Hvad mener i om det her?
Fra : Søren Emig

Dato : 21-08-02 21:23

http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3889

Hvor mange amps skal der mon til, for at smelte et 20mm tykt stykke jern på
få mikrosekunder?

Lidt star trek over det dog :)

Fra : Jes Hansen

Dato : 21-08-02 22:04

> Lidt star trek over det dog :)

Ikke at jeg skal gøre gøre mig klog på det, men på
http://www.dstl.gov.uk/press/01-07-02.htm står der bl.a.:

"The system is powered entirely by the normal electrical supply of the
vehicle. The electrical load imposed by stopping an RPG attack is no more
arduous than for example starting the engine on a cold morning."

-----
Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Lars

Dato : 21-08-02 22:10

"Jes Hansen" <jzsuf001@sneakemail.com> wrote in message

> [...]
> vehicle. The electrical load imposed by stopping an RPG attack is no more
> arduous than for example starting the engine on a cold morning."

dvs 500-800 Amp

men der skal vel noget mere til at smelte den omtalte 20mm stålstang !?

Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-08-02 09:30

Lars <news@post.cybercity.dk> scribbled:

> dvs 500-800 Amp
>
> men der skal vel noget mere til at smelte den omtalte 20mm stålstang
> !?

Jeg synes ikke jeg læste noget om en fast stålstang. Det omtalte system skal
beskytte mod en hurtig strøm af smeltet kobber. Jeg kan let forestille mig
at 500-800 Ampere kan få smeltet kobber til at fordampe.

--
PeKaJe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-02 11:52

Peter Jensen skrev:

>Jeg synes ikke jeg læste noget om en fast stålstang. Det omtalte system skal
>beskytte mod en hurtig strøm af smeltet kobber. Jeg kan let forestille mig
>at 500-800 Ampere kan få smeltet kobber til at fordampe.

Stål ville kræve meget mere og kan ikke klares på så kort tid.
Der skal 4-500A til at gløde et 4 mm søm så varmt at det går over
på midten, og det tager et par sekunder.

Konklusionen må være at man nu går over til at lave projektiler i
rustfrit stål som modtræk

--
Bertel

Fra : Torben Frandsen

Dato : 22-08-02 12:31

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote

> Stål ville kræve meget mere og kan ikke klares på så kort tid.
> Der skal 4-500A til at gløde et 4 mm søm så varmt at det går over
> på midten, og det tager et par sekunder.

En modstandssvejser, som lokalt kan sammensmelte metalplader i
størrelsesordenen 10 mm, leverer en strøm i størrelsesordenen 10-30 kA i
bursts. Jeg ved ikke hvor lange disse bursts er, men de er i hvert fald
under 100 ms.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-02 13:36

Torben Frandsen skrev:

>En modstandssvejser, som lokalt kan sammensmelte metalplader i
>størrelsesordenen 10 mm, leverer en strøm i størrelsesordenen 10-30 kA

Gulp! Der er smæld på.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 22-08-02 13:52

"Søren Emig" <nixen@noway.dk> wrote in message
> http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3889
>
> Hvor mange amps skal der mon til, for at smelte et 20mm tykt stykke
jern på
> få mikrosekunder?

Det er vigtigt at kende tværsnitsarealet, da det vil være
strømtætheden der er afgørende (A/m²).
Jeg kan dog ikke umiddelbart hjælpe dig med data på hvor stor
strømtæthed Jern tåler.

mvh
Peter

Fra : Søren Emig

Dato : 22-08-02 14:52

> Det er vigtigt at kende tværsnitsarealet, da det vil være
> strømtætheden der er afgørende (A/m²).
> Jeg kan dog ikke umiddelbart hjælpe dig med data på hvor stor
> strømtæthed Jern tåler.

Med den fart det skal smeltes med nærmer det sig næsten uendeligt?. Jernet
skal jo nærmest fordampes på få mikrosekunder. Måske er systemet kun
beregnet til RPG.

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 22-08-02 18:34

On Thu, 22 Aug 2002 15:51:36 +0200, "Søren Emig" <nixen@noway.dk> wrote:

>Med den fart det skal smeltes med nærmer det sig næsten uendeligt?. Jernet
>skal jo nærmest fordampes på få mikrosekunder.

Jo, men som jeg læser artiklerne, benyttes der en kondensator (spændingsforskel
og kapacitet ukendt) og det smeltede kobber virker som leder/resistor
(kortslutning) efter gennembrydningen af den ydre skal. Kobberet er meget varmt
og en glimrende leder (lav resistans) og kondensatoren leverer måske en
spændingsforskel på 20kV-100kV når den er ladet op, så med modstandsstørrelse i
omegnen af 2-20ohm (jo mere kobber, jo mindre modstand) opnåes strømstyrker på
1kA-50kA, og kobberet er som sagt allerede flydende, så det er vel ikke _så_
utænkeligt? De fjerner jo heller ikke den konventionelle armering helt, men
lagopdeler den.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Lars

Dato : 22-08-02 18:51

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> wrote in message

> [...]
_så_
> utænkeligt? De fjerner jo heller ikke den konventionelle armering helt,

Hvor i spørgsmålets tekst står der kobber ? og hvor står der at den er
flydende ??

venligst hjælp !!!

Lars

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 22-08-02 19:19

On Thu, 22 Aug 2002 19:50:41 +0200, "Lars" <news@post.cybercity.dk> wrote:

>Hvor i spørgsmålets tekst står der kobber ? og hvor står der at den er
>flydende ??

I den artikel der er refereret i det allerførste indlæg i denne tråd.

http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3889

Citat fra denne

"Dermed skabes en forbindelse for tusinder af ampere, der får det smeltede
kobber til at fordampe."

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 22-08-02 20:04

On Thu, 22 Aug 2002 20:18:30 +0200, Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> wrote:

>I den artikel der er refereret i det allerførste indlæg i denne tråd.

Og jeg ser nu, at selv om det står i artiklen, så går spørgsmålet på jern, ej
flydende, sorry.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 22-08-02 17:19

In article <3d63f6be$0$88379$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
nixen@noway.dk says...

> Hvor mange amps skal der mon til, for at smelte et 20mm tykt stykke jern på
> få mikrosekunder?

Det kan man da regne på.

Joules lov: Q = I^2 * R * Delta(t). Lignes med Q = c * m * Delta(T), hvor
c er "specific heat." NB: Jeg ser lige bort fra smeltevarmen, selv om den
nemt kunne medregnes. Ser også bort fra afkøling undervejs.

Efter lidt regnerier kommer jeg frem til, at

I = A * sqrt( c * d / r * Delta(T) / Delta(t) ).

A: Tværsnitsareal (For cylinder: pi*r^2, r sætter jeg til 10 mm)
c: specifik varmekapacitet (Fe: 440 J/kg/K)
d: densitet (Fe: 7874 kg/m^3)
r: resistivitet (Fe: 9,7e-8 Ohm*m)
delta(T): temperatur stigning, jern smelter ved 1538 deg C, ~1500K
delta(t): 5 microsec.

Det giver I ~ 33 MA (tretitre millioner ampere). Det er jo en hel del.
Jeg gad nok vide, om jeg har lavet en regnefejl, men jeg kan ikke finde
den i så fald.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-02 18:06

Sven Nielsen skrev:

>Det kan man da regne på.

I så fald skal man også regne med at modstanden varierer ganske
meget når temperaturen ændres.

--
Bertel

Fra : Søren Emig

Dato : 22-08-02 22:42

> Det giver I ~ 33 MA (tretitre millioner ampere). Det er jo en hel del.
> Jeg gad nok vide, om jeg har lavet en regnefejl, men jeg kan ikke finde
> den i så fald.

Det lyder som en umulighed.... altså at man kan lave 33 MA

Fra : Sven Nielsen

Dato : 22-08-02 23:22

In article <3d655a9c$0$53685$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
nixen@noway.dk says...

> Det lyder som en umulighed.... altså at man kan lave 33 MA

Tja, det er da meget. I løbet af 5 microsec bliver der afladet 165
coulomb.

Men prøv lige at chekke

http://www.mid-atlanticresearch.org/html/marc5.html

Der står faktisk "megaamp" på siden, så det er måske ikke helt ved siden
af. Jeg faldt over en anden side, som nævnte størrelser som 0,5 MA ved
10kV og 50 coulomb. Se http://www.dtic.mil/ndia/11ground/ford.pdf .

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-08-02 13:40

Sven Nielsen wrote:

> [...]
>
> Det giver I ~ 33 MA (tretitre millioner ampere). Det er jo en hel del.
> Jeg gad nok vide, om jeg har lavet en regnefejl, men jeg kan ikke finde

Det lyder ikke usandsynligt. 5us er ikke lang tid.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/