå for den (vigtigt: med tun - ikke kylling). Calacirya
kunne godt, men måske kan din mis ikke?
Du kan også blande killingefoderet op med hakket oksekød som jeg gjorde, så
du er sikker på, at hun i hvertfald for _noget_ mad med de rigtige vitaminer
og mineraler (jeg blandede ca. 50/50).
Eller prøv at give tørfoderet en gang olie. Jeg vil tro, at du kan bruge
almindelig spiseolie. Jeg tror ikke, at olien i Viacutan smager så
forskelligt fra andet olie?

Nå ja, og som en slutbemærkning kan jeg tilføje at jeg vejede Calacirya igen
i dag (14 uger og 2 dage gammel), hun vejede 1731 g, så nu er jeg godt
tilfreds - hun kommer i øvrigt med på udstillingen i Ribe på lørdag

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/