browserdetektor
Fra : anders

Dato : 24-08-02 11:16

Jeg har søgt efter et javascript, der kan sende NS4 til en side og NS6+IE
til en anden side. Dem jeg har fundet ind til videre skelner kun mellem NS
og IE, dvs. at NS4 & 6 bliver sendt til samme side. Er der nogen der kan
hjælpe?

Fra : Stig Nygaard

Dato : 24-08-02 11:45

Hej Anders

anders wrote:
> [...]
> og IE, dvs. at NS4 & 6 bliver sendt til samme side. Er der nogen der kan

Du skal bare checke på "Gecko" i browserens navigator.userAgent streng.
Noget lignende burde kunne bruges:

if (navigator.userAgent.toUpperCase().indexOf('GECKO')>0)
location.href='http://www.someserver.dk/ns6andie.html';

Ovenstående burde næsten kunne indsættes i et af de scripts dui allerede
har fundet. Sæt det FØR der ellers checkes på om det er en Netscape browser.

Noget andet er, hvorfor? Der er jo ikke kun Netscape og Internet
Explorer browsere der er derude! Hvis det er fordi du vil sikre dig om
nogle JavaScript-ting er understøttet, så ville jeg i stedet bruge
"feature sniffing"/"object detection" eller hvad man nu kalder det rundt
omkring. På den måde behøver du ikke checke på hvilken browser det er,
men "snuser" dig i stedet frem til hvad den aktuelle browser
understøtter. Typisk eksempel for DHTML-programmører:

if(document.getElementById) {
// Browsere som understøtter W3C DOMs document.getElementById()
// funktion er bl.a. IE5+, Mozilla, Netscape 6+, Opera 5+ og
// Konqueror 2+. Denne del køres af alle moderne browsere.
}
else if(document.all) {
// Først og fremmest IE4(+) understøtter document.all[]
}
else if(document.layers) {
// Først og fremmest N4.x understøtter document.layers[]
}

Hvis det derimod er fordi du ved at lige netop Netscape 4.x har
problemer med at fortolke (f.eks.) dit CSS-layout, så ville jeg kun
checke på denne browser, og sende alle andre browsere til den anden side.

På disse to måder lader du ikke Konqueror, Opera og andre fremragende
browsere i stikken.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk