Christen Kok og hustru Ane Katrine Knudsda~
Fra : K. Thidemann

Dato : 22-08-02 09:30

Jeg har lidt problemer med at finde Chresten og hustru, han bruger
navnene:

Chresten Christensen
Chresten Kok
Chresten Hvam

Familien flytter til Vester Han herred fra Ringkjøring amt.
Ryde, 1750-1802, Ginding herred, Ringkøbing amt, HMB C 499 A-15, kort
1/2, side 82
Fødte: 1793, 3 Novembr.
Kristen Kok og hust. i Kirkebye
en søn Peder Torum
baaret af Jens Povelsens datter.
Fad. Povel Jensen, Peder Jensen, Laus ???????, Søren Smed
Borbjerg, 1750-1802, Hjerm herred, Ringkøbing amt, HMB C 499 A-5, kort
2/3, side 153
Fødte: 1796, 15 januaris
Christen Kok og hust. i Nørhvam
en søn Knud
baaren af Zidsel i Ryed Mølle
Faddere Niels Borg, Kiersten Jepsen,
Niels Uglsøe, Kistine i Præstegaarden
Thisted, Vester Han, Øsløs, Øsløs Sogn og Bÿe, , , 27, FT-1801
Chresten Chrestensen, 47, Gift, huusbonde, bonde og gaardbeboer,
Anne Cathrine Knudsdatter, 40, Gift, hans kone, ,
Peder Chrestensen, 8, Ugift, deres børn, ,
Knud Chrestensen, 6, Ugift, deres børn, ,
David Chrestensen, 2, Ugift, deres børn, ,
Mætte Kirstine Jacobsdatter, 12, Ugift, konens systerdatter, ,
Morten Andersen, 43, Ugift, tjenestefolk, ,
Karen Chrestensdatter, 37, Ugift, tjenestefolk, ,
Jens Madsen, 75, Gift, mand, forrige huusbonde, lever af afgift af
gaarden,
Maren Kristensdatter, 78, Gift, hans kone, ,
Håber at høre fra jer
Med venlig hilsen
Ketty Thidemann
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-08-02 10:56

k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K. Thidemann) skrev Thu, 22 Aug 2002
08:30:16 GMT

>Jeg har lidt problemer med at finde Chresten og hustru, han bruger
>navnene:

Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, men der er en Kokborg i Hjerm og
også een i Sevel, som jo heller ikke ligger så langt væk. Jeg har dog
ikke set folk derfra bruge Kok som navn.

Det gør man derimod i Kokhuus i Vium, som jo også er i nabolaget:

Jens Finderups afskrift (Vium sogn, Lysgaard herred, døbte):

Peder NIELSEN SNABE af Vium.
Født 1772.09.25, (F1772.05), døbt 1772.10.04
Fader: Niels SNABE
Moder: (Ikke angivet)
Båret af: Jørgen JENSEN's datter Else af Vium, tjenende på Aunsberg.
Faddere: Niels PALLESEN af Vium,
Niel JENSEN KOK af Kokhus, Mats ANDERSEN'søn Søren af Vium,
Søren HJULMAND's hustru af Vium,
Niels HJULMAND's datter Else Cathrine af Vium

Mads CHRISTENSEN af Vium.
Født 1773.07.03, (F1773.02), døbt 1773.07.11
Fader: Christen MADSEN
Moder: (Ikke angivet)
Båret af: Sr. Niels ARREVAD's hustru af Risbak i Sjørslev S.
Faddere: Hans THOMASEN af Vium,
Christen KATBALLE af Over Hvam, Christen KOK i præstegården,
Niels MALER's hustru af Vium,
Niels HJULMAND's datter af Vium.

Birgitte Cathrine JENSDATTER af Kokhus.
Født 1780.05.18, (F1780.04), døbt 1780.05.28
Fader: Jens SØRENSEN
Moder: Maren NIELSDATTER
Båret af: Anne JENSDATTER af Bøgild.
Faddere: Jens KOK af Kokhus,
Hans JENSEN af Kokhus, Christen KATBALLE af Over Hvam,
Peder THOMASEN's hustru af Over Hvam,
Niels PEDERSEN's datter Mette af Over Hvam.

Anders CHRISTENSEN KOK af Kokhus.
Født 1783.04.02, (F1783.05), døbt 1783.04.21
Fader: Christen JENSEN KOK
Moder: Kirsten ANDERSDATTER
Båret af: Sognefoged i Torning Peder SØRENSEN's datter fra Kaulstrup?
Faddere: Jens ? af Kokhus,
Lars CHRISTENSEN af Over Hvam, Peder JENSEN af Over Hvam,
Hans JENSEN's hustru af Kokhus,
Peder THOMASEN's hustru af Over Hvam.

X------------------------------

Vium-87 KOKHUS1
Jens SØRENSEN; 52; g1; Boels beboer
Maren NIELSDATTER; 50; g2;
Niels NIELSEN; 18; ug;
Anne NIELSDATTER; 9; ug;

Vium-87 KOKHUS2
Jens JENSEN; 69; g1; Boels beboer
Dorthe NIELSDATTER; 74; g1;

Vium-87 KOKHUS3
Hans JENSEN; 40; g1; Boels beboer
Anne Marie PEDERSDATTER; 25; g1;
Peder HANSEN; 5; ug;
Thomas HANSEN; 3; ug;
Jens HANSEN; 1; ug;

Vium-87 KOKHUS4
Christen JENSEN; 45; g2; Boels beboer
Kirsten ANDERSDATTER; 41; g1;
Niels KRISTENSEN; 9; ug;
Anders KRISTENSEN; 5; ug;

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : K. Thidemann

Dato : 22-08-02 12:17

On Thu, 22 Aug 2002 11:55:37 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>
>Det gør man derimod i Kokhuus i Vium, som jo også er i nabolaget:
>
>Jens Finderups afskrift (Vium sogn, Lysgaard herred, døbte):

Hej Arne - Tak for hjælpen.
Det ser interessant ud, jeg vil forsøge at finde Chresten Kok i
ovennævnte sogne.
Desværre er der ingen faddere til børnene der kan give mig et
fingerpeg.
Næste gang jeg kommer til Viborg vil jeg forsøge at finde et skifte
efter Chresten, der dør år 1818, 66 år gammel i Øsløs Vester Han
herred.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : Valdemar Lund

Dato : 22-08-02 23:00

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fad. Povel Jensen, Peder Jensen, Laus ???????, Søren Smed
> Borbjerg, 1750-1802, Hjerm herred, Ringkøbing amt, HMB C 499 A-5, kort

Det er vel ikke meget jeg har at hjælpe med men måske!
Jeg kiggede lidt på det, din manglende fadder er Laus skoleholder.
Christen kok er ikke den samme som Christen Jensen Hvam, Chr. kok`s kone
bærer Erik Knudsens barn Knud Christian til dåben 21/12 1794 er hun Erik`s
søster? Jeg håber du kan bruge dette og ønsker fortsat god jagt.
N.B. Niels hedder ikke Borg men Bøeg og sidder på en af Bøge-gårdene.

Venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : K. Thidemann

Dato : 23-08-02 09:47

On Thu, 22 Aug 2002 08:30:16 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

>Jeg har lidt problemer med at finde Chresten og hustru, han bruger
>navnene:
>
>Chresten Christensen
>Chresten Kok
>Chresten Hvam

En venlig person havde givet mig et godt og brugbart svar, desværre
kom jeg til at Delete svaret i stedet for at takke.

Vil du venligst sende dit svar til mig igen ??

På forhånd tak for hjælpen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-08-02 11:09

k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K. Thidemann) skrev Fri, 23 Aug 2002
08:47:13 GMT

>En venlig person havde givet mig et godt og brugbart svar, desværre
>kom jeg til at Delete svaret i stedet for at takke.

Det er formentlig Valdemar Lunds Indlæg du mener:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=ak3mui%241lgh%241%40news.cybercity.dk

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : K. Thidemann

Dato : 23-08-02 11:32

On Fri, 23 Aug 2002 12:09:18 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>08:47:13 GMT

>Det er formentlig Valdemar Lunds Indlæg du mener:

Jeg takker Valdemar Lund og Arne Feldborg for gode svar.

Mvh
Ketty Thidemann