| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Køb af grafik kort Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  24-08-02 20:25 |  
  |   
            Hej NG,
 
 Jeg har et spørgsmål som jeg håber at nogen kan hjælpe mig med.
 
 Jeg købte, over nettet, et grafikkort til min søsters computer. Kortet ankom
 og jeg puttede det i maskinen ifølge vejl. fra manualen. Da jeg tændte
 maskinen kom der røg ud. Jeg slukkede straks, pillede ledninger og andet af,
 åbnede maskinen, for at se hvad der var galt. Det viste sig at der fra AGP
 porten var en glød der brændte sig op ad grafikkortet... forstået på den
 måde at den kom nede fra AGP porten.
 Nu skrev jeg så til firmaet jeg havde købt det af om de ville erstatte
 grafikkort og bundkort (som jo også var gået i stykker). De sagde til mig at
 jeg bare kunne sende det ind, men at hvis de fandt at jeg selv var skyld i
 fejlen at så ville de reperer computeren og bonne mig for det. Dette var jeg
 meget betænklig ved. Jeg besluttede mig så til at se om jeg kunne få
 forsikringen til at erstatte bundkortet. Dette meddelte jeg firmaet jeg
 havde købt grafikkortet af, og at jeg bare ville sende grafikkortet ind så
 det kunen blive erstattet.
 De svarede tilbage at jeg var nødt til at sende hele computeren med da de
 skulle "måle" om det var mig der havde lavet en fejl. Jeg talte med vores
 jurist på arbejdet som sagde at de desværre var i deres gode ret til at
 finde ud af om det var deres udstyr der havde forårsaget fejlen.... Men jeg
 tænker stadigvæk på: Kan det virkelig være rigtigt at det skal være så
 besværligt og koste mig penge for forsendelse osv ?
 Det skal lige siges at jeg har talt med mange om det og vi har alle været
 enige om at et AGP grafikkort kun kan sidde på den måde....
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Bjergstrøm (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm | 
  Dato :  25-08-02 09:23 |  
  |  
 
            "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> skrev:
 > Men jeg tænker stadigvæk på: Kan
 > det virkelig være rigtigt at det skal være så besværligt og koste
 > mig penge for forsendelse osv ?
 Ja, men du skal naturligvis ikke indsende din computer til dem.
 > Det skal lige siges at jeg har
 > talt med mange om det og vi har alle været enige om at et AGP
 > grafikkort kun kan sidde på den måde....
 Kort i computeren kan helt generelt ikke isættes forkert.
 -- 
 Morten                            http://miljokemi.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 11:41 |  
  |   
            
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
 news:Xns927569A16F9F2.miljokemi.dk@130.226.1.34...
 > Ja, men du skal naturligvis ikke indsende din computer til dem.
 Det vil sige at det smarteste jeg kan sige til dem er... ?
 Jeg har på flere måder prøvet a forklare dem at det er meget tæt på umuligt
 at sætte sådan et kort forkert, men ham jeg har haft kontakt med insisterer
 altså på at jeg sender hele skidtet til dem.
 Er der nogen der har et godt bud på hvad næste træk bør være ? Jeg tænker
 her på om jeg bør sende noget til dem, prøve at få forsikringen til at dække
 det hele eller måske tage kontakt til forbrugerstyrelsen ?
 Jeg mener  at fs en gang imellem afsiger nogle principielle afgørelser om
 god forretnings moral, og hvad forretninger kan tillade sig.
 Hvis jeg havde købt et fjernsyn og derefter en DVD, og at DVD´en havde fået
 det hele til at futte af, så ville forhandleren nok heller ikke bede mig
 medbringe fjernsynet ..   
Allerede tak til Morten for kommantar.
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           vmx (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : vmx | 
  Dato :  25-08-02 16:36 |  
  |  
 
            "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns927569A16F9F2.miljokemi.dk@130.226.1.34...
 >
 > Kort i computeren kan helt generelt ikke isættes forkert.
 >
 > --
 > Morten
 Selvom det ikke har noget med Jura at gøre vil jeg
 hermed gøre dig opmærksom på følgende:
 Såfremt AGP porten og/ eller boardet ikke kan levere
 den fornødne effekt ( ikke spænding ) der kræves
 af grafikkortet, kan board og / eller sokkel brænde af (!)
 Dette ses typisk ved montering af et "nyt" grafikkort
 i en gammel PC.  Ved gammel skal her forståes ca. 1 - 2 år.
 Indenfor det sidste år er grafikkort blevet endda  m e g e t
 effektkrævende, og mange ældre boards er ikke
 dimensionerede til at kunne levere denne effekt
 ( typisk for tynde / smalle printbaner ).
 Endvidere findes der 3 slags AGP graffikkort.
 - det er ikke nogen klar entydig standard.
 Og hvad værre er, enkelte af disse grafikkort
 kan alligevel monteres i gamle sokler, samt
 fungere, dog uden den fulde ydelse ( hastighed )
 som man ville få i en "ny" maskine.
 Mange af de problemer ivrige "hjemme PC konstruktører"
 brokker sig over, skyldes alt for ofte deres egen
 overvurdering af viden omkring det at
 sammensætte en PC... ( så den virker   
Mvh
 Robert
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 17:29 |  
  |  
 
            "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev:
 >Selvom det ikke har noget med Jura at gøre vil jeg
 >hermed gøre dig opmærksom på følgende:
 Det har i høj grad noget med jura at gøre. Det er nødvendig
 baggrundsviden i den foreliggende sag.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Thunderbird (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thunderbird | 
  Dato :  25-08-02 18:29 |  
  |  
 
            On Sun, 25 Aug 2002 17:36:25 +0200, "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:
 >"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 >news:Xns927569A16F9F2.miljokemi.dk@130.226.1.34...
 >>
 >> Kort i computeren kan helt generelt ikke isættes forkert.
 >>
 >> --
 >> Morten
 >
 >Selvom det ikke har noget med Jura at gøre vil jeg
 >hermed gøre dig opmærksom på følgende:
 >
 >Såfremt AGP porten og/ eller boardet ikke kan levere
 >den fornødne effekt ( ikke spænding ) der kræves
 >af grafikkortet, kan board og / eller sokkel brænde af (!)
 >
 >Dette ses typisk ved montering af et "nyt" grafikkort
 >i en gammel PC.  Ved gammel skal her forståes ca. 1 - 2 år.
 >Indenfor det sidste år er grafikkort blevet endda  m e g e t
 >effektkrævende, og mange ældre boards er ikke
 >dimensionerede til at kunne levere denne effekt
 >( typisk for tynde / smalle printbaner ).
 >
 >Endvidere findes der 3 slags AGP graffikkort.
 >- det er ikke nogen klar entydig standard.
 >Og hvad værre er, enkelte af disse grafikkort
 >kan alligevel monteres i gamle sokler, samt
 >fungere, dog uden den fulde ydelse ( hastighed )
 >som man ville få i en "ny" maskine.
 >
 >Mange af de problemer ivrige "hjemme PC konstruktører"
 >brokker sig over, skyldes alt for ofte deres egen
 >overvurdering af viden omkring det at
 >sammensætte en PC... ( så den virker   
Læste på et tidspunkt en artikel, hvor at nogler motherboards faktisk havde problemer med at kende
 forskel på de forskellige kort og at det derfor ofte resulterede i at nogle af kortene fik for meget
 strøm i forhold til hvad at der var meningen. Effekt, kortet brændte af og det gjorde bundkortet
 ofte også. Så hvis at det sted du har købt grafikkortet ved eller kan se at du ikke har udvist den
 fornødne viden om emnet og derfor har fejlmonteret dit grafikkort skal du nok ikke regne med noget
 erstatning. 
  -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 18:35 |  
  |   
            
"Thunderbird" <Praetorian@[Ingenspam]tnfs.dk> wrote in message
 news:eq4imucofat9nrrp0nfbki7hjkk2b6r6o0@4ax.com...
 > Læste på et tidspunkt en artikel, hvor at nogler motherboards faktisk
 havde problemer med at kende
 > forskel på de forskellige kort og at det derfor ofte resulterede i at
 nogle af kortene fik for meget
 > strøm i forhold til hvad at der var meningen. Effekt, kortet brændte af og
 det gjorde bundkortet
 > ofte også. Så hvis at det sted du har købt grafikkortet ved eller kan se
 at du ikke har udvist den
 > fornødne viden om emnet og derfor har fejlmonteret dit grafikkort skal du
 nok ikke regne med noget
 > erstatning.
 Jeg påstår langt fra at jeg er ekspert på området   
Kan det passe at det er for egen regning, hvis jeg ikke har sat mig ind i
 hvad vmx har posted ? Skulle forretningen ikke have oplyst dette eller
 påført det manualen ?
 Iøvrigt det er en ca. 1 år gammel AMD computer ...
 Men igen - hvad bør næste træk være ?
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 20:41 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Kan det passe at det er for egen regning, hvis jeg ikke har sat mig ind i
 >hvad vmx har posted ?
 Ja. I modsat fald skulle forretningen yde support for mellem 500
 og 1'000 kr. for hvert grafikkort de solgte.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 21:19 |  
  |   
            
"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:vicimucsg8pb0kclh7jljb482mjmppve0q@news.telia.dk...
 > Ja. I modsat fald skulle forretningen yde support for mellem 500
 > og 1'000 kr. for hvert grafikkort de solgte.
 Ok nu borer jeg lidt i det. Det du siger er at jeg skulle have sat mig ind i
 den takniske del af det, selvom jeg ingen anelse havde om at den tekst vmx
 postede fandtes ?
 Hvis man sætter en el pære i så skal man have lidt basis viden om hvilke
 styrker lampen kan klare, sollek størelse osv, men man kan vel ikke forvente
 at en kunde skal sætte sig ind i teknisk viden om elektricitet for at sætte
 en pære i .... Eller er det mig der er gal på den... ?
 Bemærk at jeg ikke afviser at jeg kan lave fejl   
--
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 21:21 |  
  |   
            
"Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> wrote in message
 news:dZaa9.16708$ww6.2093704@news010.worldonline.dk...
 > Ok nu borer jeg lidt i det. Det du siger er at jeg skulle have sat mig ind
 i
 > den takniske del af det, selvom jeg ingen anelse havde om at den tekst vmx
 udover at jeg pt. har et mindre staveproblem, så mente jeg naturligvis
 "tekniske" og ikke "takniske"   
--
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 22:48 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Hvis man sætter en el pære i så skal man have lidt basis viden om hvilke
 >styrker lampen kan klare, sollek størelse osv,
 Ja. Hvis du sætter en 6 V pære til en 12 V forsyning, så er det
 dit eget problem at den kun holder i få sekunder.
 >men man kan vel ikke forvente at en kunde skal sætte sig ind i teknisk viden
 >om elektricitet for at sætte en pære i ...
 Man kan forlange at kunden ved nok til at undgå at lave fejl,
 eller også lader en elektriker om at lave arbejdet.
 >Eller er det mig der er gal på den... ?
 Ja. Hvis du sætter forkerte tændrør i din bil, vil de passe fint
 i gevindet, men det er alligevel dit eget ansvar hvis tændspolen
 eller andet brænder af.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 21:33 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:vicimucsg8pb0kclh7jljb482mjmppve0q@news.telia.dk...
 
 > Ja. I modsat fald skulle forretningen yde support for mellem 500
 > og 1'000 kr. for hvert grafikkort de solgte.
 
 Dvs rådet er: Lad dem få ret, gå ud og køb noget nyt selv, og lad dem slippe
 for at betale for et, efter min mening, defekt kort ?
 
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 22:51 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Dvs rådet er: Lad dem få ret, gå ud og køb noget nyt selv, og lad dem slippe
 >for at betale for et, efter min mening, defekt kort ?
 Nej for sytten. Hvis kortet var defekt ved købet, så skal
 forretningen betale.
 Men hvis kortet var o.k., men blev overbelastet på grund af
 forkert montering eller mistilpasning til strømforsyningen eller
 lignende, så er det din fejl at det brændte af, og så skal du
 betale.
 Jeg ved ikke hvilken af delene der passer, men du kan ikke på
 forhånd udelukke at fejlen er din - så meget mere som det er mere
 kompliceret med grafikkort end i hvert fald jeg var klar over.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 22:58 |  
  |   
            
"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:n5kimu47mia1vcetntl9n8lucjbq5a2koh@news.telia.dk...
 > Jeg ved ikke hvilken af delene der passer, men du kan ikke på
 > forhånd udelukke at fejlen er din - så meget mere som det er mere
 > kompliceret med grafikkort end i hvert fald jeg var klar over.
 Hvilket jeg også har sagt mange gange - og jeg citerer"Bemærk at jeg ikke
 afviser at jeg kan lave fejl   "
 Det jeg efterlyser, er hvad det bedste træk ville være... At smide _hele_
 computeren til dem også selvom de har sagt at hvis de finder at det er min
 fejl, at så laver de det bare og sender mig regningen, eller skal jeg
 insistere på kun at sende kortet til dem ...
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 23:28 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Det jeg efterlyser, er hvad det bedste træk ville være... At smide _hele_
 >computeren til dem også selvom de har sagt at hvis de finder at det er min
 >fejl, at så laver de det bare og sender mig regningen, eller skal jeg
 >insistere på kun at sende kortet til dem ...
 Det er jeg i tvivl om. Jeg ville nok alliere mig med en fyr der
 kunne finde ud af i forvejen hvor fejlen lå, og så ville jeg tage
 stilling bagefter.
 Hvis du vælger at indlevere computeren, behøver du ikke blive
 bundet af deres krav om at de absolut vil reparere det. Du kan
 forlange at de kun giver dig besked så du kan tage stilling til
 hvad du vil hvis fejlen er din. Men sørg for at aftale det
 omhyggeligt hvis deres udgangspunkt er at de bare reparerer, og
 du ikke vil have det sådan.
 Jeg tror at du kan blive nødt til at betale for deres
 undersøgelse hvis det viser sig at det er din fejl alene at
 skaden er sket. Det er jeg dog ikke helt sikker på.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 23:34 |  
  |   
            
"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:77mimuo2jv62i3frktf94hrs387r3pvcu9@news.telia.dk...
 > Det er jeg i tvivl om. Jeg ville nok alliere mig med en fyr der
 > kunne finde ud af i forvejen hvor fejlen lå, og så ville jeg tage
 > stilling bagefter.
 God idé
 > Hvis du vælger at indlevere computeren, behøver du ikke blive
 > bundet af deres krav om at de absolut vil reparere det. Du kan
 > forlange at de kun giver dig besked så du kan tage stilling til
 > hvad du vil hvis fejlen er din. Men sørg for at aftale det
 > omhyggeligt hvis deres udgangspunkt er at de bare reparerer, og
 > du ikke vil have det sådan.
 Ja den mulighed havde jeg også overvejet. Og her vil det være fint med en
 aftale pr. email ikke ?
 > Jeg tror at du kan blive nødt til at betale for deres
 > undersøgelse hvis det viser sig at det er din fejl alene at
 > skaden er sket. Det er jeg dog ikke helt sikker på.
 Så er vi ude i noget: Hvem afgører om forretningen har ret i deres
 antagelser   
--
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 23:55 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Ja den mulighed havde jeg også overvejet. Og her vil det være fint med en
 >aftale pr. email ikke ?
 Jo. Der er ikke noget formkrav til en aftale, og man kan forvente
 af et computerfirma at de kan bruge mail.
 >> Jeg tror at du kan blive nødt til at betale for deres
 >> undersøgelse hvis det viser sig at det er din fejl alene at
 >> skaden er sket. Det er jeg dog ikke helt sikker på.
 >Så er vi ude i noget: Hvem afgører om forretningen har ret i deres
 >antagelser   
Hvis du er uenig i deres vurdering af skaden, kan du henvende dig
 til forbrugerklagenævnet. I den sidste ende kan det være at kun
 en retssag kan afklare problemet (i teorien. Det kan være for
 dyrt i praksis).
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Mikkel Gottlieb (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  26-08-02 00:01 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:nunimuc0i4sf7ehbablmlhnb5okhh86u51@news.telia.dk...
 
 > Hvis du er uenig i deres vurdering af skaden, kan du henvende dig
 > til forbrugerklagenævnet. I den sidste ende kan det være at kun
 > en retssag kan afklare problemet (i teorien. Det kan være for
 > dyrt i praksis).
 
 Ja og så langt gider jeg heller ikke gå. Synes bare pricipielt det er en
 dårlig måde at køre en forretning på. Hvis de bare havde sagt: Send kortet
 ind så vurdere vi det, så havde jeg været glad og havde måske handlet der
 igen.
 
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Thunderbird (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thunderbird | 
  Dato :  26-08-02 16:46 |  
  |  
 
            On Sun, 25 Aug 2002 23:58:22 +0200, "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> wrote:
 >
 >"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 >news:n5kimu47mia1vcetntl9n8lucjbq5a2koh@news.telia.dk...
 >
 >> Jeg ved ikke hvilken af delene der passer, men du kan ikke på
 >> forhånd udelukke at fejlen er din - så meget mere som det er mere
 >> kompliceret med grafikkort end i hvert fald jeg var klar over.
 >
 >
 >Hvilket jeg også har sagt mange gange - og jeg citerer"Bemærk at jeg ikke
 >afviser at jeg kan lave fejl   "
 >
 >Det jeg efterlyser, er hvad det bedste træk ville være... At smide _hele_
 >computeren til dem også selvom de har sagt at hvis de finder at det er min
 >fejl, at så laver de det bare og sender mig regningen, eller skal jeg
 >insistere på kun at sende kortet til dem ...
 Hvis du sender computeren ind til dem må du ikke lave den uden din viden og ikke uden at du giver
 lov. Dog har de krav/ret på/til at forlange a kigge på din computer og se hvor fejlen ligger henne.
  -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Dennis (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis | 
  Dato :  25-08-02 21:55 |  
  |   
            Mikkel Gottlieb wrote:
 > Det skal lige siges at jeg har talt med mange om det og vi har alle været
 > enige om at et AGP grafikkort kun kan sidde på den måde....
 
 Ikke så meget juridisk, men...
 Udover, at der kan være forskel på kort/motherboard som nævnt andet steds i 
 tråden, så kan der gå mange ting galt når man monterer et kort.
 Hvis motherboardet ikke er understøttet (fysisk) korrekt, så kan du nemt 
 trykke det ned mod bunden af kabinettet, når kortet indsættes og skrues på 
 plads. Dette vil naturligvis resulterer i kortslutning.
 Derudover har jeg flere gange set, at kort godt kan hoppe op af agp slots, 
 når man skruer kortet fast - derved sætter kortet halvt i soklen, og dette 
 kan meget nemt kortslutte, hvis man ikke tjekker det 100% inden man tænder.
 Jeg vil tro sandsynligheden for, at du får medhold i en produktionfejl er 
 meget lille.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 22:12 |  
  |   
            
 "Dennis" <viol8r@nospam.dk> wrote in message
 news:3d6944b0$0$27672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Jeg vil tro sandsynligheden for, at du får medhold i en produktionfejl er
 > meget lille.
 
 Altså igen: Find dig i det - pung selv ud med pengen til nyt bundkort og agp
 kort ?
 
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Dennis (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis | 
  Dato :  25-08-02 22:21 |  
  |   
            Mikkel Gottlieb wrote:
 >> Jeg vil tro sandsynligheden for, at du får medhold i en produktionfejl er
 >> meget lille.
 > Altså igen: Find dig i det - pung selv ud med pengen til nyt bundkort og
 > agp kort ?
 
 Tjekkede du alle tingene da du installerede det? Brugte du antistatisk 
 armbånd? etc? 
 Hvis man ikke er "prof" må man finde sig i, at tingene nogen gange går galt 
 og det kan koste. Dermed ikke sagt, at forretningen kan slippe, hvis der 
 reelt er tale om en produktionsfejl.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 22:46 |  
  |   
            
 "Dennis" <viol8r@nospam.dk> wrote in message
 news:3d694af8$0$27688$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Tjekkede du alle tingene da du installerede det? Brugte du antistatisk
 > armbånd? etc?
 > Hvis man ikke er "prof" må man finde sig i, at tingene nogen gange går
 galt
 > og det kan koste. Dermed ikke sagt, at forretningen kan slippe, hvis der
 > reelt er tale om en produktionsfejl.
 
 Ja tro det eller ej... Normalt tager jeg rimelig let på sådan noget, men
 denne gang gjorde jeg det faktisk  -  ved ikke om det var fordi det ikek var
 min maskine.
 Jeg er ikke "prof" men det er heller ikke første gang jeg sætter et
 grafikkort i. Hvis jeg har en ting der er gået i stykker tager jeg den jo
 normalt bare ned til forretningen. Enten så bytter de den eller også gør de
 ikke... Har aldrig oplevet at de ville have mig til at slæbe andet end den
 ødelagte ting med..
 
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 22:54 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Altså igen: Find dig i det
 Nej, ikke find dig i det.
 Find ud af hvem der har lavet fejlen og lad ham betale.
 (Ville du have at forretningen skulle finde sig i at du brændte
 kort efter kort af for deres regning?)
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 23:03 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:rckimukevb6laddbk8argqacdrnv9pm3c9@news.telia.dk...
 > Nej, ikke find dig i det.
 
 Fint for det vil jeg nemlig heller ikke
 
 > Find ud af hvem der har lavet fejlen og lad ham betale.
 
 Og hvem skulle være kvalificeret til det ? Det er jo netop essensen i det
 jeg spørger om. Kan det passe at jeg skal smide hele maskinen til dem, fordi
 de mener at det er den eneste måde at tjekke det på ?
 
 > (Ville du have at forretningen skulle finde sig i at du brændte
 > kort efter kort af for deres regning?)
 
 Nej naturligvis ikke - dette har jeg aldrig nogensinde sagt noget om. Igen -
 det eneste jeg er interesseret i er at vide om det kan passe at de kan
 tillade sig at stille disse krav.
 Kan man ikke i det mindste kræve at de udførligt forklarer mig hvordan man
 sætter et kort i... ?
 Hvis det er korrekt at man kan fejlmontere et kort - hvor ligger fejlen så ?
 I bundkortet eller grafik kortet - bemærk at computeren tidligere har været
 udstyret med et agp kort.
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              jan@stevns.net (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  25-08-02 23:24 |  
  |  
 
            "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> skrev :
 >Nej naturligvis ikke - dette har jeg aldrig nogensinde sagt noget om. Igen -
 >det eneste jeg er interesseret i er at vide om det kan passe at de kan
 >tillade sig at stille disse krav.
 Ja - hvis du påstår at "deres" kort, har brændt "dit" bundkort af, så
 er det ganske regulært, at lade dem undersøge "dit" bundkort. 
 >Kan man ikke i det mindste kræve at de udførligt forklarer mig hvordan man
 >sætter et kort i... ?
 Nope -  med alle de kort jeg har set i detailsalg, er der en seddel
 med hvordan man piller låget af, finder den dertil indrettede slot, og
 isætter kortet"
 >Hvis det er korrekt at man kan fejlmontere et kort - hvor ligger fejlen så ?
 >I bundkortet eller grafik kortet - 
 Ingen af disse steder - fejlen er jo desværre hos den der monterer,
 uden at sikre sig, at tingene nu også kan sammen, rent elektrisk. 
 >bemærk at computeren tidligere har været udstyret med et agp kort.
 Der findes - som andre har skrevet - flere forskellinge type AGP kort
 - nogle dur ganske enkelt ikke i gamle bundkort.
 Hvis du nu havde fortalt forhandleren hvilket bundkort, AGP kortet
 skulel bruges til, havde han muligtvis en chanche for at vide om det
 nu også kunne køre i det pågældende scenarie
 -- 
 jan@stevns.net -  www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 23:31 |  
  |   
            
<jan@stevns.net> wrote in message
 news:dslimu07rvt3pjd13v8mv9d6fmgortjk80@news.tele.dk...
 > Ja - hvis du påstår at "deres" kort, har brændt "dit" bundkort af, så
 > er det ganske regulært, at lade dem undersøge "dit" bundkort.
 Jeps det sagde juristen på arbejdet også, men jeg tænkte mere på om der var
 afsagt nogle principielle domme eller hvad det nu er de gør....
 > Nope -  med alle de kort jeg har set i detailsalg, er der en seddel
 > med hvordan man piller låget af, finder den dertil indrettede slot, og
 > isætter kortet"
 Jeps lige som i den manual jeg fulgte.
 > Ingen af disse steder - fejlen er jo desværre hos den der monterer,
 > uden at sikre sig, at tingene nu også kan sammen, rent elektrisk.
 Ok, så den generelle holdning er at man bør sætte sig ind i tekniske
 detaljer man som alm. person formentlig ikke har mulighed for at forstå ?
 > Der findes - som andre har skrevet - flere forskellinge type AGP kort
 > - nogle dur ganske enkelt ikke i gamle bundkort.
 Det skrev jeg nu mest for at slå fast at agp porten ikke var i stykker   
> Hvis du nu havde fortalt forhandleren hvilket bundkort, AGP kortet
 > skulel bruges til, havde han muligtvis en chanche for at vide om det
 > nu også kunne køre i det pågældende scenarie
 Set i bagklogskabens lys - ja, men bør man så ikke skrive i manualen eller
 på et vedhæftet stykke papir gøre opmærksom på hvad man kan forvente... Det
 ser man da tit. Noget ala "Hvis din computer er af ældre model... bla bla...
 fraskriver vi os retten... bla bla.... eget ansvar osv" ?
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                jan@stevns.net (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  26-08-02 00:18 |  
  |  
 
            "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> skrev :
 ><jan@stevns.net> wrote in message
 >news:dslimu07rvt3pjd13v8mv9d6fmgortjk80@news.tele.dk...
 >
 >> Ja - hvis du påstår at "deres" kort, har brændt "dit" bundkort af, så
 >> er det ganske regulært, at lade dem undersøge "dit" bundkort.
 >Jeps det sagde juristen på arbejdet også, men jeg tænkte mere på om der var
 >afsagt nogle principielle domme eller hvad det nu er de gør....
 fornuftig mand, den jurist.
 >> Nope -  med alle de kort jeg har set i detailsalg, er der en seddel
 >> med hvordan man piller låget af, finder den dertil indrettede slot, og
 >> isætter kortet"
 >Jeps lige som i den manual jeg fulgte.
 så kan du ikke forvente ret meget mere.
 >> Ingen af disse steder - fejlen er jo desværre hos den der monterer,
 >> uden at sikre sig, at tingene nu også kan sammen, rent elektrisk.
 >Ok, så den generelle holdning er at man bør sætte sig ind i tekniske
 >detaljer man som alm. person formentlig ikke har mulighed for at forstå ?
 De der har lyst til at pille selv, må også selv være klar over at der
 kan blive stillet krav til deres evner udi sporten - det er jo ikke
 legoklodser man leger med, men rimeligt ømskindet elektrisk udstyr.
 >> Der findes - som andre har skrevet - flere forskellinge type AGP kort
 >> - nogle dur ganske enkelt ikke i gamle bundkort.
 >Det skrev jeg nu mest for at slå fast at agp porten ikke var i stykker   
Det behøver den heller ikke at være, selv om den ikke understøtter de
 krav moderne grafikkort stiller til strøm/spændinger/hastigheder
 >> Hvis du nu havde fortalt forhandleren hvilket bundkort, AGP kortet
 >> skulel bruges til, havde han muligtvis en chanche for at vide om det
 >> nu også kunne køre i det pågældende scenarie
 >Set i bagklogskabens lys - ja, men bør man så ikke skrive i manualen eller
 >på et vedhæftet stykke papir gøre opmærksom på hvad man kan forvente...
 Der står vel også noget om tekniske specifikationer i den medfølgende
 manual, eller hür
 >Det ser man da tit. Noget ala "Hvis din computer er af ældre model... bla bla...
 >fraskriver vi os retten... bla bla.... eget ansvar osv" ?
 Nøehhh, så amerikaniseret er vi gudskelov ikke blevet endnu
 -- 
 jan@stevns.net -  www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mikkel Gottlieb (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  26-08-02 00:30 |  
  |   
            
<jan@stevns.net> wrote in message
 news:06pimuskfb5jt6bemngdu4rj23loohocg3@news.tele.dk...
 > så kan du ikke forvente ret meget mere.
 Nej men igen skrev jeg for at slå fast at manualen er fulgt til punkt og
 prikke.
 > Det behøver den heller ikke at være, selv om den ikke understøtter de
 > krav moderne grafikkort stiller til strøm/spændinger/hastigheder
 Igen - kun for at slå fast at agp porten virkede.
 > Der står vel også noget om tekniske specifikationer i den medfølgende
 > manual, eller hür
 Nix. Manualen bestor af et stykke papir mindre end en A4 side, foldet....
 > Nøehhh, så amerikaniseret er vi gudskelov ikke blevet endnu
 Nej men når vi nu pt sidder badet i bagkundskabens lys, havde det jo nok
 været en fordel at der i det mindste havde stået hvad kortet var kompatibelt
 med   
Og rent faktisk støder man da tit og ofte på lignende i eks. kontrakter.
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Bertel Lund Hansen (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-08-02 23:32 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Kan man ikke i det mindste kræve at de udførligt forklarer mig hvordan man
 >sætter et kort i... ?
 Man kan godt bede om og forvente noget forklaring og hjælp, men
 sådan at erklære at de skal give omfattende hjælp (hvis det nu er
 nødvendigt), kan man næppe.
 >Hvis det er korrekt at man kan fejlmontere et kort - hvor ligger fejlen så ?
 Som udgangspunkt hos den der monterer det, men måske kunne man
 ved købet have forventet en bemærkning om at AGP kan være mange
 ting og at man kan risikere at brænde kortet af. Det ved jeg dog
 ikke nok om til at kunne afgøre.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Mikkel Gottlieb (25-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  25-08-02 23:39 |  
  |   
            
"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:lfmimug1vf6e63fnjgm4qv4qdtjku887d9@news.telia.dk...
 > Man kan godt bede om og forvente noget forklaring og hjælp, men
 > sådan at erklære at de skal give omfattende hjælp (hvis det nu er
 > nødvendigt), kan man næppe.
 Klart nok, nu var det mest fordi ham jeg har haft kontakt med fra
 forretningen direkte skrev at det nok var fordi jeg havde sat det forkert i,
 og så tænkte jeg at jeg gerne ville vide på hvilken måde man kunne dette   
--
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                jan@stevns.net (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  26-08-02 00:31 |  
  |  
 
            "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> skrev :
 >Klart nok, nu var det mest fordi ham jeg har haft kontakt med fra
 >forretningen direkte skrev at det nok var fordi jeg havde sat det forkert i,
 >og så tænkte jeg at jeg gerne ville vide på hvilken måde man kunne dette   
Prøv at se dette billede  http://www.froerup.dk/diverse/agpslot.jpg
forestil dig din AGP sokkel i dit bundkort er en smule slidt, der skal
 mindre end 0.5 mm til, før soklen kan lave den ballade der er sket på
 dette kort - kontakterne i soklen har ikke haft rigtigt fast i de
 forbindelser der er under R92 (skråt ned af til højre)
 printet er sortsvedet pga dårlig forbindelse i soklen 
 -- 
 jan@stevns.net -  www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Mikkel Gottlieb (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  26-08-02 00:34 |  
  |   
            
<jan@stevns.net> wrote in message
 news:cupimukie989v3362j7p4ilqb79unr8eqi@news.tele.dk...
 > Prøv at se dette billede  http://www.froerup.dk/diverse/agpslot.jpg
>
 > forestil dig din AGP sokkel i dit bundkort er en smule slidt, der skal
 > mindre end 0.5 mm til, før soklen kan lave den ballade der er sket på
 > dette kort - kontakterne i soklen har ikke haft rigtigt fast i de
 > forbindelser der er under R92 (skråt ned af til højre)
 >
 > printet er sortsvedet pga dårlig forbindelse i soklen
 Igen, jeg afviser ikke at jeg har lavet en fejl. Igen mener jeg at man skal
 sidde inde med en teknisk viden som man ikke kan forlange at alm. mennesker
 skal / kan sætte sig ind i.
 Jeg undrer mig bare over at forretningen skal bruge hele computeren til at
 fastslå det ved, plus at jeg efterspørger et råd til hvad jeg skal gøre,
 hvilke der er kommet et par stykker af (mange tak for dem)
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  jan@stevns.net (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  26-08-02 07:32 |  
  |  
 
            "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> skrev :
 >Igen, jeg afviser ikke at jeg har lavet en fejl. Igen mener jeg at man skal
 >sidde inde med en teknisk viden som man ikke kan forlange at alm. mennesker
 >skal / kan sætte sig ind i.
 Som det vist er nævnt et par gange - så kan man sagtens forvente at
 folk har lidt viden om det de fortager sig, har de ikke det, så må det
 dælme spørge nogen der ved.
 Anyway - den cirkel af retoriske spørgsmål, kan vi vist roligt stoppe
 vi, og sige vi ikke kommer videre 
 >Jeg undrer mig bare over at forretningen skal bruge hele computeren til at
 >fastslå det ved, 
 Jeg forstår ærligttalt ikke din undren.
 -- 
 jan@stevns.net -  www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på  http://www.dkfritidbil.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Mikkel Gottlieb (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Gottlieb | 
  Dato :  26-08-02 17:45 |  
  |   
            
 <jan@stevns.net> wrote in message
 news:g8ijmuo1lbr66ji2ojkebtmv3lpd4q9nch@news.tele.dk...
 
 > >Jeg undrer mig bare over at forretningen skal bruge hele computeren til
 at
 > >fastslå det ved,
 >
 > Jeg forstår ærligttalt ikke din undren.
 
 Øhh ok. Tror bare jeg drøner lortet ud og køber noget nyt, for
 tilsyneladende går de fleste vist ud fra at jeg selv har forårsaget
 problemet.
 
 
 --
 Med venlig hilsen / Kind regards
 Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Bertel Lund Hansen (26-08-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  26-08-02 07:36 |  
  |  
 
            Mikkel Gottlieb skrev:
 >Igen, jeg afviser ikke at jeg har lavet en fejl. Igen mener jeg at man skal
 >sidde inde med en teknisk viden som man ikke kan forlange at alm. mennesker
 >skal / kan sætte sig ind i.
 Det er ikke givet enhver person at kunne samle eller benytte hvad
 som helst af de varer der kan købes. Tværtimod er der et hav af
 dem der kræver specialkundskab for ikke at blive ødelagt ved
 forkert montering eller brug.
 For nogen tid siden var der én der var vred over at hans
 spånpladeskab var brækket sammen under monteringen. Han havde
 samlet en firkantet ramme af sider, bund og top og ladet den stå
 frit uden kryds eller bagvæg til at stabilisere den. Det var også
 hans egen fejl. Han troede bare at den kunne holde til det.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |