MS Windows
briani 27239
Licens 6.0
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-08-02 10:51

Greetings!

Hvor kan jeg læse noget om Microsofts nye licensregler, gerne på dansk?
Hvad indebær de?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Per S. Christensen

Dato : 23-08-02 15:17

On Fri, 23 Aug 2002 11:51:22 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Greetings!
>
>Hvor kan jeg læse noget om Microsofts nye licensregler, gerne på dansk?
>Hvad indebær de?

Tja man kan jo starte med at besøge MS hjemmeside :
http://www.microsoft.com/danmark/license/?MSCOMTB=MS_Products

Hvad er det mere præcist du vil vide ?
Venlig hilsen

Per Sortkær Christensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-08-02 16:30

"Per S. Christensen" <sortkaer@yahoo.com> wrote in message
> Hvad er det mere præcist du vil vide ?

Jeg har jo læst lidt om Dell's "krumspring"...

Fra : Madsen

Dato : 24-08-02 00:03

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg har jo læst lidt om Dell's "krumspring".

Hvilke krumspring?
Fortæl, fortæl. :)

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-08-02 07:48

http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11874
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11914

Fra : Leony

Dato : 27-08-02 11:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11874

Dette afsnit lyder da som om at der er nogen der har misforstået noget:
"Desuden betyder Microsoft nye licensbetingelser, som trådte i kraft 1.
august, at computere og servere, der skal benytte Microsoft-software ikke
længere må sælges uden styresystem, hvilket Dell tilsyneladende ignorerer."

Dvs at du skal købe nyt styresystem hvergang du køber en ny computer, det
holder vist ikke, eller er det mig der har fat i den gale ende af tastaturet

Hvis det er Microsoft's påstand, så bliver de vist nødt til at begynde at
producere nogle computere, de kan installere Windows på.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter Jespersen

Dato : 27-08-02 22:10

On Tue, 27 Aug 2002 12:13:29 +0200, Leony wrote:

<snip>

> [...]
>
>Hvis det er Microsoft's påstand, så bliver de vist nødt til at begynde at
>producere nogle computere, de kan installere Windows på.

Licensreglerne siger at hvis man vil have lov til at forhandle OEM Windows
licenser må man ikke sælge maskiner uden styresystemer. Ligesom hvis man vil
være online Microsoft forhandler SKAL man benytte IIS webserveren (Denner her
checker de sgu). Men Redmond har ikke specificeret at det SKAL være en
Windows, derfor har Dell nu besluttet at smide en kopi af FreeDOS med, der
ikke rigtigt koster andet ned det medie den er lagret på.
Dermed kan de levere No-OS maskiner og stadig bibeholde MS-Windows
OEM-priserne for dem der nu gerne vil have en sådan licens....

Det er ikke så meget de sølle 300kr en sådan OEM-Windows licens koster - det
er mere princippet i at man er tvunget til at betale det der i folkemunde er
blevet til Windows-skat. Det er ligeledes noget som uddannelsesinstitutioner
er glade for, fx DTU der i forvejen har en Campus licens og dermed ikke
ønsker at betale for at få bestykket en maskine med Windows 2 gange.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Everybody is somebody else's weirdo.

Fra : Madsen