Mærkeligt netværk !!
Fra : Thomas

Dato : 21-08-02 21:50

Hej i gruppen.

Vi er en bolig forening med et netværk på ca. 30 maskiner, 3 adsl
forbindelser, og 4 switche til at forbinde det hele med.
Vores problem er at fra den ene dag til den anden kan vi ikke finde andre
maskiner på netværket end vores egen.
Man kan sagtens pinge de andre maskiner men man kan ikke se alle de andre.

Nogle gode ìdeer ???

/Thomas

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 21-08-02 22:37

Du kan kun se de andre dersom de er online.
Hvis der er nogen som har en firewall kørende, vil den udelukke, hvis der
ikke accepteres adgang af de enkelte brugere.
I såfald vil jeg fortrække en router f.eks. D-Link DI-804, som er en
fireports switch, hvor der kan lægges en firewall på udgangen af routeren,
der beskytter alle de tilsluttede.

Søren

Fra : Steen Nyborg

Dato : 21-08-02 22:37

> Nogle gode ìdeer ???

At "se" en maskine i windows stifinder er en "browser service"; en microsoft
opfindelse, der kan være skrøbelig og som ikke har noget med alle de andre
"lag" (at man kan pinge) at gøre.
I netværket er der en maskine der holdr listen over maskin-navne.
(Browse-master)
Hvis der ikke findes en server, kører I i princippet "peer"-netværk.
Og så slås maskinerne om at holde listen.
Hvis et uheldigt sammenfald gør at den/de maskiner der holder browse-listen
lukkes ned...ja så er netværket pludseligt "tomt"...
Og det kan tage lidt tid, før den bliver bygget igen.
I et peer-netværk har NT/W2K maskiner første prioritet til at holde listen.

Sæt en NT/W2K workstation på netværket, der aldrig bliver lukket...og se
magien.

/Steen

Fra : kfc

Dato : 22-08-02 07:15

> Sæt en NT/W2K workstation på netværket, der aldrig bliver lukket...og se
> magien.

Hey :)

hvis man nu skal afprøve dette !! er der så nogen danske/eng links hvor man
evt kunne læse lidt om opsætningen mm ???

K :)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-08-02 15:35

Steen Nyborg wrote:

> At "se" en maskine i windows stifinder er en "browser service"; en microsoft
> opfindelse, der kan være skrøbelig og som ikke har noget med alle de andre
> "lag" (at man kan pinge) at gøre.

Jeg har aldrig kunne se det fikse i det der workgroup
navngivning/søgning, den er altid en krig om at finde de øvrige
maskiner. Jeg har langt bedre erfaringer med at højreklikke på
"Network Neighbourhood" (eller hvad den nu hedder), vælge "Search
for computers" og baske ipnummeret ind på den maskine man vil have
kontakt med. Svaret kommer lynhurtigt og man slipper for
lommelygten der søger.

Det morer mig til lanfesterne med gutterne at høre dem kommunikere
frem og tilbage for at finde hinandens maskiner på nettet. "Hvad
hedder du?? Er det "Ole's pc" med mellemrum eller bindestreg??",
"Har du stavet workgroup med stort eller småt??" osv. osv.. Selv
starter jeg i en command prompt med at pinge ipnumrene i den range
vi arbejder i, ping 10.0.0.1, ping 10.0.0.2 osv, indtil jeg ved
hvem der svarer. Herefter laver jeg finten med højreklikket,
search og taster de ipnumre ind der svarede. På den måde er det
totalt underordnet hvad folk har kaldt maskiner og workgroups, det
virker lynhurtigt og hver gang..

Hermed et banalt tip givet videre..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-08-02 23:48

On Thu, 22 Aug 2002 16:35:23 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

> [...]
> Neighbourhood" (eller hvad den nu hedder), vælge "Search for
> computers" og baske ipnummeret ind på den maskine man vil have

Eller blot [Ctrl]+[Esc], R, \\<ipadresse>, [Enter]

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : JJ

Dato : 22-08-02 23:17

"Steen Nyborg" <news@laissezfaire.dk> wrote in message

> Sæt en NT/W2K workstation på netværket, der aldrig bliver lukket...og se
> magien.

Jep, men kun lige indtil én sætter en Win2K Server på - så tager den magten.

Det bedste ville være om I havde en server der altid var tændt - (evt. med
WINS service på).
Hvis to Win2K Servere findes, slåsser de om at være master browser, hvilket
også kan give uventede resultater.
Men som også nævnt tidligere af en anden, så er det med "at se hinanden" et
noget ustabilt fænomen og kan med fordel afløses af FTP og web-servere -
IMHO. Det giver også bedre performance generelt på nettet pga. mindre
broadcast.

mvh
///JJ

Fra : Steen Nyborg

Dato : 23-08-02 18:56

> WINS service på).

Well said! (Fryd at se det ord)
Hvis man vil lege MS, skal man være lidt S/M

WINS - og det kan ikke siges ofte nok - er selve moderen OG gud i et MS
Netværk!
Og det kan faktisk blive helt stabilt - ja endda globalt stabilt med
hundreder af subnets!
(Uanset protokol nedenunder; NetBøv døde med XP og IPX er kun for
game-parties)

Så kom W2K og ADS (WINS og Browsing herut!)- men det er en helt anden sag og
bestemt ikke for hjemme-netværk.

/Steen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-02 23:10

On Fri, 23 Aug 2002 19:56:28 +0200, "Steen Nyborg"
<news@laissezfaire.dk> wrote:

> Så kom W2K og ADS (WINS og Browsing herut!)

Det var også mit håb, at WINS og 'browsing' ville forsvinde med
W2K og AD. Men det er ikke min erfaring, at det er tilfældet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-08-02 12:45

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det var også mit håb, at WINS og 'browsing' ville forsvinde med
>W2K og AD. Men det er ikke min erfaring, at det er tilfældet.

WINS kan vel stort set elimineres hvis man har w2k+ miljø overalt. Der
var på et tidspunkt lidt fnidder med at nogle server-operationer ikke
virkede hvis man ikke havde WINS - men det er fra gamle dage så mon
ikke det er rettet.

Jeg er godt nok mere træt af Browsing. Jeg fatter ikke at man ikke har
lagt det ind i AD'et / DNS / GC whatever.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-02 12:57

On Mon, 26 Aug 2002 13:45:16 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> WINS kan vel stort set elimineres hvis man har w2k+ miljø
> overalt.

Ja, det kan det måske nok.

> Jeg er godt nok mere træt af Browsing. Jeg fatter ikke at man
> ikke har lagt det ind i AD'et / DNS / GC whatever.

Det mærkelige er, at det vist også var planen. Jeg snakkede (way
back when) med en Microsoft-udvikler (hvad man så ellers skal
lægge i det, for de er jo mange).

Han kunne fortælle, at i W2K ville browsing være væk, og alt hvad
folk skulle se i NN, det skulle man styre direkte fra AD. Det
hele skulle naturligvis være 'rigtig' directory-baseret med sik-
kerhed, så man kunne styre, hvilke grupper af brugere, der kunne
se hvilke grupper af servere, og man skulle kunne lave fornuftige
søgninger i det (som 'find en farveprinter-ressource fysisk tæt
på mig').

Det lød godt.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-08-02 13:33

> [...]

>se hvilke grupper af servere, og man skulle kunne lave fornuftige
>søgninger i det (som 'find en farveprinter-ressource fysisk tæt

Jeg forstår i det hele taget ikke at browsing ikke blev afløst af WINS
for længe siden. Det virker helt urimeligt gammeldags på mig med en
browser på hvert subnet og en langsom og upålidelig opdatering mellem
browsere med lange konvergenstider til følge.

Og det bliver bestemt ikke bedre af at browsere har det svært på
multihomed servere.

>Det lød godt.

Ja. Man kan håbe de har det på en roadmap og ikke har droppet idéen.
Det mest naturlige ville være at det var implementeret i .NET.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas

Dato : 30-08-02 15:27

"JJ" <jesperhnNoSpam@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jep, men kun lige indtil én sætter en Win2K Server på - så tager den
magten.

Hej med jer.

Nu har jeg sat en Win2K Server på der kører hele døgnet, men der er stadig
ingen foandring.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-08-02 22:59

"Thomas" <t.nissen@tiscali.dk> writes:

> [...]
> maskiner på netværket end vores egen.
> Man kan sagtens pinge de andre maskiner men man kan ikke se alle de andre.

Hvis I kører ren IP kan I risikere at få nogen andre IP-adresser end
de andre, således at I ikke kan se hinanden.

Hvis I kører Windows så installer IPX eller NetBUI på alle maskiner.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Eh-Fniller

Dato : 21-08-02 23:56

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis I kører ren IP kan I risikere at få nogen andre IP-adresser end
> de andre, således at I ikke kan se hinanden.
>
> Hvis I kører Windows så installer IPX eller NetBUI på alle maskiner.

Så lige et underligt/dumt ?

Hvis man har ovenstående netværk med flere adsl opkoblinger...
hvis man DL / Ul en stor mængde data, vil datamængden så blive
delt ud på de opkoblinger?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-08-02 00:06

Eh-Fniller <en_skod@email.com> writes:

> hvis man DL / Ul en stor mængde data, vil datamængden så blive
> delt ud på de opkoblinger?

Nej. TCP/IP understøtter som standard ikke flere opkoblinger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Eh-Fniller

Dato : 22-08-02 00:09

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nej. TCP/IP understøtter som standard ikke flere opkoblinger.

oki

takker for svaret :)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-08-02 15:38

> Nej. TCP/IP understøtter som standard ikke flere opkoblinger.

Kan man ikke sætte en router op der fordeler trafikken, det synes
jeg da jeg har hørt om..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-08-02 23:50

On Thu, 22 Aug 2002 00:55:44 +0200, Eh-Fniller
<en_skod@email.com> wrote:

> Hvis man har ovenstående netværk med flere adsl opkoblinger...
> hvis man DL / Ul en stor mængde data, vil datamængden så blive
> delt ud på de opkoblinger?

Det afhænger af, hvordan det er sat op, hvad man ellers har på af
udstyr, og hvad du egentlig mener med 'delt ud'. Som udgangspunkt
nej.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/