Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Endnu engang - Hvilket kamera?
Fra : Finn I

Dato : 22-08-02 19:04

Jeg mangler lidt input. Jeg skal komme med et par forslag til et digitalt
kamera.

Kameraet skal være nem at betjene
Det skal kunne fotografere makro ned til en afstand af 5-10 cm
Det skal være specielt godt til simple portrætter (kun ansigtet)
Hvis den kan lave simple avi-film gør det ikke noget
Det behøver ikke være nogen specielt høj opløsning - bare gode billeder

Prisen bør ikke være over 4.000,- + moms

Så kan man jo sige at der er mange muligheder men jeg syntes ikke alle
kameraer laver så gode makrobilleder. Har i nogen ideer?

--
Best Regards
Finn

Remove "2" in mail for reply

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-08-02 08:24

"Finn I" skrev
> Prisen bør ikke være over 4.000,- + moms

Det begrænset jo udvalget mere end de andre kriterier.
Check http://www.edbpriser.dk/ for at finde de kameraer,
der falder ind under denne kategori.

> Kameraet skal være nem at betjene

Selv de mest avancerede kameraer har en "peg og skyd"
indstilling. At de underliggende menuer giver flere muligheder,
vil du bare være glad for senere hen (sandsynligvis)

> Det skal kunne fotografere makro ned til en afstand af 5-10 cm

Afstanden til motivet er egentlig ikke afgørende for, hvor
meget motivet fylder på billedet. Der er stor forskel på, hvordan
et billede taget med tele og et billede taget med vidvinkel, tager
sig ud. I "gamle dage" blev macro udtrykt i forholdstal, f. eks.
var udtrykket 1:1 udtryk for at en bille på 1cm også var 1cm
på selve filmen. Moderne fraser som "makro ned til en afstand af 5-10 cm"
siger desværre ikke noget, medmindre man samtidig kender
brændvidden.

> Det skal være specielt godt til simple portrætter (kun ansigtet)

Dét giver yderligere en kraftig beskæring af udvalget.
Portrætter bør tages med en vis brændvidde, helst
omkring 80 til 105mm og det er ikke "svarende til"
værdier men fysiske værdier. Ansigter taget med
en vidvinkel får store næser og små ører, medmindre
de tages på stor afstand. Og så skal du bagefter
beskære til du næsten ingen pixels har tilbage.

> Hvis den kan lave simple avi-film gør det ikke noget.

Fremgår af specs. Du skal også selv lave lidt...

> Det behøver ikke være nogen specielt høj opløsning - bare gode
billeder.

Disse ting følges ad et godt stykke hen ad vejen. Skal du "bare" tager
billeder til nettet, behøver opløsningen ikke være høj, men har
du også planer om at få printet dine billeder, bør du stile efter
minimun 2,4 millioner pixels, bare for at lave et 10x15cm i
en kvalitet, der ikke adskiller sig fra et "normalt" fotografi.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply