To netkort i samme server- hvorfor virker ~
Fra : Boris Salmon

Dato : 24-08-02 15:09

Jeg har erhvervet en Fujitsu Siemens Scenic pro C5, som jeg agter at sætte
op som server i et lille hjemmenetværk. Til det formål har jeg to netkort -
begge PCI. Et 3com Fast Etherlink 10/100 samt et Realtek 8139-baseret kort.

Problemet er bare at begge kort kan ikke virke samtidigt.
Hvis jeg kun monterer et af dem virker det fint nok, så jeg ved at kortene
samt kablerne intet fejler. Selv mener jeg at det må skyldes en
hardwarekonflikt, men efter at have rodet med BIOS adskillige gange er jeg
ikke kommet en løsning nærmere.

På maskinen står der : Optimeret til brug for Win 95. Så jeg har
selvfølgelig prøvet med både Win 95 samt 98. Nu er det Win 98 der er
installeret og efter boot finder Windows selv 3comkortet samt to PCI-kort
den ikke kan finde drivere til. Problemet er bare at der er kun to PCI-kort
i maskinen - det ene er jo 3comkortet. Prøver jeg så at installere
Realtekdriveren på den ene "ukendte enhed" fejler installationen med
fejlkode 16.

Jeg har ingen manual til maskinen og ved derfor ikke om jeg på motherboardet
kan ændre indstillinger og dermed løse problemet. Der sidder en række
kontakter (switches) på motherboardet - der er ialt 10 som kan være on/off
og kun én peger opad. At begynde at prøve sig frem med dem uden at vide hvad
de gør virker uoverskueligt. Der er jo temmelig mange
kombinations-muligheder og jeg vil gerne igang med at bruge den i år.

Er der nogen derude, der enten har været ude for det samme- eller iøvrigt
kender til nogle løsningsmuligheder jeg kan have overset ?

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-08-02 16:47

"Boris Salmon" <boris.salmon@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i maskinen - det ene er jo 3comkortet. Prøver jeg så at installere
> Realtekdriveren på den ene "ukendte enhed" fejler installationen med

Det andet pci kort kunne evt. være et lydkort på motherboardet eller lign.
Bruger du driverdisketten der fulgte med realtek kortet?

> [...]
> de gør virker uoverskueligt. Der er jo temmelig mange
> kombinations-muligheder og jeg vil gerne igang med at bruge den i år.

Det er sikkert noget med processorhastighed osv. se:

http://manuals.fujitsu-siemens.com/pc.html

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Boris Salmon

Dato : 24-08-02 17:00

Det andet pci kort kunne evt. være et lydkort på motherboardet eller lign.

Der er ikke lydkort, men et onboard grafikkort, som jeg i BIOS har valgt
ikke skal bruge IRQ.

> Bruger du driverdisketten der fulgte med realtek kortet?

Ja, for Windows 98 kender ikke 8139 chipsættet - de går kun op til 8129.