Netværksopsætning så det er til at forstå!
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-08-02 07:08

Jeg har et problem!
Af en eller anden grund overståler mit ambitionsniveau altid min kunnen med
flere længder.
På netværkssiden er jeg fuldstændig newbie, men alligevel roder jeg med at
opbygge et komplet netværk med DMC og LAN.

Og så er det jo, at spørgsmålene melder sig i hobetal!

Det er gået op for mig, at det nok er smart, at have en eller anden form for
router/firewall sat op til at styre trafikken til og fra FTP-server og LAN.
Til det formål har jeg en gammel P166'er MMX Compaq desktop og 3 netkort.
Men jeg har endnu ikke valgt styresystem/routerprog.
Jeg har overvejet Freesco,men er det til at finde ud af, når man nu er et
håbløst barn af Bill's OS'er (Fra Win 95 og frem)
Er der et bedre forslag, eller vil det være endnu nemmere at købe en
Longshine firewall/roouter og bruge den!
Den skal vel stadig konfigureres.

Som det er nu kører min FTP sammen med min hovedmaskine på en switch, men
kan ikke se hinanden, da jeg endnu ikke har helt styr på sub IP-adresserne
endnu og alternative protokoller.
NetBEUI understøttes åbenbart ikke længere af Win XP Pro, som begge maskiner
kører med.

Den hardware jeg gerne vil ha i et netværk er flg.:

2 maskiner (foreløbigt) i Lan! Den ene med Win XP pro som OS, den anden med
Win 98 SE
En 8-ports switch
Server: Dual Celleron 500A med 4 harddiske med ialt 180 Gb plads. OS: Win XP
Serverprog. G6
Skal foreløbigt kun køre FTP, men senere kunne jeg godt finde på at udbygge
med webserver og måske mailserver.

P166 MMX'er kan anvendes som router/firewall OS er endnu ikke valgt.

Jeg vil gerne have, at maskinerne i LAN har åben og fri fildeling, så jeg
kan hente filer fra den ene til den anden maskine og omvendt.
Jeg vil også gerne kunne sende filer direkte til serveren fra den ene af
mine maskiner i LAN uden at skulle uploade det via FTPserveren og uden, at
det kompromitterer sikkerheden på mit LAN.
Jeg vil også gerne ha en rimelig sikkerhed på mit netværk uden, at det går
helt op i hat og briller.

Vigtigt er, at opsætningen af routeren/firewallen er til at forstå for en
newbie. At indlæringskurven ikke er alt for stejl.
Der må meget gerne være en god tutorial.

Allerhelst ville jeg gerne, at en hjælpsom sjæl tog bartnet her i hånden og
guidede det lidt på vej udi netværksjunglen.

På forhånd tusind tak

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-08-02 08:00

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

>Allerhelst ville jeg gerne, at en hjælpsom sjæl tog bartnet her i hånden og
>guidede det lidt på vej udi netværksjunglen.

Gruppen har en FAQ som måske kan hjælpe dig videre:

http://www.net-faq.dk/

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-08-02 09:22

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Gruppen har en FAQ som måske kan hjælpe dig videre:
>
> http://www.net-faq.dk/

Og det ser ud til at være en glimrende FAQ, som jeg helt sikkert vil
frekventere ofte, for at få løst diverse mysterier.

Men umiddelbart ser det ikke ud til at der i FAQ'en tages stilling til mit
væsentligste spørgsmål (eller det jeg tygger mest på lige PT.)
Nemlig hvilken Router/firewall/OS jeg bør vælge.

Er Freesco det, jeg bør vælge, eller er der et andet program, der glimrer
ved en nem konfigurering og en god tutorial.

Skal jeg helt droppe P166'eren, sende den ind på børneværelset og købe en
hardware Firewall/router som F.eks Longshine's model til 1000 kr?

På forhånd Tusind tak

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-02 10:03

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> væsentligste spørgsmål (eller det jeg tygger mest på lige PT.)
> Nemlig hvilken Router/firewall/OS jeg bør vælge.

Prøv at kigge på:
<http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome>

Det er nemt at starte med og din P166 kan fint følge med.

Kent Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-08-02 10:08

> [...]

>væsentligste spørgsmål (eller det jeg tygger mest på lige PT.)
>Nemlig hvilken Router/firewall/OS jeg bør vælge.

Prøv istedet for at kigge på produkter at beskrive dit behov. Hvad
forventer du af en firewall?

> [...]
>
>Skal jeg helt droppe P166'eren, sende den ind på børneværelset og købe en
>hardware Firewall/router som F.eks Longshine's model til 1000 kr?

Hvis du har en maskine er noget af det billigste at installere Linux
og bruge iptables eller lign. Men det er ikke det letteste hvis du
måske ikke har så meget erfaring inden for IP og *nix.

Jeg kender ikke ret meget til SOHO firewalls, så ikke meget rådgivning
på det punkt - andet end jeg selv nok ville vælge en lille PIX. Den
koster dog lidt mere end 1000 kr.

P.S.
Den rigtige gruppe for dette emne er dk.edb.sikkerhed - så svar på
dette indlæg sendes dertil.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/