Einsteins relativitetsteori online - på da~
Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-02 21:18

hejsa
Min kærestes lillebror er efter at have læst "E=MC² - en biografi"
blevet meget interesseret i Einstein og hans Relativitetsteori. Derfor
lovede jeg at se om jeg kunne finde den med en god og forståelig
forklaring på nettet.....lettere sagt end gjort synes jeg. Er der nogen
der ved hvor jeg kan finde dette? det skal allerhelst være på dansk da
hans engelsk/tysk egenskaber endnu ikke er i top. Gymnasie niveau er nok
det som han kan bruge, men det behøver altså ikke være alt for let
(drengen skal jo også have lidt mental udfordring

--
Kim Schulz - Freelance Development | No user-servicable parts
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | inside. Refer to qualified

Fra : Lars

Dato : 24-08-02 23:12

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
> [...]
> det som han kan bruge, men det behøver altså ikke være alt for let
> (drengen skal jo også have lidt mental udfordring

Lidt historie...

Einstein publicerede sin specielle relativitetsteori i 1905 med den
velkendte formel: E=mc2. Den generelle relativitetsteori kom i 1916. I 1921
modtog Einstein Nobelprisen i fysik. I 1939 skrev han sit berømte brev til
Franklin Roosevelt om mulighederne for at fremstille en atom bombe. Einstein
blev amerikansk statsborger i januar 1940.

Dette er efter min mening et meget omdiskuteret emne - Relativitetsteroien -

Der er mange kloge mennesker her i Verden, og nogle af disse bruge meget tid
på at "efterprøve" disse teorier.

Det grundlæggende i Relativitetsteroien er at lystets fart i vakuum er det
eneste konstante. Således hvis du skyder et projektil (i samme retning) fra
et "rumskib" der rejser med lysets hastighed vil dette projektil bevæge sig
med lysets hastighed og ikke hurtigere (punktum *red.)

Der er mange sjove betragtning er at gøre ved en fart nær lysets. Objekter
(fra vores vinkel) ændre masse, længde og tiden går langsommere.

Jeg vil med stor interesse følge din tråd.

mvh
Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-02 23:25

On Sun, 25 Aug 2002 00:12:29 +0200
[snip]
> [...]
>
> Der er mange sjove betragtning er at gøre ved en fart nær lysets.
> Objekter(fra vores vinkel) ændre masse, længde og tiden går

Alt dette har bogen om E=MC² forklaret (har selv læst den og kan klart
anbefale den til folk som er historieinteresseret med fokus på
vindenskabens historie: ISBN: 87-559-1152-8) Det han søger er mere noget
med beskrevne forsøg + resultater, lidt mere dybdegående teori og
diskussion herom osv. Altså ikke historien for den har han allerede læst
på. Han er lige startet på HTX og vil derfor gerne kunne brilliere lidt
med hans viden vil jeg tro.

> Jeg vil med stor interesse følge din tråd.

--
Kim Schulz - Freelance Development | meeting, n.: An assembly of
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | people coming together to

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-02 23:28

On Sun, 25 Aug 2002 00:28:56 +0200
"Lars" <news@post.cybercity.dk> wrote:

> Så kan mindre vel gøre det

ved det ik Mine bøger om det fra UNI var i hvert fald lidt for
heftige for ham, men de er dog også på engelsk.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Basically my wife was
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | immature. I'd be at home in

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-02 23:51

On Sun, 25 Aug 2002 00:32:54 +0200

> Hvad kan du selv fortælle om Relativitetsteorien ?

hvad vil du vide? det er nogen tid siden jeg havde fysik, så noget af
det skal lige findes frem fra noterne først.

--
Kim Schulz - Freelance Development | In Newark the laundromats are
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | open 24 hours a day!

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-08-02 00:30

On Sun, 25 Aug 2002 01:22:30 +0200
"Lars" <news@post.cybercity.dk> wrote:
[snip]
> Hvad du manhgler for at fortælle din nevø (eller hvad det var)
> hvordan Relativitetsteorien "virker".

det var nu "svigerbror" (kan man kalde det det?), og det jeg mangler er
nok 2 ting, Tid og at jeg ikke er læsestof (han er til læsning og ikke
undervisning - kan sluge flere bøger om ugen).

--
Kim Schulz - Freelance Development | Let him choose out of my
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | files, his projects to

Fra : Martin Kristensen

Dato : 25-08-02 01:49

Kim Schulz wrote in message ...
[...]
>(drengen skal jo også have lidt mental udfordring

Det får han i den grad hvis han forsøger at forstå relativitetsteorierne,
med mindre han er et "übermensch". Jeg prøvede at hitte ud af det ved at
stille forskellige spørgsmål i debatforaene på Space.com, men hvert svar
rejste bare flere spørgsmål, indtil man blev alt for forvirret.

Noget jeg bare ikke kunne fatte er det med, at lysets hastighed er konstant
i alle retninger for alle observatører i alle situationer. Både hvis man er
i et rumskib der bevæger sig med ½C (½ af lysets hastighed) og observerer
noget lys som kommer fra rumskibet, og hvis man ser på noget lys der
stammer fra en "stillestående" lyskilde. Og det samme gælder en observatør
der "står stille" og kigger på de to lyskilder.

Det virker jo helt umuligt...

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Filip Larsen

Dato : 25-08-02 08:26

Martin Kristensen skrev

> Det får han i den grad hvis han forsøger at forstå relativitetsteorierne,
> med mindre han er et "übermensch".

Man behøver faktisk ikke være specielt "über" for a kunne forstå
relativitetsteorien hvis blot man har en smule træning i den videnskabelige
metode. De grundlæggende principper er egentlig uhyre enkle, specielt når de
udtrykkes matematisk. Jeg vil endda vove den påstand, at teorien i sit
fundament er nemmere at forstå end den Newtonske mekanik.
Relativitetsteorien siger simpelhen mere med færrer antagelser.

Det der så driller er, at konsekvenserne af teorien hurtig bliver langhåret
at regne ud, samt, at det er meget svært at give en ikke-videnskabelig
forklaring som "almindelige" mennesker synes lyder fornuftig, netop fordi
teorien laver om på "naturlige" begreber så som tid, afstand og hastighed og
dermed gør folks intuition om disse begreber ubrugelig.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Martin Kristensen

Dato : 25-08-02 09:22

Filip Larsen wrote in message ...
[...]
> [...]
og
>dermed gør folks intuition om disse begreber ubrugelig.

Ja, det er nok mere der kæden hopper af. Som et af de kloge hoveder på
space.com sagde, så kunne han alle teorierne og beregningerne, men "do I
REALLY get it? No."

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-08-02 05:10

Scripsit "Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk>

> [...]
> udtrykkes matematisk. Jeg vil endda vove den påstand, at teorien i sit
> fundament er nemmere at forstå end den Newtonske mekanik.

Her håber jeg meget det er den specielle relativitetsteori du taler om?

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-08-02 18:02

Jeg skrev

Og Henning Makholm svarede

> Her håber jeg meget det er den specielle relativitetsteori du taler om?

Ja, det var egentlig den jeg tænkte på da det er den der i første omgang
"konkurrerer" med Newtonsk mekanik. Men selv i den generelle
relativitetsteori er principperne forholdsvis enkle og kan bringe en ganske
langt. Til eksempel kan man næsten direkte fra ækvivalensprincippet
kvalitativt udlede en masse interessante forhold.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-08-02 18:18

> [...]

> "konkurrerer" med Newtonsk mekanik. Men selv i den generelle
> relativitetsteori er principperne forholdsvis enkle og kan bringe en ganske

Tja, principperne måske. Men "når de udtrykkes matematisk" bliver de
godt nok langhårede. (Eller også er det bare mig der har en irrationel
aversion mod differentialgeometri).

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-08-02 14:39

Martin Kristensen wrote:

> [...]
> stammer fra en "stillestående" lyskilde. Og det samme gælder en observatør
> der "står stille" og kigger på de to lyskilder.

Ja, det er i sandhed overraskende og i modstrid med den umiddelbare
intuition som man har før man hører om relativitetsteorien. Men vi må
bare affinde os med at verden faktisk forholder sig på denne måde, og

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Stefan Garvig

Dato : 26-08-02 15:52

Hej

Prøv at søge på www.google.com efter "einsteins relativitetsteori", vælg
danske sider. Se f.eks. på
http://www.bluetooth.jellingnet.dk/rumforskning/teorier/teorier.html

Venligst

Stefan

Fra : Anders Lund

Dato : 26-08-02 16:22

"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Prøv at søge på www.google.com efter "einsteins relativitetsteori", vælg
> danske sider. Se f.eks. på
> http://www.bluetooth.jellingnet.dk/rumforskning/teorier/teorier.html

DET FORUNDERLIGE UNIVERS
Projektopgave
10½. klasse

Det er da skrevet meget godt, og uden store fejl, men nok ikke den bedste
kilde til viden.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Stefan Garvig

Dato : 26-08-02 16:28

> [...]
> 10½. klasse
>
> Det er da skrevet meget godt, og uden store fejl, men nok ikke den bedste

Hej

Du har ret i, man nok ikke bliver verdensmester i relativitetsteorien ved at
læse det link, men jeg havde fået forståelsen af, at det skulle være lidt
populært.

Hvad med http://home4.inet.tele.dk/frank.s/udflugt/ARTIKEL13.html?

Hvis du eller andre finder et super-forklaring på einssteins teorier, så giv
endelig lyd i denne tråd.

Venligst

Stefan