vejen gennem nat-konverteringer
Fra : Jan M

Dato : 22-08-02 10:19

Hej NG

Jeg skulle gerne kunne dele filer med en som bruger stofanet og har egen
router. Problemet er at hans egen ip først bliver konverteret i hans egen
routher hvis IP så igen bliver konvateret hos stofa.

Jeg kan ikke finde ham ved at skrive \\ip'en på hans maskine eller den
lokale ip udleveret af stofa (som bruges af routheren og sidst kan jeg eller
ikke finde hans maskine via den globale ip.

Hvis han fjerner routheren kan jeg komme i kontakt med han ved at skrive den
globale ip. men det hjælper intet når han sætter hans routher til igen.

Kan I komme med de vise sten?

Som et lille tillægs spørgsmål, som nok er i samme boldgade. På mit arbejde
har jeg samme problem. min faste ip, tildelt af vores server er f.eks.
a.b.c.5 men vores globale (dynamiske fra cybercity) er en helt anden. Kan
man komme i kontakt med min maskine, f.eks ved i windows stifinder at skrive
\\global-ip:lokal-ip eller noget i den stil??

Hilsen
Jan M

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-08-02 10:30

"Jan M" <a@b.c> wrote:

>Kan I komme med de vise sten?

Den form for NAT der benyttes er formentlig sessions-orienteret. For
at NAT-enheden (den der oversætter adresserne) kan holde styr på
sessionerne og oversætte og videresende pakker korrekt bruger den en
tabel. Her er et eksempel:

PC (ip: 10.10.10.1 source-port 1025) -> NAT
NAT -> (ip:a.b.c.d source-port EEEE) -> videre ud på internettet.

a.b.c.d er den offentlige adresse som 10.10.10.1 oversættes til. Når
der så fra internettet kommer svar tilbage til a.b.c.d på port EEEE
ved NAT-enheden at den skal oversætte det til 10.10.10.1, 1025.

Hvis den modtager en pakke fra ydersiden som ikke passer ind i den
aktive NAT-tabel vil den droppe pakken. Det er hvad der sker når du
forsøger at tilgå adressen.

For at det skal fungere skal der laves port-forwarding i NAT eller
lave egentlig en egentlig 1-1 oversættelse (translation) mellem
offentlig og privat ip-adresse.

Læs i øvrigt mere her:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan M

Dato : 22-08-02 10:37

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For at det skal fungere skal der laves port-forwarding i NAT eller
> lave egentlig en egentlig 1-1 oversættelse (translation) mellem

Tak for det hurtige svar samt linket.

Fra : Gut

Dato : 24-08-02 15:49

"Lars Kim Lund" skrev d. 22-08-02 10:30 dette indlæg :

> [...]
>
> For at det skal fungere skal der laves port-forwarding i NAT eller
> lave egentlig en egentlig 1-1 oversættelse (translation) mellem

Kære Lars Kim Lund:
Du har øjesynlig godt styr på netværk - også i relation til STOFANET.
Spørgsmål: Jeg kender nogen, der har en énbruger account hos Stofa,
altså et Stofa modem med én indgang ude fra Stofanet og én
Ethernet-udgang ud på indersiden med én PC på. -
Kan man via en 4-ports router med bl.a. NAT (f.eks. TRENDnet's
TW100-SAW1CA) sat på STOFA modemets Ethernet udgang koble op med flere
PC'er uafhængige af hinanden, hvis énbruger account'ets IP-adrese
oploades i routeren ? ??
Venligst Gut

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan M

Dato : 26-08-02 07:09

Jeg kan af erfaring siga JA.

Vi har brugt en SMC routher netop på stofanet med den konfikuration du
snakker om. Jeg kan anbefale at SMC routher idet den har en printerserver
indbygget og samtidig er billig (ca. 1400.-)

Jan M

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-08-02 12:48

"Gut" <Gut.news@kandu.dk> wrote:

>Du har øjesynlig godt styr på netværk - også i relation til STOFANET.

Jeg svarer dig siden du adresserer mig direkte. Nej, jeg kender intet
om stofanet, så jeg kan ikke hjælpe dig med stofa-specifikke
spørgsmål.

Men det er der sikkert andre i gruppen der kan.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/