PNfx PNfa -- hvad er det for nogen f
Fra : thomas tomcat

Dato : 21-08-02 22:58

Jeg skiftede extensions set.
Der kom en boks, som meddelte, at der manglede noget.

Shutdown Items
Norton FileSaver Shut Down - - PNfx PNfa

??

-- Kan det være derfor, jeg ikke kan lukke maskinen? (den genstarter hele
tiden).

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-08-02 05:25

Hej Thomas

Har du resten af FileSaver installeret - altså udvidelse + kontrolpanel?

Hvis du har det, vil jeg stærkt anbefale dig, at du sletter _alt_, hvad der
overhovedet har med Norton FileSaver at gøre fra dit system. FS er kendt for
at være problemskaber fremfor at være problemløser i form af at 'redde' /
'bevare' filer! - Så ja! det er højst sandsynlig FS, der er årsagen til
problemerne.

Du må endelig ikke glemme at slette de usynlige FileSaver databaser også. Det
er ofte i dem, fejlene opstår, da disse databaser uhyre let ødelægges. Brug
FileBuddy til at slette dem med, det er den sikreste metode.

Check også lige, at du ikke i kontrolpanelet Energibesparelse /Energy Saver
har sat den til at starte igen efter strømafbrydelse. Det kan også være
medvirkende.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 22-08-02 17:22

in article 3D64677C.D2F63B67@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 22/08/02 6:24:

> Hej Thomas
>
> Har du resten af FileSaver installeret - altså udvidelse + kontrolpanel?

ja

> [...]
> er ofte i dem, fejlene opstår, da disse databaser uhyre let ødelægges. Brug
> FileBuddy til at slette dem med, det er den sikreste metode.

Hm. Det er første gang jeg bruger FileBuddy rigtigt.
Der er 4 Norton filer blandt invisibles.

Men de er der stadig, hver gang jeg lige har slettet dem.
Prøvet at:
-trykke delete
-hive dem i desktoppen's trash
-trykke på FileBuddy's skraldespand

Men de er der stadig /igen, hver gang jeg med FileBuddy atter søger på
invisible.

> Check også lige, at du ikke i kontrolpanelet Energibesparelse /Energy Saver
> har sat den til at starte igen efter strømafbrydelse. Det kan også være
> medvirkende.

Nej, den bruger jeg slet ikke (disabled).
men: siden iforgårs, hvor maskinen startede på ikke at ville lukke ned, har
den samtidig begyndt at lave sort skærm efter fem-ti minutter, hvis jeg ikke
rører taster/mus. Vågner op, når jeg begynder på noget.

Og den ikke vil lukke ned.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-02 07:10

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> ja

Så fjern det _hele_ fra systemmappen, udvidelse, kontrolpanel,
indstillinger/preferences. Fjern også 'Norton Scheduler' og 'Live update', hvis de
er i udvidelsesmappen.

Slet også de 2 øvrige Norton mapper, der ligger i Indstillinger/Preferences. (der
er 2 mapper, hvis det er Norton 6 og kun 1, hvis det er en tidl. ver.).

Check også lige, at der ikke ligger en henvisning til FileSaver i 'Startup
Items'/'Startemner'

> [...]
> Der er 4 Norton filer blandt invisibles.
>
> Men de er der stadig, hver gang jeg lige har slettet dem.

- Og du har markeret dem før du trykkede på deleteknappen i Filebuddy?

> Men de er der stadig /igen, hver gang jeg med FileBuddy atter søger
> på invisible.

Når du har slettet dem med FB, så skal du genstarte computeren, for at de
forsvinder, - ellers vil du stadig kunne se dem, når du søger på invisibles.

Hvis du så søger igen efter invisibles efter en genstart, er de der så stadig?

> [...]
> den samtidig begyndt at lave sort skærm efter fem-ti minutter, hvis jeg ikke
> rører taster/mus. Vågner op, når jeg begynder på noget.

Så slå Energy Saver til ved at lægge kontrolpanelet i Kontrolpaneler og den
tilhørende udv. i udvidelsesmappen og genstart computeren.

Åbn kontrolpanelet Energibesparelse/Energy Saver og se, hvordan indstillingerne
står. - Du vil så se, at skærm højst sandsynlig står til 'Sleep'/'Vågeblus' efter
de 5 min.

Afkryds feltet til skærmsaveren og træk skyderen helt til højre. Klik fanebladet
'Avanceret' og se, om der er afkrydset i begge felter - også 'Genstart automatisk
efter strømafbrydelse'. Slå det fra, hvis det er slået til.

> Og den ikke vil lukke ned.

- Prøv også at zappe PRAM med COM+ALT+P+R holdt nede, når du har valgt genstart og
lad startlyden komme 3-4 gange.
- Opdater driveren med DriveSetup/Diskværktøj
- Tøm mappen 'Servers' i Systemmappen, hvis der er noget i den.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 23-08-02 10:58

on 23/08/02 8:09, Erik Richard Sørensen at kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> [...]
>
> Check også lige, at der ikke ligger en henvisning til FileSaver i 'Startup

alt dette er nu gjort

> - Og du har markeret dem før du trykkede på deleteknappen i Filebuddy?

yes, yes

> Når du har slettet dem med FB, så skal du genstarte computeren, for at de
> forsvinder, - ellers vil du stadig kunne se dem, når du søger på invisibles.

nårh..

> Hvis du så søger igen efter invisibles efter en genstart, er de der så stadig?

...desværre, ja. Har nu gjort det flere gange. De er der stadig (eller igen)
efter genstart. De to af dem fylder 1,8 MB hver. Kan dog ikke se dem i
Invisible Finder (som vel ellers troede var bedst/ beregnet til at finde
netop usynlige filer).

> Så slå Energy Saver til ved at lægge kontrolpanelet i Kontrolpaneler og den
> tilhørende udv. i udvidelsesmappen og genstart computeren.

=> besynderligt: selve extension'en er ikke tilstede.(prøvede også med
Sherlock). Men jeg aktiverede kontrolpanelet...

> [...]
> indstillingerne
> står. - Du vil så se, at skærm højst sandsynlig står til 'Sleep'/'Vågeblus'

nej, de stod alle, som de skal: på 'Never'

> [...]
> automatisk
> efter strømafbrydelse'. Slå det fra, hvis det er slået til.

...ditto. Så jeg hev kontrolpanelet tilbage i Disabled mappen.

> - Prøv også at zappe PRAM 3-4 gange.

jo, det havde jeg faktisk gjort før jeg skrev ind.
(gjorde det nu igen).

> - Opdater driveren med DriveSetup/Diskværktøj

hvilken driver ?

> - Tøm mappen 'Servers' i Systemmappen, hvis der er noget i den.

den var tom.

den vil stadig ikke lukke ned.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-02 16:14

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> alt dette er nu gjort

...og den fortsætter med at genstarte...hm..

> [...]
> efter genstart. De to af dem fylder 1,8 MB hver. Kan dog ikke se dem i
> Invisible Finder (som vel ellers troede var bedst/ beregnet til at finde

Prøv lige flg. trick... lav en tom mappe ude på skrivebordet og smid den så i
papirkurven og tøm papirkurven. Hold ALT tasten nede samtidig med, at du vælger
'Tøm papirkurv' i 'Speciel' menuen. - Det kan være, at FS databaserne har været
låste, så de ikke har kunnet slettes, så de bare har ligget usynligt i papirkurven.

Prøv så med Sherlock eller FileBuddy at lave en normal søgning på 'File Saver' og
se, om der dukker noget op - synlig eller ikke synlige filer. Smid alt FS materiale
i papirkurven og tøm den, så det er helt væk fra computeren.

Genstart så og lav en søgning efter usynlige filer igen med FB, de, der evt. er
kommet igen smider du igen væk ved at markere dem og trykke på delete øverst til
højre i FB vinduet.

Og nu du er igang med de usynlige filer, så slet _alt- hvad der har noget at gøre
med 'tmp.xxx', 'tm.xxx', 'temp.xxx', Temp.xxxx', 'OrdnVedStart', 'OrdnVedLukned',
'Kontrolleret nedlukning', - den sidste her hedder svjh. 'Shut Down Control' på
engelsk..

> => besynderligt: selve extension'en er ikke tilstede.(prøvede også med
> Sherlock). Men jeg aktiverede kontrolpanelet...

Udvidelsen _skal_ være der, for at effektuere evt. ændringer i energibesparelses
opsætningen.

I øvrigt er det ikke nogen god idé at slå den fra. Det kan være medvirkende til
nogen ustabilitet, så slå den til igen, og hvis du ikke gider til at rode med
geninstalleringer af udvidelsen, så send mig en mail off-list med din systemversion
DK, IE US osv, så kan jeg bare sende udvidelsen retur.

> nej, de stod alle, som de skal: på 'Never'

> ..ditto. Så jeg hev kontrolpanelet tilbage i Disabled mappen.

Som sagt, så slå det til igen og lad det være slået til.

> hvilken driver ?

Driveren til harddisken. - Åbn DriveSetup og marker din disk og i menuen 'Options'
vælger du 'Update Driver'.

> den var tom.

OK, alstå ingen 'falske' netværkskoblinger'.

> den vil stadig ikke lukke ned.

Hm... Jeg er kommet til at tænke på, om du har sat systemet op med adgangskode, når
du starter op... Får du så en dialogboks, hvor du skal indtaste et password? - Der
er et eller andet, der ikke kan afsluttes, så computeren ikke kan lukkes. Det kunne
godt være noget med 'Arkivdeling' / 'File Sharing'. - Det skal jeg lige have kigget
på på den ene af mine diske, hvor jeg kører med den opsætning...

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 01:32

in article 3D66514B.4B9928D4@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 23/08/02 17:14:

> [...]
> været
> låste, så de ikke har kunnet slettes, så de bare har ligget usynligt i

ved ikke, om det havde effekt, men er nu gjort, ialfald.

-forsøgte derefter flgn: booter via extensions set "OS 9.2.2 Base"
i FileBuddy sletter jeg de (samme) 4 Norton FS filer, genstart igen
m/spacebar, vælger mit "Kontor" sæt extensions.
... og nu kan jeg lukke ned som normalt.

> [...]
> materiale
> i papirkurven og tøm den, så det er helt væk fra computeren.

- har jeg så ikke gjort.

> [...]
> 'OrdnVedLukned',
> 'Kontrolleret nedlukning', - den sidste her hedder svjh. 'Shut Down Control'

- det har jeg heller ikke gjort.

> [...]
> systemversion
> DK, IE US osv, så kan jeg bare sende udvidelsen retur.

- altså, jeg har jo selve kontrolpanelet. Og det lader til at virke, bortset
fra, at jeg ikke ønsker at bruge det.

> Som sagt, så slå det til igen og lad det være slået til.

- er du sikker på, der skulle være noget galt ved at disable dette bestemte
kontrolpanel, jeg ikke bruger?

- hvilket jeg så heller ikke har gjort.

> Hm... Jeg er kommet til at tænke på, om du har sat systemet op med
> adgangskode, når
> du starter op...

Nej, slet ikke.

> [...]
> kigget
> på på den ene af mine diske, hvor jeg kører med den opsætning...

File Sharing Extension og File Sharing Library udvidelserne har jeg altid
disablet.

_________

De forskellige Norton-sager har jeg nu lagt på plads (minus dem, der var
blevet dannet nye af på deres gl. plads).

_________

Nu får jeg så se, hvordan det kører.

Kan stadig ha' min lille private amatørmistanke om, at det har
_et.eller.andet_ med HP-driveren at gøre.

Det er sket før (at OS'et ikke vil lukke ned). Jeg har ikke haft nærværelse
nok til at bemærke, om det skulle være i forbindelse med en bestemt
handling, jeg måtte ha foretaget mig dengang, altså de andre gange, det er
sket.

Men denne gang var det påfaldende, at den blev syg dagen efter at jeg
installerede ny driver til Hp printeren.

Dén har der nemlig været problemer med i samtlige tolv måneder siden jeg
købte den.

_________

Lige nu virker det hele =0)

1000 tak for hjælpen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-08-02 02:19

In article <B98CA0A0.5EAE%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> - er du sikker på, der skulle være noget galt ved at disable dette bestemte
> kontrolpanel, jeg ikke bruger?

Ja, det er en dårlig ide. Der kan ske det at din Mac genstarter i stedet
for at lukke ned. Det samme kan visse USB-enheder forårsage. Et print,
der ikke er printet ud, kan også gøre det.

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 10:20

in article newsspam4-F469C8.03192624082002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 24/08/02 3:19:

> [...]
(Energy Saver), jeg ikke bruger?

> Ja, det er en dårlig ide.

? Jamn er det da ikke helt forkert: jeg havde forstået, at kontrolpaneler
samt extensions er en række frivillige tilføjelser af funktionalitet til
OS'et. -som jeg altså kan fjerne eller hente, som jeg lyster-

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 16:35

thomas tomcat wrote:

> (Energy Saver), jeg ikke bruger?

> ? Jamn er det da ikke helt forkert:

Nej, Martin har ret. Hvis du fx. disabler bl.a. Energy Saver, så mister du
kontrollen over fler funktioner i maskinens håndtering af de præinstallerede
elektriske funktioner.

> jeg havde forstået, at kontrolpaneler
> samt extensions er en række frivillige tilføjelser af funktionalitet til
> OS'et. -som jeg altså kan fjerne eller hente, som jeg lyster-

Hvis du førsøger dig frem, så vil du finde ud af, at nogle udvidelser /
kontrolpaneler kan du slå fra uden risici, men du vil hver gang miste visse
funktioner eller generelle funktionalitet, hvis/når du disabler noget.

Et par eksempler. Hvis du slår kontrolpanelet 'Startdisk' / 'Startup disk' fra,
vil du ikke kunne vælge en anden startdisk, - uanset hvor mange diske, du har i
maskinen. Skulle din normale startdisk så bludselig bryde ned, så kan du ikke
starte maskinen, men vil være tvunget til at starte den fra system CD.

Slår du 'Text Encoding Converte' udvidelsen fra, så kan du overhovedet ikke gøre
ret meget. Den er nærmest livsnødvendig for systemet. Hvis du ser i
Udvidelseskontrol, så er den og Startup Disk 'dimmed', så du ikke kan slå dem fra.
Dette gælder ihvertfald på Conflict Catcher, så jeg går ud fra, det er det samme
på Udvidelseskontrol. Slår du Apple CD/DVD Driver fra, kan du ikke engang sætte en
CD i drevet og få den op på skærmen. Slår du Apple Enet fra, kan du ikke gå på
internet osv.osv..

Så nogle udv. kontrlp. er livsvigtige for systemet, mens andre kan slå fra, men
hvor du bare mister funktionalitet og indstillinger.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-08-02 01:43

in article 3D67A7AE.2B992229@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 24/08/02 17:35:

> [...]
> fra.
> Dette gælder ihvertfald på Conflict Catcher, så jeg går ud fra, det er det

ikke for Startup Disk. Jeg fjernede /satte krydset uden videre. Ingen
dimning. Der var en, der blot hed Text. "lets you select the text features
for the script systems".

> Slår du Apple CD/DVD Driver fra, kan du ikke engang
> sætte en
> CD i drevet og få den op på skærmen.

Lige dén har jeg regnet ud på egen hånd.

> [...]
> men
> hvor du bare mister funktionalitet og indstillinger.

Visse Extensions er vigtige, andre ligegyldige, okay.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 04:31

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> ikke for Startup Disk. Jeg fjernede /satte krydset uden videre. Ingen
> dimning.

Av ja, det så jeg lige på min 9.1 IE clean install, - så det gælder altså kun i
CC.

> Der var en, der blot hed Text. "lets you select the text features
> for the script systems".

Det er den, hvor du vælger dit tekstsprog, om det skal være efter dansk standard
eller US, IE, tysk, eller et andet sprog. Sletter du den, så ryger maskinen
automatisk på US indstillinger med $-tegn og andre adskillelsesteng m.m..

> Lige dén har jeg regnet ud på egen hånd.

- Det var jo et eksempel...

> Visse Extensions er vigtige, andre ligegyldige, okay.

...That's it!

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 10:21

> Ja, det er en dårlig ide. Der kan ske det at din Mac genstarter i stedet
> for at lukke ned.

LOL -- præcis, hvad den har gjort...

> Det samme kan visse USB-enheder forårsage. Et print,
> der ikke er printet ud, kan også gøre det.

-og det passer (el. _kan_ passe) fint med, at jeg ofte har problemer med
udprint, hvor jeg er nødt til at stoppe et såkaldt Igangværende printjob

... altså hvor den efter fx 4-5 minutters forløb stadig ikke laver noget,
bortset fra at påstå den printer,

... og jeg mange gange har haft svært ved at slette de abortede printjobs i
trash bagefter (de er locked, åbenbart fordi de aldrig blev færdig
eksekveret -- og det er ikke nok at tømme spanden med [alt] holdt nede.)

Ovenstående var netop, hvad der skete med printeren, dagen før maskinen
begyndte at ikke ville lukke ned.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-08-02 12:42

In article <B98D1BF5.5ECE%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> .. og jeg mange gange har haft svært ved at slette de abortede printjobs i
> trash bagefter (de er locked, åbenbart fordi de aldrig blev færdig
> eksekveret -- og det er ikke nok at tømme spanden med [alt] holdt nede.)

Det er nok fordi der stadigvæk er et program der bruger filerne. Hvis du
starter op med shift nede, burde du kunne slette filerne.

> Ovenstående var netop, hvad der skete med printeren, dagen før maskinen
> begyndte at ikke ville lukke ned.

Man skulle næsten tro jeg var synsk

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 14:27

snip

> Man skulle næsten tro jeg var synsk

eller at du var snu og læste tilbage i tråden

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-02 12:39

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> snip

> eller at du var snu og læste tilbage i tråden

Herrens veje er uransaglige. Så nu ikke noget med at afsløre hans
tricks. Han kunne jo let komme til at virke helt dødelig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-08-02 13:51

In article <1fhh454.w9ami67zw3x4N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Herrens veje er uransaglige. Så nu ikke noget med at afsløre hans
> tricks. Han kunne jo let komme til at virke helt dødelig.

Det kan vi ikke have - men jeg kan nu ikke læse noget i tråden om
forladte printjob.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 15:58

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> ved ikke, om det havde effekt, men er nu gjort, ialfald.

Det har det.

> - det har jeg heller ikke gjort.

Det er ikke altid nødvendig at gøre det, men det kan være en god idé aligevel. Det
sker nemlig af og til, at systemet ikke selv tømmer de midlertidige mapper selv.
Selvom OS 9.2.2 er bedre på det punkt end tidligere systemer.

> - altså, jeg har jo selve kontrolpanelet. Og det lader til at virke, bortset
> fra, at jeg ikke ønsker at bruge det.

Næ, men som Martin E. også skriver, så kan det give problemer, hvis den ikke er i
det aktive system. Udvidelsen behøver du ikke på din maskine.

> - hvilket jeg så heller ikke har gjort.

Det bør du faktisk gøre jævnligt, da det kan være med til at hindre ustabilitet.

> File Sharing Extension og File Sharing Library udvidelserne har jeg altid
> disablet.

Ok, så er der ingen 'falske' netværkstilgange.

> De forskellige Norton-sager har jeg nu lagt på plads (minus dem, der var
> blevet dannet nye af på deres gl. plads).
>
> Nu får jeg så se, hvordan det kører.

Ja, der er ikke andet at gøre, men jeg vil stadig stærkt tilråde at slette alt,
hvad der har med FileSaver at gøre. Hvis du, som jeg også skrev i det andet svar,
går til Nortons hjemmeside til support, så vil du - og andre - kunne se, at det
ikke er et ukendt fænomen, at FS laver problemer på en harddisk.

Og hvis det er for at kunne gendanne evt. mistede filer, så er der andre
programmer, der faktisk er bedre til det, end lige netop FileSaver er. DataRescue
3.0 er en af dem, og den har ikke noget, der ligger og laver problemer i baggrunden
som FileSaver Extension gør.

> [...]
> installerede ny driver til Hp printeren.
>
> Dén har der nemlig været problemer med i samtlige tolv måneder siden jeg

Hm, Det lyder jo godt nok underlig. Du kan prøve at se, om du kan gøre det samme
ved HP driveren, som du kan til Skrivestyring/Print Monitor udv. - at tildele mere
RAM.

Bruger du HPs desktopprinting utility, så lad være med det. Det er en af de ting,
jeg med sikkerhed véd, kan give problemer med en HP printer. Jeg har adskillige
klienter/kunder, der har haft problemer med HPs skrivebordsudprintning, og efter en
henvendelse til HPs support for forhandlere, fik jeg at vide, at det vidste de
godt, men at de ikke kunne sige noget om, hvornår det kunne blive rettet. - Efter
min mening var det også en skjult indrømmelse af, at de ikke vidste, hvordan det
skulle klares... - Problemet er, som jeg ser det, at HP forsøger at lave det samme
software brugbar til så mange printere som mulig på en og samme gang.

Tildel HPs printerprogram ca. det dobbelte af den RAM mængde, den står til nu. Det
kan afhjælpe problemerne noget, men er ingen garanti.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-08-02 01:42

> kan være en god idé aligevel.
> ... af og til, at systemet ikke selv tømmer de midlertidige mapper.

nå, er det så'n midlertidige. Okay, _det_ koncept har jeg forstået. Nåm dem
vil jeg slette, så.

> ,,, som Martin E. også skriver, så kan kontrolpanelet Energy Saver give
>problemer, hvis den ikke er i det aktive system.

Den er nu på plads. Samtidig holdt skærmen op med at falde i søvn (og den
har altså hele tiden stået på never. Jeg har blot hevet den over i Enabled
mappen eller hvad man skal kalde den)

> Det bør du faktisk gøre jævnligt, da det kan være med til at hindre
> ustabilitet.

Okay.

> [...]
> DataRescue
> 3.0 er en af dem, og den har ikke noget, der ligger og laver problemer i

DataRescue 3. Det vil jeg skrive mig bag øret.

> [...]
> samme
> ved HP driveren, som du kan til Skrivestyring/Print Monitor udv. - at tildele

Mere RAM til print Monitor extension. Okay.

> Bruger du HPs desktopprinting utility

Det ved jeg ikke. Jeg må vel kigge lidt på programmet. Evnt med Sherlock.

> [...]
> samme
> software brugbar til så mange printere som mulig på en og samme gang.

Og at når jeg ringer til den 'danske' support, så tag's telefonen af et team
af blandede skandinaver siddende etsteds oppe i NordSverige intetanende om
MacOS. Cirka.

> Tildel HPs printerprogram ca. det dobbelte af den RAM mængde, den står til nu.
> Det
> kan afhjælpe problemerne noget, men er ingen garanti.

HP's printer app dobbeltOp sin RAM, okay.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 04:17

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> Mere RAM til print Monitor extension. Okay.

Ja, sæt min. str. til 1536kb og ønsket str. til 2048kb, men jeg tænker også på HP
driveren, hvis den er lavet på samme måde, så kan du også tildele den mere RAM. Jeg
har ikke selv en HP printer, så jeg kan ikke se, om det kan gøres...

> Det ved jeg ikke. Jeg må vel kigge lidt på programmet. Evnt med Sherlock.

Så gør du det ikke... - Hvis du gjorde, lå den som en ikon på skrivebordet.

> Og at når jeg ringer til den 'danske' support, så tag's telefonen af et
> team af blandede skandinaver siddende etsteds oppe i NordSverige
> intetanende om MacOS. Cirka.

Ork, - det er skam ingenting. Har du prøvet Corel? - Deres support for hele
Nordeuropa ligger også i Sverige og styres af en enkelt mand. Han véd til gengæld
en masse om Mac, fandt jeg ud af, da jeg fik nogle store problemer med WordPerfect,
som jeg ikke kunne finde ud af, - ej heller finde noget om i deres ret store FAQ
database.

- Eller hvad med Omnipage Pro scannerprogram? - Hvis du skal geninstallere den, så
skal du ringe til et nummer for at få et nyt serienummer _hver_ gang. - Det er en
hjemmegående husmor i Lund, der har det job. Det er lidt sjovt at ringe for at få
et serienummer, og så siger hun, at man skal lige vente et øjeblik, - hun skal lige
have stoppet sutten i munden på 'skrigedukken'...

> HP's printer app dobbeltOp sin RAM, okay.

Ja, - i min. str. og tripleop i ønsket str..

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-08-02 21:02

in article 3D684C2E.21446FCF@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 25/08/02 5:17:

> Hej Thomas

> Ja, sæt min. str. til 1536kb og ønsket str. til 2048kb, men
> [...]

Det har jeg gjort.

> Så gør du det ikke... - Hvis du gjorde, lå den som en ikon på skrivebordet.

Nå, desktop printing utility viser sig åbenbart ved, at der ligger ikon for
printer på desktoppen. Det gør der, og drag'n'print virker.

> Ja, - i min. str. og tripleop i ønsket str..

Søgning på 'HP' kunne ikke finde noget ved navn printer, som var en
app.program. Men HP communications app havde omkring 9ooo kb, så jeg satte
til 18000 og 27000 kb (RAM).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-02 16:20

On Fri. d. 23 Aug. 2002 kl. 09:57 GMT, thomas wrote:

> [...]

Såfremt den stadig dukker op:
Med mindre du slår Filesavers aktivitet fra ved nedlukning, vil
filesaver blot generer en ny henvisning - Åben filesaver...

boot fra en anden disk
(eller CD'en og slet energibesparelses indstilingerne - kig efter om der
skulle være dubletter i form af fremmedsprogsudgaver af indstillingen)

>=> besynderligt: selve extension'en er ikke tilstede.(prøvede også med
> Sherlock). Men jeg aktiverede kontrolpanelet...

Den findes ikke til 9.1 og nyere (såhudt jeg visker)

> ..ditto. Så jeg hev kontrolpanelet tilbage i Disabled mappen.

Hvorfor?

> hvilken driver ?

disk driveren, gøres med Drivesetup, kræver genstart

> den vil stadig ikke lukke ned.

hvilket OS, maskine, tredieparts hardware og obskur tredieparts sw?
(undsyld hvis du tidligere har skrevet det, men jeg har ikke fulgt tråden)

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aol://reippuert>

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 01:33

snip

> boot fra en anden disk

Nu fik jeg det tilsYNEladende ordnet ved at boote via Basis KontrolPanel
sættet.

> Hvorfor?

- øh Jeg skal jo ikke bruge det. De sager, jeg ikke skla bruge, kan jeg jo
lisså godt disable, ik? (så er de osse lissom ryddet op. Een ting mindre at
kigge på, hver gang jeg skal ind at lede efter noget dér. Desuden bruger den
vel i princippet nogle [få?] cpu cycles... men ikke når den er disablet).

har jeg så ikke gjort.

> hvilket OS
=9.2.2 US

>, maskine
= G4

>, tredieparts hardware
= hp G55 printer/scanner (og regner du lydkort som hw?)

> og obskur tredieparts sw?
Er ikke klar over hvordan du forstår Obskur: Har en masse forskelligt til
musik (sequenzer, wave-editor, sampler, andre plug-ins i form af virtuelle
instrumenter o.s.v. ..)

Men lige nu virker det tilsyneladende: jeg kan lukke ned uden at hive 220V
ledningen ud.

tak for hjælpen. 8=)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-02 15:28

On Sat. d. 24 Aug. 2002 kl. 00:32 GMT, thomas wrote:

> [...]
> vel i princippet nogle [få?] cpu cycles... men ikke når den er disablet).

nej - det er et program som kun indlæses når det åbnes.

>(og regner du lydkort som hw?)

ja

> Er ikke klar over hvordan du forstår Obskur: Har en masse forskelligt til
> musik (sequenzer, wave-editor, sampler, andre plug-ins i form af virtuelle
> instrumenter o.s.v. ..)

det er den slags samt diverse "smarte" shareware GUI tilføjelser jeg
mener.

> Men lige nu virker det tilsyneladende: jeg kan lukke ned uden at hive 220V
> ledningen ud.

godt

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-08-02 01:42

> [...]

> kontrolpanelet Energy saver er et program, som kun indlæses når det åbnes.

og er tilbage på sin plads. (Maskinen er holdt op med at slukke
skærmenEft5Minsforløb nu).

> ja

et halvsvedigt, delta66 + tilhørende halvsvedig breakoutbox, omni.

> det er den slags

og GraphicConverter og Virex og toast og Diskburner og diskCopy og
DriveSetup er ex på ikke obskure i denne sammenhæng?

> samt diverse "smarte" shareware GUI tilføjelser jeg
> mener.

GUI, det er så'n et eller andet udtryk ,der er lidt i familie med
brugergrænseflade -- skærmbillede desktop, men osse alt muligt
nedenunder..ellerøh (ville det være, hvis jeg f.eks. hentede et lille
program til at undgå popups? og i den dur). (nåhr, det er måske mere; hvis
jeg skaffer et ekstra lille program, der laver om på fx.. smoother mine
vinduer og hælder øjesovs på ikoner/menuer eller ?)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-02 16:11

On Thu. d. 22 Aug. 2002 kl. 16:21 GMT, thomas wrote:

> [...]
> den samtidig begyndt at lave sort skærm efter fem-ti minutter, hvis jeg ikke
> rører taster/mus. Vågner op, når jeg begynder på noget.

På nyere mac'er og OS'er kan du ikke slå energibesparelse fra (og der er
ej heller grund til det) - kun kontrolpanelet hvor du indstiller
værdierne. Det lyder som om du har resettet pram el. nvram, hvorved
Apples energibesparelses indstillinger er gendannet. Slå kontrolpanelet
igen og indstil de ønskede værdier igen.

Der er i øvrigt ej heller grund til at slette Norton's liveupdate
komponenter - de gør ingen skade, slet ikke hvis du har sat liveupdate
til /ikke/ at søge efter opdateringer automatisk. Filesaver
udvidelsen behøver du ej heller at slette - slå blot Filesavers
automatiske funktioner fra (gøres i filesaver).

> Og den ikke vil lukke ned.

formegentligt fordi filesaver kører eller fordi der ligger et emne i
"luk ned emner".

I og med at du har Norton har du formegentlig også Norton Antivirus
indstalleret - Den er glimrende til ar slette usynlige filer med,
også de usynlige filesaver filer... Boot uden udvidelser så filesaver
informationerne ikke er indlæst, fyr op for NAV, skift i NAV så den
viser filer frem for partitioner, åben dine partitioner, marker de
usynlige filer og slet dem...

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 01:32

in article 3aj5ka.pg.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 23/08/02 17:10:

> formentligt fordi filesaver kører

ja, det kan være.

> eller fordi der ligger et emne i
> "luk ned emner".

Nej, det var noget af det første, jeg tjekkede.

> [...]
> informationerne ikke er indlæst, fyr op for NAV, skift i NAV så den
> viser filer frem for partitioner, åben dine partitioner, marker de

Jeg bootede med spacebar og valgte OS 9.2.2 Base.
I fileBuddy fandt jeg invisibles -- stadig de samme 4 -- slettede dem,
genstart m/ spacebar, valgte mit kontor sæt.

Og nu vil den godt lukke.

- men de 4 Norton FS usynlige filer er stadig at se i FileBuddy..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 06:37

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> ja, det kan være.

FileSaver kan finde på mange mærkelige ting, så det kan sagtens være den,
der giver de problemer du har haft, - og efter al sandsynlighed vil få
igen, hvis du vedbliver at bruge FileSaver.

Hvis du går til www.symantec.com og søger i deres FAQ database på
FileSaver, så er der meget omkring den og de problemer, den kan medføre.

> Jeg bootede med spacebar og valgte OS 9.2.2 Base.
> I fileBuddy fandt jeg invisibles -- stadig de samme 4 -- slettede dem,
> genstart m/ spacebar, valgte mit kontor sæt.
>
> Og nu vil den godt lukke.

Det, der er 100% sikkert, er, at der har været et eller andet aktivt, der
ikke har afsluttet sig selv ved nedlukning. Normalt vil man kunne stoppe
FS ved at bruge 'COM+.'

> - men de 4 Norton FS usynlige filer er stadig at se i FileBuddy..

Jeps! - men forskellen er, at nu er de nye.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 10:02

in article 3D671B6F.95EFAE4B@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 24/08/02 7:37:

snip

> [...]
>
> Hvis du går til www.symantec.com og søger i deres FAQ database på
> FileSaver, så er der meget omkring den og de problemer, den kan medføre.

det vil jeg prøve at kigge på.

Hvad er U-fordelen i at droppe FileSaver totalt?

> Det, der er 100% sikkert, er, at der har været et eller andet aktivt, der
> ikke har afsluttet sig selv ved nedlukning. Normalt vil man kunne stoppe
> FS ved at bruge 'COM+.'

hva' a COM+. for noget?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-08-02 10:08

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> hva' a COM+. for noget?

Jeg tror, der menes Kommando- eller Æbletasten. Normalt forkortes den af
Apple til Cmd, men der er jo en anden snak.

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/> (Så længe det varer!)

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 10:23

in article 1fhf2vk.1sa0cp6h6fo8wN%tvegaard@mac.com, Thomas Tvegaard at
tvegaard@mac.com wrote on 24/08/02 11:08:

> Jeg tror, der menes Kommando- eller Æbletasten. Normalt forkortes den af
> Apple til Cmd, men der er jo en anden snak.

nå ja, natürlich.

( -tro'de det var noget med commandoprompt, som i OS X el. lign.)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-02 15:25

On Sat. d. 24 Aug. 2002 kl. 09:01 GMT, thomas wrote:

> Hvad er U-fordelen i at droppe FileSaver totalt?

At man stoler på Apples egen sw kan behandle disken foirnuftigt. (samt
at Unerase ikke er helt så effektiv og Disc Doctor tager længere tid)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 16:07

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> det vil jeg prøve at kigge på.
>
> Hvad er U-fordelen i at droppe FileSaver totalt?

Det eneste, jeg umiddelbart kan sige, er, at du ikke får en samlet
'redningsbåd', hvor alle filer er katalogiseret i tilfælde af at det skulle
blive nødvendig at gendanne mistede filer.

Se også den anden mail, jeg lige har sendt.

> hva' a COM+. for noget?

Det er det samme som 'STop' / 'Stop igangværende proces'. Kommandoen bruges
også ved standsning af en løbende printerproces. His du fx. udprinter et
større antal sider, og pludselig opdager mange fejl på en side, kan du med
'COM+.' standse udprintningen efter den igangværende side er færdig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-08-02 16:09

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> større antal sider, og pludselig opdager mange fejl på en side, kan du med
> 'COM+.' standse udprintningen efter den igangværende side er færdig.

Kombinationen kaldes også: Hold kommando (æble) tasten nede og tast
punktum.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 01:14

Hej Thomas

Æv ja, - den formulering havde jeg heeeelt glemt...:.-)

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Kombinationen kaldes også: Hold kommando (æble) tasten nede og tast
> punktum.

Men bortset fra det, så er den ganske nyttig nu og da...

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-08-02 01:42

> Det er det samme som 'STop'

Nej hør nu. den eksisterer da ikke mere.

> [...]
> større antal sider, og pludselig opdager mange fejl på en side, kan du med
> 'COM+.' standse udprintningen efter den igangværende side er færdig.

ÆblePunktum aborter igangværende proces,.Okay. (havde ik fattet, du mente
Command Key; sku lige være med.-)

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-08-02 10:43

> [...]

> der giver de problemer du har haft, - og efter al sandsynlighed vil få
> igen, hvis du vedbliver at bruge FileSaver.

Hvis jeg nu fisker efter en kategorisk udtalelse... vil du så sige, at

- hvis problemet kommer igen, og det tror jeg -

at det er den bedste idé at smide ALT NORTON ud.

Slet ikke bruge det, ejheller have det liggende overhovedet på maskinen
....?

(eller er det mere komplekst og kan ikke besvares på den måde?)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 16:50

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> Hvis jeg nu fisker efter en kategorisk udtalelse... vil du så sige, at
>
> - hvis problemet kommer igen, og det tror jeg -
>
> at det er den bedste idé at smide ALT NORTON ud.

Et meget kategorisk NEJ! - men smid FileSaver ud. I Norton 5x og 6.x er det
den eneste del, der er en decideret fejlkilde.

> Slet ikke bruge det, ejheller have det liggende overhovedet på maskinen
> ...?

Hvis du har en Norton CD, så behøver du reelt ikke have det liggende på
harddisken, så kan du nøjes med at køre det fra CD. NU CD'en har opstart, så
du kan starte op fra CD'en og bruge alle funktioner på den direkte derfra.

> (eller er det mere komplekst og kan ikke besvares på den måde?)

Ja, det er mere komplekst. - SpeedDisk og DiskDoctor er udmærkede værktøjer
til alt det, de er lavet til. FileRecover er såmænd også udmærket, men kræver
FileSaver for at være effektiv. Volume Recover kan klare stort set det samme
som FileRecover og kræver ikke FS. Wipe Info er god til at rense disken for
overflødige filstumper. FastFind er faktisk et meget hurtigt søgeprogram.
Norton Benchmarks kan give dig et overblik over, hvor din egen computer ligger
i ydelse i forhold til andre modeller, men skal tages med en gran salt,
osv.osv..

Jeg plejer at sige, at 2 programmer kan spare dig for mange timers hovedbrud
over problemer, der kan / vil opstå, - nemlig Norton Utilities 6.x og
DiskWarrior 2.x. Har man de to programmer, vil man kunne løse mere end 95% af
alle de problemer, der nødvendigvis opstår under brugen af en computer. Ingen
af dem er just billige programmer, men jeg har selv fundet, at de er rigeligt
pengene værd, og de har virkelig sparet mig for adskillige timers slid med at
lokalisere og rette fejl.

Jeg har gjort det, at jeg har lavet en slags 'Service CD' ved at tage
systemmappen fra installations CD'en og lavet et Toast image og kopieret denne
systemmappe til image filen, installeret både DiskWarrior og Norton 6 på det
system og brædnt det hele som en bootable disk, så er det bare at sætte denne
CD i drevet og holde C nede under start og køre rep.værktøjerne, - et voila...
set finis.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-08-02 01:43

in article 3D67AB38.F8A3D05A@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 24/08/02 17:50:

> [...]
> du kan starte op fra CD'en og bruge alle funktioner på den direkte derfra.

Nå ja. Dét har jeg osse fået forklaret tidligere, mener jeg.

> [...]
> pengene værd, og de har virkelig sparet mig for adskillige timers slid med at

god og brugbar udtalelse. Norton (i mit tilfælde 6.0.3) Utilities og
DiskWarrior (2.1) kan løse 95% computerProblemer af de daglige.

> [...]
> CD i drevet og holde C nede under start og køre rep.værktøjerne, - et voila...

En ven af mig, som hjalp med HD reformatering i vinters, lavede osse sådan
en fætter til mig. Nok ikke lige med de samme grejer på, men jeg har jo
heldigvis ikke haft brug for at finde ud af det.