Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital-optagelser af vinflasker?
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-08-02 00:32

Hej alle :)

Jeg står overfor en grum opgave. Jeg skal lave pæne billeder af ca. 50
forskellige flasker vin, rød mest men også hvide.

Jeg har et Nikon Coolpix 880 eller der omkring (det er på arbejde, og
jeg skriver her hjemme fra :).

Et af de bedre, men lidt ældre. Anyway, det tager gode billeder men nu
skal jeg i gang med de her fandens mange vinflasker.

Jeg har den indbyggede flash og dagslys til rådighed! Hehe, umuligt
ikke? Hvordan ville i løse den opgave hvis der kun var de muligheder til
rådighed? Jeg vil naturligvis have pæne flasker med pæne highlights,
uden at man kan se min ternede skjorte i flaskens refleks :)

(jeg har hørt rygter om noget man kan spraye på flasker for at mindske
reflekser, men før jeg har et produktnavn tror jeg ikke på det)

Anyway, hvad ville i gøre i en snæver vending? Hvide lagner til at
diffusere, voodoo dukker - lad mig høre!

Hotte tips bedes postet her, og hvis i gider så også til tbo@edeka.dk så
får jeg dem med det samme. Skal nok vende tilbage her med respons.

Tak venner!

Thomas

Fra : complex@pc.dk

Dato : 23-08-02 05:15

Køleskabet er din ven!

Læg flaskerne ind i køleskabet, tag dem ud og vipti de dugger-
ingen generende reflekser.

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : max

Dato : 23-08-02 11:11

> Køleskabet er din ven!
>
> Læg flaskerne ind i køleskabet, tag dem ud og vipti de dugger-
> ingen generende reflekser.
>

> Med venlig hilsen, Lars

Uhmm - iskold rødvin - du er sjov Lars..
mvh max

Fra : complex@pc.dk

Dato : 23-08-02 15:48

On Fri, 23 Aug 2002 12:10:43 +0200, "max" <maxartz@hotmail.com> wrote:

>Uhmm - iskold rødvin - du er sjov Lars..
>mvh max

Ja, skal vi fotografere eller drikke????????????
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Amund Johansen

Dato : 23-08-02 07:58

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote in

> Anyway, hvad ville i gøre i en snæver vending? Hvide lagner til at
> diffusere, voodoo dukker - lad mig høre!

   Hei,
ta en flaske og øv deg ! Jeg hadde ikke brukt blitzen da den slår rett mot
motivet. Bruk dagslys som du diffuserer gjennom en hvit gardin. Lag en
bakgrunn av noe stoff som gir nøytral, men ikke død farge (ensfarget ren
bakgrunn er kjedelig). Ta bilder av flasken med forskjellig eksponering,
brennvidde, avstand og vinkel og du vil se etterhvert hva som ser bra ut.
Den tiden du bruker på å finne rette måten å ta bilde på sparer du når du
lærer en metode du kan bruke på de resterende 49 flaskene !

Hvis det er en gammel Rijoa en plass i samlingen tar jeg gjerne den som
betaling for tipset :)

Lykke til,
mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : max

Dato : 23-08-02 11:25

> [...]
> lærer en metode du kan bruke på de resterende 49 flaskene !
>
> Hvis det er en gammel Rijoa en plass i samlingen tar jeg gjerne den som

For guds skyld lyt til Amund - sluk for den flash..
Find et godt vindue, sydvendt helst skyet vejr og
lav din opstilling så du fotograferer parallelt med
vinduet.. Tape nogle strimler gaffa eller lignende
på vinduet så du får en reflekstion i flasken af
et gammelt bondehus vindue - eller hva du syns
stil en lille reflektor bag flasken så du får lidt lys
igennem den røde farve. stil en større reflektor
op til at blødgøre skyggen og give LIDT refleks
i skygge siden... Brug en moderat tele ligepå..

Hvis du har en Amarone snupper jeg gerne den
mvh max

Fra : Futte

Dato : 23-08-02 16:54

> (jeg har hørt rygter om noget man kan spraye på flasker for at mindske
> reflekser, men før jeg har et produktnavn tror jeg ikke på det)

Hej Thomas
Det er rigtigt med spray'en. Dulling spray købes hos
http://www.zimmermann.dk
Filtre, lampe, reflektorer og baggrunde købes samme sted.
Jeg har set at man kan bygge et trekantet telt i hvidt stof, skære et hul
til optikken, og med den rette belysning udefra, kan flaskerne blive
virkelig fine. .................. øøøøøøøøhhhhhhhhhh altså billedmæssigt ,
ik

Prøv ev. http://www.fotoc.dk/

Hilsen
Jørgen

---

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 24-08-02 23:35

Tak allesammen for de gode råd. Nu får vi se om det ikke bliver OK :)

Hilsen Thomas