(lang igen!)Tak for den varme velkomst+ sp~
Fra : Christiansen

Dato : 24-08-02 16:36

Hej igen
Før jeg begynder min lange række af spørgsmål, så er det vores ønske at i
alle vil tage imod vores største tak for den varme velkomst som vi har
modtaget i denne gruppe. Vi føler næsten, at vi har fundet en hel ny
familie! Det luner at tænke på, at der i cyberspace findes et sted som her,
hvor man bliver budt velkommen på det varmeste, og ikke får åbne sår i
struben og dør af blodtab efter angreb for et komma, der er sat forkert )

Nu skrev jeg jo et meget langt indlæg sidst om vores kære lille pus Miv, der
ankom så pludseligt. Jeg fik så mange søde henvendelser, som jeg desværre
ikke har fået hverken besvaret eller sagt tak for. Men tiden er gået med det
lille nye familiemedlem, og mange spørgsmål får vi jo hen ad vejen. Siden I
alle har været så søde at sige, at spørgsmål - dem skal vi bare stille, så
kommer der her en håndfuld, og under samme lejlighed vil jeg gerne give Jer
en stor tak for jeres varme velkomst, det var pragtfuldt.

Vi har badet Miv i loppe-kur (lop-a'), men Miv har stadigt lopper. Jeg er
klar over, at een kur ikke er nok, men jeg må vide, hvad der virker, uden at
Miv lider alt for megen overlast. Når 50% (det er anslået) af lopperne
stadigt er på Miv efter vask, så synes jeg ikke, at det er godt nok, når jeg
kan se, at Miv har det så forfærdeligt under badet.
Andre forslag om loppebekæmpelse modtages med mange mange tak!
Loppehalsbånd... Har det nogen effekt?
Hvordan virker et loppehalsbånd?
Er det giftigt for børn eksempelvis?
Skal man spraye huset/vaske katten imens den har halsbånd på?
Andre gode råd om loppehalsbånd?

Miv er meget tynd. Vi vil gerne fede ham op. Vi har tænkt på at give ham
fløde, men det har vi af venner fået frarådet, med mindre vi blandet det op
med vand. Men så nedsættes fedtprocenten jo, og det var jo ikke meningen.
Hvad kan vi gøre for at fede ham op? Er der nogle af Jer, der har erfaringer
med opfedning af katte?
Af venner har vi også hørt, at en æggeblomme i kosten skulle være godt for
pelsen. Og i en æggeblomme er der jo meget fedt, så det ville nok være godt
for ham. Men vi tør dog ikke endnu, vi synes, at han er for lille. Men hvad
mener i? (selvfølgelig fra salmonellafrie høns - eller pastauriserede)

Andre råd om foder generelt? Vi har købt et bjerg af whiskas, men vi har
siden fundet ud af, at der er nogen, der mener, at det ikke er ret godt. Men
vi købte det med tanken om, at man får, hvad man betaler for, og siden det
var det dyreste hos købmanden, så måtte det også være det bedste. Men det er
måske fordi at de skal have alle pengene for markedsføringen ind igen. Hvad
bør vi vælge, og hvorfor? Skal vi returnere beholdningen til købmanden (vi
snakker om omkring 48 dåser) og bede købmanden om at begynde at forhandle et
andet mærke?
Tørkosten er også Whiskas, men der har vi dog kun tre æsker for at smagen
skulle kunne varieres fra dag til dag, så dem kan vi jo blot smide ud.

Miv er ikke god til at bruge sin bakke, men han er blevet bedre til det
efter hver dag, så det skal nok komme i orden. Ind i mellem havner der dog
en fast "klat" i sofaen, og vi aner ikke hvorfor. Er der nogen af Jer, der
har nogle erfaringer om, hvad man gør?

Selvom han er meget tynd, er han frisk. Han springer rundt og har indtaget
hele boligen næsten fra første dag. Han har også været ude i haven under en
springtur! - vi har ikke frivilligt lukket ham ud, men vinduer står jo åben
i denne lune tid og ungerne glemmer at lukke døren. Så der var jo frit
katte-slag, og vupti, så var vi ude og kigge!
Det gik nu meget godt, han var hele tiden i nærheden af huset, men inden vi
har indhegnet haven med hegn med mindre huller, skal han ikke regne med at
det er dagligdags besøg.
Spørgsmålet er nu, hvor højt hegnet skal op. I haven har vi flere meget
gamle og meget høje træer, som er sjove at klatre i. Så vi skal ikke bruge
ret meget fantasi til at forestille os, at Miv kan finde på og klatre op og
hoppe ned på den anden side af hegnet. Vil det være nyttesløst at indhegne
grunden til Miv? Eller kan vi håbe på, at han bliver hjemme med en effektiv
indhegning? Vi har tænkt på at få en legekammerat til ham, så han ikke skal
opsøge andre katte. Vil det være en løsning på problemet, eller vil han
rende ud alligevel?

Han er meget kontaktsøgende, på hans egen måde. Han vil meget gerne være i
nærheden af os andre, og er han ikke, så miver han. Derfor blev han døbt
Miv. Vi skal ikke mange meter væk, før han miver.
Men vi må ikke tage ham op, det kan han ikke lide. Jeg husker, at vores
gamle kat gerne ville tages op og kløes på maven, men det vil Miv ikke. Han
miver, hvis vi tager ham op og holder ham i hænderne. Han vil så absolut
ikke ligge på ryggen og kløes på maven, som jeg husker vores gamle kat
elskede.
Men kan han blive taget op og lagt i skødet, så ligger han der og brummer
lystigt, indtil vi rejser os op.
Er det normalt? Hvis vi sammenligner med vores gamle kat, er det ikke
normalt. Men katte er vel forskellige, som vi mennesker er.

Ja, nu fik jeg endnu engang ikke sendt mit indlæg, og der er flere dage
siden, at jeg skrev det.
I mellemtiden har vi besluttet, at vi ønsker en legekammerat til Miv, og
kæreste Eva fra gruppen her var så sød og fortælle, at Doris' lille Mille
savner nyt hjem, så vi venter spændt på, om Milles mor tror, at Mille kan
finde sig i at komme fra landet og ind i byen.

Ja, det var mange mange spørgsmål, og vi forventer selvfølgelig ikke, at I
svarer på dem alle. Man har I et godt råd, så bliver vi meget glade for at
modtage det. Gode råd er altid dyrebare, og erfaringer modtages med mange
tak. Især omkring opfedning.....

Igen, mange mange tak for den varme velkomst, det er vist uhørt sjældent i
nyhedsgrupperne.

Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-08-02 17:23

Hej Laila

Læs mine svar i teksten

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> skrev...
> [...]
> kan se, at Miv har det så forfærdeligt under badet.
> Andre forslag om loppebekæmpelse modtages med mange mange tak!

Se, nu kan jeg ikke huske, hvor gammel Miv er... men loppemidlet Advantage
kan bruges til killinger på ned til 8 uger, og det skulle være effektivt!

> Loppehalsbånd... Har det nogen effekt?
> Hvordan virker et loppehalsbånd?
> Er det giftigt for børn eksempelvis?
> Skal man spraye huset/vaske katten imens den har halsbånd på?
> Andre gode råd om loppehalsbånd?

Om loppehalsbånd er der kun et at sige - lad være med at bruge dem...
Det er for det første noget giftigt stads, selvfølgelig for lopperne, men
desværre også for både katten og mennesker - ok, vi dør ikke af det, men
giftigt er det!

Jeg synes som sagt I skal prøve Advantage (hvis Miv altså er 8 uger eller
derover), ellers vil jeg foreslå jer at bade ham igen - han kan ikke lide
det, men det er der ikke noget at gøre ved, det er bestemt mere ubehageligt
for ham (og jer) at leve med en stor mængde lopper i en længere periode, end
at få et bad der varer 10 minutter...
Omgivelserne skal også behandles - der ligger nemlig garanteret en bunke
loppeæg og venter på at blive udklækket og straks finde sig en vært
(katten!), og til det skal man bruge Methopren-spray (fx Pre-Lop). Se i
øvrigt lidt info her: http://www.kvalidoc.dk/Dermatologi/Emner/Lopper.html -
godt nok er Advantage ikke nævnt, men det er fordi siden er fra 1997, hvor
jeg ikke tror, at Advantage fandtes...

I øvrigt har katte, der har haft lopper et stykke tid, også ofte orm... så I
skulle nok (hvis I ikke allerede har gjort det) tage ham en tur med til
dyrlægen og få ham checket og evt. ormebehandlet. Han skal jo også
vaccineres på et tidspunkt - måske det er lige oppe over?

> [...]
> med vand. Men så nedsættes fedtprocenten jo, og det var jo ikke meningen.
> Hvad kan vi gøre for at fede ham op? Er der nogle af Jer, der har

Et kvalitetstørfoder til killinger kan - og vil med garanti - gøre
underværker.
Med kvalitetsfoder mener jeg et foder, som købes hos dyrlægen eller hos
dyrehandleren - alt hvad der kan købes i supermarkedet og hos købmanden mv.
er "yt"... Det kan være fx Hill's, Eukanuba, IAMS, Royal Canin, Nutro eller
mange af de andre slags kattefoder, der findes i handlen.
Hvis I køber et kvalitetsfoder behøver I slet ikke spekulere på hverken
fløde eller æggeblommer, for så får killingen alt hvad den har behov for fra
sin mad - og så kommer vægtøgningen naturligt.

Når (hvis...) I skifter mærke til et andet foder, så sørg for at lave
skiftet over en periode på fx en uge - altså start med at putte en lille
smule af det nye mad i det gamle, og hver dag lidt mere og lidt mere.
Pludselige foderskift kan give maveproblemer og diarré.

> [...]
> Tørkosten er også Whiskas, men der har vi dog kun tre æsker for at smagen
> skulle kunne varieres fra dag til dag, så dem kan vi jo blot smide ud.

Som nævnt ovenfor, så er min holdning at supermarkederne/købmanden ikke er
stedet at indkøbe dyrefoder. Jeg tvivler i øvrigt på, at en alm. købmand kan
forhandle de mærker jeg omtaler...
Og ja, Whiskas er noget af det dyreste man kan købe!! Hvis du læser på
indholdsdeklarationen på dåserne vil du ovenikøbet se at op til 84-87% af
det er VAND! Dælme noget dyrt vand... Hvis I kan returnere de resterende
dåser, så ville jeg gøre det!

Hvad angår variationen, så er det slet ikke nødvendigt - katte er ikke
mennesker (selvom nogle af dem opfører sig sådan...), og de har ikke behov
for ny smag hver dag som vi har.

> [...]
> en fast "klat" i sofaen, og vi aner ikke hvorfor. Er der nogen af Jer, der

Giv ham evt. en bakke mere - måske er han stadig så lille, at han ikke helt
kan finde ud af, hvornår han "skal", og kan således ikke nå på bakken når
han pludselig kan mærke trangen...

> [...]
skal
> opsøge andre katte. Vil det være en løsning på problemet, eller vil han

Om det ligefrem vil være nytteløst at indhegne, og hvor højt hegnet i givet
fald skal være, er lidt svært - for mig - at svare på. Jeg har dog hørt
andre, som havde hegn på 2,30 meter eller deromkring og med sikring øverst i
form af et "udhæng" og el-tråde yderst (der er med garanti nogle, der ligger
inde med en masse links til billeder...) og det holdt fint deres katte inde.
En legekammerat vil være godt - ikke nødvendigvis for at holde ham
indendørs, men for at give ham katte-selskab... pt. er han jo i selskab med
en flok mennesker, som ser ud og opfører sig ganske anderledes end han
selv - lidt ligesom hvis du boede helt alene blandt en flok elefanter, hvis
du forstår hvad jeg mener
Hvis han skal være ude - og sådan set også selvom han ikke skal - så er det
vigtigt, at sørge for, at han bliver neutraliseret. Ukastrerede hankatte kan
være pestilenser for deres ejere, nogle starter allerede i 8-10 måneders
alderen (hvor kønsmodenheden sædvanligvis for alvor sætter ind) at strinte,
hvilket lugter afskyeligt, og desuden er ukastrerede udegående hankatte også
pestilenser for alle mulige andre, fordi de slås, hyler/skriger efter
hunkatte og strinter i andre folks haver mv. - og så er de jo også i høj
grad med til at gøre bestanden af uønskede killinger større...

> [...]
> miver, hvis vi tager ham op og holder ham i hænderne. Han vil så absolut
> ikke ligge på ryggen og kløes på maven, som jeg husker vores gamle kat

Når en kat ligger på ryggen og lader sig nusse på maven, er det dens måde at
vise jer på, at den nærer fuld tillid til jer! Maveregionen er det mest
sårbare sted på en kat og andre dyr - inkl. os selv - og først når katten
stoler fuldt og helt på jer, får I lov at pille der. Men det lyder som om
det nok skal komme

> [...]
> Er det normalt? Hvis vi sammenligner med vores gamle kat, er det ikke
> normalt. Men katte er vel forskellige, som vi mennesker er.

Når du skriver "brummer" mener du så, at han spinder? - hvis ja, så er det h
elt normalt
I det hele taget er det svært at afgøre, hvad der er "normalt" for en kat,
for katte er netop forskellige, og gør forskellige ting. Jeg har fx en kat,
som bestemt ikke bryder sig om at blive taget op - og så har jeg nogle, som
helst vil fragtes rundt i armene på en dagen lang... begge dele er normalt
katteadfærd.

> [...]
> savner nyt hjem, så vi venter spændt på, om Milles mor tror, at Mille kan
> finde sig i at komme fra landet og ind i byen.

Det lyder godt - men så sørg lige for, at Mivs lopper er forsvundet inden -
og få ham checket af en dyrlæge også.

> [...]
> modtage det. Gode råd er altid dyrebare, og erfaringer modtages med mange

Jeg har forsøgt - håber I kan bruge dem

> Igen, mange mange tak for den varme velkomst, det er vist uhørt sjældent i
> nyhedsgrupperne.

Jeg fik vist ikke sagt velkommen før - men så siger jeg det nu: Velkommen
til!!

Mvh. Camilla

Fra : Elwarth

Dato : 24-08-02 18:10

Hej Laila

>Snippet væk: Noget om at bekæmpe lopper og spørgsmål om loppehalsbånd.

Hvis Miv er 12 uger eller mere, så ville jeg behandle med Frontline Pour-on
Vet. Det er noget, man drypper i nakken af katten. Derfra fordeler det sig
selv til hele katten. Det dræber de voksne lopper, også uden at de har bidt
katten først. Vi har haft stor succes med det. Efter behandling har vores
kat været loppefri allerede næste dag. Det er ikke engang nødvendigt at bade
katten eller sprøjte huset til med alverdens ting. Der er også noget, der
hedder Advantage, som andre herinde har anbefalet.
Mht. loppehalsbånd har jeg hørt, at de ikke længere er særligt virksomme.
Lopperne er vist blevet imune overfor det. Bortset fra det bryder jeg mig
personligt ikke så meget om at udstyre en kat med halsbånd. Jeg ville være
nervøs for, at den kom til skade ved at sidde fast i noget.

> [...]
> med vand. Men så nedsættes fedtprocenten jo, og det var jo ikke meningen.
> Hvad kan vi gøre for at fede ham op? Er der nogle af Jer, der har

Ikke just, mine katte er nogle værre madører
For at fede ham op ville jeg købe noget godt killingefoder, f.eks. fra Iams,
Eukanuba, Hill's, Specific...Alt sammen noget, man ikke kan købe i
dagligvareforretninger, men kun hos dyrehandlere eller hos dyrlægen. Lad ham
have fri adgang til killingetørkost (husk at have frisk vand stående hele
tiden) og giv evt. killingedåsemad ved siden af, specielt hvis han ikke
drikker så meget. Med ordentligt foder skal han nok tage på.

> [...]
> Tørkosten er også Whiskas, men der har vi dog kun tre æsker for at smagen
> skulle kunne varieres fra dag til dag, så dem kan vi jo blot smide ud.

Ja, man bliver jo så klog af at være med her, så jeg har også lært at holde
mig fra whiskas og alt andet man kan købe i dagligvareforretninger
Kvaliteten er simpelthen for dårlig. I øvrigt kan man se (og lugte!) på
kattebakken, hvor godt foderet er. Jo bedre foder, jo mindre "går der til
spilde", som skal ud den anden vej.
Så hvis du kan få købmanden til at tage det tilbage, skal du endelig gøre
det. Desværre tror jeg ikke han kan sælge noget ordentligt, det skal man som
sagt til dyrehandler eller dyrlæge for at få. Hvis han ikke vil tage det
tilbage, så brug det som guf en gang imellem (det kan heldigvis holde sig
længe). Bare det ikke er det katten skal leve af, så sker der såmænd ikke
noget ved det.

> [...]
> en fast "klat" i sofaen, og vi aner ikke hvorfor. Er der nogen af Jer, der

Prøv at holde øje med, hvis han går søgende rundt. Det kan være et tegn på,
at nu skal han. Tag ham så og sæt ham ud i bakken, husk at rose ham, når han
bruger den.

> [...]
skal
> opsøge andre katte. Vil det være en løsning på problemet, eller vil han

Det kan godt lade sig gøre at gøre haven kattesikker. Der skal fintmasket
hegn op i ca. 1,8 m. Øverst laver man et knæk på 90 grader eller længere
ned, sådan at katten ikke kan kravle over knækket. Problemet med træerne kan
løses ved at spærre dem af i en acceptabel højde. Det er der vist andre her,
der ved noget mere om.
Det er altid en god idé at få en legekammerat, og jeg kan se, at I arbejder
på sagen. Men det har nu ingen effekt på, om han render væk. Det er ikke
derfor, katte strejfer. Sørg for at få ham katreret, det hjælper noget, men
den eneste effektive løsning er at indhegne haven.

> Snip< om at blive løftet og kløet på maven

Vi havde/har det samme problem med vores killing. Hun vil også nødig løftes,
og jeg søgte hjælp herinde. Jeg blev beroliget med, at killinger generelt
ikke har tid til sådan noget pjat Der er jo tusind andre ting, der er
meget mere spændende. Vi er gået i skarp træning med hende, fordi vi snart
skal på udstilling, og det har hjulpet meget. Vi løfter hende op så tit, som
vi orker. Det er vigtigt at holde ordentligt fast, så killingen ikke føler,
at den er ved at blive tabt. Så roser og roser vi indtil hun begynder at
sprælle, så kommer hun ned igen. Efterhånden kan vi på den måde holde hende
et stykke tid uden de store protester.

> [...]
> tak. Især omkring opfedning.....
>
> Igen, mange mange tak for den varme velkomst, det er vist uhørt sjældent i

Vi gør vores bedste Det skulle jo gerne komme en masse katte til gode
efterhånden som de gode råd spreder sig til flere og flere.
Held og lykke med Miv (og Mille?)

Venligst
Dorthe

Fra : Niels Peter

Dato : 24-08-02 18:11

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
(...)
> efter angreb for et komma, der er sat forkert )

Det her med komma er efter diverse reformer så indviklet, at ingen alligevel
kan finde ud af det

(...)
> [...]
> kan se, at Miv har det så forfærdeligt under badet.
> Andre forslag om loppebekæmpelse modtages med mange mange tak!

Det kommer an på, hvor gammel Miv er (anslås at være).
De mest effektive midler kan desværre ikke anvendes til helt små killinger.
Men midlet Advantage (fås hos dyrlæger og velassorterede dyrehandlere) kan
dog anvendes fra otte uger. Dette middel kræver ikke bad, men skal dryppes i
nakken to forskellige steder, hvorefter det breder sig ud over hele kattens
skind. Det er langt mere effektivt end bademidler, bl.a. fordi det er så
nyt, at der endnu ikke har udviklet sig resistente lopper.

> Loppehalsbånd... Har det nogen effekt?

Stort set ikke, de fleste lopper nu om dage er resistente.

> Hvordan virker et loppehalsbånd?

Giftstoffet spredes ud i kattens pels og danner nærmest en sky af giftgas.
Ud over at slå de få lopper ihjel, der ikke er blevet resistente, giver det
nogle katte allergiske symptomer.

> Er det giftigt for børn eksempelvis?

Ja, hvis de ligefrem slikker på halsbåndet, kan de godt blive lidt dårlige
af det.

> Skal man spraye huset/vaske katten imens den har halsbånd på?

Lige meget hvilket middel, man bruger til selve katten, er det en glimrende
ide også at behandle omgivelserne med et middel, der indeholder methopren.
Det findes under forskellige handelsnavne hos dyrehandlere og de
supermarkeder, der er store nok til at have en dyreafdeling.
Det er et stof, der efterligner loppers væksthormon og det får æg og larver
til populært sagt at vokse sig ihjel.
Man arbejder altså på to fronter: med f.eks. ovennævnte Advantage tager man
sig af de voksne lopper (som hovedsageligt bor på katten) og forhindrer med
methopren, at der udvikler sig nye lopper af æg og larver (som bor i
omgivelserne).
Derved bliver man naturligvis hurtigere loppefri, end hvis man kun gør en af
tingene.

> Andre gode råd om loppehalsbånd?

Ja: lad være med at bruge penge på det!

> Miv er meget tynd. Vi vil gerne fede ham op. Vi har tænkt på at give ham
> fløde, men det har vi af venner fået frarådet, med mindre vi blandet det
op
> med vand.
(...)
> Andre råd om foder generelt? Vi har købt et bjerg af whiskas, men vi har
> siden fundet ud af, at der er nogen, der mener, at det ikke er ret godt.

Hvis I bor langt fra en dyrehandel, har I måske en dyrlæge i nærheden? Der
kan I få tørfoder specielt til killinger, det ville være en rigtig god ide,
fordi dette foder er specielt "gearet" til killinger, der kan have svært ved
at holde huld, fordi der går så meget "krudt" til at vokse.
Første gang, I køber sådan en sæk, vil I sikkert synes, det er dyrt, men
hvis I efter nogen tid regner ud, hvor meget det egentlig koster pr.
dagsdosis, er jeg sikker på, det vil vise sig at være meget billigere end
Whiskas.
De mange dåser Whiskas kan i evt. gemme og bruge som "søndagsslik", det er
det helt fint til

> [...]
> en fast "klat" i sofaen, og vi aner ikke hvorfor. Er der nogen af Jer, der

Kan det tænkes, han får den slæbt med ved et uheld?

> [...]
> det er dagligdags besøg.
> Spørgsmålet er nu, hvor højt hegnet skal op.

Et hegn på 1.80 suppleret med 50 cm vandret kyllingenet foroven kan holde
selv meget foretagsomme katte inde.

> [...]
> ret meget fantasi til at forestille os, at Miv kan finde på og klatre op

Det kommer jo lidt an på, hvor tæt de yderste grene står ved hegnet.

> Vil det være nyttesløst at indhegne
> grunden til Miv? Eller kan vi håbe på, at han bliver hjemme med en
effektiv
> indhegning?

Jeg har hørt flere fortælle, at en "krave" af hønsenet på stammen af de
træer, der kunne være "flugtvej" skulle kunne gøre det.

>Vi har tænkt på at få en legekammerat til ham, så han ikke skal
> opsøge andre katte. Vil det være en løsning på problemet, eller vil han
> rende ud alligevel?

Det vil givetvis trække i den rigtige retning sammen med en kastration, når
den tid kommer ...

> [...]
> Er det normalt? Hvis vi sammenligner med vores gamle kat, er det ikke
> normalt. Men katte er vel forskellige, som vi mennesker er.

Ja, meget forskellige. Mange katte bryder sig ikke om at blive nusset på
maven eller blive holdt fast, uden at man kan sige, det er unormalt.
Mange katte ændrer i øvrigt "smag" med alderen. Jeg har selv en, som aldrig
har brudt sig om at ligge på skødet, men nu, som seks-årig, er hun så småt
begyndt på det alligevel....

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-08-02 23:28

In article <3d67bdc9$0$87280$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Niels
Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:

> Kan det tænkes, han får den slæbt med ved et uheld?

Lige min tanke... Jeg har en kat der stadig i den adstadige alder
af næsten 6 år gør det af og til. Altid, når hun "skal" lige midt i et
godt kattefræs. Så står hun simpelthen af bakken for tidligt og taber
noget under sin vilde fart videre.. En anden mulighed kunne være lidt
hård mave. At missen må "købe på rumpen" henad noget for at få det
sidste ud. I så fald kunne det måske hjælpe med lidt kattemalt.

Og så - også pænt velkommen til herfra

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-08-02 23:41

In article <250820020028219095%ann_rudbeck@macx.com>, Ann Rudbeck
<ann_rudbeck@macx.com> wrote:

> hård mave. At missen må "købe på rumpen" henad noget for at få det
> sidste ud. I så fald kunne det måske hjælpe med lidt kattemalt.

Hm - 6 aftenvagter i rap i den hede tager åbenbart på min evne til at
stave... Der skulle selvfølgelig ha' stået KØRE på rumpen...

Fra : Inger Kaya

Dato : 24-08-02 18:57

Ang. loppekure... prøv dit lokale apotek... vores har ikk mindre end 3
forskellige effektive loppekure som alle skal dryppes i nakken. Og
noget som kan bruges til killinger - dog over 8 uger. Og de er lidt
billigere end dyrlægen.

/ Inger Kaya

Fra : Ragna Skott

Dato : 24-08-02 19:15

Hej Laila!

Der er allerede givet meget gode og udførlige svar på jeres spørgsmål, og
det eneste jeg kan bidrage med ud over det, er en forklaring på vores måde
at lave haven om til en løbegård.
Jeg har lige skrevet om det her i gruppen d. 20 - i en tråd, der hed
"Ejerens skyld???"
Hvis I ikke kan finde meddelelsen og gerne vil læse den, kan I bare sende
mig en privat mail, så sender jeg den til jer.

Jeg er helt enig med jer i, at der er en usædvanlig positiv stemning her i
gruppen. Det var en af de ting, som man ikke kunne undgå at lægge mærke til
som ny bruger.

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 24-08-02 19:48

Hejsa Christiansen

jeg har meget gode erfaringer med frontline spray på killinger det er meget
effektivt.
Da vi overtog dette hus vi bor i nu fulgte der er kat med som havde et kuld
killinger. Disse killinger var meget plaget af lopper jeg vaskede dem også
med loppeshampoo uden den store virkning. Snakkede så med dyrlægen som
anbefalede denne spray på killinger.
De skulle ha så pelsen var våd og så bare gå og tørre.
De stakler lopperne blev så agrasive over denne spray at killingerne ikke
kunne finde ro. Tilsidst sad de ude i køkkenet og kløede løs. Der faldt så
mange lopper a døde og næsten døde så jeg kunne skrabe dem sammen i en lille
bunke. Næste dag var de væk!

Så ja det virker!!!

Hilsen Sanne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-08-02 20:01

> [...]
> kan se, at Miv har det så forfærdeligt under badet.
> Andre forslag om loppebekæmpelse modtages med mange mange tak!

Dryp Advantage eller Frontline i nakken på katten, det skulle tage de voksne
lopper, der er på katten, på ca. 24 timer. Der er sikkert nogle pupper der
netop er klægget, disse nye voksne lopper vil søge til (Fås hos dyrlæge,
dyrehandel og Matas)

Huset skal sprayes med methopren. Det er ugiftigt og helt uskadeligt. Det
virker på æg og pupper, så de ikke udvikler sig til voksne lopper.

> Loppehalsbånd... Har det nogen effekt?

Ja din kat kan få eksem

> Hvordan virker et loppehalsbånd?

Loppehalsbånd er impregneret med en mild form for "giftgas", men ikke
særligt effektivt på lopper

> Er det giftigt for børn eksempelvis?

Ja

> Skal man spraye huset/vaske katten imens den har halsbånd på?
> Andre gode råd om loppehalsbånd?

Jeg fraråder brug af loppehalsbånd, da lopperne er blevet immume over for
giften

> [...]
op
> med vand. Men så nedsættes fedtprocenten jo, og det var jo ikke meningen.

I kan roligt give ham ren piskefløde eller flødeskum

> Hvad kan vi gøre for at fede ham op? Er der nogle af Jer, der har
erfaringer
> med opfedning af katte?

Du kan også fodre med et godt killingefoder eller købe Hill's a/d hos
dyrlægen

> [...]
hvad
> mener i? (selvfølgelig fra salmonellafrie høns - eller pastauriserede)

En æggeblomme rørt ud i fløde en mums for de fleste katte.

> [...]
> snakker om omkring 48 dåser) og bede købmanden om at begynde at forhandle

Whiskas er udmærket som "godbidder", fx. til kattens fødselsdag eller lidt
godt i weekenden. Der er dog for meget magnesium i Whiskas, til at det er
godt for katten. Næringsindholdet er heller ikke det bedste. Mange katte får
tynd mave af det.

> Tørkosten er også Whiskas, men der har vi dog kun tre æsker for at smagen
> skulle kunne varieres fra dag til dag, så dem kan vi jo blot smide ud.

Bland det op med et lødigt foder, så behøver du ikke at smide det ud. Lødige
foderfabrikater er bl.a. Specifik, Hill's, Royal Canin, Iams, Eukanuba og
Precept. Disse fabrikater kan købes hos dyrehandleren eller dyrlægen. Prisen
virker urimelig høj, men med de gode fabrikater kan du fodre for ca. 2 kr.
pr. kat pr. døgn, så de er billige i brug.

> [...]
> en fast "klat" i sofaen, og vi aner ikke hvorfor. Er der nogen af Jer, der

Ignorer uheldet i sofaen, men I må endelig huske at rose ham når han går på
bakken - I kan ikke rose for meget. En anden måde er at give ham mindre
plads. Jeg husker ikke hvor gammel han er, men er det en killing kan han
måske ikke nå at komme ud på bakken, så hjælper det at sætte flere bakker op
fx. der hvor uheldet sker.

> [...]
skal
> opsøge andre katte. Vil det være en løsning på problemet, eller vil han

Hvis du sætter en eltråd, såkaldt elefanthegn, øverst på hegnet behøver det
ikke at være ret højt. Vil du ikke bruge elhegn skal hegnet være ca. 2 m
højt og så skal der øverst oppe være et vandret stykke på ca. 60 cm. De
træer der står tæt på hegnet, kan få en krave på, så katten ikke kan klatre
op i træet og komme ud. Han vil ikke blive mere i haven, fordi han får en
kammerat, men det er en god ide alligevel.

> [...]
> Er det normalt? Hvis vi sammenligner med vores gamle kat, er det ikke
> normalt. Men katte er vel forskellige, som vi mennesker er.

Det lyder helt normalt

> Igen, mange mange tak for den varme velkomst, det er vist uhørt sjældent i
> nyhedsgrupperne.

Dette er bare den bedste gruppe, hihi

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Maria

Dato : 25-08-02 07:47

Hej Laila.
Ring igen har fået forkert telf.nr. skrevet ned. Jeg har en ekstra bakke du
kan få med til misserne, og jeg vil anbefale Katty mad, kiks og grus som
savsmulpiller.
P.S. er til stævne idag, men er hjemme kl. ca. 16,30
K.H. Doris.

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 25-08-02 18:43

Christiansen skrev i meddelelsen
<3d67a838$0$27653$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
<snip>

> [...]
>savner nyt hjem, så vi venter spændt på, om Milles mor tror, at Mille kan
>finde sig i at komme fra landet og ind i byen.

Hej! Jeg håber, I _har_ set Milles mors sidste svar i tråden Hjælp!!!!!
Undskyld, jeg er lidt emsig - vil bare nødig have, chancen går Mille af
hænde pga. email-vanskeligheder .
Håber, I tilgiver mig, Laila og Doris.

Fra : Maria

Dato : 25-08-02 21:27

Det er i orden Birgitte, men jeg har ikke fået kontakt endnu.
K.H. Doris og Mille.

Fra : Maria

Dato : 26-08-02 07:22

Hej.
Lige en hilsen fra mig og Mille. Hvis jeg ikke får fat i Laila i dag, får
Mille et andet hjem, da der er mange der vil have hende og jeg kan ikke
blive ved med at holde dem hen, har også skrevet til privat mail, så hvis
der er nogen der kender hende, vil i så kontakte hende ?
Med tak og håb Doris og Mille.

Fra : Eva

Dato : 26-08-02 15:13

Hej Doris
Jeg kender hende, så jeg ringer til hende med det samme, så håber jeg hun
kontakter dig. Det ville da være ærgerligt andet.
Hilsen Eva
Maria <xmaria@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d69c930$0$64886$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Sofia

Dato : 27-08-02 09:40

Hej igen.
Lige et sidste indlæg ang. Mille, Hun har fået et nyt kærligt hjem fra i
dag, men jeg var ked af det ikke lykkedes at få fat i Laila, men måske de
har fået en anden lille mis, håber jeg.
K.H. Doris.

Fra : Eva

Dato : 27-08-02 16:32

Hej Doris
Dejligt at Mille har fået et nyt hjem. Håber de bliver glade for hende.
Hvordan går det med at finde en plads til hundene og hestene?
Jeg prøvede forgæves at få fat i Laila hele dagen/aftenen i går, men kom
ikke igennem. Aner ikke hvorfor.
Godt du så fandt en anden løsning.
Hilsen Eva
Sofia <sofia@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6b3bae$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 27-08-02 18:16

Eva wrote:
:: Jeg prøvede forgæves at få fat i Laila hele dagen/aftenen i går, men
:: kom ikke igennem. Aner ikke hvorfor.
:: Godt du så fandt en anden løsning.
:: Hilsen Eva

Håber ikke, folk bliver trætte af min gentagen mig selv, men ifald det kunne
have interesse, kan du jo nævne Patch for Laila, hvis du får fat i hende.

MVH Mette

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 27-08-02 19:12

Sofia skrev i meddelelsen <3d6b3bae$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>dag, men jeg var ked af det ikke lykkedes at få fat i Laila, men måske de

Hej Doris!

Det er godt at høre, at Mille har fået et godt hjem! Held og lykke med
resten.

Hilsen Birgitte

Fra : Maria

Dato : 27-08-02 20:39

Mange tak alle sammen. Jeg har fundet et godt hjem til gravhunden og en af
ponyerne, men der er jo lidt endnu, og det gør ondt hver gang.
Kærlig hilsen Soris.

Fra : Christiansen

Dato : 31-08-02 19:33

Kære Doris
Vi har sendt dig en privat mail med forklaring.
Jeg beklager, at det gik, som det gik.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen