MS Windows
briani 27239
Aktivering af WindowsXP - kun een chance??
Fra : Sven

Dato : 24-08-02 13:40

Hej.
Jeg har netop geninstalleret min WindowsXP Pro Opgradering efter
installation af RAID. Jeg kunne dog ikke aktivere WindowsXP, da den bildte
mig ind, at alle aktiveringer på min CD-key var brugt op. Den har KUN været
aktiveret een gang tidligere (for ca 3 uger siden da jeg købte den), så har
man kun een chance?

Jeg måtte så ringe til det nummer den foreslog, snakkede (dansk) med en
Microsoft-medarbejder, fik et nyt installations-id (usandsynlig mange cifre
som jeg skulle indtaste mens han var i telefonen, så jeg har ikke skrevet
det ned nogen steder), og så blev den aktiveret.

Men hva' nu. Næste gang jeg skal installere min WindowsXP, skal jeg så ringe
til Microsoft igen? Og vil de igen "bare" give mig dette lange nummer? Det
kan da ikke passe, at det skal være så besværligt at bruge en lovlig
WindowsXP!

Sven

Fra : Jens G

Dato : 24-08-02 14:45

On Sat, 24 Aug 2002 14:39:35 +0200, "Sven" <chanelle4@get2net.dk>
wrote:

[...]
> [...]
>til Microsoft igen? Og vil de igen "bare" give mig dette lange nummer? Det
>kan da ikke passe, at det skal være så besværligt at bruge en lovlig

Ja, det er sådan MS har valgt det.
Jeg har prøvet at måtte ringe til dem flere gange samme dag, fordi jeg
baksede med installation af hardware i flere omgange. Heldigvis er det
et gratis nummer man skal ringe til.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Sven

Dato : 24-08-02 16:18

> [...]
> Hilsen/Best Regards
> Jens G
> For at skrive til mig, fjern "not" fra adressen.

Ja, det er da heldigt, at det er et gratisnummer, og det beroliger mig da en
del, at du har prøvet flere gange på en dag uden at være blevet afvist af
M$.
Hvad nu, hvis ham/hende i Microsoft's ende så pludselig siger, at nu er det
nok, og at de ikke vil aktivere den? Så skal man op og købe endnu en
WindowsXP? Der er ikke noget at sige til, at der er så mange "alternative"
udgaver i omløb, når det er så kompliceret at være lovlydig.

Sven

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-08-02 16:29

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> skrev:

> Hvad nu, hvis ham/hende i Microsoft's ende så pludselig siger, at
> nu er det nok, og at de ikke vil aktivere den? Så skal man op og
> købe endnu en WindowsXP?

Nej så omgår du registreringen/aktiveringen på de måder det nu en gang
er muligt. Det har du ret til i henhold til lov om ophavsret §36

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

1) fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage sådanne
ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan
benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010061829

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Sven

Dato : 24-08-02 18:02

> [...]
> ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan
> benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

Okay, vil det sige, at det i dette tilfælde så vil være lovligt at bruge et
aktiveringscrack? Disse er jo ikke ret svære at finde, så måske dette er
løsningen

Tak for svaret.

Sven

Fra : Edmund

Dato : 24-08-02 18:12

Sven skrev:

> Okay, vil det sige, at det i dette tilfælde så vil være lovligt at
> bruge et aktiveringscrack? Disse er jo ikke ret svære at finde, så
> måske dette er løsningen

Aktiveringscrack?, det er da kun en fil man skal kopiere er det ikke?

--
Mvh Edmund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-08-02 18:33

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> skrev:

> Okay, vil det sige, at det i dette tilfælde så vil være lovligt at
> bruge et aktiveringscrack?

Formentligt ja. (Men husk lige på, at jeg ikke er jurist)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leony

Dato : 27-08-02 11:05

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad nu, hvis ham/hende i Microsoft's ende så pludselig siger, at nu er
det
> nok, og at de ikke vil aktivere den? Så skal man op og købe endnu en

Det tror jeg ikke vil ske.
Microsoft registrerer hvor mange gange den er blevet aktiveret og med
hvilket hardware. Det er først hvis hardwaren skifter fra dag til dag de
bliver mistænksomme. Dette kunne tyde på at flere computere er installeret
med samme version af XP.
Så længe du har rent mel i posen har du ikke noget at frygte.

> WindowsXP? Der er ikke noget at sige til, at der er så mange "alternative"
> udgaver i omløb, når det er så kompliceret at være lovlydig.

Det kunne også skyldes at du var uheldig. Jeg har registreret min XP 2
gange. 2. gang fordi jeg købte ny computer, det forløb uden problemer.
Det kunne også tænkes at det er kompliceret at være lovlydig _fordi_ der er
så mange alternative versioner i omløb.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Sven

Dato : 27-08-02 20:52

> Det kunne også tænkes at det er kompliceret at være lovlydig _fordi_ der
er
> så mange alternative versioner i omløb.

Ja, men det kan den lovlydige jo ikke gøre for, vel?

Sven