Hvad synes i?
Fra : Jakob Jensen

Dato : 23-08-02 20:21

Jeg vil gerne høre jeres mening om nedenstående.

For at læse mit oprindelige indlæg, skal i trykke på linket, i er
velkommen til, at svare her (Nyhedsgruppen) og på selv siden. Jeg ønsker
at finde ud af, om jeg er den eneste, med de holdninger som jeg har!

1. Klamydia og avl!

Efter det er kommet frem, at der måske kommer nye regler med hensyn til
stempling af avls forbud på stamtavler, så vil jeg gerne høres jeres
mening omkring klamydia og avl. Skal avl på katte som har været ramt af
klamydia forbydes?

læs det fulde indlæg på
http://www.debatkat.dk/forum.php?view=thread&ids=512

2. Ok med udstillings/avlskatte og udekatte under samme tag?

Er det ok, at have udstillins/avlskatte og udekatte gående under samme
tag?

læs det fulde indlæg på
http://www.debatkat.dk/forum.php?view=thread&ids=515

Jeg håber vi kan få en god og kontruktiv diskution ud af det! Både
avlere, racekatter ejere og ejere af huskatte er velkommen til, at give
deres mening.

Venlig hilsen
Jakob Jensen

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-08-02 20:47

"Jakob Jensen" skrev bla.

> Efter det er kommet frem, at der måske kommer nye regler med hensyn til
> stempling af avls forbud på stamtavler, så vil jeg gerne høres jeres
> mening omkring klamydia og avl.

Hvad har jeg misset? Hvilke nye regler? Hvor?

Er Chlamydia da blevet arveligt eller menes der med henblik på smitte i
forbindelse med parring?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-08-02 21:10

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Katrine

Jeg er ikke selv klar over, hvordan killingerne bliver smittet. Men efter
hvad vi ved, så kan en kat være rask smittebære, hvilket vi tror indebære,
at killingen bliver smittet gennem generne, hvilket må gøre det til en
arvelig sygdom. For normalt smitter klamydia via det snavs, som findes på
katten og det har en rask smittebærer ikke.

Er der nogen, som kan hjælpe her?

Venlig hilsen

Jakob Jensen

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-08-02 21:40

> [...]
> arvelig sygdom. For normalt smitter klamydia via det snavs, som findes på
> katten og det har en rask smittebærer ikke.

Hej Jacob.

Hvem er "vi"?
Og hvor har *i* jeres informationer fra?

Det genetiske er ihvertfald nyt for mig (og hvad er det for noget "snavs" i
taler om?)! -Man kan altså også være rask smittebærer af noget så simpelt
som en forkølelse, uden at sygdommen af den grund er arvelig

Mange hilsner
Katrine

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-08-02 21:56

> [...]
> taler om?)! -Man kan altså også være rask smittebærer af noget så simpelt
> som en forkølelse, uden at sygdommen af den grund er arvelig

Hej igen Katrine

Vores informationer har vi fra vores dyrlæge. Og det snask som jeg taler om,
er noget som ligner øjenbetændelse eller er måske øjenbetændelse. Tak for
informationen omkring rask smittebære.

Der står blandt andet på netdyredoktor.dk, at klamydia normalt smitter fra
forældre til killinger, men der står også, at en kat kan blive fuldstrændig
rask, hvis den har været under behandling, dette har vores dyrelæge dog
modsagt, da katten stadig vil være rask smittebære og kan smitte sine evt.
afkom (ikke med sikkerhed). Er der nogen, som så kan bekræfte eller
afkræfte, at killinger som bliver smittet både kan være syge og raske
smittebære?

Det kan godt være, at det vil være for voldsomt, at sætte klamydia på listen
over avlsforbud. Men jeg håber, vi kan gøre lidt opmærksomme på problemet,
da en del racekatte (ukendt for mange ejere), er ramt af Klamydia. Men der
er sikkert mange sygdomme, som der burde fortælles og snakkes lidt mere om,
så det ikke er en skam, hvis man bliver ramt af visse typer sygdomme i sit
opdræt.

Vores dyrlæge har ydermere sagt, at raske smittebærer vil være negative,
hvis de testes. Så vi har egentligt en kendt sygdom, som mellem 5% og 30% af
racekattene er ramt af, efter udenlanske undersøgelser, som vi hverken har
en ordentlig vaccine eller test til. Lidt ærgeligt, men der forskes vil i
det!

Venlig hilsen

Jakob Jensen

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-08-02 22:42

> [...]
> en ordentlig vaccine eller test til. Lidt ærgeligt, men der forskes vil i

Min dyrlæge siger nogenlunde det samme, men det vigtigste spørgsmål er for
mig stadig: Hvor alvorlig er sygdommen? Med andre ord: Er sygdommen alvorlig
nok til at berettige alle forholdsreglerne?

Og endnu et vigtigt spørgsmål: Er i ude hos Joan hva' hva' hva'?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-08-02 23:34

> Og endnu et vigtigt spørgsmål: Er i ude hos Joan hva' hva' hva'?
>
> Mange hilsner
> Katrine

Hej Katrine

*G* nej de er ikke - men ku ellers være hyggeligt *S*
Jacob kan ikke besvare i nyhedsgruppen, så jeg hjalp lige via Icq

Skal vi snart ses?

Hilsner
Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-08-02 22:44

"Joan Frederiksen" <joanSLETDETTE@haarbolden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modsagt, da katten stadig vil være rask smittebære og kan smitte sine evt.

En kat *kan* være rask smittebærer, men behøver absolut ikke at være
det. Langt de fleste katte kommer sig helt over Chlamydia og er ikke
smittebærere. Hvis katten er rask smittebærer ville det være meget
nemt at opdage, da de andre katte i husstanden ville blive smittede
med Chlamydia, ikke ?

> [...]
> over avlsforbud. Men jeg håber, vi kan gøre lidt opmærksomme på problemet,
> da en del racekatte (ukendt for mange ejere), er ramt af Klamydia.

Chlamydia er bestemt ikke noget man skal ignorere, men jeg mener
absolut ikke at der er noget, der tyder på at vi er på vej til en epidemi.
Tværtimod tyder alt på det modsatte i det vi så langt, langt flere katte
med chlamydia for bare 10 år siden, mens der i dag er ret langt
mellem tilfældene.

> [...]
> en ordentlig vaccine eller test til. Lidt ærgeligt, men der forskes vil i

De tal synes jeg ikke lyder som noget der er realistisk i Danmark, for
så ville vi ikke se så få tilfælde af det, som vi gør.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 23-08-02 23:57

> De tal synes jeg ikke lyder som noget der er realistisk i Danmark, for
> så ville vi ikke se så få tilfælde af det, som vi gør.

Jeg har snakket med landbrughøjskolen om dette og de mener at der af hele
den danske bestand af katten, vild katte , avlskatten osv.. er mere end 30 %
smittet af chlamydia. De siger også at det er særlige steder/ områder i
landet som er mest plaget af denne sygdom

Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-08-02 00:00

Sanne Schmidt wrote:
> [...]
> mere end 30 % smittet af chlamydia. De siger også at det er særlige
> steder/ områder i landet som er mest plaget af denne sygdom

Okay, når vildkatteflokkene tæller med, er det nok ikke helt ved siden
af.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Freedom

Dato : 24-08-02 06:17

> [...]
> Tværtimod tyder alt på det modsatte i det vi så langt, langt flere katte
> med chlamydia for bare 10 år siden, mens der i dag er ret langt

Min dyrelæge og andre jeg har talt med siger det modsatte at man ser masser
katte med clamydia, især fra store kattehold hvor kattene er mere udsat for
stress og hvor der er en tæt "kattebefolkning"!

Iben

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-08-02 12:14

Freedom wrote:
> Min dyrelæge og andre jeg har talt med siger det modsatte at man ser
> masser katte med clamydia, især fra store kattehold hvor kattene er
> mere udsat for stress og hvor der er en tæt "kattebefolkning"!

Det kan da selvfølgelig godt være, at det bare er inden for min race (og
de andre som jeg har kontakt til) at det ikke virker som et problem. Jeg
har en kat fra et meget stort katteri og dér er chlamydia ikke et
problem og heller ikke hos nogen af de andre opdrættere, jeg kender.
Der ses enkelte tilfælde af og til, men de bliver selvfølgelig
behandlede, så det ikke spreder sig.

Sidste gang jeg havde chlamydia var for 9 år siden, da jeg fik en kat
(også fra et stort katteri) og dengang var det ikke ualmindeligt. Det var
ikke helt nemt, at få det bekæmpet, men i løbet af 2 måneder, var alle
kattene virusfri og jeg har ikke haft nogen tilfælde af chlamydia siden,
så jeg tror simpelthen ikke på, at nogen af mine katte skulle være
raske smittebærere - så havde de nok smittet nogen nu

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Freedom

Dato : 24-08-02 06:14

Hej Jeg kan berette om min egen kat som havde clamydia fra opdrætteren og
det er meget svært at få bugt med. Får jeg en ny killing får den det også,
det er surt! Det er sådan nu at hvis der sker noget som stresser ham bryder
det ud igen. Min veninde har også købt en kat med samme problem og ærligtalt
er det død træls at have med at gøre, så det skal da absolut stoppes når man
nu kan! Hvordan ved jeg ikke, jeg er ikke opdrætter og bliver det heller
aldrig;)

Min mening som killingekøber!

Iben

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-08-02 21:31

> [...]
> arvelig sygdom. For normalt smitter klamydia via det snavs, som findes på
> katten og det har en rask smittebærer ikke.

Jeg kan garantere dig for, at chlamydia er en virus og absolut *ikke*
har noget at gøre med hverken gener eller arvelighed ! Hvis det var
arveligt kunne det jo heller ikke smitte, vel ? Gudskelov, for tænk, hvis
man fik en killing med arvelig halefejl, som smittede de andre

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-08-02 13:24

"Helle Andersen" skrev:

> [...]
> arveligt kunne det jo heller ikke smitte, vel ? Gudskelov, for tænk, hvis
> man fik en killing med arvelig halefejl, som smittede de andre

Jeg mener nu, at Chlamydia skyldes en bakterie, hvorfor den også behandles
med bredspektret antibiotika. Men ellers giver jeg dig ret

Mange hilsner
Katrine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-08-02 22:54

In article <ak7t9c$k6p$1@sunsite.dk>, Katrine Nederby
<katnederby@hotmail.com> wrote:

> Jeg mener nu, at Chlamydia skyldes en bakterie, hvorfor den også behandles
> med bredspektret antibiotika. Men ellers giver jeg dig ret

I har tilsyneladende ret begge to
Fra "Spørg dyrlægen om katten" af dyrlæge Anette Staun: "Chlamydia er
en organisme, som er en mellemting imellem en bakterie og et virus. Den
medfører øjenbetændelse og evt. lidt feber og næseflåd.."

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-08-02 00:27

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@macx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en organisme, som er en mellemting imellem en bakterie og et virus. Den
> medfører øjenbetændelse og evt. lidt feber og næseflåd.."

Ih, det kan man da kalde et kompromis Bare livet altid var så let

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-08-02 01:43

In article <3d68163a$0$87291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Helle
Andersen <katte@mail.dk> wrote:

> Ih, det kan man da kalde et kompromis Bare livet altid var så let

Amen
Hvordan har Chabel det for resten efter tandbehandlingen?

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-08-02 03:29

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan har Chabel det for resten efter tandbehandlingen?

Han er *suk* gået i killing Godt, at Kesto er sådan en rar hankat -
ellers ville han muligvis være lidt træt af, at Chabél skal lege med hans
hale Han er i hvert fald blevet en hel del mere aktiv end før.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-08-02 12:17

In article <3d6840ff$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Helle
Andersen <katte@mail.dk> wrote:

> Han er *suk* gået i killing Godt, at Kesto er sådan en rar hankat -
> ellers ville han muligvis være lidt træt af, at Chabél skal lege med hans
> hale

He he...

> Han er i hvert fald blevet en hel del mere aktiv end før.

Hm - så har han alligevel været påvirket? Godt det blev ordnet.

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-08-02 12:39

> Hm - så har han alligevel været påvirket? Godt det blev ordnet.

Ja, det vil jeg mene. Han er "en gammel type somali" så derfor har det
ikke undret mig, at han ikke var så aktiv som aby'erne. Okay, det er
han stadig ikke, men han er væsentligt mere "bøllespiret" end før. I flg.
Raiku er det en meget typisk reaktion for en kat, der pludselig bliver fri
for smerter.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-08-02 23:35

In article <3d6697bf$0$163$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Joan
Frederiksen <joanSLETDETTE@haarbolden.dk> wrote:

> Men efter
> hvad vi ved, så kan en kat være rask smittebære, hvilket vi tror indebære,
> at killingen bliver smittet gennem generne,

En rask smittebærer en et individ, der har en sygdomsfremkaldende
organisme i sig / på sig (virus, bakterier), men hvis immunforsvar er
stærkt nok til at individet ikke selv bliver syg - men derfor kan man
desværre godt give det videre til en "svagere" person / kat.

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 23-08-02 23:38

Hejsa Jacob

man mener at killinger kan blive smittet af deres mødre både ved fødslen og
gennem mælk. Jeg har undersøgt dette en del og har også fundet us af at
mange dyrlægere selv er i tvivl om hvordan det smitter. Det smitter jo ikke
kun ved parring, også ved bid eller en smittet kat nyser på din så kan den
smittes.
Men det jeg fandt ud af den gang jeg undersøgte dette ved forskellige
dyrlægere var at nogle killinger er testet frie selv om deres forældre er
smittet og ander gange er det på killingerne man ser det først pga deres
øjnbetændelse som man troede var alm. øjn betendelse men da den så ikke
ville gå væk ved de øjndråber man brugte så undersøgte man om det kunne være
chlamydia som det også viste sig at være.
Samt npgen dyrlæger mente at en kat som havde haft det aldrig ville blive
helt rask da de resten af deres liv ville være smittebærer af denne sygdom,
dette mente de fleste, der var dog et få tal som mente der var helt raske
når behandlingen er slut. På raske smittebærer kan man ikke se det ingen
betændelse i øjne intet resultat ved øjnskrab. Man kan tage en blod prøve og
kikke på den titter for dette, men er katten så vaccineret mod det vil der
være en større titter end hvis en rask kat blev testet uden vaccine. Så
vaccinen gør det lidt mere besværligt at finde ud af. Jeg ved også at flere
dyrlægere er stoppet med at bruge vaccinen mod chlamydia.
Så alt i alt er det et svært emne da landbrughøjskolen heller ikke helt ved
hvad der er rigtigt.

Omkring avlsforbud, ja det er jo ikke aveligt som sådan men noget de smittes
med, så jeg ville ikke mene at det hører under avlsforbud.

ja det er rigtigt at klubberne har skrevet ud til os (nyheds brev) at man
skal kunne forvise en attest fra dyrlægen at der er en risiko for at der kan
være avlige defekter hos en killing for at lave et avlsforbud, da der menes
at en mindre pris for katten ikke er et grundlag for avlsforbud!

til dit spørgsmål 2

Om man vil have udekatte og avlskatte sammen er vel noget man må gøre op med
sig selv.
Avlskattene har større chance for at blive smittet af udekattene da de jo
omgåes andre ude katte (skulle man tror) og da ingen vaccine virker 100 %,
ja så man jo afgøre om man tør tage den risiko med sine katte.

Hilsen Sanne

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-08-02 21:47

Katrine Nederby wrote:

> Hvad har jeg misset? Hvilke nye regler? Hvor?

Der er *ikke* kommet nogen nye regler, men Avlsrådet i FD er
fremkommet med et forslag, der kort fortalt går ud at man ikke længere
kan få stemplet stamtavlerne med "avlsforbud", med mindre at der er
risiko for, at katten bærer eller lider af en arvelig defekt eller sygdom -
så fald skal dette attesteres af en dyrlæge. Hvis katten har
racespecifikke fejl, som udelukker certifikat, kan opdrætteren desuden
anmode Avlsrådet om, at stamtavlen stemples med "avlsforbud".

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-08-02 22:50

"Helle Andersen" skrev:

> [...]
> racespecifikke fejl, som udelukker certifikat, kan opdrætteren desuden
> anmode Avlsrådet om, at stamtavlen stemples med "avlsforbud".

Tak Det lyder interessant, men hvor kan jeg evt. læse den lange version?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-08-02 22:54

> Tak Det lyder interessant, men hvor kan jeg evt. læse den lange
version?

Det tror jeg ikke, at du kan Racekatten har, så vidt jeg ved, som den
eneste af hovedklubberne valgt at sende informationen ud til medlemmerne.

Men, men, men.....på FD-Opdraetter-listen har et medlem af birma-klubben
udsendt den udgave, som de har fået tilsendt elektronisk - og den kommer
her:

"For at hjælpe opdrætterne til at udelukke katte med defekter fra avlen og
derigennem sørge for at beskytte racekattene foreslog Avlsrådet for år
tilbage, at det skulle være muligt at stemple stamtavler med "uegnet til
avl".

Siden er stemplet ændret til det mere neutrale "avlsforbud", da man mente at
ordlyden "uegnet til avl" måske kunne afholde nogle fra at udnytte den
mulighed der var for at beskytte en race mod uønskede defekter og sygdom.

Nu viser det sig imidlertid at stemplet indenfor visse racer nærmest bruges
som markedsregulerende mekanisme. Konsekvensen er at disse racer i de
seneste år har fået begrænset deres gen-pool betragteligt, samtidig med at
tilgangen af nye opdrættere også er dalet.

Da stambogen kun bør omhandle genetiske forhold kos katte, og ikke skal
bruges som en slags salgskontrakt ("hvis du betaler 2.000 kr. mere kan du få
åbnet stambogen"), og da Felis Danicas formål er, at støtte arbejdet for
opdræt af katteracer, og ikke som stemplet virker i øjeblikket, at støtte
opdrætterne i at begrænse antallet af avlsdyr, foreslår Avlsrådet derfor, at
en stempling af stamtavler med "Avlsforbud" i fremtiden kun bør og kan ske
på følgende måde.

1.. Hvis katten lider af en arvelig defekt eller sygdom, eller at der er
risiko for at katten er bærer af en af disse sygdomme. Anmodning om
"avlsforbud" skal vedlægges en dyrlægeattest på at en af nedenstående
defekter/ssygdomme findes hos katten, eller at der er risiko for at katten
kommer til at lide af defekter.
Enhver form for deforme knogler
HD
Patella luxation
Sternumkrog
Skelen
Skæve kæber
Forkert antal tænder
Underbid eller overbid
Deformiteter på halen

Hjertefejl
HCM
Navlebrok
Døvhed

Arvelige nyresygdomme
Gangliosidosis
Spasticisme
GSD
PRA

Denne liste opdateres løbende hvis nye defekter/sygdomme opdages.

2. Racespecifikke fejl nævnt i FIFe´s standard, som for eksempel
farvefejl, der udelukker certifikat. Begrundelse udfærdiget af opdrætteren
skal vedlægges stamtavleansøgningen."

Det var så den fulde ordlyd af Avlsrådets forslag.

Som nævnt synes jeg, at Specialklubberne bør høres i et sådant anliggende,
og jeg vil derfor gerne høre, hvad Birmaklubbens opdrættere synes om dette
emne.
Jeg vil dog gerne allerede nu orientere jer om, at Racekattens formand, Vivi
Fletcher, har skrevet ud på Racekattens mailliste i dag, at FU (Felis
Danicas forretningsudvalg) på sidste møde blev enige om ikke at støtte
forslaget på den kommende plenarforsamling. Imidlertid har man i Racekattens
bestyrelse fundet emnet så vigtigt, at man mente, det bør debatteres blandt
klubbens medlemmer. Racekattens konsulenter har allerede diskuteret emnet,
og her hersker der stor uenighed om forslaget.

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-08-02 22:59

Det var vist noget vrøvl
Først skriver jeg, at du ikke kan få det og så giver jeg dig det.........
Det er fredag og det er sent ..........

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-08-02 13:26

"Helle Andersen" skrev:

> Det var vist noget vrøvl
> Først skriver jeg, at du ikke kan få det og så giver jeg dig det.........
> Det er fredag og det er sent ..........

Men tak alligevel

Katrine

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 23-08-02 23:47

Hejsa Katrine

> Tak Det lyder interessant, men hvor kan jeg evt. læse den lange
version?

Jeg har den lange version et sted skal jeg skrive den til dig på en mail????
hvis ja så kan du da sende mig din mail adresse. Jeg kan da godt skrive den
til jer alle, hvis det har nogens interesse

Hilsen Sanne

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 24-08-02 06:07

> [...]
den
> til jer alle, hvis det har nogens interesse

ja ja ja ja ja!!!!!

MVH Mette (som er meget nysgerrig ang. dette)

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-08-02 12:16

Mette Frederiksen wrote:
> MVH Mette (som er meget nysgerrig ang. dette)

Jamen, jeg lagde det allerede op i går.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 24-08-02 06:04

> [...]
> racespecifikke fejl, som udelukker certifikat, kan opdrætteren desuden
> anmode Avlsrådet om, at stamtavlen stemples med "avlsforbud".

Hmmm.. i mine ører lyder det lidt som om at katte det ikke lever helt op til
kravene nu vil blive solg som avlskatte (hvis forslaget gennemføres)... Man
kan jo først vurdere om katten kan får cetifikat efter den har været på
udstilling eller hvad?
Det vil jeg gerne høre lidt mere om *S*

MVH Mette (som har en kat med avlsforbud fordi opdrætter troede han ikke
blev så "god")

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-08-02 12:19

Mette Frederiksen wrote:

> Man kan jo først vurdere om katten kan får cetifikat
> efter den har været på udstilling eller hvad?
> Det vil jeg gerne høre lidt mere om *S*

Nej, sådan skulle det ikke gerne være Det går på, om den har
racespecifikke fejl, som udelukker certifikat, og det kan f.eks. være
halefejl og den slags. Så det skulle opdrætteren da gerne have
opdaget inden den kommer på en udstilling.

--
Helle
DK Tick-Tag