MS Windows
briani 27239
Har problemer med at install win 98
Fra : Lasse

Dato : 23-08-02 18:20

Hejsa klogehoveder

kan ikke indstall W98,jeg har gjort følgende:

1 opstart m. boot W98
2 kørt fdisk og slettet parition ( sagt ja til large disk support)
3 oprettet ny primary dos parition ( bruger max. size tilgængelig til denne
parition 4118 Mbytes)
4 cdrom W98 i og install exe

Så tjekker den og skriver at windows skal bruge 7340032 bytes.Dvs at HD er
for lille den er ellers på 4,32 GB det står på den.
Skal der køres noget andet inden cdrommen sættes i eller er jeg langt ude er
rimelig ny i faget, men man vil jo gerne selv

Nogen der kan hjælpe?
--
MVH Lasse (8900)

Håber dette er den rigtige gruppe ellers for jeg nok skæld ud
Ved svar direkte til mail skal FJERN væk.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-08-02 18:50

Lasse wrote:

> [...]
> 2 kørt fdisk og slettet parition ( sagt ja til large disk support)
> 3 oprettet ny primary dos parition ( bruger max. size tilgængelig

Skal C-drevet ikke formateres Mellem 3 og 4?

vh
Peter

Fra : Jigger

Dato : 23-08-02 19:06

Jo.

MVH

Fra : Lasse

Dato : 23-08-02 19:20

hejsa igen

Har formatteret nu , som sagt er ny i faget.

Hvad gør jeg nu så, den står i: A:\

Hvad skriver jeg helt korrekt, prøvede med at gå i cdrom drevet og skrev:
install exe
Så begyndte den at install , men meldte pludslig fejl : ugyldig
kommandoindstilling, er install exe forkert??

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-08-02 19:42

Hej Lasse, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvad gør jeg nu så, den står i: A:\

Jeg formoder, at du booter fra en startdiskette. I så fald skriver du
præcis:

format c:

og trykker på Enter-tasten.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lasse

Dato : 23-08-02 19:53

hej rudi
har formateret nu skal jeg videre
Har gjort følgende efter format:

1 d:\ install exe
så begynder w98 at læse oplysninger, men melder så denne fejl:ugyldig

Fra : Torbenth

Dato : 23-08-02 20:38

Lasse skrev i meddelelsen
<3d66846f$0$43944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> så begynder w98 at læse oplysninger, men melder så denne fejl:ugyldig
>kommandoindstilling, er install exe forkert??

Svjh opretter windows et virtuelt drev hvor der indlæses diverse
systemfiler. Således ligger cd-rom drevet på næste bogstav. I dit tilfælde
E:

Mvh.
Torben

Fra : Jigger

Dato : 23-08-02 21:17

Prøv at skrive D.\dir/p - så får du en oversigt over skiven. Kig der efter
Install eller Setup (er det ikke den sidste?).

MVH

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-08-02 23:27

Hej Jigger, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Prøv at skrive D.\dir/p - så får du en oversigt over skiven.

Dét gør han ikke. Hvis han står på diskettedrevet (dvs. A:), skal han
skrive:

dir d: /p

(og taste Enter). Husk mellemrummene præcis, som jeg har skrevet.

Hvis den ikke kan finde noget, så prøv med e i stedet for d, som Torben
skriver <news:ak62t8$v14$1@news.cybercity.dk>. Dvs.:

dir d: /p

> Kig der efter Install eller Setup

Netop

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-08-02 23:30

> [...]

> så begynder w98 at læse oplysninger, men melder så denne
> fejl:ugyldig
> kommandoindstilling, er install exe forkert?

Udover hvad jeg har skrevet neden for (i
<news:Xns9274484B8059RudiStegen@dknews.tiscali.dk>): Der må ikke være
noget mellemrum mellem dit "d:\" og "install.exe". I så fald kigger DOS
efter en fil ved navn '<mellemrum>install.exe", hvilket med garanti
ikke eksisterer.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-08-02 19:49

Fri, 23 Aug 2002 20:19:37 +0200, skrev "Lasse"

Du skal blot skive install uden .exe.

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-02 21:08

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

>Du skal blot skive install uden .exe.

I nogen (sprog?)versioner hedder den svjh. setup

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 18:42

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og du kunne gennemføre installationen?

Nå det ved jeg så ikke. Det gider jeg heller ikke at prøve.
Jeg havde forstået det sådan, at man slet ikke kunne starte en
installation med install.exe.
Stopper installationen så bare på et tidspunkt hvis man bruger
install.exe i stedet for install?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-08-02 20:22

Madsen skrev:

> [...]
> installation med install.exe.
> Stopper installationen så bare på et tidspunkt hvis man bruger

Det virker fint hos mig 98-1
a:\install.exe

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-02 22:25

Sat, 24 Aug 2002 19:41:31 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Nå det ved jeg så ikke. Det gider jeg heller ikke at prøve.

Som jeg husker det, det er efterhånden ½ års tid siden, jeg sidst
installerede en win 98, så kom der en fejlmeddelelse efter at
scandisk var kørt og selve installationen skulle til at starte.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-08-02 00:18

Fejlen har skyldtes noget andet. Der er ingen forskel på at skrive
install eller install.exe.
Det eneste der kunne gøre en forskel var hvis der fandtes en
install.com fil også. I så fald ville den have kørt hvis man blot
skrev install. Det er rent programmeringsteknisk ikke muligt at vide
(fra progammets side) om du skrev install eller install.exe, fordi det
der sker når du skriver install er at OS'et først undersøger om der i
det nuværende bibliotek findes en fil med det navn plus en af
endelserne .com, .exe eller .bat i den rækkefølge og eksekverer filen
hvis den findes. Hvis ikke, søges der videre i path'en og findes filen
herefter ikke, får man en fejlmeddelelse.

PS. Unix og Mac baserede OS har en anden måde at afgøre om en fil er
eksekverbar.

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 21:35

Edmund skrev:

> Det virker fint hos mig 98-1
> a:\install.exe

Og det er når du kører installationen helt til ende?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-08-02 22:07

Madsen skrev:

> Og det er når du kører installationen helt til ende?

Ja, men testen var desværre ikke 100% klinisk
Jeg installerede på D-drev, jeg fandt først ud af bagefter at den må
have genkendt noget fra bootfilerne på c drevet, for jeg skulle ikke
indtaste adgangskode

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 23-08-02 21:45

Lasse skrev:
> [...]
> skrev: install exe
> Så begyndte den at install , men meldte pludslig fejl : ugyldig

Har du din harddisk til at sidde som primær master(se under opstarten)

Prøv evt. at kopiere win98 mappen fra cd over på harddisk og installer
derfra.

Boot på a
Gå over på c:
skriv md win98 enter (opret mappen win98 på c-drev)
copy e:\win98 c:\win98 enter
cd win98 enter
install enter

--
Mvh Edmund

Fra : Lasse

Dato : 23-08-02 21:58

Takker alle

nu virker det

Fra : Edmund

Dato : 24-08-02 20:27

Lasse skrev:

> Takker alle
>
> nu virker det

hvordan

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 14:13

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Do it...

Okelydokely:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/win98se/install.gif
Ingen problemer her med en Win98SE DK (fuld version).

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-02 18:06

Sat, 24 Aug 2002 15:12:32 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Okelydokely:

Og du kunne gennemføre installationen?

Det har jeg ikke kunnet, når jeg skrev install.exe, mens det
kører fint med install.
(Win 98-1)

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 23-08-02 19:01

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspaceremove.dk> skrev i en meddelelse
> Skal C-drevet ikke formateres Mellem 3 og 4?

Så vidt jeg husker plejer Win98 selv at kunne finde ud af at formatere hvis
det ikke er gjort i forvejen, så det kan nok ikke være problemet.

M.v.h.
Olav

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 00:09

Peter Loumann skrev:

> I nogen (sprog?)versioner hedder den svjh. setup

Install.exe er normalt den man kører fra DOS. Setup.exe er Windows-
udgaven og plejer normalt ikke at kunne startes fra DOS, så vidt jeg
husker.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-02 00:32

Sat, 24 Aug 2002 01:09:01 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Install.exe er normalt den man kører fra DOS. Setup.exe er Windows-
>udgaven og plejer normalt ikke at kunne startes fra DOS, så vidt jeg
>husker.

Ja, men må ikke skrive install.exe, kun install og det er normalt
ikke nødvendigt at skifte drev, hvis man installerer fra cd.
Den finder selv ud af hvor installationsfilen ligger.

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 00:42

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Ja, men må ikke skrive install.exe, kun install...

Hmm, er du sikker på det? Godt nok tror jeg aldrig jeg har gjort
forsøget med at skrive install.exe i stedet for install, men det
lyder da underligt i mine ører.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-02 00:56

Sat, 24 Aug 2002 01:42:05 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Hmm, er du sikker på det?

Jep!

Men lad nu være med at bede om bevis for min påstand.

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 01:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Jep!

Lyder ret overbevisende.

> Men lad nu være med at bede om bevis for min påstand.

Jeg får helt lyst til at starte en Win98-installation blot for at
tjekke efter ;)

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-02 01:47

Sat, 24 Aug 2002 02:08:24 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Jeg får helt lyst til at starte en Win98-installation blot for at
>tjekke efter ;)

Do it...