tildeling af IP
Fra : Peter

Dato : 24-08-02 12:18

Hej
Jeg har nu været igennem næsten alle indlæg her i gruppen, og jeg synes ikke
jeg lige kan se svaret på mit ?, og så må jeg jo selv spørge
jeg vil gerne have min maskine tildelt en IP der hedder 10.0.0.2, og en
anden maskine 10.0.0.3 ........... routeren har 10.0.0.1
hvordan får jeg de adresser til at ligge fast så de ikke bytter plads ?
hvad skal jeg sætte ind som IP / subnet / gateway / DNSserver
lige nu står det og kører automatisk, og det har selv tildelt IP som
10.0.0.2 / 255.255.255.0
men med en default gateway 10.0.0.1 og en DHCPserver også som 10.0.0.1
de 2 sidste har jeg en fornammelse af at det er forkert på en måde, for
giver det ikke konflikter med routeren ?
jeg har problemer med at få min FTPserver op at køre trods det har kørt før
på en win98, men nu kører jeg XP

mvh
Peter M

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-08-02 15:40

Peter wrote:

> [...]
> anden maskine 10.0.0.3 ........... routeren har 10.0.0.1
> hvordan får jeg de adresser til at ligge fast så de ikke bytter plads ?

Du taster følgende ind:

Ip nummer: 10.0.0.2 (eller hvad du nu ønsker at kalde den)
Subnet: 255.255.255.0
Def. Gateway: 10.0.0.1

Fjerner hakket i automatisk DNS og skriver fx. 212.242.40.3 i
primær DNS. 212.242.40.3 er ipnummeret på cybercitys dns, men du
kan også bruge andre hvis du ønsker..

> jeg har problemer med at få min FTPserver op at køre trods det har kørt før
> på en win98, men nu kører jeg XP

Har du sat din router op til at forwarde port 21 til det ipnummer
ftsserveren ligger på?

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 24-08-02 16:02

"Peter" <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden maskine 10.0.0.3 ........... routeren har 10.0.0.1
> hvordan får jeg de adresser til at ligge fast så de ikke bytter plads ?

Deaktiverer DHCP i routeren og brug statiske adresser i stedet.

> hvad skal jeg sætte ind som IP / subnet / gateway / DNSserver
> lige nu står det og kører automatisk, og det har selv tildelt IP som
> 10.0.0.2 / 255.255.255.0

10.0.0.2 -> 10.0.0.255 som IP. Subnet, gateway og DNS skal være de samme som
du får p.t. får tildelt via DHCP fra routeren.

> men med en default gateway 10.0.0.1 og en DHCPserver også som 10.0.0.1
> de 2 sidste har jeg en fornammelse af at det er forkert på en måde, for
> giver det ikke konflikter med routeren ?

Nej, det er jo netop routeren på 10.0.0.1 der fungerer som DHCP server _og_
gateway.

> jeg har problemer med at få min FTPserver op at køre trods det har kørt
før
> på en win98, men nu kører jeg XP

Routeren skal sættes op til at forwarde port 20 og 21 til den IP som FTP
serveren kører på.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : JJ

Dato : 24-08-02 16:13

"Peter" <lpm@it.dk> wrote in message news:ak7q23$2tge$1@news.cybercity.dk...
> jeg vil gerne have min maskine tildelt en IP der hedder 10.0.0.2, og en
> anden maskine 10.0.0.3 ........... routeren har 10.0.0.1
> hvordan får jeg de adresser til at ligge fast så de ikke bytter plads ?

Hvis din router er DHCP-server for dine maskiner (det kan jeg se af dit
indlæg), er det op til router-modellen om du kan tvinge bestemt ip'er ud til
bestemte netkort (mac-adresser), også kaldet at reservere ip'er.
Du bliver nødt til at oplyse modellen af din router, eller evt. selv søge
informationer på producentens hjemmeside om at knytte ip til en
mac-addresse.

> hvad skal jeg sætte ind som IP / subnet / gateway / DNSserver
> lige nu står det og kører automatisk, og det har selv tildelt IP som

Du kan jo også vælge at køre med fast IP. Men det kan give problemer!
I princippet skal du bare indtaste de samme informationer som du får tildelt
dynamisk. I XP kan du se dine informationer ved skrive "ipconfig /all" i en
cmd-prompt. Men hvis du sætter en ny pc på nettet kan det ske at denne pc
får tildelt en ip af routeren, som er den samme som den du har tastet
manuelt. Det skaber selvsagt en konflikt. Derfor er den rigtige metode at
reservere 10.0.0.2 knyttet til din mac-adresse på dit netkort i din server
(som foreslået ovenover).

> men med en default gateway 10.0.0.1 og en DHCPserver også som 10.0.0.1
> de 2 sidste har jeg en fornammelse af at det er forkert på en måde, for
> giver det ikke konflikter med routeren ?

Nej. Sådan skal det være.

> jeg har problemer med at få min FTPserver op at køre trods det har kørt
før
> på en win98, men nu kører jeg XP

Routeren skal tillade FTP-traffik, og uden at vide hvilken router du har kan
vi ikke hjælpe dig med denne konfiguration.
Dog kan producenten helt sikkert forklare dette :)
Hvis vi nu antager at routeren i sin tid tillod ftp-traffik til 10.0.0.2, og
du nu kører 10.0.0.3 på din server, ja så kommer ftp-trafikken ikke det
rigtige sted hen. Skift din server-ip til den samme ip som da du kørte
win98.
Hvis det ikke er nok, så undersøg din ftp-server opsætning. Nogle
server-programmer virker kun hvis man fortæller den hvilken ip maskinen har,
og hvis du har skiftet rundt mellem flere ip, kan det være blevet forvirret.
Forsøg at tilgå ftp-serveren fra din anden pc i netværket. Virker det,
ligger problemet i routeren.

mvh
///JJ

Fra : Peter

Dato : 24-08-02 19:44

> Du bliver nødt til at oplyse modellen af din router, eller evt. selv søge
> informationer på producentens hjemmeside om at knytte ip til en
> mac-addresse.

1000 tak for hjælpen
Min router er en Cisco677 fra Cybercity, jeg håber du ved lidt om det,
ellers må jeg jo ud og pløge mig igennem en masse på engelsk

endnu en gang tak for hjælpen

mvh
Peter M

Fra : JJ

Dato : 25-08-02 01:13

"Peter" <lpm@it.dk> wrote in message news:ak8k6g$ru8$1@news.cybercity.dk...
> Min router er en Cisco677 fra Cybercity, jeg håber du ved lidt om det,

Joeh, jeg kender den, men først: Afprøv lige om din server kører som
forventet. Prøv at tilgå den fra din pc nr. 2 i netværket. Blot bruger du
din server pc's IP (hvad den så er hos dig nu - skriv ipconfig i en
cmd-prompt for at se den).

Virker serveren internt, skal du forsætte:

Din router skal re-konfigureres. Heldigvis findes der masser af beskrivelser
(også på dansk om dette):
http://www.cybercity.dk/erhverv/support/adsl_udstyr/cisco_677/port_forwardin
gserver/

Hvis du nu faktisk har CyberCity som ISP, så skal du faktisk bare tilføje
følgende i din router:

set nat entry add 10.0.0.2 21 <WAN-IP> 21 tcp
Evt. også set nat entry add 10.0.0.2 20 <WAN-IP> 20 tcp

Du skal så erstatte <WAN-IP> med den IP du har hos Cybercity - den starter
med 212.242. eller 217.157
IP adressen 10.0.0.2 er din ftp-server's ip.

Hvis du vælger at stjæle ip'en (som beskrevet tidligere), så burde det køre
derefter.
Hvis du helst vil have den fine løsning, skal vi have nogen til at grave
dybere i 677'eren muligheder for reservering af ip i dhcp-scopes. Den
mulighed ved jeg ikke om 677 har.

mvh
///JJ

Fra : Søren Lundfald

Dato : 24-08-02 21:07

"JJ" <jesperhnNoSpam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> får tildelt en ip af routeren, som er den samme som den du har tastet
> manuelt. Det skaber selvsagt en konflikt.

For at det overhovedet kan fungere med statisk IP, skal man ekskludere den
aktuelle IP fra DHCP scopet. Derfor er det ikke muligt at få tildelt en
ekskluderet IP fra DHCP'en.

> Routeren skal tillade FTP-traffik, og uden at vide hvilken router du har
kan
> vi ikke hjælpe dig med denne konfiguration.

Har aldrig hørt om en router der _ikke_ FTP trafik. Dog kan en ISP kan godt
finde på at blokere for udgående port 20 og 21 ved evt. misbrug.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : JJ

Dato : 25-08-02 01:07

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> wrote in message
> [...]
> aktuelle IP fra DHCP scopet. Derfor er det ikke muligt at få tildelt en

Joeh - faktisk er det!. Men det er ikke "pænt gjort", da man populært sagt
stjæler ip'en fra DHCP'ens scope. Men der er nu ikke noget der forhindrer i
Cisco 677. Kun mere avancerede routere og DHCP-servere kan finde ud af at
stoppe for en stjålen ip. TDC Bredbånd gør det fx. - engang prøvede jeg at
stjæle min egen faste ip (den jeg har fået tildelt), men efter 15 min. blev
døde forbindelsen. Et opkald til TDC oplyste mig om at jeg fortsat skulle
køre DHCP, og at deres udstyr lukkede min forbindelse hvis der ikke blev
sendt en speciel request-pakke (kan ikke huske det tekniske udtryk) til
deres DHCP.

> Har aldrig hørt om en router der _ikke_ FTP trafik. Dog kan en ISP kan
godt
> finde på at blokere for udgående port 20 og 21 ved evt. misbrug.

Med "tillade" mener jeg blot at der skal være åbent for FTP-traffik (port
[20+]21). :)

mvh
///JJ