XDarwin og vinduer
Fra : Jonas Voss

Dato : 22-08-02 23:46

Ja, det er for en gangs skyld mig der igen spørger om noget XDarwin
relateret. Efter at have installeret XDarwin via Fink uden succes,
hentede jeg igen XonX og installerede den. Majet fint.

Desværre må jeg have nosset i den sidst jeg havde den i brug, for den
åbner kun med ét vindue, og jeg kunne godt tænke mig nogle flere.
Mit problem er bare at jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg åbner flere
terminaler.

Nogen bud derude?

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 23-08-02 09:03

Hej Jonas

Hvis du vil have endnu et terminal vindue under XDarwin/XonX aka.
XFree86 aka. X11R6.4, skal du bare skrive "xterm &" i dit terminal
vindue. (Ikke Mac OS X terminal vindue forståes.)

Der vil måske også være en "root menu" der har adgang til et terminal
vindue, hvis du køre med XonX som desktop, men det kræver at du kan
"højre klikke" på desktoppen.

PS. velkommen i UNIX(c) verden.

Kent

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-08-02 09:36

On Fri, 23 Aug 2002 09:03:15 +0100, Kent <kpw@nextnordic.dk> wrote:

> Hej Jonas
>
> Hvis du vil have endnu et terminal vindue under XDarwin/XonX aka.
> XFree86 aka. X11R6.4, skal du bare skrive "xterm &" i dit terminal
> vindue. (Ikke Mac OS X terminal vindue forståes.)

OK, takker.

> Der vil måske også være en "root menu" der har adgang til et terminal
> vindue, hvis du køre med XonX som desktop, men det kræver at du kan
> "højre klikke" på desktoppen.

Jeg har løst problemet nu (ingen vindues resizing, ingen mulighed for
at flytte vinduer) ved at følge Thorbjørns råd og installeret
WindowMaker, det ser dæleme fint ud.

> PS. velkommen i UNIX(c) verden.

Tak skal du have, med blot 4 måneders erfaring er der meget nyt at
vænne sig til, men det er næsten positivt det hele.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-08-02 12:42

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> [...]
> åbner kun med ét vindue, og jeg kunne godt tænke mig nogle flere.
> Mit problem er bare at jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg åbner flere

Det lyder som en rå standardkonfiguration.

Du kører "xterm &" i dit vindue for at åbne flere vinduer. Jeg har
installeret WindowMaker via Fink og den er efter min mening bedre end
twm.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Anders Krøyer

Dato : 23-08-02 13:22

> Det lyder som en rå standardkonfiguration.
>
> Du kører "xterm &" i dit vindue for at åbne flere vinduer. Jeg har
> installeret WindowMaker via Fink og den er efter min mening bedre end
> twm.

Hvorfor ikke gnome? Den synes jeg vældig godt om.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-08-02 13:35

Anders Krøyer <bassballs@mac.com> writes:

> Hvorfor ikke gnome? Den synes jeg vældig godt om.

Fordi det bruger jeg ikke på Mac'en, og kan derfor ikke udtale mig.

Det kunne du jo fx gøre Gerne lidt også om ressourceforbrug -
svjv er Gnome glubsk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-08-02 09:17

On 23 Aug 2002 13:41:46 +0200, Thorbjoern <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det lyder som en rå standardkonfiguration.

Muligvis, den er i hvert fald meget skrabet at se på. Man kan ikke
justere vinduesstørrelse og lignende (med musen i hvert fald).

> Du kører "xterm &" i dit vindue for at åbne flere vinduer. Jeg har
> installeret WindowMaker via Fink og den er efter min mening bedre end
> twm.

Takker.

Når jeg skriver "xterm &" åbner den ganske rigtigt et nyt vindue, men
det er lige oven på det andet, og jeg kan ikke rykke rundt på vinduet.

Tror jeg vil sætte Fink på WindowMaker opgaven pronto.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-02 15:14

On Sat. d. 24 Aug. 2002 kl. 08:16 GMT, Jonas wrote:

> Muligvis, den er i hvert fald meget skrabet at se på. Man kan ikke
> justere vinduesstørrelse og lignende (med musen i hvert fald).

prøv et par musse + tast kombinationer - eller gå ned på pusherstreet
efter en billig 3 knaps mus

> Når jeg skriver "xterm &" åbner den ganske rigtigt et nyt vindue, men
> det er lige oven på det andet, og jeg kan ikke rykke rundt på vinduet.

igen et spørgsmål om musse emulering -bør kunne sættes i XDarwin - du
vil få samme problem under den gule hund - kan iøvrigt varmt anbefale
Debian 3 istedet. Både mht til opsætning der virker og nørderi

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-08-02 23:15

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> Muligvis, den er i hvert fald meget skrabet at se på. Man kan ikke
> justere vinduesstørrelse og lignende (med musen i hvert fald).

Ah. Du mangler en window manager. Kør "twm".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn