Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamara er at foretrække
Fra : Mich@el Christensen

Dato : 22-08-02 12:56

Hej
Jeg står og vil have mig et kamera, jeg har ikke så mange penge da jeg er
under uddannelse.
Jeg har haft lidt kig på Nikons f55, men har også lige fået tilbudt en f65
til omkring 2000.-
Hvilket ville i vælge af de to eller ville i vælge et helt andet til omkring
de penge.

håber nogen vil hjælpe

Mvh Michael

Fra : Claus Frølund

Dato : 22-08-02 13:30

Jeg ville vælge 65'eren uden at blinke, hvis den ellers er i god stand og
nogenlunde ny.

Claus

Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 22-08-02 14:00

Jeg har også for nylig anskaffet mig et kamera. Jeg valgte et F65 fordi
jeg også er under uddannelse, og det var noget nær det billigste jeg
kunne finde. Jeg gav omkring 3200 for et nyt i Kamerahuset i Kbh (med
50mm objektiv, rem og batterier).
Jeg har aldrig prøvet F55, men jeg er meeeget tilfreds med mit F65. Nemt
og rart at betjene, og laver flotte skarpe billeder (set med denne
amatørs øjne i hvert fald Autofokus'en er godt nok lidt langsom, og
uden en matskive til at hjælpe med fokuseringen (jeg har ingen anelse om
hvad det hedder rigtigt) er manuel fokusering ikke helt så nemt som det
kunne - men sådan er det jo med så meget :).

/Simon

Fra : Clark Kent

Dato : 22-08-02 19:26

> [...]

f65
> til omkring 2000.-
> Hvilket ville i vælge af de to eller ville i vælge et helt andet til

Gerne.......Jeg ville gå ind i Foto-C i København og købe en brugt F2A. Den
koster 2695,- Dertil en brugt 50mm, så kommer du op på 3200,-.
Meget bedre fås det ikke

Fra : Claus Frølund

Dato : 22-08-02 20:18

Hej Superman, du er afsløret

Ahemm... Det er nok muligt at F2A er et godt hus, men mon ikke spørgeren her
søger et moderne kamera, og ikke et kamera lanceret allerede i 1977. Det er
nok muligt at kameraet er af høj mekanisk kvalitet, men i forhold til dagens
standard, med flere automatikker og autofokus, er dette bud nok kun til
liebhavere.

Bare min mening.

Claus

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-08-02 21:23

"Mich@el Christensen" <michaelmc@stofanet.dk> wrote in

> [...]
> f65 til omkring 2000.-
> Hvilket ville i vælge af de to eller ville i vælge et helt andet til

Se lidt mere om de grundlæggende begreber omkring kameraer og foto på
www.photo.net/learn

Jeg har ikke super meget indsigt i Nikons forskellige modeller, men kan se
at det er ikke blevet til så meget med de gode råd indtil videre, so here
goes:

Baseret på oplysningerne på http://www.photozone.de/bindex2.html hvor de to
modeller er sammenlignet, ville jeg vælge F65'eren. Fordi:

- Den er kompatibel med AF-S og (mindre vigtigt) VR objektiver. AF-S er
såvidt jeg husker Nikons pendant til Canons USM, altså en meget hurtig og
lydløs fokusmotor i objektivet.

- Den har Depth-of-field preview, så du kan "stoppe objektivet ned" og se
reelt hvor meget af billedet der er i fokus.

- 2.5 frames/sekund motorhastighed vs. 1.5 for F55

Her er en review af F65: http://www.bythom.com/n65.htm

Jeg går ud fra at begge kameraer er med tilhørende objektiv af typen 28-80
sådan cirka. Det er fint at starte med på et budget, bare du ved hvordan du
skal bruge den.

Hvad angår andre forslag, så kan jeg jo starte med at sige at for ca. 2000,-
kr. skal du købe brugt og du skal købe privat. Det bliver svært at finde
noget ordentligt brugt i en butik til den pris, hvis det skal være en nyere
model autofokus inkl. objektiv.

Af andre mærker/modeller findes også Canon som jeg er lidt mere inde i da
jeg selv bruger Canon. En kollega har lige købt et EOS300 med 28-80 objektiv
til 1600 kr i den blå avis, hvilket må siges at være en udemærket pris.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Mich@el Christensen

Dato : 22-08-02 21:26

Det gør ikke noget hvis prisen kommer op på 3000.- men så heller ikke mere.

Og lige en ekstra tak til Kenneth for den forklaring. TAK
Mvh Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-08-02 08:44

> Det gør ikke noget hvis prisen kommer op på 3000.- men så heller ikke
> mere.

Se for 3000 kr kan du få noget fint grej. Canon EOS 300 inkl. standard zoom
Canon 28-90 koster 2700,- hos Kamerahuset.dk som også har butik i Kbh. Samme
kamera fås med Canon 50 mm f/1.8 også til 2700, altså en fastbrændvidde uden
zoom.

Hvis du ikke behøver eller har specielt lyst til en zoom, så er sættet med
50 mm'eren meget meget fint til en begynder. Hvis du som mig ikke kan
undvære en zoom, så er sættet med zoom'en udemærket.

Fra : Mich@el Christensen

Dato : 23-08-02 21:47

Okay.

Hvad er forskellen så på:
Canon EOS 300 &
Nikon F65
???

udover ca 3-500 kr

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-08-02 10:56

> Okay.
>
> Hvad er forskellen så på:
> Canon EOS 300 &
> Nikon F65
> ???
>
> udover ca 3-500 kr

Ingen væsentlige forskelle, såvidt jeg kan se på specifikationerne, men hvis
der er andre der er uenige må de gerne sige til..

Men det bedste råd jeg kan give er at du skal tage ind og prøve begge to i
en fotobutik - de har helt sikkert begge to hjemme. Tag dem begge i hånden,
prøv de forskellige funktioner og knapper og se hvilket du bedst kan lide..
(Hvis du køber et kamera, så lad være med at lade dig overtale til at købe
et uoriginalt objektiv i stedet for et originalt. I denne her prisklasse er
de uoriginale objektiver sjældent bedre end de originale)

PS: Japan Photo på Fisketorvet i Kbh. har kombinationen EOS 300/Canon 28-90
USM på tilbud til 2500 kr så jeg i søndagens reklamer.