kat. ponyer
Fra : MM

Dato : 24-08-02 22:57

Hej NG!
Hvordan er det nu lige det er med de kategorier man inddeler ponyer i? Altså
hvor skelner man mellem 1,2 og 3? Og er det næste efter 1 en hest? Hvad er
det det betyder at få en pony opklasset til hest og omvendt en hest
nedklasset til pony (jeg hørte engang nogle snakke om det, og for mig lød
det helt vanvittigt)
Venlig hislen Mia

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 25-08-02 00:42

Hej Mia

"MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote in message
> [...]
> det det betyder at få en pony opklasset til hest og omvendt en hest
> nedklasset til pony (jeg hørte engang nogle snakke om det, og for mig lød

Det er en inddeling udfra højden.
Kategori I måler 140,1 cm - 148,0 cm uden sko og 149 cm med sko
Kategori II måler 130,1 cm - 140,0 cm uden sko
Kategori III måler under 130, 0 uden sko

Tja hvis den skal op og nedklasses så skal den henholdvis vokse sig større
og blive mindre. Den får først betegnelsen hest når den er over 148 cm uden
sko.

Men der er nogle regler omkring kiler og andet for kat. 2 og 3. Men det har
nok ikke haft noget med det at gøre.

Hilsen

Jimmie

Fra : MM

Dato : 25-08-02 09:00

Hej Jimmie
Tak skal du have. Det var jo lige det jeg skulle bruge
Venlig hilsen Mia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-08-02 19:38

On Sun, 25 Aug 2002 10:00:18 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>Tak skal du have. Det var jo lige det jeg skulle bruge

   Kategori 1 ponyer må nu måle op til 150 cm og 151 cm med sko -
men det er altså kun lige blevet lavet om her i vinter =)

>uden

   Hov, du kan opklasse en pony til hest hvis ponyen er en
kategori 1 pony og rytteren er over 16 og dermed skal ride i
hesteklasserne. Det betyder blot at hvis en rytter der er _under_ 16
opklasser sin pony til hesteklasser kan han/hun normalt ikke stille
ponyklasser mere. (En rytter over 16 skal under alle omstændigheder
stille i hesteklasserne. =)
   Men en pony der er opklasset til hest kan nedklasseres ved
ejerskifte. Sådan at hvis den bliver solgt til en pige på 10 skal hun
ikke stille hesteklasser men må ride den som pony igen.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 26-08-02 15:59

Hej Trine

">
> Kategori 1 ponyer må nu måle op til 150 cm og 151 cm med sko -
> men det er altså kun lige blevet lavet om her i vinter =)

Hvilket reglement står det i, nu har jeg kigget i DRF's, og der står at kat
I er max 148 uden sko og 149 med som jeg mente. Der står ikke noget om at
det er hævet 2 cm.

> [...]
> ejerskifte. Sådan at hvis den bliver solgt til en pige på 10 skal hun
> ikke stille hesteklasser men må ride den som pony igen.

Det er jo nok rigtig når du siger det, jeg har dog ikke lige hørt om det.
Har du et sted der står noget om det?

Hilsen

Jimmie

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-08-02 18:58

On Mon, 26 Aug 2002 16:59:23 +0200, "Jimmie Andersen" <Hawk@teknik.dk>
wrote:

>Hvilket reglement står det i, nu har jeg kigget i DRF's, og der står at kat
>I er max 148 uden sko og 149 med som jeg mente. Der står ikke noget om at
>det er hævet 2 cm.

   Nåeh - vi gik ellers til ridemærkeprøve her i vinters/foråret
og fik ingen fejl for at skrive at kat. 1 nu gik til 150 cm ...

>Det er jo nok rigtig når du siger det, jeg har dog ikke lige hørt om det.
>Har du et sted der står noget om det?

   Det har jeg lært af min udemærkede ridemærkelærer - hvor det
står henne i reglementerne nøjagtigt kan jeg ikke sige. Men det er
noget DRF bestemt bør kunne svare på =)