Skærme
Fijala 3554
Sony vs. Viewsonic (valg af skærm)
Fra : Henrik

Dato : 23-08-02 12:19

Jeg skal ud og have mig en ny skærm. Jeg har nogle modeller som jeg synes
ser rimelig attraktive ud:

Sony E-430 19" --> 3800 kr
Sony G220 17" --> 3100 kr
Viewsonic P90F 19" --> 3100 kr

Men hvilken skal jeg vælge jeg har nu en Sony E200 (17"), som jeg har været
meget tilfreds med. Jeg bruger hovedsaglig skærmen til proff. grafiksarbejde
(PS, autocad, flash), men også lidt spil engang i mellem :)

Synes at Viewsonic har en attraktiv pris i forhold til sony.

Hvad skal jeg vælge evt. andre modeller jeg skal kigge efter inden for
4000kr ?

Mvh Henrik

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 24-08-02 08:41

Har selv en Sony G420, det var mange penge, men de er givet godt ud, så der
for - Sony

Dan

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-08-02 22:13

"Henrik" <design@tdcspace.dk> wrote in

> [...]
> engang i mellem :)
>
> Synes at Viewsonic har en attraktiv pris i forhold til sony.

Jeg læser datalogi (begynder på 9. semester om en uges tid) på Aalborg
universitet og har prøvet at arbejde med rigtig mange forskellige
skærme i 17", 19" og 21" størrelser.

Jeg har hjemme en Viewsonic P95f, og den er mindst lige så god som de
Sony 19" E og G modeller vi har på kontoret hvor jeg arbejder her i
sommeren (det er i hvert fald E-430, og en G-420 derovre - der er vist
også en E-400, men jeg kan ikke lige huske det), jeg kender dog ikke
P90f fra Viewsonic, så den skal jeg ikke kunne sige om er et godt køb.

På universitetet arbejder vi i de senere år meget på Samsung skærme,
der har jeg prøvet Samsung 900NF og Samsung 1200NF - det er også nogle
gode og rimelig billige skærme - ikke helt så gode som Sony og
Viewsonic, men det er tæt på efter min mening.

Angående Viewsonic så laver de nogle glimrende skærme efter min mening
(de anvendes blandt andet i CAVE'n på VR-center NORD i Aalborg, og der
betyder høje opdateringsfrekvenser i høje opløsninger og god
billedkvalitet altså en hel del).
Viewsonics skærme er dog ikke lige så "smarte" at se på som Sony's. Der
findes flere forskellige farver i Sony's sortiment og Sonys skærme har
som regel smarte bløde kurver, og er derfor lidt pænere på
skrivebordet.
Viewsonic er noget mere "kubisk" i deres design, men det er
kvalitetskomponenter der anvendes til det indvendige - i hvert fald i
deres Professional serie - jeg har ikke prøvet nogle af de almindelige
skærme fra Viewsonic.

Jeg ville i dag ikke tøve med at vælge Viewsonic frem for Sony.
Hvis jeg ikke havde så mange penge til en skærm, så ville jeg prøve at
kigge lidt på Samsung 9xx NF serien - de leverer efter min mening OK
skærme til en OK pris.
Der er selvfølgelig undtagelser og man kan være uheldig, men det gælder
for alle mærker. Der er det så at man sætter pris på at man har en god
on-site service, så det ville jeg også kigge efter når du skal vælge
skærm. Jeg ved Sony og Viewsonic har en glimrende service hvad dette
angår, men jeg kender ikke lige til hvorledes Samsungs service er.

Mvh og held og lykke,
Flemming

Fra : Henrik

Dato : 25-08-02 09:46

Tak for jeres tilbage melding.

> [...]
> også en E-400, men jeg kan ikke lige huske det), jeg kender dog ikke
> P90f fra Viewsonic, så den skal jeg ikke kunne sige om er et godt køb.

Sjovt nok har jeg i mellem tiden set mig rigtig varm netop på P95F modellen,
da den har en rigtig fornuftig pris i forhold til sony G420. I første omgang
kunne jeg ikke finde den på edbpriser og derfor var den ikke med i mine
overvejelser, men siden fandt jeg den hos et par forhandlere så den nupper
jeg lige et styk af :).

Mvh Henrik

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-08-02 11:09

[posted and mailed]

> Tak for jeres tilbage melding.

Det var så lidt.

> [...]
> derfor var den ikke med i mine overvejelser, men siden fandt jeg
> den hos et par forhandlere så den nupper jeg lige et styk af :).

Den var med i en test på Tomshardware for ca. ½ års tid siden - så kan
du sidde og glæde dig til den kommer (og se at det ikke kun er mig
der er tilfreds med Viewsonic P95f)

http://www.tomshardware.com/display/02q1/020319/

Mvh
Flemming