Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale fotos som dokumentation
Fra : Peter Loumann

Dato : 24-08-02 22:34

Hej gruppe,

fotos som kunst har jeg ingen mening om. Men jeg har en høj mening om
fotos som dokumentation. Og her har digital fotografering en styrke:
Hvis man først har investeret i hardwaren, inkl. en passende mængde
hukommelse, kan man affyre og offentliggøre langt flere skud, end det
for de fleste ville være realistisk analogt.

Et eksempel:

Sacha Schlauderer har på sin hjemmeside

http://home.arcor.de/schlaudi/index.htm

(Scroll ca. 2 skærmbilleder ned!)

dokumenteret, hvad oversvømmelserne gjorde ved hans by og omegn, i
Erzgebirge, bjergene sydøst for Dresden op med grænsen til Tjekkiet.
Jeg synes, han har gjort et rigtig godt stykke arbejde.

Undskyld, hvis jeg er off-topic! Jeg har heller ikke villet starte
nogen slags religionskrig.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 25-08-02 08:34

Hej Peter.

Det var et rigtig godt eksempel på hvad man kan få ud af de mange muligheder
i et digitalkamera.....mange billeder til en lav produktionsomkostning samt
en god måde at lave en anderledes logbog/dagbog om begivenhederne i et
lokalområde.

Man må jo nok sige at der er sket ting og sager dernede i hans område, men
jeg synes at det er en helt fin måde at lave en dokumentation på omkring
begivenhederne dernede.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 25-08-02 11:09

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg har en høj mening om fotos som dokumentation.
> Og her har digital fotografering en styrke

Enig. Jeg var en af dem der fik oversvømmelse i kælderen for et par uger
siden (bor i Greve), og et par skud med digitalkameraet overbeviste
forsikringen om situationens alvor...

NB: Kan billeder taget med et digitalkamera anvendes i en retssag? De er jo
forholdsvis nemme at manipulere med (skulle måske have været postet i
dk.videnskab.jura)?

M.v.h.
Olav

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 25-08-02 11:56

> [...]
> hukommelse, kan man affyre og offentliggøre langt flere skud, end det
> for de fleste ville være realistisk analogt.

Jeg er enig med dig i, at digital fototeknik har gjort mange ting mulige som
ikke før har været tilgængeligt for hver en lommefotograf. Men der er jo
også et voksende problem med digital fotografering som dokumentation.

Jeg har selv været med til at lave miljøunderssøgelser på Færøerne, og vi
brugte godt nok også digital fotografering, hviket dog kun tjente som tillæg
i sagerne. Myndighederne accepterer, med god grund vil jeg mene, ikke
digitale billeder af f.eks. havbunden, da de anses for upålidelige. Lette
objekter for snyderi, da det f.eks. er verdens letteste sag at få en havbund
til at skifte farvenuance - sådan at den fremtår sundere end i
virkeligheden.

Men i andre sammenhænge er digitale fotos jo en vidunderlig sag. Har selv et
Powershot G2 som jeg bruger meget tid på - at fotografere er jo skønt!

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-02 12:33

On Sat, 24 Aug 2002 23:34:09 +0200, Peter Loumann wrote:

> [...]
>hukommelse, kan man affyre og offentliggøre langt flere skud, end det
>for de fleste ville være realistisk analogt.

Ja, det har vi jo et berømt eksempel på her i gruppen

Nå, jeg vil ikke ødelægge din tråd, så jeg venter til en dag, hvor jeg
lige er i hopla til at diskutere kunst kontra dokumentation. Lidt for
mange af de billeder der henvises til her i gruppen, er efter min
mening ikke meget værd med hensyn til gode billedoplevelser. Det er
fint nok som dokumentation at vise en række Morris Mini på træf eller
tonsvis af snapshots fra et flyvestævne, og det er måske nok et bevis
for at begivenheden har fundet sted, men bestemt ikke billeder der der
giver beskueren noget som helst ud over det.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-08-02 13:10

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev:

>Nå, jeg vil ikke ødelægge din tråd, så jeg venter til en dag, hvor jeg
>lige er i hopla til at diskutere kunst kontra dokumentation.

Det var egentlig også den diskussion, jeg håbede at undgå.

[...]
> [...]
>for at begivenheden har fundet sted, men bestemt ikke billeder der der
>giver beskueren noget som helst ud over det.

Se, det kommer jo ganske an på, hvem beskueren er. Hvis du har
deltaget i det træf eller stævne, eller bare interesserer dig for de
sager, så kan billederne vel være meget givende.

Billederne fra mit eksempel (oversvømmelsen) vil sikkert interessere
de lokale i lang tid og være en del af egnens historie. Måske mere end
bare de streger på murene med angivelse af højde og dato.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-08-02 21:41

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> mange af de billeder der henvises til her i gruppen, er efter min
> mening ikke meget værd med hensyn til gode billedoplevelser. ..cut..

Jeg gider ikke at vente, jeg tager debatten når den er der, og jeg synes
ikke det skader en tråd, at den grener sig ud i sideordnede emner, når
de relaterer sig til trådens hovedemne.

Din holdning ka' nemlig ikke bruges til ret meget, du forudsætter at
denne gruppe udelukkende skal være forbeholdt dem der arbejder med
fotografi som kunstart, men det ville jo resultere i at gruppen afgik
ved en meget stille død, for de fotografer der kun laver billeder for
billedets egen skyld, er jo temmelig uproduktive både hvad billeder og
indlæg angår.

Denne gruppe er beregnet til alle typer debatter indenfor emnet
fotografi, så uanset om projektet er at beskrive nogle oversvømmelser,
eller dokumentere et arrangement, så er det et fotoprojekt som er
on-topic i denne gruppe.

Du er iøvrigt temmelig enøjet, hvis du forventer at alle brugerne i
denne gruppe skal ha' akkurat de samme mål, ønsker og interesser som du
selv har, og hvis man ser bare lidt kritisk på dine bidrag til denne
gruppe, så er du jo ikke blandt der spiller ud med nogle gode billeder,
eller oplæg til konstruktive debatter, du er faktisk hele tiden på
kanten af at være off-topic, med din kritik af gruppens indhold.

Og jeg gir' altså ikke "fem flade ører" for dem der hele tiden er kloge
og bedrevidende på andres vejne, og i særdeleshed ikke, hvis de ikke
selv spiller ud med nogle links til egne billeder, som er kvalificerede
bud på hvordan det gode billede kan eller ska' se ud.

En helt anden snak er at flertallet af dem der dyrker genren
kunstfotografi, nok ville ha' meget ud af at købe et digicam, så de kan
få opbygget noget rutine og erfaring, uden at blive ruineret af udgiften
til film og fremkaldelser, for det er da noget fjollet at et helt års
fotografering og mange film, kun ender op i en håndfuld billeder.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-08-02 06:52

On Sun, 25 Aug 2002 22:41:20 +0200, Niels Ebbesen wrote:

>Jeg gider ikke at vente, jeg tager debatten når den er der, og jeg synes
>ikke det skader en tråd, at den grener sig ud i sideordnede emner, når
>de relaterer sig til trådens hovedemne.

Okay da, overskriften dækker jo meget godt, så hvorfor ikke.

> [...]
>ved en meget stille død, for de fotografer der kun laver billeder for
>billedets egen skyld, er jo temmelig uproduktive både hvad billeder og

Min holdning ka' vel være lige så god som enhver andens? Nå, men jeg
går altså ud fra, at folk der færdes i en foto-gruppe i een eller
anden grad interesserer sig for fotografi? Min holdning kan derfor
udtrykkes forholdsvist præcist, idet jeg forventer et vist niveau med
hensyn til motivudvælgelse, billedkomposition, beskæring o.s.v.

Maskingeværoptagelser fra et flyvestævne, eller ligegyldige billeder
af en række Mini'er på en græsmark, hører vel naturligt hjemme i
dk.fritid.flyvning og dk.fritid.biler. Disse billeder har sikkert
interesse der, men ikke her - med mindre de også indeholder et minimum
af fotografiske kvaliteter og kan stå alene som gode billeder, uanset
om man interesserer sig for Mini'er og flyvemaskiner, eller ej.

Kurt Hansen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-08-02 09:58

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev:

>jeg går altså ud fra, at folk der færdes i en foto-gruppe i een eller
>anden grad interesserer sig for fotografi?

Ja. Men kun som mål i sig selv? Ikke som middel?

>jeg forventer et vist niveau med
>hensyn til motivudvælgelse, billedkomposition, beskæring o.s.v.

Ja. Det må bestemt være et væsentligt mål for denne gruppe at hjælpe
hinanden med den slags. Men hvem afgør, hvor det niveau ligger og om
et billede ller en serie opfylder det?

> [...]
>af en række Mini'er på en græsmark, hører vel naturligt hjemme i
>dk.fritid.flyvning og dk.fritid.biler. Disse billeder har sikkert

Det har jeg nok lidt svært ved at følge dig i. Interessen her samler
sig selvfølgelig om det fotografiske, ikke om stævnet eller mini'erne.
Men det er interessant og relevant her at diskutere og se eksempler
på, hvordan man /formidler/ den slags fotografisk.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-08-02 10:01

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> udtrykkes forholdsvist præcist, idet jeg forventer et vist niveau med
> hensyn til motivudvælgelse, billedkomposition, beskæring o.s.v.

Ja - ja dine holdninger er da ok, især hvis du selv lever efter dem, men
filmen knækker når du vil pådutte dem på alle os andre, og når du ønsker
at de skal gøres til overordnede retninglinier for denne gruppe.

Det er også helt ok at du selv har vist niveau, men det er altså tæt på
at være off-topic, at du løbende poster indlæg hvor du gentager dine
brokkerier over at vi andre ikke lever op dit niveau.

Denne gruppes indhold skabes af brugerne, og det er op til den enkelte
hvad han/hun vil bidrage med, og bedømt efter din kritik, så må du jo
være en af de exstremt dygtige fotografer, der virkelig kan ta' nogle
fantastiske billeder, og du skal ikke holde dig tilbage, eksemplets magt
er nemlig kæmpe stor, så tag og post nogle henvisninger til billeder
hvor du viser os dit eget høje niveau.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-08-02 15:57

On Mon, 26 Aug 2002 11:00:54 +0200, Niels Ebbesen wrote:

>Ja - ja dine holdninger er da ok, især hvis du selv lever efter dem, men
>filmen knækker når du vil pådutte dem på alle os andre, og når du ønsker
>at de skal gøres til overordnede retninglinier for denne gruppe.

Jeg ønsker bestemt ikke at pådutte. Jeg argumenterer for et synspunkt.

>Det er også helt ok at du selv har vist niveau, men det er altså tæt på
>at være off-topic, at du løbende poster indlæg hvor du gentager dine
>brokkerier over at vi andre ikke lever op dit niveau.

Hvordan kan det være at du altid er så vulgær? Hids dig dog ned mand!

> [...]
>fantastiske billeder, og du skal ikke holde dig tilbage, eksemplets magt
>er nemlig kæmpe stor, så tag og post nogle henvisninger til billeder

Når jeg får lyst, vil jeg vise nogle billeder. Jeg har aldrig påstået
at mine egne billeder var i særklasse, men jeg er meget bevidst om det
jeg laver. Nu er der så bare det ved det, at den dag jeg så endelig
viser nogle af mine billeder, vil du være så forudindtaget, at de HELT
sikkert ikke vil blive mødt med andet end hån fra din side, så jeg ved
snart ikke .....

Kurt Hansen

Fra : John

Dato : 26-08-02 16:22

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> viser nogle af mine billeder, vil du være så forudindtaget, at de HELT
> sikkert ikke vil blive mødt med andet end hån fra din side, så jeg ved

Pyt med ham, jeg vil gerne se dem...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-08-02 16:50

On Mon, 26 Aug 2002 17:22:26 +0200, John wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Pyt med ham, jeg vil gerne se dem...

Du har selvfølgelig ret: pyt med ham! Nå, så du vil gerne se dem? Ja,
men så må jeg jo igang med at udvælge nogle stykker. Nu bliver jeg jo
helt skræmt, for netop dine billeder er jo fornemme eksempler på det
jeg efterlyser mere af

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-08-02 20:38

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> viser nogle af mine billeder, vil du være så forudindtaget, at de HELT
> sikkert ikke vil blive mødt med andet end hån fra din side, så jeg ved

Endnu et dumt argument eller undskyldning som du ikke har noget
belæg for at fremføre, og slet ikke da det aldrig er sket at jeg
her i gruppen har fremført billedkritik, end sige negativ
billedkritik af de billeder, som andre brugere i denne gruppe har
postet henvisninger til.

For selv om jeg helt sikkert har en mening om alle de billeder
der postes link til, så ser jeg det ikke som min mission at
fremføre den her i gruppen, jeg er nemlig af den opfattelse,
at de enkelte fotografer er rimmelig selvkritiske, og at de
kun udstiller det bedste som netop de formår.

Jeg har nemlig også den erfaring, at hvis man ikke kender den
pågældne fotograf, og nøje ved hvad han formår når han yder sit
aller bedste, så vil man med usviglig sikkerhed skyde langt
ved siden af målet, med en kritik af hans billeder.

Så du kan roligt poste links til dine billeder, hvis jeg bedømmer
dem som gode, så vil jeg måske tillægge dine synspunkter større
vægt og seriøsitet, men ind til vidre er du bare en af de
sædvanlige tumper, der har travlt med at fortælle os andre at vi
er nogle elendige fotografer, og det kan selvsagt ikke bruges
til ret meget.

Men du skal nok være opmærksom på, at sådan som du har ført dig
frem, så er det ikke nok med 5 - 10 gode billeder, det kan de
fleste nemlig sagtens finde i deres skuffer...!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-08-02 07:01

On Mon, 26 Aug 2002 21:38:27 +0200, Niels Ebbesen wrote:

>Men du skal nok være opmærksom på, at sådan som du har ført dig
>frem, så er det ikke nok med 5 - 10 gode billeder, det kan de
>fleste nemlig sagtens finde i deres skuffer...!

Hæ, så må jeg nok hellere se at få anskaffet mig et digitalt kamera,
så jeg kan i en ruf kan fyre 64, 128 eller 256 billeder af

Kurt Hansen

Fra : max

Dato : 27-08-02 11:20

*LOL*

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-08-02 20:43

Kurt Hansen wrote:

> Hæ, så må jeg nok hellere se at få anskaffet mig et digitalt kamera,
> så jeg kan i en ruf kan fyre 64, 128 eller 256 billeder af

Dem glæder vi os da til se...